هفت‌برکه: برخی مرسوله‌های پستی گراش به ویژه گذرنامه‌ها و گواهینامه‌ها به مقصد اوز یا لار ثبت می‌شود. به دلیل وجود نداشتن نام گراش در سامانه افراد مجبور هستند که نزدیک شهر را به جای گراش انتخاب کنند. برای پیگیری موضوع به سراغ دو نفر از مسئولین رفتیم. رئیس اداره‌ی پست گراش می‌گوید این مشکل چند سالی است که در سامانه فرماندهی انتظامی کشور وجود دارد و دفتر پلیس ۱۰+ گراش می‌گوید در سامانه آن‌ها مشکلی وجود وجود ندارد.

برای حل این مشکل چه کسی باید پیگیری کند؟

اداره‌ی پست: تنها وظیفه‌ی توزیع به عهدهی ماست.

شکرالله آشفته رئیس اداره‌ی پست گراش می‌گوید این اداره تنها وظیفه‌ی توزیع مرسولات را به عهده دارد. آشفته می‌گوید: «اداره‌ی پست فقط کار توزیع را انجام می‌دهد. نه شهر و نه کدپستی ربطی به ما ندارد. پلیس ۱۰+ هم کاره‌ای نیست. وقتی پلیس ۱۰+ می‌خواهد اقدام کند باید اسم گراش در سامانه‌ی فرماندهی انتظامی یا اداره‌ی گذرنامه ثبت باشد تا مقصد را گراش تعریف کند اما گراش وجود ندارد. مشکل از فرماندهی انتظامی مرکز یعنی تهران است. در سامانه‌ی آنها اسمی به نام گراش وجود ندارد. این مشکل در زمان ثبت‌نام اربعین به اوج خود می‌رسد و بسیاری از مراجعه‌کنندگان به اداره هم از این موضوع شاکی هستند اما کاری از دست ما بر نمی‌آید.»

آشفته اضافه می‌کند: «چند سال قبل فرمانداری این موضوع را پیگیری کرد و مکاتباتی انجام داد اما نتیجه‌ای نداد.»

پلیس ۱۰+: مشکل از جای دیگری است.

در گفتگو با امان‌الله امانی رئیس پلیس +۱۰ گراش، او هم این مشکل را مرتبط با اداره‌ی خودش ندانست و توپ را به زمین اداره‌ی پست انداخت. او ضمن بی‌اطلاعی از این موضوع گفت: «تا حالا کسی به ما مراجعه نکرده که این مشکل را داشته باشد و بار اولی است که این موضوع را می‌شنوم. این مساله مربوط به اداره‌ی پست می‌شود. ما در فرم‌هایی که به فرد تحویل می‌دهیم تا برای مشخصات پر کند، کدپستی و شهر گراش می‌نویسند. ما هم بارکدی که تحویل می‌دهیم شهرستان گراش ثبت کرده‌ایم. در سیستم خودمان هم گراش ثبت می‌کنیم. مشکل از جای دیگری است.» امانی البته اضافه کرد که اگر مشکل از طرف اداره‌ی آنها باشد می‌تواند موضوع را پیگیری کند.

در حال حاضر و برای این که بتوانید شخصا قدمی برای حل مشکل بردارید، به تجربه‌ی شخصی یکی از مخاطبان که برای پیگیری و دریافت گواهینامه‌ی رانندگی‌اش اسفند سال قبل همین مشکل را داشته، ثبت شکایت در سایت پیگیری مرسولات پستی تنها راه ممکن است.

به نظر می‌رسد راه حل اصلی برای رفع این نقص، پیگیری و مکاتبه چندباره از طریق نهادهای حاکمیتی مانند فرمانداری و فرماندهی انتظامی شهرستان گراش با معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا است.

Post

 

اداره‌ی پست: کدپستی و نام شهرستان در پلیس +۱۰ ثبت می‌شود و ربطی به ما ندارد.

تکمیل خبر: شکرالله آشفته رئیس اداره‌ی پست گراش در توضیحی تکمیلی که برای هفت‌برکه ارسال کرد با دفاع از عملکرد اداره‌ی پست می‌گوید انتخاب نام استان و شهرستان در فرمی که متقاضی پر می‌کند در پلیس +۱۰ انجام می‌شود و ربطی به این اداره ندارد و تنها وظیفه‌ی توزیع به عهده‌ی اداره‌ی پست است.

او می‌گوید: « هرمتقاضی جهت درخواست هر نوع مدرک شناسایی (گذرنامه،کارت خودرو،گواهینامه و…) باید به پلیس+ ۱۰مراجعه نماید نه اداره پست و پلیس + ۱۰ فرمی جهت تکمیل به متقاضی و درخواست‌کننده تحویل می‌دهد و اطلاعات شخصی و تلفن و آدرس و کدپستی ثبت می‌نماید. درست است که کدپستی و آدرس مربوط به اداره پست است ولی انتخاب نام استان و شهرستان برعهده متصدی پلیس +۱۰می‌باشد که باید این اطلاعات در سامانه پلیس+۱۰ و ناجا ثبت و مدارک مورد نیاز اسکن نماید. در زمان ثبت اطلاعات نام استان و انتخاب نام شهرستان اسم گراش در سامانه پلیس+۱۰ وجود ندارد و کاربر مجبور است از نزدیک‌ترین شهرستان همجوار یا لار یا اوز استفاده نماید که از نام شهرستان اوز استفاده می‌کند. در سامانه رهگیری مقصد بعدی اوز ثبت می‌شود و مدرک موردنظر طبق کدپستی به گراش ارسال می‌شود ولی در سامانه مقصد بعدی اوز ثبت می‌شود. آقای امانی فرمودند مقصر پست گراش است که باید عرض کنم بنظرم ایشان از این موضوع اطلاعی ندارد و اداره پست تنها وظیفه توزیع هر نوع مرسولات دارد نه صدور، درخواست یا ثبت آن.»

آشفته نیز راه‌حل این مشکل را پیگیری آن از طریق ناجا و پلیس +۱۰ مرکز می‌داند.