بستن

بیانیه اعتراضی: ارتقا ادارات لار نفعی برای سایر شهرستان‌ها ندارد

جمعی از نهادهای مردم گراش با توجه به عدم راه‌اندازی ادارات شهرستان گراش و سوابق موجود به ارتقا ادارات لارستان به اداره کل اعتراض کردند.

نویسندگان این بیانیه معتقدند تجربه ناخوشایند ارتقا اداره کل راه و شهرسازی لارستان و باقی ماندن راه و شهرسازی گراش در سطح نمایندگی نشان می‌دهد که ادارات کل برای ارتقا کل منطقه فعالیت نمی‌کنند. همچنین در بخشی دیگری از بیانیه آمده است: «گراش تا قبل از ارتقاء به شهرستانی، از حداقل امکانات زیر بنایی بخش کشاورزی بی‌بهره بود و به بهانه ی نزدیکی با لار، حتی از استقرار یک مرکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی نیز در این شهر دریغ ورزیدند.»

شورای اسلامی شهر، نظام صنفی کشاورزی، کلینک گیاه‌پزشکی فدک، شرکت تعاونی تولید روستایی، کانون دانشجویان و دانش‌آموختگان گراش (کاداگ)، موسسه روایت آفتاب، هیات امنا مسجد صاحب‌الزمان، هیات امنا مسجد ولی‌عصر و جمعی دیگر از نهادهای مردم‌نهاد شهرستان گراش از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

بیانیه اعتراضی امروز در نمازجمعه نصب شد و به گفته تهیه‌کنندگان برای دفتر نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی، استانداری فارس و دفتر امام جمعه گراش ارسال شده است.

 متن کامل این بیانیه:

در بخشی از پیام تشکر نماینده مردم شهرستان‌های گراش، خنج و لارستان این چنین آمده است: «به دنبال پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته چند ماهه که نهایتاً منجر به تصویب در دولت و ابلاغ تشکیل اداره کل جهاد کشاورزی جنوب فارس و اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب فارس به مرکزیت لارستان گردید، موجی از شادمانی و امیدواری در منطقه پدید آمد.»

جناب آقای دکتر جعفرپور! بهتر نبود وضعیت منطقه را فقط از قاب عینک اطرافیان‌تان نظاره‌گر نبوده و واقع‌بینانه‌ نظرات مردم این منطقه را در قضایای گوناگون به قضاوت بنشینید،تا اینگونه به اشتباه‌، شادمانی و امیدواری مردم لار را به شهرستان‌های جنوبی بسط ندهید!

بهبود شرایط زندگی با افزایش امکانات و یا ارتقاء ادارات فی نفسه امری خوشایند و درست است، و مورد حمایت و تحسین همگان نیز خواهد بود؛ ولی تجربه‌ی دهه های گذشته نشان داده  هر گونه امکاناتی که با مرکزیت لار و با شعار پیشرفت و توسعه همه مناطق فراهم گردیده بیشتر از آن که به نفع مردم منطقه باشد، فقط به نفع خود لار و در راستای پیشبرد اهداف و سیاست‌های محدودنگر و خودخواهانه لار و تئورسین‌هایش بوده است.

شعار رشد و توسعه همه‌ی مناطق زمانی معنی واقعی خود را باز می‌یابد که بدون تنگ نظری و با دیدی جامع و فارغ از شهرستان‌گرایی و با نیت توزیع عادلانه‌ی امکانات در شهرستان‌ها و توابع نگریسته شود و در این شرایط هست که وقتی امری چون ارتقاء ادارات اتفاق می‌افتد شیرینی آن به کام مردم تمام منطقه می‌نشیند و به جای اعتراض به آن، حمایت خود را اعلام می‌کنند؛ والا با اقدامات این چنینی تان هر روز بر طبل تفرقه و اختلاف بیش از پیش کوبیده شده و اصل وحدت را خدشه‌دار می‌کنید!

درحالی که پس از گذشت بیش از سه سال از شهرستان شدن گراش، هنوز استقرار برخی از ادارات و امکانات با وجود قول‌های مکرر محقق نگردیده و خیلی از ادارات نیز فقط در حد یک نمایندگی فعال هستند، چگونه باید پیگیری‌های مجدانه‌ی! نماینده را در ارتقا ادارات لارستان ستود؟! شما در طول مدت نمایندگی‌تان چه کمکی به ارتقای اداره‌ای در گراش کرده‌اید؟

گراش تا قبل از ارتقاء به شهرستانی، از حداقل امکانات زیر بنایی بخش کشاورزی بی‌بهره بود و به بهانه ی نزدیکی با لار، حتی از استقرار یک مرکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی نیز در این شهر دریغ ورزیدند که این تصمیمات مغرضانه و به نفع لار عملاً وضعیت کشاورزی این خطه را با سابقه طولانی که در پیشانی خود داشته رو به زوال کشانده و پس از شهرستانی و استقرار مدیریتی مستقل، کشاورزی جان تازه‌ای گرفت. حال چگونه باید امیدوار بود که ارتقاء اداره کلی لارستان با آن اغراض و تنگ نظری‌ها همراه نگردد و وضعیت دیگر شهرستان‌ها بهتر از وضعیت کنونی شود؟!

تجربه ناخوشایند ارتقاء اداره راه و شهرسازی لارستان به اداره کل و افول امتیاز اداره راه و شهرسازی گراش به یک نمایندگی و متوقف شدن ادامه روند ساخت جاده چک چک و مواردی از این دست، امیدواری واهی به ارتقاء ادارات لار به نفع سایر شهرستان‌ها را به ناامیدی مبدل می‌سازد. امید است با تلاش جهت ارتقاء همه جانبه در همه ی مناطق حوزه نمایندگی‌تان، وعده های مثبت همیشگی‌تان را جامه عمل بپوشانید و دعای خیر به خود هدیه دهید.

همین خبر در خبر دانشجو

عکاس پایگاه خبری هفت‌برکه گراش

71 نظر

  1. شهرستان لامرد که اینقدر در زمینه های مختلف پیشرفت کرده و حتی از لار هم در مواردی جلوتر است به این اقدام نماینده هیچ اعتراضی نداشتند حالا شما با چه نیتی دست به این کار زدید …

  2. برادران محترم روحیات شما قابل تحسین است . اما باید منطقی حرف بزنیم و عاقلانه رفتار کنیم در حال و هوای احساسات به جای نمی رسیم . می فرمایید بهبود شرایط زندگی … بهبود شرایط زندگی چه ربطی به اداره کشاورزی و بازرگانی داردعزیزان ؟ می فرمایید :
    هر گونه امکاناتی که با مرکزیت لار و با شعار پیشرفت و توسعه همه مناطق فراهم گردیده بیشتر از آن که به نفع مردم منطقه باشد، فقط به نفع خود لار و در راستای پیشبرد اهداف و سیاست‌های محدودنگر و خودخواهانه لار و تئورسین‌هایش بوده است.
    برادران سری به حوزه لامرد بزنید ببینید فعالیت اداره راه در لامرد بیشتر بوده یا در لار .
    چشمها را باید شست . جور دیگر باید دید .
    اگر قرار بر تنگ نظری باشد انها هم در دوره قبل نسبت به ما گلایه دارند .
    گراش پیشرفت خواهد کرد . چه در لار ادارات کل باشد چه نباشد . عزم گراشی باعث پیشرفت خواهد بود . نه ادارات دولتی .

    1. اقای احمد -شما احتمالا از دسیسه های این لاریها بی اطلاعید -یا شاید هم خود را به بی اطلاعی زده اید -کمی به گذشته نگاه کنید متوجه میشود یک گراشی با غیرت باید به این موضوع حساس باشد مگر …

      1. برادراحمد!!
        یا شما لاری هستید یا از سنگ اندازی ها و شیطنت های لاری ها خبر ندارید .
        بنده با گوشت و پوست و خون و استخوانم ، ظلم و نامردی آنها را در حق مردم گراش و سایر شهرها درک کرده ام

        1. در جواب گراشی A
          عزیز من. دوست و دشمنت را بشناس . شما ها هنوز در این مرحله مانده اید .تمامی حرکتها در داخل گراش چه رسمی چه غیر رسمی .به نوعی رنگ و بوی یاس .انزوا .سرخوردگی . نا امیدی .ترس اضطراب . ناکامی . شکست می دهد . متاسفانه مسئولین و بزرگان نیز این احساس سرگشتگی را به مردم تزریق می کنند . تا بخواهی کمی امیدواری به مردم بدهی برچسپ لاری بودن بهت می زنند .
          برادر . از عالم هارت و پورت بیرون بیا . دورانی که می گفتند فلان محله چندتا یل داره . گذشت . شما ها هنوز باقی مانده ای ان دوران هستید و با چنین تفکری می خواهید دلسوزیتان را ثابت کنید .
          عزیزان من. همشهریان عزیز . من به دلسوزی شما شکی ندارم .اما راه شما اشتباه است . این راه به ترکستان است .

      2. نفی برای سایر شهرستان ها ندارد!!!!!!!..استان فارس ۳۰ شهرستان دارد با تشکیل این اداره کل شش یا هفت شهرستان زیر پوشش قرار می گیرد آیا به امور بهتر پرداخته نمی شود؟؟؟؟!!
        …حالا چون اداره راه و شهرسازی گراش مستقل نیست،ارتقا اداره کل راه برای سایر شهرستان ها ناخوشایند بوده!!!!!.سری به لامرد بزنید و ببینید که خوشایند بوده یا ناخوشایند….تازه دو معاونت مهم اداره کل راه لامردی هستند پس چی می گید.سری به این سایت بزنید و ببینید که نظر شهروندان لامردی چیستhttp://mohrestan.ir/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%AF%DB%8C/

  3. بهتر است که فرماندار گراش با نامه نگاری به استانداری فارس و با مسئولان ارشد استان فارس در میان گذاشته شود تا همچنان امور اداری زیر نظر استان انجام شود وجود اداره کل در نزدیکی گراش فی نفسه بد نیست اما روحیه خود بینی و قیم مابانه که در بعضی از تندروها ی لار وجود دارد فقط وفقط باعث عدم پیشرفت گراش و مناطق می شود به عنوان نمونه زمانی که مجوز فرودگاه گراش صادر شد مسوولین مسکن وشهر سازی لار زمینهای محل احداث را تفکیک و آن را به عد های طماع فروختند تا به عنوان ملک شخصی مانع ازساخت فرود گاه شوند و موارد مشابه که به مورور اطلاح رسانی خواهم کرد تا نسل جوان ما گذشته مظلوم خود را فراموش نکنند مانند اموزش و پرورش قضیه بیمارستان و….که هرکدام خاطرات تلخی است که باید نوشت

      1. جوک آن است که ارتقاء لار را به نفع همه‌ی منطقه بدانید. چرا نمیخواهید قبول کنید که تمام مردم منطقه از لار و تبعیضات لاری‌ها نفرت دارند؟ این نفرت را خود لار به وجود آورده. سیاست لار این است که همه چیز را به نام منطقه و به کام لار ببیند. با استفاده از جمعیت و سایر پتانسیل‌های شهرستان های منطقه امتیازی میگیرد و فقط خود از آنها بهره میبرد. آنها معتقدند اول لار آخر لار گور بابای غیر لار. با این تفکر سایر شهرستانها چه سودی از ارتقای ادارات لار میبرند؟؟بجز اینکه عقب نگه‌داشته شوند و از ناپدری توسری بخورند؟

        1. با سلام خدمت دوستان عزیزم . باید نکته ای رو عارض بشم که جنوب ایران هم پدر سختکوش و هم مادر دلسوزی به نام ایالت لارستان داشت ولی این بچه های لار که فرزندان ناخلفی اند حالا قد کشیده و میخواهند مثل مردمان امروز والدین خود را که لارستان بزرگ است در خانه های سالمندان حبس کنند . ولی بدانند که همیشه دود از کنده برخاسته می شود . اگر صحبت از بی عدالتی است ما هم حرف هایی داریم برای زدن پس بهتر است بحث عوض شود . فقط این را بگویم که شهرستان شدن شهر شما بد نیست ولی از بی عدالتی بود این نکته ایست که خود نیز می دانید

      2. برو لاری.اگه بخوایم داستان ظلم های شما رو به قلم بدیم مطمئن باش از شاهنامه بنده خدا فردوسی هم قطور تر میشه
        ماشااله آدمای بانفوذ و سیاست مدار بلدن چه جوری انکار کنن

        1. آقا یا خانم mm
          شهر ما شهرستان نشده.بخش ما شهرستان شده. یاد بگیر شهر شهرستان نمیشه.شهر گراش همیشه شهر بوده و خواهد بود.
          لار واسه ما پدر نبوده، ناپدری زورگو و بی وجدان بوده که فقط به بچه‌های خودش فکر میکرد.
          آره شهرستان شدن گراش از بی عدالتی بود.چون عدالت در حق گراش رعایت نمیشد و ما از بی عدالتی خسته شده بودیم، کمر همت بستیم و گراش رو از ناپدری ظالم جدا کردیم تا جلو بی عدالتی رو بگیریم.

      3. مخالفتهای آقایان با ساخت فرودگاه درگراش مربوط به سال ۱۳۶۲ یعنی چند سال قبل از فرودگاه کنونی منظورمان است که با هجمه ناسیونالیستها و تندر وهای لار روبرو شد وچون زمین شهری در اختیارشان بود زمینهای گراش را عمدا تکه تکه نمودند تا فرودگاه ساخته نشود مجوز این فرودگاه هم اکنون نیز در دست اقایان معصومی و حسنی است ۲- ایا می دانید زمانی که خبر استقلال اموزش و پرورش گراش در جلسه ای به فاتحی رییس وفت اموزش و پرورش لار رسید در همان جلسه غش فرمودند تحقیق کنید تا عمق مخالفتها را بدانید

      4. مخالفتهای آقایان با ساخت فرودگاه درگراش مربوط به سال ۱۳۶۲ یعنی چند سال قبل از ساخت در لار است بروید از بزرگترهای خود بپرسید همین سخنان هم رییس شورای بائن هم در جریان است همان کاری که برای ساخت بیمارستان امام رضا لار سر مردم بائن در آوردند

      5. با سلام.
        به خدا قسم از لاری هایی که پیشرفت گراش رانمیخواهند متنفرم.ولی باور کنید که محدود هستند.عموم مردم لار ازپیشرفت گراش خوشحال میشوند.اگر کم کاری از نماینده دبدید به بزرگی خودتان ببخشید..باید جبران کنند.این لامردی ها برای گراش اشک تمساح میریزند.اینها به منافع خود فکر میکنند.وگرنه دلشان برای گراش نسوخته.مطمئنم که مردم فهیم گراش این را میدانند.
        چرا شما هرکاری که در جهت پیشرفت لارباشه رو بهش ایراد میگیرید.مگه نه اینکه شما همه فرزندان لارستان هستید که ازاش جدا شدید..شما بگید در جنوب کشور و جنوب فارس بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرستانی که استان نشده کدومه؟؟؟
        درسته که لامرد ذخایر زیر زمینی داره ولی اگه به این بود که عسلویه باید پایتخت میشد.خداییش فقط جهرم میتونه ازلحاظ جمعیت در کنار لار قرار بگیره که اون هم به لحاظ موقیت نزدیکی به شیراز و تعداد کم بخش های تابعه و … امکانش نیست.
        آخه اگه به لار نمیدادن یعنی باید به لامرد بدن.شما بگید شیراز به غیر جمعیت چه ویژگی ممتاز دیگری داره واسه استان بودن که ای پتانسیل پتانسیل میکنند.
        باید مشکلات گراش از لحاظ پیگیری در اولویت نماینده باشه که خیلی جا ها بوده.در زمینه رسانه.در زمینه دانشگاه علوم پزشکی.
        باور کنید ارتقا ادارات لار بعد از خود لار بیشترین منفعت رو برای گراش خواهد داشتا هم خونیمونباید اینگونه دشمن هم باشیم.چند تا از بهترین دوستان من گراشی هستند.خوهشمندم نظرم را انتشار دهید.

    1. از لحاظ منطق فکری و اقتصادی آیا عقل سلیم حکم می کند در شهری که فاصله ۱۵ کیلومتری در با شهر دیگر دارد فرودگاه احداث شود؟ احداث فرودگاه زیر ساخت نیاز داردو… کاری نداریم که آقای حسنی با پول گراش را شهرستان کرد. .. اما منطق هم چیز خوبی است . همه اش این نیست که فکر کنید پول داریم همه چیز می سازیم……

      1. وقتی شهر همجوار ما ظالمی خودخواه و زورگویی مغرض مثل لار باشد بله عقل سلیم و عرق گراشی حکم میکند که در گراش همه چیز داشته باشیم.تا آنجا که بتوانیم امکانات برای شهرمان بیاوریم و خود را از اسراییل منطقه دور نگه داریم تا ما را نگزند.

      2. مخالفتهای آقایان با ساخت فرودگاه درگراش مربوط به سال ۱۳۶۲ یعنی چند سال قبل از ساخت در لار است بروید از بزرگترهای خود بپرسید همین سخنان هم رییس شورای بائن هم در جریان است همان کاری که برای ساخت بیمارستان امام رضا لار سر مردم بائن در آوردند آیا آن زمان که این مجوز را به گراش دادند گفتید گراش جز لارستان بزرگ است و۱۵کیلومتر بیشتر نیست وچه فرق می کند کجا باشد راستی اگر اقای فاتحی در قید حیات هستند بپرسید چرا با خبر مستقل شدن اموزش وپرورش گراش در جلسه غش کردند و از حال رفتند از شوق بود یا بغض

        1. دوست من کاش هنوز آموزش و پرورش ما زیر نظر لار بود یخد.اینقد توش ….. در میارن که (این هم بیشتر واسه غیر گراشیها هستس)آدم میگه کاش لاری ها بودن اونوقت دلم نمی سوخت.کاش هنوز زیر نظر لار بودیم.

  4. سلام .
    پاسخ بالا جواب خیلی چیزها رو داد .
    نداشتن چشم دیدن پیشرفت دیگران توسط شما ناسیونالیست های شهر همجوار لار.
    خواستن ارتقا ورشد دیگران طبع بلند می خواهد و وسعت اندیشه ..
    کار هر کس نیست …

  5. اعتراض به ارتقای ادارت لار به ادارات کل!! این که شبیه اعتراض لاری ها به ارتقای گراش به شهرستان است!!! نتیجه: همه ما با ارتقای دیگران مشکل داریم. لاری و گراشی ندارد!

    1. تفاوت این اعتراض ها این است که شما میل به ادامه ظلم خود داشتید که اعتراض کردید و امروز ما میل به فرار از سلطه ظالمانه شما. حال کدام برحق است؟؟ ایستادگی در برابر ظلم سفارش دین ماست و بسیار پسندیده است اما ظلم همیشه منفور است.

  6. شما اهالی لار که می فرمائید گراش با پیشرفت لار مخالف است باید بدونید که آقای حسنی بود مجوز فرمانداری ویژه برای شما گرفتن اما شما اجازه حتی یک سخنرانی ۲ دقیقه ای در لار به ایشان ندادید ،‌ جلو شهرستان شدن گراش رو می گرفتید در حالی که کلیه شرایط شهرستان شدن را داشت ،‌ بودجه گراش رو تو لار خرج می کردید و چرا در حال حاضر جلو شهرستان شدن اوز رو می گیرید در حالی که کلیه شرایط شهرستان شدن را داراست؟
    چیه می ترسید منافع خودتون تو خطر بیفته یا دیگه جایی نداشته باشید بهشون ظلم کنید.

  7. شما گراشی ها اتفاقا باید خیلی خوشحال باشید که فاصلتون تا اداره کل فقط ۱۰ دقیقه است …قبلا باید ۵ ساعت میزدید می رفتید شیراز .

    1. مشکل شما لاری ها اینه که فکر میکنید فقط فاصله واسه ما مهمه. نه جانم اگر فقط فاصله مهم بود باید بندرعباس رو هم میدادن به امارات. چون ابوظبی به بندر نزدیکتر از تهرانه.
      فاصله مهمه ولی مهم تر از اون سابقه و نیت طرف مقابله. وقتی قرار باشه باز زیر دست لار بریم و حقمون رو بالا بکشن فاصله ده دقیقه ای به چه دردمون میخوره؟ ۵ساعت بکوبیم بریم شیراز و کارمون حل بشه بهتر از اینه که هفته ای ۶ بار روزی ده دقیقه بریم لار و بهمون زور بکن و دست خالی برگردیم و آخرش هم قید اون کار رو بزنیم منصرف بشیم.

  8. الان بگویید آقای جعفرپور گزارش بده ببینم در حالی که نزدیک به یک سال و سه ماه از نمایندگی شون میگذره چیکار برای گراش کرده؟
    اما آقای حسنی در ۴ سال به اندازه دوتا نماینده خودتون واستون کار کرد.

  9. مخالفتهای آقایان با ساخت فرودگاه درگراش مربوط به سال ۱۳۶۲ یعنی چند سال قبل از فرودگاه کنونی منظورمان است که با هجمه ناسیونالیستها و تندر وهای لار روبرو شد وچون زمین شهری در اختیارشان بود زمینهای گراش را عمدا تکه تکه نمودند تا فرودگاه ساخته نشود مجوز این فرودگاه هم اکنون نیز در دست اقایان معصومی و حسنی است ۲- ایا می دانید زمانی که خبر استقلال اموزش و پرورش گراش در جلسه ای به فاتحی رییس وفت اموزش و پرورش لار رسید در همان جلسه غش فرمودند تحقیق کنید تا عمق مخالفتها را بدانید

  10. اگرچه هر دو طرف دارند با حرارت بیان نظر می می فرمایند . دوست دارم حرفی بزنم که هم گراشی و هم لاریها را ارام تر کند .
    دقیقا یادم نیست . اما حول و حوش سال ۶۲ بود . سه نفر دخترخانم لاری در گراش معلم بودند . صبح در مسیر رفت به گراش ماشین انها با ماشین دیگر شاخ به شاخ می شود. و اجساد این عزیزان ازلابلای اهن پارهها بیرون اورده می شود . یکی از این گلهای پرپرشده دوشیزه عرب زاده بود .روحشان شاد . اینها اقوام من نیستند . اما خواننده محترم معرفت بخرج بده برای این نو عروسان فاتحه بخوان .

  11. حالا هر کاری می خواهید بکنید .آخرش باید بیایید لار برای انجام کار هایتان.در ضمن فکر نکنید تا شهرستان شدید همه اداراتتان مستقل می شود که سخت در اشتباهید

    1. شما با این سخنان تفرقه انگیز نه تنها لار را سربلند نمیکنی بلکه مایه ی سر افکندگی هستی.
      لاریها و گراشی ها برادران خونی هستند که به جای دوستی دست به تعصب و خشک مغزی و دشمنی میزنند.من به عنوان یک لاری می خواهم که برای رفع دشمنی ونشان دادن چراغ سبز به برادران گراشی تعدادی از پست های مهم این ادارات کل لار را به نیرو های تحصیل کرده و متخصص و نخبه ی گراشی بسپارند.به خدا بیایید باهم باشیم.این لامردی های برای گراش اشک تمساح میریزند.

  12. من خودم لاری هستم و از این حرفهای پر خاشگرانه که بین مردم گراش و لار رد و بدل میشه خندم میگیره…مگه چندتا اداره ارتقا پیدا کردن مشکل داره ؟؟؟…مسوولینی که در تهران نشستند که دیگه فکر اینجاشو نمی کنن که لاری ها و گراشی ها با هم مشکل دارند میگن اداره کل بهشون میدیم که مجبور نشن ۵ ساعت راه بکوب برن شیراز… خوب لار نه یه جای دیگه اینکه به صرف ما ها هست …بنظرم به این دلیل این امتیاز را به لار دادن چون زمانی لامرد گراش خنج جز لار بودن همینو بس…تا وقتی اینجور طرز فکرهایی باشه نه لار نه گراش به جایی نمی رسن…فقط تنها خوبیش اینه که امثال من به حماقت گراشی ها و لاری ها می خندیم

  13. برادران بزرگوار و عزیز گراشی، خطاب به پان لاریسم های عزیز بگویم: زمانی این شهر ههای اطراف زیر نظر شما بودند درسته، تهران هم یه روزی (قبل از قاجار) روستا و زیر نظر ری بود اما امروز ری یکی از مناطق بیست گانه تهران و تهران پایتخت کشور است، این حرفهایی که می زنید لارستان بزرگ، لارستان بیدار، امپراطوری لارستان و… تاریخ مصرف آن گذشته است، امروز شهرستانهایی همچون گراش، خنج، لامرد، مهر و سایر بخش ها در خیلی از موارد از لار شما پیشرفته ترند، به حول و قوه الهی دکتر سید محمود علوی در لیست پیشنهادی آقای دکتر روحانی جهت سمت وزارت کشور هستند و آنوقت است که این آرزوی خودخواهانه شما لاری ها (استان شدن) برای همیشه به تاریخ خواهد پیوست. گراشی ها، اوزی ها و خنجی های عزیز لطفا جهت اعتراض به ارتقا ادارات لار به این لینک بپیوندید. با تشکر. http://www.ipetitions.com/petition/irahestan/
    http://terakmeh.com/1392/04/29/%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d9%85%d8%b1%d8%af%d9%85-%d8%ac%d9%86%d9%88%d8%a8-%d9%81%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b5%d9%88%d8%a8%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3/#comments

    1. آقای صفری نماینده لامردی ها در این وب سایت لطفا شما در مسائل بین لارستان و گراش دخالت نفرما . ما لارستانی ها و گراشی ها و اوزی ها و خنجی ها همه برادریم یعنی اگر گوشت همدیگه رو بخوریم استخونه همدیگه رو دور نمی اندازیم . پس شما بهتره درگیر مسائل خودتون باشین . وسلام

  14. با عرض سلام خدمت همه گراشی های عزیز
    فقط یک حرف دارم خدمت شما
    ما خودمون خواستیم…خود کرده را تدبیر نیست
    چرا همیشه میگیم اونا بد هستند چرا نمیگیم خودمونو باید عاقل بگیریم…والسلام

  15. همه از دست این لاری های جاه طلب بیزارند…
    برادر من دوره شاه گذشته که شما بخوایید بر مردم تسلط داشته باشید و زور بگید…
    مردم همه عاقل اند و صلاح خود را میفهمند خواهشا شما نظر ندهید که سنگین تره چون به غیر از ضایع شدن نتیجه ای نداره

  16. MM عزیز، شما اگر برادر گراشی های عزیز بودید که به شهرستان شدن گراش که حق مسلم گراش بود اعتراض نمی کردید و آن آشوب های فجیع را در لار به راه نمی انداختید، یا اینکه اوز را به شهرستان ارتقا می دادید. مگر نه این است که اوز الان ۵۲ سال است که بخش می باشد، یعنی بخش شدن اوز همراه با یاسوج بوده است. خنج را هم آقای موسوی لاری از خطه مهر به شهرستان تبدیل کرد نه شما لاری ها، شما فقط خودتان را می بینید، تحمل آقای حسنی گراشی عزیز را حداقل برای ۴ سال نداشتید و بر علیه ایشان شعار می دادید چرا گراش را به شهرستان تبدیل کرد؟ تمام مردم شریف شهرستانهای اطراف لار می دانند، برادری شما لاری ها،برادری موش و گربه است.

    1. علی آقای صفری این حرف ها از روی منطق نیست . به نظر من شما از روی تعصب این حرف ها را میزنی . ما مشکلی با ارتقای فرزندان لارستان نداریم . و بهتر است بدانید آقای آیت اله موسوی لاری هم لاری بود و از ما جدا نبود پس شما لاری ها در مطلب بالا جایی ندارد . حرف ما این است که چرا همه می خواهند لارستان را کوچک جلوه دهند و در آن غلع و غش کنند تا بجایی برسند و با درجا زدن لار موافق باشند . در مورد آقای حسنی که فرمودین اگر در حق لارستان ظلم نمیکرد و به وسیله مادیات به اینجا نمیرسید ما با او مشکلی نداشتیم ولی او نه اینکه به لارستان ظلم کرد بلکه موقعیت هایی را هم از دست داد . در آخر ما فقط بدنبال گرفتن حق از دست رفته خود هستیم و حق گرفتنی است نه دادنی . ضمنا من از شما خواسته بودم که دخالت نکنید . و کارتون موش و گربه هم کمتر ببینید .

    2. اوز الان ۶۳ سال است که بخش است و جویم ۷۶ سال. جویم با یاسوج با هم بخش شده‌اند.یاسوج استان شده و جویم همچنان اسیر دست لار است.اوز هم با امکاناتی که دارد باید شهرستان شود اما با سنگ اندازی لار نگذاشتند ارتقا یابد.هر بار صحبت از ارتقای اوز میشود لاری ها مقابل فرمانداری تجمع میکنند.

  17. شما چه کاره هستی؟خیلی بیجا کردی که خواستی دخالت نکنن.
    ما گراشی‌ها هیچ برادری با لاری ها نداریم. شما اگه دستتون برسه استخون ما هم میخورید. گراش با این همه ظرفیت باید ۲۰ سال پیش شهرستان میشد که این همه حقش پایمال نشه ولی شما مثل برادران یوسف از روی دشمنی خودتون رو برادر معرفی میکنید که همه رو تو چاه گمراهی‌تون بندازید.چقدر بوجه‌های گراش و بقیه بخش ها رو تو لار هزینه کردید.الان هم از این میترسید که اگه بخش‌ها جدا بشن بوجه‌شون از دستتون میره و نمیتونید بخورید.گراش هم که شهرستان شد ناراحت بودید چون نون‌تون آجر شد و بوده گراش رو از دست دادین.شما حاضرید از اجساد ما واسه اهدافتون پله بسازید.

  18. جناب MM عزیز، این گفته شما که نوشته اید: “بهتر است بدانید آقای آیت اله موسوی لاری هم لاری بود و از ما جدا نبود” کاملا غلط می باشد. آقای عبدالواحد موسوی لاری متولد و بزرگ شده شهر مهر می باشد و منزل پدری ایشان در شهرستان مهر است و قبلا هم آقای موسوی مهری نامیده می شده است،اما جهت اطلاع جنابعالی که چرا ایشان از “موسوی مهری” به “موسوی لاری” تبدیل شد؟ دلیل آن این است که پس از شهادت آقای نصیری لاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی در دوره اول مجلس،منطقه لارستان دو نماینده داشت که هر دو از منطقه ما بودند: یکی آقای سید محمود علوی از لامرد بود و دیگری آقای عبدالواحد موسوی مهری از مهر، بدلیل اینکه در مجلس آن زمان چندین نماینده بنامهای موسوی وجود داشت مانند موسوی بجنوردی، موسوی خویینی ها و… برای تمایز آنها از همدیگر، آقای هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس، هنگامی که می خواستند آقای موسوی مهری را از تریبون مجلس صدا بزنند می گفتند: “آقای موسوی لاری” چون ایشان نماینده لار بود و از آن تاریخ به امروز این لقب بر روی ایشان مانده است و به همین نام در کشور معروف شده است.خواهشمنداست شخصیت های منطقه ما را به نام خود مصادره نکنید.

    1. شما بهتر است که بروید اطلاعات کسب کنید.
      عبدالواحد موسوی لاری از نوادگان موسوی لاری که در لار زندگی میکرده اند.در واقع فقط یک موسوی در جنوب فارس وجود داشته وآن هم موسوی لاری بوده است.در زمانهای گذشته حوزه علمیه لار بزرگترین حوزه علمیه جنوب کشور بوده است.در آن زمان طلبه های جوانی را از مناطق لار به شهرستان های مجاور برای تبلیغ دین می فرستاند که دست برقضا جد ایشان را برای تبلیغ دین به منطقه محروم مهر فرستاده اند.پدر ایشان لاری بوده اند.البته به واسطه زندگی در مهر و اینکه فکر کنم مادرشان مهری هستند هیچ کاری برای لار نکردند.اینها از لحاظ آبا و اجدادی به همان موسوی لاری هایی که در در حال حاضر ساکن لار هستند میرسند.استدلال وصحبت هایی که کردی واقعا مسخره است.مگر میشود به واسطه صحن علنی مجلش پسوند تغییر داد.چیزی به اسم موسوی مهری وجود خارجی ندارد و در حد جوک است.

      1. همه میدانند که شما لامردیها چقدر به مهری ها بد کردید.موقعی که مهر میخواست از لامرد جدا بشه و شهرستان بشه چقدرکارشکنی و دشمنی وسنگ اندازی کردید.من چند تا دوست مهری و لامردی دارم که در مدرسه نمونه لار درس خوندن.اینها همیشه با هم دعوا داشتن.یک دوست مهری داشتم که همیشه از لار دفاع میکرد .حق رو به لار میداد.

  19. سایت محترم و وزین گریشنا، لطفا کامنت قبلی اینجانب را حذف و بجای آن کامنت زیر را منتشر سازید. با تشکر
    جناب MM عزیز، چیزی نگو که ملت به شما بخندند، ایشان مهری الاصل هستند و منزل پدری ایشان در خیابان نماز در شهر مهر واقع هست،فامیل ایشان آیت الله حاج سید عباس مهری بوده اند که قبل از انقلاب نقش مهمی در کویت جهت ارسال اعلامیه های حضرت امام به ایران داشته اند، جهت اطلاعات بیشتر می توانید به مراجعه کنید به لینک های زیر:
    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF_%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C_%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C
    یا

    http://www.mohrestan-mashaher.blogfa.com/cat-2.aspx

  20. ما لامردیها حاضریم جای مهر و گراش را عوض کنیم .
    سالهاست که با گراشیها قرابت و رفت و آمد داریم . گراش شهر غیرت و ایستادگی است .
    اگر سری به تاریخ بزنید می توانید درک کنید که اگر تفنگچیان زنگنه ای و تراکمه ای از لامرد نمی آمدند بستکیها چه بلایی سر لار آورده بودند .
    مگر یادتان رفته که زنان ودخترانتان از ترس آبرویشان خودشان را به آب انبارها انداختند .
    آری اگر لامرد نبود لار هم نبود ……

  21. سلام من یک ایرانی هستم ودوست دارم تمام کشور عزیزم پیشرفت داشته باشد زیرا معتقدم تمام ایران سرای من است ولی تعجب بنده از برادران لاریم است که تمامیت خواهند ما گراشی ها فراموش نکرده ایم زمانی که شهرستان شدیم عزیزان لاری چه بلوایی بر علیه گراش یه راه انداختند برای خود فلسفه سازی میکردند که فاصله ی گراش با لار نزدیک است پس نباید شهرستان شود مگر فاصله شهرستان های شمالی کشورمان به هم نزدیک نیست اگر قانون است برای تمام کشور است عزیزان در اجرای قانون نباید نظر شخصی خود اعمال کرد .اما سخنی با نماینده گرامی شما سوگند یاد کردید که به همه ی حوزه اتخابیتان به یک چشم نگاه کنید چرا یک قدم در راه ارتقاع گراش عزیز بر نداشته اید .خداوند ما وشما هدایت فرماید.

  22. بنام خدا:
    برادر عزیزم جناب آقای صفری لامردی: حدود ۴۰۰ سال قبل زمان شاه عباس کبیرٰ حاکمان لاری اکثرا یهودی بودندو چون تعدادشان زیاد بود بر تمام شونات شهر حاکم بودند و کنترل می کردند و از پرداخت مالیات و خراج به دولت مرکزی خودداری می کردند (در تاریخ از کلمه یاغی شده بودند استفاده شده است). شاه عباس نیروی عظیمی به لار گسیل داشت و جنگ سختی بین لار و نیروهای دولتی در گرفت و در نهایت لار شکست خورد و تمام حکام از منسب های خود بر کنار شدند. شاه عباس برای اینکه بافت جامعه تغییر داده و دست یهودی ها را کوتاه کند دستور داد تعداد زیادی سادات ار سلاله آل محمد(ص) به لار بفرستند و حتی برای مدتی اسم منطقه را هم تغییر دادند (از ایراهستان به گرجستان)و بعد ها اواخر دوره قاجار و بخصوص دوره رضا خان منطقه را بنام لارستان تغییر دادند(اصلا لارستان بزرگ موجودیت خارجی نداشته و نخواهد داشت). حال آقای عبدالواحد موسوی لاری از کدام تبارند برای ما فرقی نمی کندو منهم از شما خواهش می کنم از ایشان حمایت نکنید:
    ۱- از نظر حکومت جمهوری اسلامی ایران ایشان اصلا مورد تایید نیست
    ۲- ایشان دامادآقای آیت الهی (امام جمعه سابق لار) و باجناغ اعلاالدی بروجردی است. در زمانی که وزیر کشور بودند با انتصاب آقای انصاری لاری به عنوان استاندار فارس خیانتهائی که نکردند نبود. فقط یک نمونه آن حمله مسلحانه به گراش وبه شهادت رساندن ۳ نفر از همشریان عزیزم. تا آنجاهکه امکان داشت نیروهای لاری در وزارت کشور و استانداری فارس استخدام نمود. شایذ براحتی بگویم بخشی از مشکلات ما ها از زمان ایشان شروع شده است که اگربخواهیم عدالت بر قرار کنیم می توان ایشان را محاکمه کرد . بهتر است ایشان لاری بدانیم تا مهری. ایشان باعث ننگ منطقه پارسیان هستند. حرف گفتن زیاد است اما….والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

71 نظر
scroll to top