بستن

دستگاه فتو ولتائیک رونمایی شد؛ در لار

 
خبرگزاری فارس: دستگاه فتو ولتائیک در لار رونمایی شد
 

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان لار، علیرضا نیاوند مخترع دستگاه تولید و تقویت برق از پنل خورشیدی در مورد مشخصات این دستگاه اظهار داشت: این دستگاه برای نخستین بار در ایران و جهان طراحی و نمونه‌سازی شده و نیروی خود را به وسیله فتوولتاژ الکتریسیته حاصل از سلول خورشیدی دریافت می‌کند و برای راه‌اندازی و ادامه کار و تولید برق به هیچ‌گونه نیروی دیگر و یا مواد مصرفی اعم از سوخت نیاز ندارد.

وی ادامه داد: این دستگاه، نور خورشید را توسط پانل خورشیدی دریافت و پس از تقویت به ولتاژ پایدار ۲۲۰ و توان پایدار یک‌هزار وات که تا ۵ هزار وات قابل افزایش است، تبدیل و به مصرف کننده تحویل می‌دهد.

نیاوند افزود: این در حالی است که سیستم‌های تولید برق از سلول خورشیدی رایج در بازارهای ایران و جهان برای تولید توان یک‌هزار وات با ولتاژ ۲۲۰ به ۲۵ متر مربع پنل خورشیدی نیاز دارد که علاوه بر آن هزینه‌ای افزون بر ۲۷ میلیون تومان در بازار و وزن ۲۵۰ کیلوگرم و اشغال فضای حداقل ۲۵ متر مربع نیاز دارد، حال آنکه دستگاه تولید شده توسط شرکت لارکترون برای تولید پایدار برق ۲۲۰ ولت و توان پایدار یک‌هزار وات دارای مزیت‌های فراوانی است.

وی گفت: حجم دستگاه ۴۵ در ۳۵ سانتی‌متر بوده که نسبت به نمونه‌های مشابه بسیار کم‌تر است و وزن آن ۴۵ کیلوگرم است و با توجه به کارایی مورد نظر به مقدار کمتر تقلیل می‌یابد.

این مخترع لارستانی تصریح کرد: دستگاه مورد نظر به‌راحتی قابلیت جابه‌جایی دارد و در هر مکان که نور خورشید بتابد امکان کار و تولید برق را دارد و به صورت دومنظوره طراحی شده که در صورت عدم امکان استفاده از نور خورشید، از برق خانگی برای شارژ شدن باطری استفاده می‌کند.

نیاوند اضافه کرد: میزان برق مصرفی برای شارژ باطری این دستگاه کمتر از یک شارژ موبایل و ولتاژ برق تولیدی از این دستگاه پایدار بوده و مدت زمان نگهداری این ولتاژ بسیار طولانی است.

این مخترع همچنین بیان داشت: در صورت قطع برق و یا قطع دستی فیوز برق، این دستگاه به صورت خودکار در کمتر از یک ثانیه شروع به کار کرده و کل برق مورد نیاز مکان مورد نظر را تامین می‌کند.

وی از دیگر مزیت‌های این دستگاه را زیبایی و ایمنی، قیمت بسیار مناسب و ارزان‌تر از نمونه‌های مشابه و دارای فن خنک‌کننده بودن برشمرد و گفت: دارا بودن والتمر، آمپرمتر و فرکانس‌متر برای نشان دادن وضعیت کیفیت و کمیت برق تولیدی دستگاه، دارا بودن فرکانس ۵۰ هرتز یعنی مطابق با فرکانس برق شهری، عدم وجود نوسان در برابر اتصال به بار یا مصرف کننده جدید، دارا بودن فیوز مناسب در برابر اتصالی و اضافه جریان و جلوگیری از صدمه دیدن وسایل برقی یا مصرف کننده توسط مدارهای حفاظتی از دیگر مزایای این دستگاه است.

نیاوند ادامه داد: طبق تعرفه شرکت برق ساعات اوج مصرف جنوب کشور، از ساعت ۱۹ تا ۲۳ شب بوده یعنی در این مدت زمان بر هر کیلو وات برق مصرفی، ۱۳۰ تومان افزوده می‌شود و طبق محاسبات علمی استفاده از این دستگاه در این مدت زمان کم، می‌تواند هزینه برق مصرفی را تا حدود ۶۰ درصد کاهش دهد.

این جوان  متذکر شد: این عامل از نظر صرفه اقتصادی بسیار ایده‌آل بوده و مدت زمان تولید برق دستگاه در صورت استفاده از شارژ چه از طریق خورشید و چه از طریق برق شهری بستگی به نوع و توان مصرفی مردم دارد که در صورت شارژ شدن با حداقل توان، توانایی تولید برق تا شش ساعت را دارد و زمان شارژ کامل آن با برق شش تا هفت ساعت و با خورشید هفت تا هشت ساعت است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top