بستن

تصمیم عجیب دیگری از سازمان سنجش: گراشی‌ها برای کنکور باید به اوز بروند

هفت برکه: با تصمیم سازمان سنجش کشور پس ۱۸ سال برگزاری مداوم امسال شهرستان گراش حوزه برگزاری کنکور ندارد و داوطلبان گراشی کنکور سراسری باید در دانشگاه پیام نور اوز در کنکور شرکت کنند.

به گزارش هفت‌برکه امروز دوشنبه که داوطلبان کنکور کارت ورود جلسه خود را دریافت کردند با کمال تعجب دیدند محل برگزاری آزمون آن‌ها «دانشگاه پیام‌نور فارس – مرکز اوز» ثبت شده است. در ۱۷ سال گذشته آموزش و پروش به نمایندگی از سازمان سنجش کنکور را در گراش برگزار می‌کرد. سال گذشته نیز کنکور در گراش با اما و اگر همراه بود و در نهایت دانشگاه آزاد متولی برگزاری کنکور شد. اما امسال دانشگاه آزاد هم راغب به برگزاری کنکور در گراش نیست. 

این دومین تصمیم عجیب سازمان سنجش برای شهرستان گراش بود، اسفندماه ۱۴۰۲ نیز سازمان سنجش داوطلبان گراشی را به جای لار به لامرد در فاصله ۱۵۰ کیلومتر فرستاد. 

 

مجتبی بنی اسدی، روابط عمومی آ.پ در گفت و گو با هفت برکه گفت: «سال گذشته، برگزاری کنکور ۱۴۰۲ به دانشگاه آزاد واگذار شد. از ماه‌های گذشته ما پیگیر این مسئله بودیم که آیا امسال برگزاری کنکور ۱۴۰۳ با آموزش و پرورش است یا دانشگاه آزاد؟ اما متوجه شدیم اصلا حوزه کنکور به گراش اختصاص نداده‌اند.»

دکتر مهدی‌زاده، رییس دانشگاه آزاد گراش در پاسخ به هفت‌برکه گفت: «سال گذشته از طریق سازمان سنجش این مسئولیت به ما واگذار شد. امسال در جریان نیستیم که چه تصمیمی دارند منتهی به دلیل مسئولیت زیادی که برگزاری کنکور دارد زیاد هم راغب به قبول این مسئولیت نیستیم و فکر کنم اگر مثل همیشه آموزش و پرورش مسئول برگزاری باشد، بهتر است.»

روابط عمومی آ.پ گراش گفت: «البته این موضوع سال گذشته هم ایجاد شد که با پیگیری و همراهی مهندس حسین‌زاده از تهران مسئله را حل کردیم. اما امسال از سازمان سنجش به ما اعلام کردند که با توجه به آمار زیر ۲۵۰ نفر متقاضیان، مرحله اول کنکور را از ما برداشته‌اند. یکی از دلایل آن این است که دانش‌آموزان ارد و فداغ و خلیلی با توجه به نزدیکی به خنج یا بیرم، این شهرها را برای کنکور انتخاب کرده‌اند. به همین دلیل آمار دانش‌آموزان کنکوری ما کم است. البته ما احتمال می‌دهیم به خاطر نزدیک بودن حوزه‌های کنکور سه شهر گراش، لار و اوز، ما که شهر میانه هستیم را حذف کرده‌اند. پس حوزه‌های کنکور نزدیک به هم و آمار زیر ۲۵۰ نفر را حذف کرده‌اند.»

بنی‌اسدی در مورد پیگیری برای حل این مشکل گفت: «البته الآن پیگیر هستیم با همراهی نماینده محترم مجلس، حداقل حوزه کنکور برای نوبت دوم تیرماه به گراش برگردد. امسال هم معلوم نبود دقیقا چه تصمیمی دارند. و از تصمیم و برنامه‌ی سال‌های آینده سازمان سنجش هم بی‌خبریم.»

به نظر می‌رسد سیاست کلی سازمان سنجش برگزاری کنکور در مراکز زیر نظر وزارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.  

دکتر قاسمعلی مقتدری، رییس دانشگاه پیام نور اوز که همانند هر ساله مجری آزمون است گفت: «یک ماه قبل متوجه افزایش آمار شدیم اما اطلاع نداشتیم که قرار است حوزه گراش نیز به ما ملحق شود. تا این که از آموزش و پرورش گراش با ما تماس گرفتند و گفتند از آن جایی که حوزه‌ی گراش از دفترچه حذف شده است به احتمال زیاد آزمون کنکور دواطلبین گراشی در اوز برگزار خواهد شد و همین طور هم شد. وقتی کارت‌ها به دستمان رسید ما از این تصمیم سازمان سنجش مطمئن شدیم.»

هرمی، مسئول اجرای آزمون در دانشگاه پیام نور اوز نیز می‌گوید:«جمع کل داوطلبین که امسال در این حوزه کنکور می‌دهند ۶۱۹ نفر است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است از این تعداد ۴۳۹ دختر و ۱۸۰ نفر پسر هستند. محل برگزاری آزمون در مجموعه‌ی پیام نور اوز است خانم‌ها، در آزمایشگاه ۱ و ۲ و آقایان در دانشکده ادبیات کنکور می‌دهند. آزمون نیز همزمان با سراسر کشور پنج‌شنبه و جمعه، ششم و هفتم اردیبهشت ماه در نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.»

او ادامه می‌دهد:«امسال دانشگاه فرهنگیان به صورت اختصاصی آزمونی برای ورود دانشجویان خود ندارد و داوطلبین برای وارد شدن در دانشگاه فرهنگیان نیز باید در کنکور سراسری شرکت کنند. و روش آزمون به این صورت است داوطلبین دانشگاه فرهنگیان دو دفترچه سوال دریافت می‌کنند و یک ساعت بیشتر از داوطلبین سایر رشته‌ها فرصت دارند تا به سوالات پاسخ دهند.»

مسئول اجرایی آزمون پیام نور اوز می‌گوید:«ساعت شروع پاسخگویی به آزمون ۸:۳۰ دقیقه است اما فرآیند آزمون از ساعت ۸ آغاز می‌شود و از ساعت ۷ دواطلبین می‌توانند وارد سالن شوند. عصرها نیز ساعت شروع آزمون ۱۴:۳۰ دقیقه است. ما در مکان برگزاری آزمونی محلی برای دریافت امانات نیز داریم. اما پیشنهاد می‌کنیم داوطلبین از آوردن وسایل اضافی امتناع کنند. به موقع وارد سالن شوند و وسایل ضروری و مورد نیاز مانند مداد و پاک کن و مداد تراش را حتما به همراه داشته باشند.»

یکی از مشکلات احتمالی دانش‌اموزان جابجایی بین گراش و اوز است که مدارس و آموزش و پرورش می‌توانند در این مورد به دانش‌آموزان کمک کنند تا داوطلبان با خیال آسوده‌تری روی صندلی کنکور بنشینند.

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top