هفتبرکه: خانمها به ویژه دختران نوجوان و زنان با سن بالا مسافران اصلی تنها تاکسی ون شهر گراش هستند. به تدریج استقبال از تاکسی ون شهرداری در حال افزایش است. یازده ماه پس از راهاندازی، چند ساعتی با مسافران تاکسی ون همسفر شدیم. بیشتر مسافران از قیمت و خدمات تاکسی ون راضی هستند هر چند به نظر میرسد یک ون نمیتواند کل شهر گراش را به خوبی پوشش دهد و باید برای فعال شدن ون دوم و ونهای بعدی سریعتر اقدام کرد.
مثل خونه مادربزرگه
دو ساعتی که مسافر ون تاکسی شهرداری هستیم احساس میکنیم که در یک خانه قدیمی هستیم، جایی که دختران نوجوان فامیل با همه شر و شور خود به دیدن مادربزرگها آمدهاند. این دو گروه مشتریان اصلی ون تاکسی هستند و در کنار آنها گاهی زنان با بچهای در بغل یا در دست هم با آنها اضافه میشوند. خبر چندانی از مردان در تاکسی ون نیست.
به سراغ یکی از دختران نوجوانی که از لباس آنها میشود فهمید از باشگاه برمیگردند، میروم: «ما کلاس هفتمی هستیم و برای رفتن به ورزشگاه دکتر محبی و استخر آبشار اندیشه از ون تاکسی استفاده میکنیم.» آنها از راننده و ون تاکسی راضی هستند و رفت و برگشت آنها دسته جمعی است و این امتیازی برای دخترهای نوجوان است که جمعهای دوستانه را به تنهایی خودشان ترجیح بدهند. آنها دسته جمعی در کنار پارک غدیر پیاده میشوند و راه نوشت افزار مهرگان را پیش میگیرند.
دو دختر نوجوان دیگری از بازار طلا سوار میشوند، یکی از آنها میگوید: «ما کلاس کامپیوتر هرمز میرویم و برای برگشت به خانه از ون تاکسی استفاده میکنیم.» یکی از آنها روبهروی موتوری شهرداری پیاده میشود و بعدی کمربندی.
یک خانم میانسال از بلوار سپاه سوار میشود و بعد از سوار شدن با دیدن خانم میانسال آشنایی که قبل از او سوار ون تاکسی شده بود، احوالپرسی میکند و با هم در خیابان بسیج پیاده میشوند و از گفتگوی بین آنها معلوم است که قصد شرکت در مجلس ختم دارند، این مسئله نشان میدهد که ون تاکسی برای خدمترسانی به این قشر از مردم خوب عمل کرده است.
خانم میانسال دیگری از مسکن مهر سوار میشود و میگوید: «من برای کارهای صبحم زیاد از ون تاکسی استفاده میکنم. ترهباری مناسبی در محدودهی مسکن مهر نیست و باید بیایم سمت شهر.» او روبهروی پست بانک محسنی پیاده میشود تا به خریدهای روزانهاش برسد.
خانم جوانی از روبهروی حسینیه چهارده معصوم (ع) سوار میشود و مقصدش ساختمان پزشکی طالب است. میگوید: «من منشی مطب یکی از دکترهای ساختمان طالب هستم و مشتری دائم ون تاکسی، در طول روز زیاد از ون تاکسی برای رفت و برگشتم استفاده میکنم، چون به صرفه است.»
خانم جوانی با دختری نوجوان از مدرسهی نرجسخاتون (س) سوار میشود، او میگوید: «صبح برای گرفتن کارنامهی دخترم سوار ون تاکسی شدم الان هم با راننده تماس گرفتم برای برگشت به خانهمان.»
ون دوم در انتظار پلاک
شهرداری گراش در شهریور ۱۴۰۲ دو دستگاه ون تاکسی را به ارزش ۴ میلیارد تومان خریداری میکند و در دی ۱۴۰۲ یکی از ون تاکسیهای زردرنگ شهرداری در خیابانهای گراش آغاز به کار میکند. حالا بعد از گذشت ۱۱ ماه و استقبال مردم به نظر میرسد که این خدمت عمومی مورد رضایت مردم قرار گرفته است، اما به نظر میرسد یک ون تاکسی جوابگوی این حجم از نیاز کل شهر را نمیدهد.
رییس شورای اسلامی شهر گراش در مورد چگونگی خدماتدهی این ونها در شهریور ۱۴۰۲ در گفتگو با هفتبرکه گفت: «تعداد این ونها برای خدماتدهی به کل شهر کم است و ما برای سال آینده هم پیگیر هستیم که چند دستگاه دیگر اضافه و شبکه حمل و نقل شهری را تکمیل کنیم.» (خبر هفتبرکه را در این لینک بخوانید.)
از دی ۱۴۰۲ تا آذر ۱۴۰۳ یازده ماه گذشته و هنوز ون دوم پلاکگذاری نشده است. مهندس حلیمی شهردار گراش در مورد وضعیت ون دوم به هفتبرکه گفت: «اختلاف مالی بین دولت و شرکت سازنده باعث تاخیر در پلاکگذاری ونها در کل کشور شده است. ما سهم خودمان را از ون دوم پرداخت کردهایم و منتظریم با رفع این اختلاف نظر شرایط برای پلاک شدن ون دوم و خدمترسانی به مردم مهیا شود.»
عباس رحمانی، رییس سازمان حمل و نقل شهرداری گراش، در دی ۱۴۰۲ در گفتگو با هفتبرکه در مورد ون دوم گفته بود: «مساله ما بیشتر افرادی است که در مزایده شرکت کنند و ونها را تحویل بگیرند. با اضافه شدن ون دوم این تاکسی نواحی بیشتر از شهر گراش را پوشش خواهد داد.»
فقط ۵ هزار تومان
هزینه ۵ هزار تومانی جابجایی با تاکسی ون مهمترین مزیت آن است. ایستگاه این ون تاکسی در کنار بقعه شیخ عبدالله است. پس از گردش در خیابانهای اصلی گراش مانند خیابان امام، بلوار معلم، بلوار خلیج فارس، بلوار شیخ احمد انصاری و بلوار شهدا به شیخ عبدالله بر میگردد.
تاکسی ون شهرداری در دو شیفت صبح از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ و شیفت عصر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در خیابانهای شهر مردم را جابجا میکند.
یکی از مشکلات شهرداری برای گسترش شبکه حمل و نقل عمومی این است که رانندگان در مزایدهها برای تحویل گرفتن تاکسی ون شرکت نمیکنند و این کار برای رانندگان به صرفه نیست. در شروع کار، رضا منوچهری در شیفت صبح و اسد حسنملکی در شیفت عصر به عنوان راننده معرفی شدند، اما از بهمن ۱۴۰۲ رانندهی این ون تاکسی در دو نوبت صبح و عصر عباس هودیانی است. هودیانی از اریبهشت ۱۴۰۲ وارد شهرداری میشود و بهمن همان سال با دستور راننده ون است.
عباس هودیانی از این کار راضی است و علاقه او را با این کار را در تمیز نگهداشتن این دستگاه ون تاکسی و همچنین صبر و حوصلهای که در جواب دادن به تماسهای تلفنی دارد، میشود فهمید. مردم زیاد به خط او زنگ میزنند و زمانهای تقریبی رسیدن را به آنها میگوید.
عباس هودیانی از مشکلاتی که در سر راه این کار قرار دارد، میگوید: «بیصبری مشتریها، یعنی اگر به آنها گفتم ۱۰ دقیقه صبر کنید و ۱۰ دقیقه شد ۱۱ دقیقه پرخاشگری میکند. این ون برای کل شهر است.» شماره تماس عباس هودیانی ۰۹۱۷۹۸۱۰۳۶۸ است.
یک پیشنهاد
ون شهرداری خیابانهای اصلی گراش را پوشش میدهد اما بعضی از مناطق پر جمعیت در چرخه ون قرار ندارد. برای خیابان آبیاری، درمانگاه، بسیج و …. ایستگاه ون در ابتدای خیابان است و باتوجه به طویل بودن این خیابانها ممکن است بعضی از افراد مسن برای دسترسی به ون تاکسی کمی مشکل داشته باشند، اگر هم این ون تاکسی بخواهد این بخش را پوشش دهد مسیر تردد برای افراد حاضر در ون تاکسی طولانی میشود، این مسئله حضور ون تاکسیهای بیشتر را پررنگ میکند. به این مساله باید نبودن ایستگاه مشخص را هم اضافه کرد که باعث میشود این ون تاکسی در مسیر عبوری چندین جا توقف کند.
مسافرها برای اینکه موقعیت ون تاکسی را بدانند با راننده تماس میگیرند و گاهی راننده در ده دقیقه به بیش از ۲۰ تماس پاسخ میدهد. عباس جعفری یکی شهروندان که از مسافران ثابت ون است، پیشنهاد جیپیاس میدهد. جیپیاس یا همان موقعیتیاب باعث ساده شدن این کار است. جعفری میگوید: «اگر موقعیت ون شهرداری در سایت شهرداری یا یک جای دیگر مشخص باشد شهروندان به راحتی میتوانند زمان انتظار و موقعیت ون را بفهمند و کمتر با راننده تماس میگیرند.»
خدمترسانی به دانشآموزان
از اول مهرماه ۱۴۰۳ ون تاکسی علاوه بر خدمت عمومی و شهری برای رفت و برگشت دانشآموزان از مدارس نیز استفاده میشود. هرچند که سال تحصیلی گذشته این ون تاکسی به طور رایگان برای خدمترسانی مدرسهی استثنائی زینبیهی گراش از طرف شهرداری در نظر گرفته شده بود، امسال هم شهرداری این خدمت را برای سایر دانشآموزان عرضه کرده است.
علیرضا دانشور، رییس شورای شهر گراش، در گفتگو با هفتبرکه گفت: «در دوره کرونا بسیاری از مینیبوسها از دور خارج شدند و الان مدارس و دانشگاه برای سرویس دچار مشکل هستند و باعث افزایش قیمتها هم شده است. از این ونها برای سرویس مدارس هم استفاده خواهد شد.»
اینکه این حمل و نقل عمومی وارد خط جابهجایی دانشآموزان بشود در ظاهر بد نیست اما زمانهایی که برای خدمتدهی به دانشآموزان فعال است ممکن است در خدمتدهی شهری و عمومی دچار اختلال شود، اینجا باز هم مسئله نیاز به ون تاکسی دومی برای خدمترسانی بهتر و بیشتر حس میشود.
عباس رحمانی مدیر سازمان حمل و نقل شهرداری گراش در مورد مسئلهای در جابجایی دانشآموزان برای ساعات رفت و بازگشت آنها ممکن است پیش بیاید و باعث اختلال در خدمترسانی عمومی شود، میگوید: «صبحها از ساعت ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ به رفت دانشآموزان اختصاص دارد و ظهرها هم ساعت ۱۱:۳۰ به بعد. مردم در ساعات ظهر حدود بعد از ۱۱:۳۰ به بعد کمتر از این دستگاه استفاده میکنند و اگر بخواهند استفاده کنند میتوانند به نزدیک مدارس بروند و از ون تاکسی استفاده کنند.»
نرخ سرویس مدارس هنوز نهایی نشده است ولی به نظر میرسد قیمت ون تاکسیها چیزی بین ماشینهای شخصی و مینیبوسها باشد.
ون تاکسی باتوجه به کولردار بودن و شرایط آب و هوایی گراش و اقتصادی بودن نرخ آن میتواند گزینهی اول هر کسی باشد. اما با رفع مشکلات موجود باید این خدمت عمومی حفظ شود تا به سرنوشت خطوط مینیبوسرانی و تاکسیهای زردرنگ دچار نشود که بعد از مدتی فعالیت دیگر در خیابانهای گراش حضور ندارند.