بستن

جشن معلمان «عالی‌مقام» + فیلم و عکس برنامه

هفت‌برکه – راحله بهادر: مراسم روز معلم امسال گراش با حذف سخنرانی‌ها و حضور موسیقی و کلیپ‌های مصاحبه بیش از سال‌های گذشته شکل یک جشن را داشت. جشن «عالی مقام» سعی داشت در ماه‌های پایان تحصیلی تقدیر از زحمتکشان آموزش و پروش در جایگاه‌های مختلف از خادمین مدارس تا خیرین و معلمین باشد. 

به گزارش هفت‌برکه امروز مدارس شهر زودتر تعطیل شد تا معلم‌ها با خاطری آسوده و فارغ از هیاهوی بچه‌ها ساعاتی را برای خودشان جشنی داشته باشند به پاسداشت نام‌شان. جشن بزرگداشت روز معلم با عنوان «عالی‌مقام» روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت برای قدردانی از زحمات معلمان با حضور پرشور نزدیک به ۸۰۰ نفر از معلمان و کادر مدارس در سالن شوری برگزار شد.

این مراسم فرهنگی که قرار بود ساعت ۹ صبح شروع شود، با چهل دقیقه تاخیر آغاز شد. دورتادور سالن بند عکسی از معلمان مدارس مختلف آویخته بود، عکس‌هایی که هر کدام از ما هم یادگاری از دوران مدرسه و معلم‌های خودمان داریم. در همهمه‌ی حضار و به تدریج گرد آمدن مهمانان، پس از قرائت آیاتی از قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی و کلیپی از گراش، مجری برنامه به روی سن آمد و فضا کمی آرام گرفت. مرور کلیپی از جشن سال گذشته و خاطرات حضور معلم‌ها، بخش کوتاهی از مراسم بود. 

فریبرز رییسیان مجری پر حرارت برنامه سعی داشت که فضای پر شور و نشاط را ایجاد کند و در جلو صحنه نیز هنرآموزان هنرستان امیرکبیر در حال کشیدن یک نقاشی بود که در نهایت به حاج عباس آشفته فرهنگی بازنشسته گراش رسید. 

دو خبر خوب از دو خیر گراش از زبان دکتر فرجی

دکتر محمدعلی فرجی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان گراش، به عنوان اولین سخنران مراسم روی سن رفت. او در سخنانی کوتاه با عرض خیر مقدم به مسئولین و حضار گفت: «یک سال با همه‌ی خوبی و بدی آن گذشت. ما از شما جز خوبی ندیدیم و امیدواریم شما هم کار من و همکارانم را خوب ببینید.» او سپس پیام تبریک امام جمعه و نماینده‌ی مجلس حسین حسین‌زاده را ابلاغ کرد و ادامه داد: «سکانی که در یک سال دست شما بود توانستید به بهترین شکل هدایت کنید. ما تریبون را حذف کردیم تا بگوییم هیچ سخنرانی نداریم. سال گذشته گفتم تقدیرنامه‌هایی را به مناسبت روز معلم با عنوان عملکرد توانمندی با یک شماره و یک تاریخ در سایت صادر کردیم و امسال هم زودتر این کار را کردیم. از مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهرستان برای همکاری آنها تشکر می‌کنم که در سفر اخیر من به قطر برای رفاه حال همکاران برنامه‌ریزی کردند و از طرف دوستان از جمله آقای مهروری، حسینعلی فانی‌لاری، آقای افشار، مهندس عظیمی و استاد آشفته خوب حمایت شدیم.»

مدیر آ.پ. اولین خبر خوش از یک خیر گراشی را اعلام کرد: «از سخاوت یکی دیگر از خیرین مدرسه‌ساز و خیریه آل فرج که یک دستگاه نیسان برای جابه‌جایی بار مدارس و کارهای مناسب اهدا کرده‌اند تشکر می‌کنم» این خیر پیش از این مدرسه اسعدی و خوابگاهی برای بانوان معلم را به عنوان کار خیر ساخته است. سپس عبدالرضا افشار  به نمایندگی از خیریه آل فرج روی سن آمد و لوح یادبودی را از دستان رئیس آپ به یادگار گرفت.

دکتر فرجی خبر خوب دیگری را هم اعلام کرد: حاج زینل زاهدی هم یک دستگاه سواری به مجموعه‌ی آ.پ. اهدا کرده است.

خواندن دو شعر در ستایش مقام معلم بخش بعدی بود. یسنا دمساز از مدرسه قمری با لباس زیبای محلی گراشی روی سن آمد و مصطفی کارگر، شاعر گراشی، نیز با یک غزل و مصرع پایانی آن «پاینده باد عزت عالی‌مقام‌ها» جشن معلم‌ها را شور و حال دیگری بخشید. باز هم موسیقی سنتی بخش جذاب این جشن بود. گروه گراشی کَرنانوازی از در سالن به همراه دختران خردسالی که لباس محلی رنگارنگ پوشیده بودند وارد و با صدای کف مهمانان همراهی و یکی از زیباترین بخش‌های جشن اجرا شد.

پای صحبت «باباهای مدرسه»

خدمت‌گزاران مدارس هم عضوی از حلقه‌ی زحمتکش مدارس هستند و اتفاقا جزو خاطرات شیرین دانش‌آموزان در زنگ‌های تفریح. خوراکی‌ها، تمیزی کلاس‌ها و نیمکت‌ها و مراقبت از بچه‌ها تا زمان تعطیل شدن مدرسه، تنها گوشه‌ی کوچکی از شغل سخت آنها است. آنها در کلیپی کوتاه از خودشان، شغل‌شان، سختی‌های کارشان و خاطرات‌شان حرف زدند و ما با گوشه‌ای کوچک از زحمات «باباهای مدرسه» آشنا شدیم.

نوبت گروه دف‌نوازی نوآهنگ به سرپرستی اردشیری تا حال و هوای جشن معلم‌ها را عوض کند. این گروه بعد از اجرایی پانزده دقیقه‌ای سن را ترک کرد.

 

تقدیر از معلمان برتر و زوج‌های معلم

طاهرزاده، فرماندار گراش به همراهی دکتر فرجی، مدیر آ.پ. و حاج عباس آشفته، حسینعلی فانی‌لاری و آقایان مهروری برای اهدا جوایز معلم‌هایی که در جشنواره‌های استانی مقام برتر کسب کرده بودند به روی سن رفتند.

فوزیه امانی دبیر زبان انگلیسی مدرسه‌ی امام رضا(ع) مقام دوم کتابخوانی استانی؛ علیرضا قائدی مقام سوم استانی مسابقه‌ی کلیپ صد ثانیه‌ای آزمایش‌های علوم تجربی؛ سیکنه فتحی دبیر علوم تجربی دبیرستان امام حسن عسکری(ع) مقام سوم استانی کلیپ محتوا؛ خدیجه رحیمی دبیر دبیرستان نرجس خاتون مقام سوم استانی تولید محتوا؛ معلمانی بودند که برای دریافت هدیه‌ی خود روی سن رفتند.

همچنین از زوج‌های فرهنگی که در این سال تحصیلی زندگی خود را آغار کرده‌اند به روی صحنه دعوت شدند و از صادق حاجی‌پور و مریم نوبهار؛ محمد احمدزاده و فاطمه شیروانی آزاد؛ با اهدای جایزه تقدیر شد.

بخش سوم تقدیرها و اهدا جایزه، با موضوع فرزندآوری، برای تقدیر از معلم‌هایی بود که از یکم مهر ۱۴۰۱ تا الان صاحب فرزند شده‌اند: آیه فرزند زهرا طهماسبی و اکبر طهماسبی؛ محمدمهدی فرزند مرضیه نادریان و غلامحسین غلامی؛ حسین فرزند محمدعلی سیاح و خانم مهرابی؛ امیررضا فرزند آقای مهدیار و زینب علی‌پور؛ آیدین فرزند آقای قادری و خانم حسن‌زاده؛ آریان فرزند حسن درام و خانم صدیقه شنبدی.

دانش‌آموزان دیروز؛ مسئولان امروز

 سپس کلیپی با صحبت‌های تعدادی از مسئولان گراش پخش شد که آنها از مقاطع تحصیلی و معلم‌های خود در مدارس گراش و جایگاه عالی‌مقام آموزگاران صحبت کردند؛ آنها دانش‌آموزان بازیگوش دیروز و مسئولان پرکار و تلاشگر امروز و ثمره‌ی زحمات معلم‌هایشان در طول سال‌های دراز مدرسه هستند.

مرتضی ایزدی، دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم، نیز در سخنان کوتاهی در یک کلیپ از نحوه‌ی ارزیابی برگزیدگان این دوره گفت: «از بین معلمان هر مدرسه معلم نمونه با تشخیص ارزیابان مدارس در مدارس ابتدایی و سایر مدارس با جمع‌بندی امتیاز، ارزیابی مدارک و تحقیق میدانی انتخاب شدند.» و سپس معلمان؛ معاونان و مدیران نمونه‌ی مدارس گراش و توابع در کلیپی از معلم‌ها و مدیران قدیمی، خاطرات شغلی شاگردان‌شان و سختی‌های کار‌شان صحبت کردند.

تقدیر از چهره‌های برگزیده‌ی امسال

طاهرزاده، فرماندار، فرجی، رئیس آ.پ.، آقایان آشفته، افشار، جهانبانی، مولایی، غلامی، حاج احمد و محمد هاشم درویشی و خانم فروزش برای اهدای جوایز به روی سن رفتند. ابتدا از مدیران نمونه شامل مهین دریابد، مدیر مدرسه‌ی شهید مطهری فداغ؛ حکیمه خاتون محمدی، مدیر مدرسه‌ی آشفته و مدیر نمونه‌ی شهرستان؛ مجید محبی، مدیر مدرسه‌ی رامیارپور گراش؛ با اهدا لوح تقدیر تجلیل شد. از طرف موسسه‌ی ایرانگردی و جهانگردی نسیم بهشت ایرانیان نیز هدایایی به اسامی نمونه اهدا شد.

همچنین از معاونین نمونه، محمد قدسی، معاون هنرستان شهید منفرد؛ اسدالله فتحی، معاون مدرسه شهید قاسمی فداغ؛ مرضیه جعفری، معاون مدرسه‌ی آشفته؛ و از دبیران نمونه شامل مریم جعفری، دبیر مدرسه‌ی نرجس خاتون و امام محمدباقر(ع)؛ رضا یزدانی‌جو، آموزگار مدرسه‌ی ابتدایی امیرالمونین (ع) ارد؛ معصومه محمدنژاد، دبیر ادبیات فارسی از دبیرستان امام رضا(ع)؛ تقدیر و قدردانی شد. برای هدیه، این برگزیدگان از طرف آموزش و پرورش گراش، مهمان سفر مشهد شدند.

اما غافلگیری ویژه‌ی جشن در پایان، مهمان کردن همه‌ی هشتصد فرهنگی حاضر در جشن از سوی آقای محمدی، مدیر مجموعه‌ی غذایی حاتم، بود. او اعلام کرد به مدت چهار روز، روزانه دویست نفر از مهمانان با مراجعه به مجموعه پذیرایی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top