هفت‌برکه – فاطمه یوسفی: با هدف حفاظت و امنیت، شهرداری گراش و چند اداره دیگر دیوارکشی می‌شوند.

به گزارش هفت‌برکه، در یک سال گذشته، هر گوشه میدان شهید برزگران می‌توان یک تغییر را دید. نصب المان بلوار معلم، بادگیرهای کوچکی که ورود به خیابان شهیدان محقق را مسدود کرده است و خود میدان که کار ساخت المان آن هنوز آغاز نشده است. اما در کنار این‌ها، ساخت دوباره دیواره اداره برق هم جلب توجه می‌کند. علی بیضایی، سخنگوی شورای شهر، هم خبر از برگشتن دیوار شهرداری در آینده‌ای نزدیک می‌دهد تا فضای باز جلو شهرداری دوباره محصور شود. 

Divar

مهندس قدرت فانی، رییس اداره برق گراش، می‌گوید این اداره قبلا دیوار داشت اما در زمان شهرداری زارع تخریب شد: «بعد از تخریب دیوار شهرداری و اداره برق قرار بود که نماسازی نیز به گونه‌ای انجام شود که حفظ امنیت نیز مد نظر قرار گیرد، اما مسئولین در هیچ کدام از دوره‌ها این هدف را عملیاتی نکردند و به فراموشی سپرده شد.»

او در ادامه گفت: «ما یک انبار داریم که چند بار مورد سرقت قرار گرفته است و راهی نداریم جز این که بحث امنیت و حفاظت فیزیکی اداره را تامین کنیم و این شد که با هماهنگی با حراست و تامین بودجه از طریق منابع خود اداره برق، دست به کار شدیم و کار دیوارکشی را آغاز کردیم و تا این مرحله رساندیم. البته کار هنوز به اتمام نرسیده است و برای تکمیل آن به هزینه بیشتری نیاز داریم تا کار نما و رنگ‌ زدن آن نیز انجام شود.»

او با اشاره به این که اگر نماکاری به طرز بهتری انجام شده بود ما دیوارکشی را انجام نمی‌دادیم، ادامه داد: «از آن جایی که شورای آن دوره به توافقش عمل نکرد و شوراهای دوره‌های بعد هم حل این مساله را به عهده نگرفتند، ما راهی جز انجام دیوار‌کشی نداشتیم. شاید اگر نماکاری به طرز بهتری انجام می‌شد، ما نیز دیوارکشی نمی‌کردیم یا به روش دیگری انجام می‌دادیم.»

علی بیضایی، سخنگوی شورای شهر، نیز تاکید می‌کند که سال قبل از سوی فرمانداری، دیوارکشی ساختمان‌های دولتی و نیمه دولتی به ادارات ابلاغ شد: «در بحث پدافند غیرعامل ادارات موضوع دیوارکشی پارسال از طریق فرمانداری به اداراتی که شرایط را نداشتند، از جمله شهرداری و اداره برق و چند اداره دیگر، اعلام شد. با این هدف که حفاظت و امنیت فیزیکی ساختمان‌های دولتی و نیمه‌دولتی حفظ شود.»

بیضایی خبر می‌دهد که شهرداری و شورای اسلامی شهر نیز درصدد انجام دیوارکشی است. او می‌گوید: «هر چند در حال حاضر تاخیر داریم اما در گفت‌وگویی که آخرین بار با شهردار داشتیم گفتند در آینده باید دیوار گذاشته شود. یکی دو طراحی دیوار هم انجام شده است. در نهایت طرحی پذیرفته می‌شود که هم از لحاظ حفاظتی و امنیت و هم از لحاظ سیما و منظر درخور باشد و ملاک‌های مورد نظر را داشته باشد. در هر صورت دیوارکشی در دستور کار است ولی زمان قطعی اجرا مشخص نیست. و هر زمان که تاریخ مشخصی تعیین شد به شهروندان اعلام می‌کنیم.»