بستن

بررسی قیمت جهانی طلا

 حسین اسدی‌نیا در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. او به خاطر آشنایی با برخی از بازرگانان گراشی ابراز علاقه است که گاهی در گریشنا از تجارت بنویسد. این دومین مطلبی است که از او در گریشنا منتشر می‌شود. اسدی‌نیا در وبلاگ‌ آموزش سرمایه‌گذاری یادداشت‌های روزانه‌ می‌نویسد.

چند ماهی است که صندوق اسپایدر به عنوان بزرگترین صندوق سرمایه گذاری بر روی قیمت طلا، دست به کاهش میزان ذخایر طلای خود نموده است. این کاهش تا بحال حدود ۵۰۰ تن بوده است یعنی از حدود ۱۴۰۰ تن به ۹۵۰ تن. دقیقا روند قیمت طلا نیز در این مدت چند ماهه به شدت رو به پایین بوده است و این، حرکت صندوق اسپایدر را توجیه می کند. آیا روند کاهش قیمت طلای جهانی ادامه خواهد یافت؟ اصولا قیمت طلا در محیط سیاستهای انبساط پولی رشد می کند و در محیط سیاستهای انقباض پولی کاهش. مهمترین کشور تاثیر گذار بر قیمت طلا نیز کشور امریکاست. این کشور به علت رکود اقتصادی چند سالی است تلاش دارد که با اجرای سیاستهای انبساط پولی ( کاهش نرخ بهره بانکی و تزریق پول به بازارها ) اقتصاد خود را رونق دهد و همین عامل از سال ۲۰۰۸ باعث افزایش قیمت طلا نیز گشته است. حدود ۸ ماه است که اقتصاد این کشور نشانه های بهبود را در خود نمایان کرده و اخیرا وضعیت اقتصاد بهبود چشمگیری یافته است. ترس از کاهش محتمل سیاستهای انبساط پولی در این کشور باعث شده است که قیمت طلا به شدت تضعیف شده و روند کاهشی قیمت طلا را تجربه کنیم.

از سوی دیگر برخی شرکتهای معدنی مشغول در بخش استخراج طلا در سراسر جهان می گویند عدد ۱۲۰۰ دلار برایشان کف مورد نظر جهت سود سازی است و اگر قیمت زیر این عدد برود ممکن است مجبور شوند تا معادن را تعطیل کنند. در واقع حداقل عدد سودآوری معادن طلا برای استخراج هر اونس طلا متغییر است ولی می توان عدد ۹۰۰ دلار بر هر اونس را متوسط جهانی دانست که معادن طلای آفریقا به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان بازار جهانی این عدد را حدود ۱۲۰۰ دلار می شناسند زیرا استخراج طلا در معادن آفریقا به علت عمق زیاد بسیار گرانتر می باشد.

اگر قیمت هر اونس طلا به زیر ۱۲۰۰ دلار بر هر اونس برود ممکن است برخی معادن تعطیل شده و در بازار جهانی دچار کمبود عرضه شویم که این کمبود عرضه باعث افزایش مجدد قیمت می شود. بنابراین احتمالا قیمت ۱۲۰۰ دلار کف قیمت طلای جهانی است و کاهش به زیر این قیمت نمی تواند چندان تداوم یابد.

در کل چشم انداز قیمت طلا به علت بهبود اقتصاد امریکا و اقتصاد جهانی تا پایان سال ۲۰۱۴ چندان مثبت نیست ولی امکان دارد از سال ۲۰۱۵ روند قیمت جهانی طلا بهبود پیدا نموده و روند کلی افزایشی خود را مجددا آغاز نماید.

حسین اسدی نیا

www.Asadinia.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top