بستن

هم‌اندیشی حقوقدانان گراش با حضور رییس مرکز وکلای قوه قضاییه

هفت‌برکه: نخستین جلسه‌ی هم‌اندیشی حقوقدانان و کارشناسان قضایی در گراش فردا سه‌شنبه ساعت هشت شب در سالن آبشار اندیشه برگزار می‌شود. این جلسه یک مهمان ویژه دارد: دکتر حسن عبدلیان‌پور؛ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه.

عبدلیان‌پور از دی‌ماه ۱۴۰۰ طی حکمی از سوی حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه، به ریاست مرکز وکلا منصوب شد. او متولد ۱۳۵۲ در گراش است و اکنون بیش از ۲۲ سال سابقه‌ی کار دارد (خبر در هفت‌برکه).

دکتر عبدلیان پور به عنوان مهمان ویژه‌ی جلسه‌ی هم‌اندیشی، از تمایلش برای خدمت به زادگاهش می‌گوید: «من گراشی هستم و همیشه دوست داشتم شرایطی پیش بیاید که بتوانیم بیشتر با حقوقدانان گراش و منطقه بحث و گفتگو داشته باشیم و بتوانیم در جهت تحقق اهداف مرکز وکلا نشست مشترک داشته باشیم و موانع و مشکلات را بررسی کنیم.»

او می‌گوید مرکز وکلا در واقع نهادی زیرمجموعه‌ی قوه‌ی قضاییه است و دکتر عبدلیان‌پور با ابلاغ رسمی رئیس قوه‌ی قضاییه در راس این نهاد است. او ادامه می‌دهد: «عنوان مردمی‌سازی قوه قضاییه از سوی رئیس این قوه به این مرکز داده شد و بارها به دلیل حصول اهدافی که در سند تحول قضایی تعریف شده است از ما تجلیل شده است. در واقع به گفته‌ی رئیس قوه‌ی قضاییه در دیداری که حدود یک ماه قبل داشتیم تنها بخشی از این قوه که توانسته است اهداف سند تحول را محقق کند این مرکز است.»

دکتر عبدلیان‌پور معتقد است منطقه می‌تواند بسیار بیش از این از مشاوران خانواده که یکی از خدمات اصلی مرکز است استفاده کند. او می‌گوید: «ما در واقع تنها نهاد ملی خدمات حقوقی و کارشناسی خانواده هستیم. در دو سال اخیر هم طرح وکلا در مساجد را کلید زده‌ایم و می‌خواهیم حضور فعال‌تری در اجتماع و همراه با مردم داشته باشیم. در کنار وکلا و کارشناسانی که در مساجد حضور پیدا می‌کنند، اعضای شورای شهر، شهردار و سایر مسئولین هم هستند تا مشکلات و موانع را مرتفع کنند.»

اما دلیل حضور دکتر عبدلیان‌پور در این جلسه چیست؟ او پاسخ می‌دهد: «دوستان حقوقدان خیلی تمایل داشتند جلسه‌ای برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی کارشناسان منطقه برگزار شود؛ به خصوص در بحث حقوق عامه. چون نیاز است بحث حقوق عامه در منطقه‌ی ما گسترش پیدا کند و آگاهی‌رسانی شود. مرکز ما نیز می‌تواند به منطقه در این زمینه کمک کند. فقط هم بحث حقوق قضایی نیست، مثلا حتی همین جاده‌‌ی گراش-لار که به دلیل ناامن و نامناسب بودن تصادفات زیادی در آن اتفاق می‌افتد بخشی از حقوق عامه است. هدف ما از این جلسه بیان مشکلات و ارائه‌ی راهکار است.»

دکتر عبدلیان‌پور گلایه‌ی کوچکی هم از اینجا دارد. بحث مطالبه‌گری که حلقه‌ی گمشده‌ی بین مردم اینجا و نهادهای بالادستی است. او می‌گوید: «من گاهی ناراحت می‌شوم که چرا وقتی ظرفیتی در بالاتر وجود دارد تا مردم مطالبات خود را از ما پیگیری کنند، این اتفاق نمی‌افتد. این ظرفیت در تهران وجود دارد و خود گراشی‌ها هم می‌توانند از این فرصت بهره ببرند. امیدواریم این جلسه شروع تحرک و گام‌های بعدی در خدمت حقوق همشهریان و هم‌اندیشی موثرتر کارشناسان باشد.»

جلسه‌ای برای آشنایی دوطرفه

حیدر حجازی کارشناس حقوق و هماهنگ‌کننده این جلسه، نیز در مورد ایده‌ی اولیه تشکیل این جلسه می‌گوید: «چند وقتی بود که می‌خواستیم با حضور دکتر عبدلیا‌ن‌پور جلسه‌ای برگزار کنیم تا از ظرفیت‌ها و توانایی‌های ایشان که در سطح کشوری چهره‌ی شناخته‌شده‌ای هستند استفاده کنیم. از سوی دیگر می‌خواستیم ایشان نیز با استعدادها، مشکلات و توانمندی‌های این منطقه آشنا شوند. در ابتدا قرار بود این جلسه در نوروز برگزار شود که به دلایلی موفق نشدیم. تا اینکه گفتند شب عید فطر وقت مناسب برای برگزاری این جلسه است. جلسه به میزبانی و دعوت چند تن از وکلا است. در ابتدا می‌خواستیم هم یک جلسه‌ی تخصصی با کارشناسان و وکلا باشد و هم جلسه‌ی دیگری برای شرکت عموم مردم. که در حال حاضر فقط هدف اول و برگزاری جلسه‌ی تخصصی میسر شده است.»

به گفته‌ی حجازی، منطقه‌ی گراش، لار و خنج با توجه به وجود دانشگاه، دادگستری و دادسرا، خودش حقوقی است و پتانسیل خوبی برای برگزاری بیشتر چنین جلساتی وجود دارد. این جلسه‌ی دوستانه اما تخصصی با حضور کارشناسان، وکلا و حقوقدانان گراش و منطقه است و به گفته‌ی حجازی گام اول برای برگزاری جلسات بعدی و ایجاد تاثیرات عملی و اجتماعی است. هدف از این جلسه هم‌اندیشی، بیان مشکلات حقوقی منطقه و بحث و تبادل نظر برای ارائه‌ی راهکار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top