هفت‌برکه: ۳۰ فروردین زادروز حکیم جرجانی به عنوان روز علوم آزمایشگاهی نامگذاری شده است. هفت‌برکه به مناسبت این روز به سراغ بعضی‌ از آزمایشگاهیان گراشی رفته است.

آزمایشگاه‌های پزشکی یکی از مراحل مهم فرآیند تخشیص بیماری‌ها در روند درمان است هر چند شما کمتر با متخصصان علوم آزمایشگاهی رودررو می‌شود اما کار آن‌ها در به ویژه در آزمایشگاه‌های بیمارستان‌ها شبانه‌روزی است. 

این رشته از جنبه دیگری هم برای گراشی خاطره‌انگیز است. فعالیت آموزشی علوم پزشکی گراش با رشته کاردانی علوم آزمایشگاهی در گراش پایه‌گذاری شد تا امروز که به سطح دانشکده علوم پزشکی گراش با زیرشاخه‌های مختلف رسیده است. هر چند در این ۲۴ سال استقبال دانش‌آموزان گراشی از این رشته پرکاربرد بسیار کم بوده است و تعداد فارغ‌الحصیلان گراشی کاردانی و کارشناسی علوم آزمایشگاهی از دانشگاه گراش به سالی یک نفر هم نمی‌رسد.

ازمایشگاه بیمارستان گراش
‌رشته علوم پزشکی برای خیلی از مردم با نام آزمایشگاه دکتر مهرابی شناخته می‌شود. دکتر مهرابی تنها گراشی‌ است که دکترای پیوسته علوم آزمایشگاهی دارد و پیشکسوت آزمایشگاهیان گراش حساب می‌شود.علوم آزمایشگاهی در دوران قدیم در دو مقطع فوق دپیلم و دکترا بوده است، که در مقطع دکترا بعد از پایان دوره‌ی تحصیل مجوز تاسیس آزمایشگاه هم به فارغ‌التحصیل‌ها داده می‌شده است. بسیاری از دانش‌آموختگان علوم آزمایشگاهی هم تجربه کار زیر دست او را دارند.

ابوطالب مهرابی سال ۱۳۶۵ وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌شود و تا سال ۱۳۷۳ از همان دانشگاه با عنوان دکترا پیوسته‌ی علوم‌آزمایشگاهی فارغ‌التحصیل می‌شود، دو سال بعد یعنی سال ۱۳۷۵ مهرابی آزمایشگاه‌اش را تاسیس می‌کند و جزو اولین آزمایشگاه خصوصی در گراش است.

مهران رادمرد متولد سال ۱۳۵۱ است. او ورودی سال ۱۳۶۹ رشته‌ی علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی و ورودی سال ۱۳۸۲ این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. رادمرد از سال ۱۳۷۲ تا الان که حدود ۳۰ سال می‌شود، در آزمایشگاه بیمارستان امیرالمومنین (ع) گراش به مردم خدمت می‌کند. رادمرد باسابقه‌ترین کارشناس آزمایشگاه بیمارستان است او مدتی کوتاهی نیز مدیر بیمارستان گراش بود.

محمد جعفری اولین دکترای ناپیوسته علوم آزمایشگاهی گراش است. او سال ۱۳۷۲ وارد دوره کاردانی علوم آزمایشگاهی شیراز شد و  ۱۳۷۴ در مقطع کاردانی فارغ‌التحصیل می‌شود. بعد از ۵ سال وقفه در نهایت سال ۱۳۸۰ کارشناسی را در دانشگاه علوم پزشکی شیراز شروع می‌کند. جعفری سال ۱۳۸۴ کارشناسی ارشد گرایش ایمنی شناسی (ایمونولوژی) را باز هم در دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌خواند. در نهایت سال ۱۳۹۲ دکترای همان گرایش را در دانشگاه علوم پزشکی ایران شروع می‌کند و سال ۱۳۹۸ دفاع می‌کند. جعفری دوران خدمت سربازی‌اش را در بیمارستان بیرم گذرانده است. بعد از خدمت سربازی، از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۸۹ در آزمایشگاه بیمارستان گراش مشغول به خدمت می‌‌شود. او بعد از فارغ‌التحصیلی از مقطع کاردانی در حین تحصیل در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا مشغول به کار هم بوده است. از سال ۱۳۸۹ تا به الان عضو هیئت علمی دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش است. همچنین در مراکز تحقیقات طرح‌های پژوهشی که بیس مولکولی دارند فعالیت دارد. در زمان کرونا مسئول آزمایش آزمایشگاه دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش بوده است.

عبدالمهدی جباری یکی از نخستین دانش‌آموختگان علوم آزمایشگاهی در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. او به شکل متناوب در آزمایشگاه‌ و خانه فرهنگ فعالیت داشته است اما از حدود ده سال پیش فعالیت در حوزه علوم پزشکی را رها کرد و در شهرک صنعتی گراش به کار تولیدی در شرکت فسیل مشغول است. ‌

علی عالیان متولد سال ۱۳۶۰ است. ورودی سال ۱۳۷۸ در مقطع کاردانی و سال ۱۳۸۰ در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. او ارشد را گرایش بیوشیمی بالینی که یکی از زیر شاخه‌های علوم آزمایشگاهی است، در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب می‌کند. ۲۰ سال است که در سمت‌های مختلف بالینی و اداری این رشته در گراش فعالیت دارد. او نزدیک به ۱۲ سال در آزمایشگاه بیمارستان گراش به مردم خدمت کرده و الان نزدیک به ۸ سال است که در پست اداری و مدیریتی مجموعه‌ی علوم پزشکی گراش مشغول به فعالیت است. ۷ سال از آن ۸ سال مدیر درمان و حدود ۶ ماه است که مسئول و مدیر اجرایی معاونت آموزش دانشکده علوم پزشکی گراش است. بعد از آزمایشگاه بیمارستان مدیریت اداره‌ی امور آزمایشگاه‌های گراش را به عهده می‌گیرد. تمام آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی گراش زیر نظر اداره‌ی آزمایشگاه‌های گراش قرار می‌گیرند که در بحث نظارت و شکایات و غیره فعالیت می‌کند.

مسعود خواجه‌زاده سال ۱۳۸۱ کاردانی این رشته را در دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان و سال ۱۳۸۴ مقطع کارشناسی را در دانشگاه علوم پزشکی کرمان به اتمام می‌رساند. او ارشدش را سال ۱۳۹۲ در رشته‌ی میکروبیولوژی جهرم می‌گیرد. خواجه‌زاده که اکنون معاونت فرهنگی دانشجویی دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش را برعهده دارد، استاد گروه میکروبیولوژی این دانشکده نیز هست و در کنار آن مسئولیت آزمایشگاه آندرولوژی مرکز درمان ناباروری الزهرا (س) گراش را برعهده دارد و از دیگر سمت کاری او نیز مشاور عالی رئیس در حوزه مشارکت‌های مردمی دانشکده‌ی گراش می‌توان نام برد. خواجه‌زاده بعد از اتمام دوران تحصیل به عنوان مربی دانشگاه وارد آزمایشگاه دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش می‌شود و همزمان در آزمایشگاه بیمارستان نیز مشغول به فعالیت بوده است. ۵ سال مسئولیت کلینیک NT ترک اعتیاد را به عهده می‌گیرد و به مدت ۷ سال هم در دفتر ریاست دانشکده علوم پزشکی گراش در دوران دکتر احمد عبدالهی به عنوان مشاور و قائم مقام در کنار دکتر عبدالهی بوده است. در اوایل دوران کرونا مسئولیت آزمایشگاه تشخیص مولکولی کرونا نیز برای مدتی به عهده داشته است.

عبدالمحمد اندیشه متولد سال ۱۳۶۲ کاردانی علوم آزمایشگاهی را از سال ۱۳۸۲ در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس شروع می‌کند و سال ۱۳۸۵ هم کارشناسی را در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه می‌دهد. از سال ۱۳۸۵ بعد از اتمام دوران فوق‌دیپلم به صورت پاره وقت در آزمایشگاه بیمارستان گراش و آزمایشگاه خصوصی دی لارستان هم زمان مشغول به کار می‌شود. بعد از دوران سربازی به صورت قراردادی مربی علوم آزمایشگاهی دانشکده علوم پزشکی گراش در درس‌های بیوشیمی، خون‌شناسی و غیره می‌شود. در آزمون استخدامی انتقال خون شرکت می‌کند و ۱۲ سال است که در مرکز انتقال خون گراش مشغول به فعالیت است. اندیشه در حال حاضر مدیر انتقال خون گراش است.

مهدی شمسی سال ۱۳۸۲ کاردانی علوم آزمایشگاهی را در دانشگاه آزاد زاهدان شروع می‌کند. شمسی بعد از اتمام دوران کاردانی، خدمت سربازی را در بیمارستان خنج به عنوان نیروی امریه می‌گذراند. او از سال ۱۳۸۷ تا به الان در آزمایشگاه بیمارستان امیرالمومنین (ع) گراش به مردم خدمت می‌کند. شمسی دوره‌ی کارشناسی علوم آزمایشگاهی را در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۱ در شاهرود که یکی از شهرستان‌های استان سمنان گذرانده است. انجام آزمایشات هورمونی، هماتولوژی بیوشیمیایی، انگل‌شناسی، باکتری شناسی پزشکی و … از کارهایی است که شمسی در آزمایشگاه بیمارستان گراش برای مردم انجام می‌دهد.‌

افشان سعیدی اولین گراشی قبول شده در دانشکده‌ی علوم آزمایشگاهی گراش است. دانشکده‌ی علوم آزمایشگاهی گراش در آن سال‌ها در ساختمان فعلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گراش در بلوار شهدا بوده است. سعیدی ورودی سال ۱۳۸۳ در مقطع کاردانی است و دو سال کارشناسی را به صورت شبانه در دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش گذرانده است. سال ۱۳۸۵ طرح‌اش را در آزمایشگاه بیمارستان شروع می‌کند. بعد از طرح استخدام آزمایشگاه بیمارستان گراش می‌شود و جزو اولین گراشی بوده که بعد از هفت سال در آزمون استخدامی قبول شده است. او همچنین به عنوان اولین پرسنل فنی خانم در آزمایشگاه بیمارستان مشغول به کار می‌شود. بعد از ۱۴ سال خدمت در آزمایشگاه بیمارستان حدود ۶ سال است که استعفا داده و مشغول به کار زیبایی است. کار زیبایی او بیشتر برای آنهایی است که سرطان را شکست داده‌اند.

اکرم سعیدی متولد سال ۱۳۶۶ است. خواهر افشان سعیدی و بعد از افشان دومین گراشی قبول شده در دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش در رشته‌ی علوم آزمایشگاهی است. اکرم بعد از دوران فارغ‌التحصیلی دوران کاردانی در همان مرحله می‌ماند و وارد آزمایشگاه و طرح نمی‌شود و ادامه نمی‌دهد. او الان ساکن دبی است. اکرم و افشان سعیدی دختران فرزندان صمد سعیدی دندانپزشک تجربی شناخته شده گراش هستند.

الهام رضایی کاردانی علوم آزمایشگاهی را سال ۱۳۸۵ در علوم پزشکی فسا شروع می‌کند. رضایی برای کارشناسی راهی سمنان می‌شود و سال ۱۳۸۹ در شاهرود کارشناسی را ادامه می‌دهد. سال ۱۳۹۲ در علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گرایش کارشناسی ارشد انگل‌شناسی پزشکی را انتخاب می‌کند و الان دانشجوی دکترای این گرایش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است و در آزمون دکترا رتبه‌ی ۵ کشوری را کسب کرده است. رضایی که سال آخر پایان‌نامه‌ی دکترا را می‌گذرداند، هم‌زمان در دانشکده‌ی علوم پزشکی تدریس می‌کند و استاد درس انگل‌شناسی پزشکی است. او درس‌های دیگری را هم در دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش تدریس کرده اما رشته‌ی تخصصی آن انگل‌شناسی است. رضایی فعالیت کاری خود را از سال ۱۳۸۷ شروع می‌کند. دوران طرح‌ش را در آزمایشگاه بیمارستان گراش از همان سال تا سال ۱۳۸۹ یعنی قبل از شروع دوران کارشناسی ادامه می‌دهد. او بعد از اتمام دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد مجددا به دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش برمی‌گردد و به عنوان مسئول کارآموزی دانشجویان علوم آزمایشگاهی مشغول به کار می‌شود. رضایی یک هفته در میان مهمان شهر خودش برای تدریس به دانشجویان پرستاری و علوم آزمایشگاهی است.

محمدرضا فتحی کاردانی رشته‌ی علوم آزمایشگاهی را سال ۱۳۸۶ در دانشگاه آزاد زاهدان و مقطع کارشناسی را سال ۱۳۹۱ در دانشگاه آزاد شاهرود می‌گذراند. فتحی بعد از فارغ‌التحصلی دوره کاردانی از سال ۱۳۸۸ به مدت یک سال تا یک سال و نیم مسئول آزمایشگاه درمانگاه محمد رسول الله (ص) خیابان درمانگاه گراش می‌شود و بعد از آن هم حدود یک سال تا یک سال و نیم هم مسئول آزمایشگاه پیراپزشکی دانشکده علوم پزشکی گراش بوده است و تا سال ۱۳۹۷ هم در آزمایشگاه بیمارستان گراش به مردم خدمت می‌کرده است. از همان سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ رئیس اداره نظارت اعتبار بخشی معاونت درمان و از سال ۱۴۰۲ تا الان هم مدیر اجرایی معاونت درمان است.

احمد جبرالدینی متولد سال ۱۳۶۸ است. کارشناسی علوم آزمایشگاهی را سال ۱۳۸۸ در علوم پزشکی اراک شروع می‌کند. برای کارشناسی ارشد راهی تهران می‌شود و گرایش قارچ‌ شناسی پزشکی را در تربیت مدرس تهران انتخاب می‌کند و سال ۱۳۹۴ از آن فارغ‌التحصیل می‌شود. از همان سال ۱۳۹۴ فعالیت‌اش را با دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش با گروه علوم آزمایشگاهی شروع می‌کند. از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ دوران طرح کارشناسی را در دانشکده علوم پزشکی گراش می‌گذراند و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به صورت تعهدات هیئت علمی در دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش به فعالیت‌اش ادامه می‌دهد. تعهد هیئت علمی همان عضو شدن در هیئت علمی است اما به صورت مدت‌دار است و پیمانی نیست و مربوط به دوران طرح کارشناسی ارشد است. بعد از اتمام طرح تعهد هیئت علمی‌اش در گراش دکترای قارچ شناسی پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی شیراز شروع می‌کند و الان دانشجوی سال دکترا است و دو هفته یکبار در دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش تدریس دارد.
‌‌
اشرف روستاییان کارشناسی رشته‌ی علوم آزمایشگاهی ورودی سال ۱۳۹۰ در دانشگاه علوم پزشکی کرمان است. سال ۱۳۹۴ فارغ التحصیل می‌شود و دوران طرح‌اش را به عنوان مربی آزمایشگاه در دانشکده علوم پزشکی گراش مشغول به کار می‌شود. بعد از طرح هم به صورت حق‌التدریس مربی آزمایشگاه بوده است. تا سال ۱۴۰۰ با دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش در ارتباط بوده است ولی از سال ۱۴۰۱ تا الان فعلا فعالیتی در این رشته ندارد و خانه‌دار است.

محمدرضا شکوه ورودی سال ۱۳۹۱ علوم آزمایشگاهی جهرم است. بلافاصله بعد از کارشناسی، دوران کارشناسی ارشد را شروع می‌کند و در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گرایش ویروس را انتخاب می‌کند. شکوه از ترم دو ارشد فعالیت کاری خود را در یک آزمایشگاه خصوصی شروع می‌کند و از سال ۱۳۹۶ بعد از ۶ ماه کار کردن در همان آزمایشگاه سوپروایزر می‌شود. سال ۱۳۹۸ از پایان‌نامه ارشد خود دفاع می‌کند و در آزمون دکترا سال ۱۳۹۹ شرکت می‌کند. سهمیه آزاد آزمون دکترا ۴ نفر بوده و با اختلاف ۰/۱۳ نفر پنجم می‌شود. بعد از آن سربازی را شروع می‌کند و صبح‌ها در آزمایشگاه بیمارستان ارتش و عصرها در همان آزمایشگاه خصوصی که در آن فعالیت داشته مشغول به کار می‌شود. ۷ ماه باقیمانده از دوران سربازی، ۳ ماه در بخش کویید و ۴ ماه در بخش میکروب آزمایشگاه بیمارستان نمازی مشغول می‌شود. بعد از دوره‌ی کوتاهی که در بخش کرونا آزمایشگاه راز شیراز طی می‌کند، الان مسئول آزمایشگاه بیمارستان دنا شیراز است. همکاری او با دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش یک دوره‌ی سه ساله است که در این دانشکده واحد ویروس را تدریس می‌کرده . می‌گوید: «برای دل خودم و علاقه‌ای که داشتم، تمام تلاشم را می‌کردم که دانشجو استفاده بکند.» فعلا برنامه‌ای برای آزمون دکترا ندارد و می‌گوید: «مقطع دوران دکترا ۵ ساله است و بعضی‌ها صرفا برای مدرک می‌آیند و کیفیت کار برایشان مهم نیست. حقیقتا با شرایطی که دارم احساس می‌کنم که نمی‌توانم زمان مناسبی برای آن بگذارم.»

نوشین محمدی‌نژاد همسر محمدرضا شکوه است. هم‌کلاسی دوران کارشناسی هم بوده‌اند و مسیر علوم آزمایشگاهی این دو را بهم می‌رساند. محمدی‌نژاد هم ورودی ۱۳۹۱ علوم آزمایشگاهی جهرم است و بعد از فارغ‌التحصیلی وارد دوران طرح می‌شود. طرح را در آزمایشگاه بیمارستان رجایی بخش تروما می‌گذراند و از سال ۱۳۹۷ تا به الان سوپروایزر بخش هماتو آزمایشگاه پیوند شیراز در خیابان اردیبهشت است.

‌فاطمه امینی ورودی ۱۳۹۲ دانشکده علوم پزشکی گراش او بعد از پایان مقطع کارشناسی در آزمایشگاه بیمارستان گراش کار خود را آغاز کرد امینی در حال حاضر به عنوان مربی کارآموزی به آموزش دانشجویان در آزمایشگاه بیمارستان مشغول است.

محمد واحدی و خواهرش نرگس واحدی فرزندان جانباز مرتضی واحدی هستند هم اکیپ خانوادگی دیگر در میان آزمایشگاهیان هستند. محمد واحدی بعد از فارغ‌التحصیلی در آزمایشگاه بیمارستان شاغل است و خواهر او نرگس دانشجوی سال آخر این رشته است.

امین فرزانه از جمله کسانی است که خارج از گراش مشغول به کار است. فرزانه ورودی ۱۳۹۱ کارشناسی میکروبیولوژی در دانشگاه آزاد جهرم است و کارشناسی ارشد را هم در همین دانشگاه خوانده  است. فرزانه می‌گوید: «حدود یک سال در آزمایشگاه درمانگاه ثامن الائمه کار کردم اما به دلیل حقوق کم بیرون آمدم و روی پروژه تحقیقاتی کار کردم و این هم بعد از دو سال به دلیل عدم تامین بودجه نیمه کاره تمام شد بعد از آن در رشته خودم کار نکردم تا حدود هفت ماه پیش در آزمایشگاه راز شیراز مشغول به کار شدم. البته در این مدت چندین بار برای کار برگشتم گراش پرس و جو برای کار اما به نتیجه ای نرسیدم.»

سارا عبدلیان‌پور از سال ۹۸ علوم آزمایشگاهی را در دانشگاه علوم پزشکی جهرم خوانده و سال گذشته فارغ‌التحصیل شد. عبدلیان‌پور دوره طرح خود را در آزمایشگاه بیمارستان گراش می‌گذراند.

شاید جالب باشد بدانید دکتر ابراهیم کارکن که در حال حاضر پزشکی عمومی است کاردانی را در رشته‌ی علوم آزمایشگاهی خوانده است.

به جز دانش‌آموختگان علوم آزمایشگاهی چند نفری هم در مرحله دانشجویی قرار دارند. علی سرافزار و نرگس واحدی سال ۱۳۹۹ وارد این رشته در دانشکده گراش شده‌اند و امسال در حال کارآموزی هستند. امیررضا جمالی از سال ۱۴۰۱ در دانشگاه شهید بهشتی تهران علوم آزمایشگاهی می‌خواند و سعید نیکخو ورودی ۱۴۰۲ دانشکده گراش تازه‌ترین دانشجویان این رشته هستند.

سرافزار در مورد تعداد کم دانشجویان علوم آزمایشگاهی می‌گوید: این رشته برای دانش‌آموزان چندان شناخته شده نیست و فکر می‌کنند حداکثر ظرفیت این رشته کارشناس آزمایشگاه است در حالی که رشته علوم آزمایشگاهی به ویژه در تحصیلات تکمیلی گرایش‌های متنوعی دارد. در کل رشته علوم آزمایشگاهی رشته دیربازده‌ای است اما دانشجویان به محض فارغ‌الحتصیلی می‌توانند کار خود را شروع کنند.

روز آزمایشگاهیان به یاد حکیم جرجانی نامگذاری شده است زین‌الدین ابوالفضائل اسماعیل بن حسین جرجانی (۱۰۴۰–۱۱۳۶م) معروف به سید اسماعیل؛ پزشک، فیلسوف و دین‌پژوه ایرانی است. مهمترین اثر او در پزشکی کتاب ذخیره‌ی خوارزمشاهی است. این کتاب رسالهٔ طبی مفصلی است که به زبان فارسی نوشته شده است و از کتب پایه و جامع در پزشکی سنتی ایرانی است.

هفت‌برکه این روز را به همه آزمایشگاهیان گراشی تبریک می‌گوید ممکن است گراشی‌های دیگری هم در آزمایشگاه‌ها فعال باشند که از قلم افتاده است. شما مخاطبان هفت‌برکه هم می‌توانید گراشی‌هایی که در این رشته تحصیل کرده‌اند را به ما معرفی کنید.

Azmayeshgah