بستن

۱۱۳ دقیقه درخشش تئاتر گراش در اوز

هفت‌برکه: سرانجام سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه عمومی اوز میزبان گروه هنری صبا گراش برای اجرای نمایش «۱۱۳ دقیقه پس از غروب» شد.

به گزارش هفت‌برکه، نمایش «۱۱۳ دقیقه پس از غروب» بعد از کش‌وقوس‌های فراوان برای رفع مشکل مجوز، در نهایت در اوز به روی صحنه رفت. این نمایش کاری از گروه هنری صبا گراش به کارگردانی علی فخری است و از ۱۲ تا ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۹ و ۳۳ دقیقه اجرا می‌شود.

فخری، کارگردان نمایش و سرپرست گروه هنری صبا گراش، گفت: «سه شب از اجرای این نمایش  در اوز می‌گذرد. هر شب میزبان گروه‌های مختلفی از هنرمندان منطقه و علاقه‌مندان به تئاتر هستیم و امیدوارم که بعد از ۱۱۳ دقیقه تماشای این تئاتر، راضی سالن را ترک کرده باشند. قدردان تک‌تک شما عزیزانی که از راه‌های دور و نزدیک به تماشای این تئاتر آمدید هستیم.»

فخری بر دو نکته در مورد تماشای این نمایش نیز تاکید کرد: «ما به احترام تماشاگران، نمایش را دقیقا سر وقت شروع می‌کنیم. یعنی سر ساعت ۱۹:۳۰ درهای سالن بسته می‌شود. همچنین، به خاطر طولانی بودن نمایش و موضوع تعلیق‌آمیز آن، تماشای نمایش برای کودکان زیر ۱۳ سال مناسب نیست. با تشکر از همه‌ی علاقه‌مندان، امیدوارم به ما کمک کنند که این قواعد را رعایت کنیم.»

با گذشت سه شب از اجرای این نمایش، صندلی‌های سالن تماشاگران زیادی را از جمله گروه‌های هنری از شهرهای لار، گراش و اوز به خود دیده است. در شب دوم نمایش، گروه هنری پلاتو از اوز؛ اسماعیل بلندگرامی و امین خرسند به همراه عوامل و بازیگران تئاتر «تاکسیدرمی» از لار، اعضای باشگاه کتابخوانی کافه وانیلا اوز، مهمانان این نمایش بودند که بعد از پایان نمایش، در فضای مجازی و صفحات شخصی نظر خود را در خصوص نمایش نوشته بودند.

جنیدی، از اعضای باشگاه کتابخوانی کافه وانیلا اوز، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «این تئاتر تجربه یکه و تکینی هست که به همت دوستان گراشی‌مان در اوز ممکن شده است…. اینکه با اجرای متنی روبرو می‌شویم که هم تازه است و هم ارجاعات دقیقی به وضعیت انسان امروزی دارد شایان ستایش است.»

پاسلار، دیگر عضو باشگاه کتابخوانی کافه وانیلا اوز، نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «در این اثر جزییات شدیدتری از تاثیر سیاست خارجی و اینکه چطور می‌تواند زندگی افراد را تحت فشار قرار دهد، وجود دارد. این نمایش ۱۱۳ دقیقه‌ای که بدون وقفه اجرا می‌شود با تشدید ترس و نزدیک شدن به خشونت و نشان دادن چهار شحصیت که برای حفظ  اسرار و زنده نگه داشتن یکدیگر می‌جنگند اما مجبور می‌شوند تصمیماتی بگیرند که می‌تواند دیگران را به خطر بندازد. دیدن این نمایش به شما توصیه می‌شود.»

پیمانی، بازیگر توانای اوز و عضو گروه هنری پلاتو، در صفحه خود نوشته است: «قرار است با یک درام رئالیستی روبرو شوید که به خوبی تلاش می‌کند از نظر تجربی شما را در اتمسفری که سعی در القای آن دارد قرار دهد. این اثر نوعی روحیه‌ی شبه سینمایی دارد که وانمود آن را در کنش بازیگران، بازیگیری کارگردان، طراحی صحنه، انتخاب موسیقی و حتی مدت زمان اثر هم می‌توان رویت کرد.»

در شب سوم نیز مسلم زرگری، مدرس دوره تئاتر در لار، دکتر ابراهیم مهرابی و گروهی از دانش‌آموختگان و فعالان اجتماعی از گراش از مهمانان این نمایش بودند. دکتر مهرابی که به همراه خانواده‌اش به تماشای نمایش آمده بود، در سخنان کوتاهی پس از اجرای نمایش گفت: «به نظرم یکی از کلیدی‌ترین جملات این نمایش آنجا بود که تارون می‌گوید: دو لایه لباس (یک لباس زنانه و یک لباس نظامی) مرا از این دنیا جدا می‌کند. از دیدگاه من، این نشان‌دهنده‌ی دو خوی آدمی است، شهوت و خشونت، که اگر به تن آدمی بنشیند و غالب شود، آدمی را از خودِ خودش دور می‌کند.» دکتر مهرابی به یکی از درونمایه‌های اصلی اثر نیز اشاره کرد: «به نظرم مفهوم خانواده در اینجا پررنگ است. آدم‌ها برای حفظ خانواده‌شان دست به کارها و تصمیم‌های بزرگی می‌زنند، که گاهی با نفع جامعه در تضاد است. حال این سوال بسیار مهم پیش می‌آید که آیا چنین کاری درست است؟»

«۱۱۳ دقیقه پس از غروب» نوشته‌ی سیلویا خوری، نمایشنامه‌نویس آمریکایی، با ترجمه‌ی مسعود غفوری است که با کمک سونیا امانی و مشاوران دیگری به زبان افغانستانی برگردانده شده است. عاطفه امین‌زاده، محمود علی‌پور، سارا آذربادگان و محمد رحمانی در این نمایش ۱۱۳دقیقه‌ای نقش‌آفرینی می‌کنند. حسن حسینی نیز برای این نمایش آهنگسازی کرده است.

برای خرید بلیت اینترنتی به سایت لارتیک (اینجا) مراجعه کنید و یا به شماره روابط عمومی ۰۹۱۶۴۸۶۳۳۸۶ پیام بدهید.

 

عوامل نمایش:

نویسنده: سیلویا خوری

کارگردان: علی فخری

مترجم و دستیار کارگردان: مسعود غفوری

بازیگران: عاطفه امین‌زاده، محمود علی‌پور، سارا آذربادگان، محمد رحمانی

آهنگساز: حسن حسینی

ترجمه به زبان افغانستانی: سونیا امانی

مشاوران: سید محمد حسینی، نصرت غلامی، سمیر امانی

روابط عمومی و تبلیغات: شیدا شرقی

گریم: ماشالله بلبلی

نور و تدارکات: محمدمهدی خازنی‌پور

صدا: فائزه آزاد

طراح صحنه: علی فخری و مسعود غفوری

ساخت دکور: محمد رستم‌پور، علی مرادی

دوخت لباس: سمیر امانی

طراحی پوستر و هویت بصری: محمد خواجه‌پور

طراحی و ساخت تیزر: محمد فخری

فیلمبرداری: کیوان محسنی

عکس: هادی افشار، نازنین کشاورز

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top