بستن

غوص معلم‌ها در نخستین «برکه خلاقیت»

هفت‌برکه: جشنواره‌ی استانی تدریس خلاقانه‌‌ علوم و ریاضی دبستان با نام «برکه‌ی خلاقیت» با حضور آموزگارانی از سراسر استان فارس به یاد نیک‌اندیش مدرسه‌ساز حاج‌ غلامحسین قمری گراشی، برگزار شد.

به گزارش هفت‌برکه آیین پایانی جشنواره «برکه خلاقیت» ۱۳ اسفند ۱۴۰۲، با استقبال خوب آموزشگاران ابتدایی و با حضور دکتر مجید بذرافکن معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، عبدالحمید اخوان رئیس اداره آموزش و پرورش لارستان، محمود طاهرزاده فرماندار گراش، دکتر محمدعلی فرجی رئیس اداره آموزش و پرورش گراش، تعدادی از اعضای انجمن مجمع خیرین مدرساز، خانواده مرحوم حاج غلامحسین قمری گراشی و دیگر مسئولین شهرستانی برگزار شد.

حاج‌ غلامحسین قمری گراشی بانی دبستان قمری است که جشنواره برکه خلاقیت به یاد او برگزار می‌شود. این جشنواره از موضوعات چالشی بعضی از فصول کتاب‌های علوم و ریاضی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم برای آموزگاران این پایه‌ها در سطح استان برگزار شده بود که آموزگاران با ارسال فیلم تدریس خود در این مسابقه شرکت کرده بودند. از جمله اهداف این جشنواره به رقابت گذاشتن شیوه‌های نوین تدریس جهت آشنایی شیوه تدریس برتر، ارتقا سطح علمی و صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزگاران سراسر استان و به اشتراک گذاشتن تجربیات تدریس آموزگاران سراسر استان بود.

‌بعد از تلاوت قرآن، پخش سرود ملی و صلوات خاصه شاه چراغ مراسم اختتامیه به طور رسمی شروع شد. اجرای این مراسم به عهده‌ی محمد درستکار مدیر مدرسه‌ی شادرام گراش بود. درستکار یکی از برترین مدیران خلاق در حوزه‌ی یادگیری مهارت محور مدارس ابتدایی است.

زهرا احمدی یکی از دانش آموزان دبستان قمری برای عرض خیرمقدم و خوش‌آمدگویی با لباس محلی زرشکی رنگ‌ش به روی سن آمد و متنی را با صدای رسا و دلنوازی قرائت کرد که مورد توجه حاضران در سالن قرار گرفت. گروه سرود معراج وابسته به مسجد ولی‌عصر(عج) گراش با شعر «ایرانم، ایران»  هم از دیگر برنامه‌هایی بود که بچه‌ها در آن نقش داشتند.

این مراسم مانند تمام مراسم‌های این چنینی از صحبت‌های مسئولین پشت میکروفن خالی نبود و دکتر فرجی و دکتر بذرافکن چند دقیقه‌ای به صحبت کردند.

خیرین آدم‌های عاقلی هستند

محمدعلی فرجی در این جمع گفت:«تقدیر و تشکر دارم از تمام برگزارکنندگان این مراسم و خانواده‌ی مرحوم قمری و خیرینی که رویکرد آموزشی دارند. خیرهایی که به بحث نرم‌افزاری ورود پیدا کردند، بخش سخت‌افزاری آن ساخت مدرسه است و نرم‌افزاریی آن برپایی این چنین مراسم‌ها و برنامه‌ها است.» فرجی در ادامه گفت:«پارسال به همت خیرین به عزیزانی که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده بودند، ۷ عدد لب‌تاپ را به آنها هدیه دادیم. این برنامه امسال هم در دستور کار هست.»

‌دکتر بذرافکن هم در این ضیافت با مهمان‌ها و حاضران همراه بود. محور صحبت‌های او در مورد انسان‌های عاقل بود و اینکه عقل یعنی چه؟ او گفت:«در محضر خانواده قمری باید بگویم که این شخص بزرگوار یکی از عاقل‌ترین انسان‌هایی است که می‌داند این ثروت را با خودش نمی‌تواند ببرد، برای خودش کاری کرد که ابدیت را خلق بکند.»، بذرافکن از حاج شیخ احمد انصاری پدر معنوی گراشی‌ها، حاج اسدالله دهباشی، احمد خان اقتداری، شیدای گراشی و …. هم به نام عاقل‌ترین آدم‌ها نام برد که آثار آنها همیشه جاودان خواهد بود.

کلیپ‌های تصویری بخشی از جذابیت‌های مراسم بود؛ «سلام بر گراش » کاری از رسانه‌ی حنین است یکی از آنها بود که در این مراسم برای مهمانانی که از دیگر شهرستان‌ها به این ضیافت دعوت شده بودند برای آشنا شدن آنها با گراش و گراشی‌ها پخش شد. بعدی کلیپی از فعالیت‌های آموزشی سرگروه‌های آموزشی اداره آموزش و پرورش گراش در مدارس شهر و روستا، طرح‌های بوم و تدریس خلاقانه‌ی معلمان در آموزش به بچه‌ها بود. آخرین کلیپ هم مربوط به برگزیدگان این جشنواره بود که در مورد طرح‌هایی که برای این جشنواره ارسال کرده بودند، توضیح دادند.

استقبال بیشتر خانم‌ معلم‌ها از برکه خلاقیت

فاطمه عابدین‌پور به عنوان دبیر این جشنواره گفت:«استارت این طرح از تابستان ۱۴۰۲ شروع شد. طرح از طرف دبستان قمری با همت بانی خیر مدرسه خانواده مرحوم قمری، آموزش و پرورش گراش و اداره کل آموزش و پرورش استان فارس برگزار شد.»

عابدین‌پور ادامه داد:«۸۰ اثر به جشنواره ارسال شد، که خانم‌های آموزگار ۷۱ اثر و باقی آثار از سمت آقایان آموزگار بود. از پایه چهارم ۲۲ اثر، پایه پنجم ۲۸ اثر و پایه ششم ۲۸ اثر ارسال شده بود. این طرح هم شامل مدارس دولتی و هم خصوصی می‌شد که بعضی از آثار خارج از محدوده جشنواره بود در همان مرحله‌ی اول حذف شدند. داوری‌ها بدون اعمال سلیقه‌ی شخصی و با عدالت انجام شد و داوری دوم ۳ الی ۴ بار صورت گرفت. بالاترین آمار ارسال آثار به ترتیب ۱۸ اثر از گراش، ۱۳ اثر نواحی شیراز، ۸ اثر لارستان و ۴ اثر سروستان بود، که در این جشنواره شرکت کرده بودند. جوان‌ترین معلمی که به این جشنواره اثر ارسال کرده است، ۲۱ ساله دانشجو معلم بوده است. معلم ۴۶ ساله نیز به این جشنواره اثر ارسال کرده است. از نو معلمان سال‌ اولی تا معلمانی با ۲۷ سال سابقه نیز به این جشنواره اثر ارسال کرده‌اند.»

داوران این جشنواره نه فقط از سطح شهرستان گراش که از شهرستان‌های همجوار نیز دعوت شده بودند. در پایه‌ی چهارم؛ حمیدرضا موغلی آموزگار دبستان شاهد شهید بهزادی گراش، یاسین زارعی آموزگار دبستان شهید رامیارپور گراش و ابراهیم نجاتی، آموزگار دبستان وارث انصاری گراش، در پایه‌ی پنجم؛ حسن حسین‌زاده مدیر دبستان شاهد شهید بهزادی گراش، عبدالحمید نوروزی آموزگار دبستان مهرآوران گراش و معاون مرکز اختلالات یادگیری اوز و حسین حسین‌شیری آموزگار دبستان شاهد شهید بهزادی گراش و در پایه‌ی ششم؛ سیدمرتضی شیخ‌الاسلامی آموزگار دبستان شاهد بنی‌زمان لارستان، لیلی آزادیان آموزگار دبستان قمری گراش و اسماعیل نظافتی آموزگار دبستان وارث انصاری گراش بودند.
‌‌
آموزگاران در دو درس علوم و ریاضی روش‌ تدریس‌ خلاقانه‌ی خود را به این جشنواره فرستاده بودند که از آثارهای فرستاده شده به این جشنواره از هر پایه سه نفر انتخاب شده بودند. پایه چهارم؛ زهرا دهقانیان مقام اول از دبستان حضرت زینب گراش، میترا عباسپور مقام دوم از شیراز و صدیقه بهادر مقام سوم از لار، پایه پنجم؛ محمدصالح شاکری مقام اول از دبستان شادرام گراش، لیلا کریمی مقام دوم از فسا و محدثه ساریخانی از صفاشهر مقام سوم و پایه ششم؛ یونس زارعی مقام اول از دبستان شادرام گراش، سمیه راستگو مقام دوم از اوز و فاطمه کوثری مقام سوم از شیراز،  و  بودند. به برگزیدگان این طرح لوح تقدیر، جوایز نقدی و تندیسی از طرح برکه‌ای سفالی که نشانی از نام این جشنواره بود، اهدا شد. جوایز نقدی برگزیدگان مقام اول ۳، مقام دوم ۲ و مقام سوم ۱ میلیون تومان بود.

از آقای ماهیچه تا بچه‌های روستا

پای حرف بعضی از برگزیده‌ها نشستیم و از طرحی که برای این جشنواره و روش تدریس خلاقانه‌ای که برای دانش آموزانشان ارائه داده بودند یا چگونگی آشنایی آنها با این جشنواره  صحبت کردند.

سمیه راستگو از اوز که مقام دوم از پایه ششم را کسب کرده بود، گفت:«فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستم و سال دومی است که آموزگار این پایه هستم. از طریق بخشنامه‌ای که به مدارس ارسال شد با طرح این جشنواره آشنا شدم. خانواده‌ام، خواهرم و همکارانم که حامی همیشگی ایده‌های من هستند مشوق من بودند که در این جشنواره شرکت کنم.»

لیلا کریمی از فسا که مقام دوم پایه پنجم را کسب کرده بود، گفت:«۱۸ سال سابقه‌ی کار دارم با برکه خلاقیت از طریق بخشنامه‌هایی که به مدارس ارسال شده بود آشنا شدم. طرح من تدریس حرکت بدن از درس علوم پایه پنجم بود، که ما یک بنر با طرح ماهیچه به صورت لباس طراحی کردیم و یکی از دانش آموزان آن را می‌پوشید و درس را به صورت نمایشی اجرا می‌کردیم. با نام آقای ماهیچه. استقبال بچه‌ها از این طرح و روش تدریس خیلی زیاد است.»

فاطمه کوثری از ناحیه ۳ شیراز مقام سوم پایه ششم را کسب کرده بود، گفت:«برای محاسبات کسر دو تا ایده داشتم که یکی استفاده از جدول انتخابی و یکی هم کدگذاری برای کسر بود که بچه‌ها خیلی بهتر با این روش‌ها یاد می‌گیرند و سریعتر مسئله را حل می‌کنند.»
‌‌
صدیقه بهادر اما صحبت‌های متفاوتی داشت. او گراشی و آموزگار پایه‌ی چهارم یکی از مدارس روستای هرمود لارستان است، گفت:«از طریق خواهرهایم که دبیرهای آموزش و پرورش گراش هستند، آشنا شدم و با همکاری بسیار عالی دانش آموزان که جا داره تشکر اصلی را از آنها بکنم و این جایزه را از طرف خودم تقدیم بکنم به دانش آموزان گلم که واقعا همت کردند. بچه‌های روستا هستند و واقعا کمبود زیاد هست ولی جانانه می‌ایستند و همراه و هم‌پای معلم به جلو می‌آیند. از خیرین خواهش می‌کنم بچه‌ها روستا را دریابند، امکانات آموزشی هرچند اندک به طرف روستا بفرستند چون این بچه‌ها با کمترین امکانات  درس می‌خوانند.»

‌‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top