هفت‌برکه: سی و چهارمین شماره مجله ادبی «چامه»، ویژه زندگی و آثار محمدرضا عبدالملکیان، شاعر طبیعت‌گرا، منتشر شد. این شماره با شعرها و داستان‌هایی از شاعران و نویسندگان امروز ایران و جهان به‌تازگی در ۱۶۴ صفحه منتشر شده است.

در این شماره، گفت‌وگوی اختصاصی چامه با بلرام شوکلا، مدیر مرکز فرهنگی هندوستان در تهران، درباره زبان فارسی و فعالیت‌های ادبی این مرکز نیز چاپ شده است.

Chameh 34

صادق رحمانی، مدیر و سردبیر مجلۀ ادبی چامه، در بخشی از یادداشت خود در مورد ویژه‌نامه عبدالملکیان نوشته است: «عبدالملکیان در اشعار خود به مسائل و تجربیات روزمره زندگی می‌پردازد و آن‌ها را به شکل هنری بیان می‌کند. این پیوستگی با زندگی روزمره به مخاطب کمک می‌کند تا بیشتر با اشعار او ارتباط برقرار کند. او همچنین در برخی از اشعارش به نقد اجتماعی و سیاسی می‌پردازد. این اشعار با بهره‌گیری از زبان استعاری و کنایی، به بررسی مسائل و مشکلات جامعه می‌پردازند.»

محمدرضا عبدالملکیان نیز در گفت‌گو با هستی خاوری گفته است: «جوهر زندگی من با گل و درخت و دریا گره خورده است. بی‌تردید رشته‌ی کشاورزی را هم به خاطر علاقه‌ و عشقم به طبیعت انتخاب کردم تا پیوستگی‌‌ام همواره با جسم و جان طبیعت برقرار باشد. حتّی در زندگیِ شهرنشینی در منزلم، طبیعت همچنان حضور پررنگی دارد و از گل و گیاهان آپارتمانی لذّت می‌برم. هر چند که هیچ‌وقت به‌طور کامل شهرنشین نبودم و در طول سال‌ها زندگی‌ شهری، مسافرت‌های بی‌شماری به اقصی نقاط کشور داشته‌ام.»

چامه این شماره، در چهار بخش داستان، شعر، گپ و ترجمه انتشار یافته است. سرپرستی داستان را محمدجواد جزینی و دبیری بخش شعر زمان را ضیاءالدین خالقی به عهده دارد. در بخش شعر زمان، شعر این شاعران منتشر شده است: کریم رجب‌زاده، حنیف خورشیدی، حبیب پیام، فرامرز محمدی‌پور، آرش عندلیب، حسن فرخی، حسین فرخی، احمد قربان‌زاده، شهین راکی، رحیم پاک‌‌نژاد، کاظم رستمی، تقی جهانبخشی، رحیم خادمی و مرضیه آرامش.

داستان‌هایی از فرشته نادعلی، فاطمه حیدری مراغه، دانیل کلمان، مهوش غلامی، آگوستومونته‌روسو، راحله بهادر، گلی ترقی و نقدی از مهدی میرآبی بر آثار گلی ترقی در چامه آمده است.

در بخش «فصل‌واژه» شعرهایی دربارۀ فصل تابستان از این شاعران آمده است: کاظم سادات شکوری، عباس باقری، نادر پناه‌زاده، بیژن نجدی، حسن اسدی، غلامحسین چهکندی‌نژاد، سیداحمد نادمی، شوکیو تاکاها، شوکی سای گین، دانیل سی.کانن، ع. پاشایی، رای زن، شیکی و اوکیهاشی.

در بخش «گپ»، دو گفت‌وگو با محمدرضا عبدالملکیان انجام شده است. هستی خاوری، تازه‌ترین مصاحبۀ اختصاصی را برای چامه تدارک دیده است. همچنین مهدی مظفری ساوجی گفت‌وگوی مفصلی را به سرانجام رسانده است. همچنین گفت‌وگوی چامه، دربارۀ زبان فارسی با بلرام شوکلا مدیر موسسۀ فرهنگی هندوستان در این شماره آمده است.

شماره ۳۵ مجلۀ ادبی چامه در پاییز ۱۴۰۳ ویژه‌نامه‌ای برای محمدعلی بهمنی، شاعر گرامی، خواهد بود. این ویژه‌نامه با همکاری استادان و نویسندگان همروزگار ما در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

نسخه الکترونیکی مجله چامه را می‌توانید از فروشگاه‌های طاقچه، فیدیبو و جار به قیمت ۲۵ هزار تومان خریداری کنید.

صفحات اولیه چامه را می‌توانید از این لینک دریافت کنید.