هفت‌برکه: مسئولین، مردم و تعدادی از بچه مدرسه‌ای‌ها در روز درختکاری در پارک حاشیه‌ای گراش درخت کاشتند. همچنین شهردار گراش در این روز از تجدید نظر در حذف کامل درختان کویتی در بلوار سرداران و احداث دو پارک محله‌ای در بافت قدیم شهر خبر دارد. 

‌به گزارش هفت‌برکه سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹ صبح به مناسبت روز درختکاری اداره منابع طبیعی و شهرداری گراش با همکاری هم و در راستای پویش ملی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور، در پارک حاشیه‌ای گراش درخت کاشتند. پارک حاشیه‌ای گراش در بلوار شیخ احمد انصاری در مسیر پیاده‌رو بین بوستان یاران و بوستان مسافر روبه‌روی جایگاه ‌CNG به سمت اوز قرار دارد. حلیمی شهردار گراش می‌گوید:«این پارک در آینده قرار است که به میز و صندلی تجهیز شود.»

Derakht 01 

محمود طاهرزاده، فرماندار گراش؛ مهندس جعفری، معاون عمران فرمانداری؛ مهندس مهدی حلیمی، شهردار گراش؛ نیروهای داوطلب هلال‌احمر و دیگر مسئولین شهرستانی، ‌مهدکودک و پیش دبستانی یاس نبی، دانش‌آموزان کلاس چهارم مدرسه قمری و بعضی از دانش‌آموزان کلاس سوم دبستان پاکزاد به همراه معلم‌ها و مربی‌های خود در این مراسم حضور داشتند. در بخشی از این برنامه بچه‌های پیش‌دبستانی یاس‌نبی سرودی را با موضوع روز درختکاری اجرا کردند.
‌در بخش دیگر این مراسم مسئولین شهری صحبت‌هایی با محوریت روز درخت و درختکاری داشتند و عموم مردم را به کاشت درخت دعوت کردند.

طاهرزاده فرماندار گراش با بیان این که این مراسم در جهت حفظ سنت حسنه‌ی درخت و درختکاری و ترویج این فرهنگ همزمان با کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت:«ما این سنت‌ها را محترم می‌شماریم. تا هم کاشت درختان و هم حفظ و نگهداری آن را به نسل‌های بعد انتقال دهیم.»

او با قدردانی از شهرداری و اداره منابع طبیعی به دلیل تدارک این برنامه، ادامه داد:«تدارک برنامه‌ی امروز بر عهده‌ی مهندس حلیمی، شهردار گراش و امیررضا امیرعضدی، رئیس اداره منابع طبیعی بود. این قبیل برنامه‌ها می‌تواند یک قدمی باشد در توسعه‌ی فضای سبز در سطح شهر. همچنین تقدیر و تشکر می‌کنم از دوستان در انجمن حافظان محیط زیست که این چند وقت در این عرصه به شهر و شهرستان خدمت کرده‌اند..»

Derakht 03

حلیمی، شهردار گراش در جواب به سوال خبرنگار هفت‌برکه در رابطه با هدف از اجرای این برنامه، گفت:«هدف اصلی امسال ما این بود که با محوریت طرح ترویج فرهنگ ایثار و شهادت درختان را پلاک گذاری کنیم و پلاک‌ها به نام ۱۳۰ شهید شهرستان نامگذاری شود که نام آنها جاودانه بماند.»

او در رابطه با سیاست شهرداری در موضوع فضای سبز به ویژه درخت و درختکاری گفت:««یکی از اهداف اصلی شهرداری حفظ درختان و کاشت درختان جدید در سطح شهر است. با توجه به روز و هفته درختکاری ما تعداد هزار اصله درخت خریداری کردیم که در کل سطح شهر کاشته خواهد شد. و از این تعداد در محدوده‌ی پارک حاشیه حدود ۱۰۰ اصله درخت جم و نارنج کاشته می‌شود.»

با توجه به حواشی قطع درختان کویتی در بلوار سرداران و خواست و تاکید مردم بر حفظ این درختان و ممانعت از قطع آن، حلیمی دیدگاه و عملکرد شهرداری در جهت حفظ درختان را تشریح کرد و گفت: «یک سری درختان در سطح شهر است که درختان کویتی هستند، که این درختان برای مردم و شهر مضر است هر چند در حال حاضر سرسبزی دارند، ما در دستور کارمان بود این درختان را در سطح شهر کمتر کنیم و در نهایت قرار بود در یکی از بلوارها این درخت‌ها را حذف کنیم و نخل را جایگزین آن کنیم و باتوجه به جلساتی که با عزیزان زیست محیطی، مردم و دیگر بزرگان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این درختان را حفظ کنیم و با درصد خیلی پایین آن را کاهش دهیم.»

او در جواب به این سوال که باتوجه با صحبت‌های علی بیضایی، سخنگوی شورای اسلامی در هفتاگرام هفته‌ی گذشته ساخت دو تا پارک در سال آینده در دستور کار است؟ محل اجرای این دو پارک کجاست؟ گفت:«در محدوده‌ی بافت قدیم که در آنجا پارک محله‌ای وجود ندارد. تمرکزمان را در این محدوده گذاشتیم چون یکی از کمبودهای آن نداشتن پارک محله‌ای است و در تلاشیم با تملک زمین‌هایی در آن حوالی، احداث پارک در آن بخش از شهر را نیز داشته باشیم.»

دلیل تعداد کم درختان در پارک‌های که به تازگی احداث شده است مثل پارک سردار سلیمانی و پارک‌های محله‌ای در چند نقطه از شهر، سوال دیگری بود که از شهردار پرسیده شد و او جواب داد:«ما در فضاهایی که نشمین‌گاه بوده است درخت کاشته‌ایم، پیش‌بینی کردیم که با خرید درخت‌ در اماکن و پارک‌هایی که درخت کم هست تعداد درختان را افزایش بدهیم و قطعا روز به روز شاهد رشد و افزایش این درختان با پوشش و سایه‌های خوب در شهر خواهیم بود.»