هفت‌برکه: با تعطیلی مدارس و از راه رسیدن فصل تابستان، آموزش تعطیل نمی‌شود و کلاس‌های تابستانه جای کلاس‌های مدرسه را می‌گیرند. کلاس‌ها متنوع و بدون احساس اجبار در کلاس‌های مدرسه است و شاید به همین خاطر احساس خوشایندی برای بچه‌ها دارد. آنها سه ماه داغ تابستان را فرصت دارند در کنار خواب و خیال راحت، مهارت دیگری یاد بگیرند، از مهارت‌های ورزشی تا هنری و حتی باز هم کلاس‌های تقویتی درس‌های مدرسه برای سال آینده!

کلاس موسیقی یکی از گزینه‌هایی است که پیش روی بچه‌ها است. علاوه بر کلاس موسیقی برای کودکان در کانون‌ها (خبر در هفت‌برکه) آموزشگاه موسیقی رایگان یکی از جاهایی است که می‌توانید برای ثبت‌نام کلاس موسیقی به آنجا مراجعه کنید. اگر دوست دارید تابستان امسال نواختن سازی را شروع کنید و اطلاعاتی درباره‌ی تنوع و جزییات کلاس‌ها و خیلی چیزهای دیگر نیاز دارید، این گزارش و گفتگو با مجید رایگان، مدیر این آموزشگاه، برای شماست.

آموزشگاه موسیقی رایگان در کوچه‌ی کناری عکاسی زارعی، در همان ساختمان خانه‌ی فرهنگ سابق، قرار دارد. شماره‌های ۰۷۱۵۲۴۴۶۶۵۹ و ۰۹۱۷۸۸۱۳۸۳۲ و ۰۹۳۶۷۱۱۳۸۳۲ برای پاسخگویی در صفحه‌ی اینستاگرام این آموزشگاه (+) اعلام شده است.

14030403 Music Raygan 1

نت اول: تعیین سطح برای کودکان

وارد که می‌شوم، صدای تمرین ویولن یکی از هنرجوها به گوش می‌رسد و از یکی دیگر از کلاس‌ها صدای استاد گیتار. مجید رایگان که خودش استاد ویولن است، می‌گوید الان به دلیل فصل امتحانات افت موقتی دارند، اما در تابستان دوباره استقبال خوب می‌شود. او شرایط و نحوه‌ی ثبت‌نام را توضیح می‌دهد.

مثل بسیاری از کلاس‌های دیگر، تعیین سطح متقاضی در رده‌ی سنی کودکان مهم است. او می‌گوید: «اول سنجیدن شرط سنی و توانایی جسمی مهم است. کودکان از کودکستان تا اول و دوم ابتدایی شامل موسیقی کودک می‌شوند که ارف نام دارد. معلم تشخیص می‌دهد که طبق توانایی و برآورد ذهنی و سلیقه‌ی او چه سازی برایش مناسب است. در واقع در ابتدا معلم سلیقه‌ی کودک را برای نواختن ساز پیدا می‌کند، بلز یا تبلک یا حتی بازی با کودک. سلیقه و انتخاب کودک مهم است تا سازی را که دوست دارد انتخاب کند. برای مقاطع بالاتر، انتخاب از ابتدا با خود او است.»

شرایط و نحوه‌ی ثبت‌نام

به نظر می‌رسد میزان شهریه، نحوه‌ی پرداخت آن و روزهای کلاس طوری تنظیم شده است تا هنرجو کمترین فشار را احساس کند. اگر چه آموزش و فرهنگ باید با قیمت مناسب باشد که همه‌ی قشرها بتوانند از آن استفاده کنند.

رایگان می‌گوید: «برای ثبت‌نام کودکان والدین کودک فرم تعهدات، وظایف و حقوق کودک را امضا می‌کنند که اکثرا مادرها هستند. برای برخی سازها مثل سنتور و گیتار دو استاد و دو روز تدریس داریم تا هنرجو طبق سلیقه و روز مناسب خودش آن را انتخاب کند. شهریه را استان تعیین می‌کند اما ما به جای ترمی، به صورت ماهیانه شهریه را می‌گیریم تا فشار کمتری به هنرجو بیاید. ما معمولا کمتر از نرخ استان می‌گیریم. نرخ برای هر ساز ۶۵۰ هزار تومان است که برای چهار جلسه‌ی نیم‌ساعته در ماه است، هفته‌ای یک جلسه. شهریه برای اساتید پروازی کمی بیشتر است.»

استاد رایگان گاهی جلسه‌ی رایگان و تمرین ساز رایگان هم در آموزشگاه دارد تا هنرجوها را بیشتر حمایت کند.

14030403 Music Raygan 2

دختران و قشر متوسط در صدر استقبال از کلاس موسیقی

رایگان درباره‌ی گروه متقاضی این کلاس‌ها هم می‌گوید: «بیشترین قشر متقاضی، نوجوان‌های زیر پانزده سال و بیشتر دخترها هستند. تمایل آنها به سازهای سنتی مثل سنتور است و بعد گیتار. بیشتر هم از قشر متوسط و درآمدهای پایین علاقه‌مند هستند و پشتکار دارند.» جمله‌ی آخر رایگان تا حدودی دلگرمی است و این امیدواری را ایجاد می‌کند تا هنر و آموزش و فرهنگ که مثل سایر اقلام فرهنگی دیگر در ایران متاثر از تورم است تنها برای قشر ثروتمند نباشد.

رایگان با داشتن سال‌ها تجربه‌ی آموزش و تدریس موسیقی در گراش و چند شهر دیگر، خبر خوبی برای بچه‌های گراش دارد: به شرط پشتکار، نوازنده شدن کار سختی نیست. او می‌گوید: «کیفیت یادگیری بچه‌ها در گراش بیشتر است. برخی حتی از لار برای آموزش به اینجا می‌آیند و در جشنواره‌ی هنرجویی هم شرکت کرده‌اند. ولی مشکل بچه‌های اینجا در مقایسه با شهرهای بزرگ این است که پشتکار و تلاش‌شان کمتر است و گاهی زود دلسرد می‌شوند.»

سازها، اساتید و روزهای کلاس

لیست سازها، اساتید و روزهای کلاس‌ها به دیوار سالن چسبانده شده است. اساتید بیشتر از گراش هستند اما از شهرهای اطراف هم می‌آیند. اگر دوست دارید تابستان امسال به سراغ کلاس موسیقی بروید، برنامه‌ی کلاس‌های موسیقی این آموزشگاه از این قرار است: سازهای تنبک و نی با تدریس محمد فروتن روزهای چهارشنبه‌؛ موسیقی کودک با زهرا جمالی روزهای دوشنبه؛ گیتار الکترونیک و ساز دهنی با محمدرضا درستکار روزهای سه‌شنبه؛ ویولن با مجید رایگان روزهای یکشنبه و دوشنبه؛ هنگدرام با آریا جعفرزاده روزهای پنجشنبه؛ سنتور با ساره رستاخیز روزهای سه‌شنبه؛ گیتار پاپ با عباس امانی روزهای یکشنبه؛ گیتار کلاسیک با مهدی افروز روزهای سه‌شنبه؛ سنتور با اسدالله فروتن روزهای چهارشنبه؛ پیانو و تنبک با رویا مبشری روزهای یکشنبه؛ کمانچه و ویولن با یاسر زرگری روزهای سه‌شنبه؛ دف با شریفه هاشمی روزهای شنبه؛ و تار، نی و سه‌تار با روح الله مبشری روزهای یکشنبه.

اگر دوست دارید پیانو یاد بگیرید اما شرایط مالی خرید آن را ندارید، می‌توانید گاهی با پیانوی آموزشگاه تمرین کنید. رایگان می‌گوید: «ساز پیانو را بعضی هنرجوها می‌نوازند اما به دلیل گران بودن پیانو، آن را در خانه ندارند. به سختی توانستم یک پیانو برای آموزشگاه تهیه کنم و گاهی هنرجویی می‌آید و از آن استفاده می‌کند، می‌نوازد و تمرین می‌کند.»

تاثیر دو دوره برگزاری جشنواره‌ی هنرجویی

جشنواره‌ی هنرجویی با همه‌ی دردسرهای برگزاری‌ آن که برگزارکنندگانش تجربه کرده‌اند، تاثیرات مثبت زیادی داشته است و در دو دوره برگزاری، صدای نسل نو برای غلبه بر پوسته‌های سخت فرهنگی در شهر بوده است. یکی از آنها تاثیر خوب آن در افزایش استقبال قشر نوجوان و جوان از یادگیری موسیقی است. رایگان در این باره می‌گوید: «این جشنواره باعث تشویق و افزایش تعداد هنرجوها شده است و همچنین برای هنرجوهای خودمان هم دلگرمی بوده است تا بیشتر تمرین کنند، چون می‌دانند جایی وجود دارد که بتوانند هنرشان را در معرض دید عموم اجرا کنند.»

نت آخر: پشتکار

مثل همه‌ی اهداف دیگر در زندگی، هنر هم برای به ثمر رسیدن، صبر، علاقه، پشتکار و زمان می‌خواهد. رایگان در صحبت پایانی می‌گوید: «کار هنری مرز ندارد و اینکه برخی جاها حرف از صدور مدرک می‌زنند واقعیت ندارد. تحصیل آکادمیک موسیقی فرق دارد. مهم‌ترین رکن یادگیری موفق موسیقی، ارتباط خوب بین استاد و هنرجو است و بعد میزان تمرین، پشتکار و علاقه‌مندی خود هنرجو.»

14030403 Music Raygan 3