بستن

نمایش کل: «سهراب‌کشی»، زنده کردن سنت نقالی بر صحنه

هفت‌برکه: پنجمین جشنواره نمایش کل گراش با دو نمایش در ژانرهای سنتی ایرانی شروع شد که در هر دو، سید محمدعلی شریفی، کارگردان و نویسنده و بازیگر شناخته‌شده‌ی لار، نقش محوری را داشت. او در روز اول جشنواره، ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، برای اجرای نمایش نقالی «سهراب‌کشی» در دو سانس بر صحنه سینما فرهنگ رفت.

حسینی برای «سهراب‌کشی» دو قصه‌ی بزم رستم و تهمینه و رزم رستم و سهراب را از شاهنامه انتخاب کرده بود و با عصا و لباس نقالان بر صحنه‌ی خالی آن را با حرارت اجرا کرد. او داستان کشته شدن سهراب را زیباترین قصه‌ی شاهنامه توصیف کرد.

در جلسه‌ی نقد و بررسی کوتاهی که پس از اجرای دوم نمایش برگزار شد، حسینی در مورد سنت نقالی در ایران و خصوصیات این نوع نمایش صحبت کرد. او گفت هر چند این نوع نمایش در فضاهای عمومی مثل قهوه‌خانه‌ها اجرا می‌شده است، اما او تصمیم گرفته برای زنده نگه داشتنش بر صحنه هم اجرایش کند. او به سوال یکی از حاضران در مورد ابیاتی که از شهریار و دیگر شاعران انتخاب کرده بود، از جمله شعری در توصیف شهادت حضرت علی‌اکبر(ع) در صحرای کربلا، و ناهمخوانی آنها با فضای شعری شاهنامه هم گفت این خصوصیتی است که او در مطالعاتش در مورد نقالی مشاهده کرده است. به گفته‌ی او، در ۲۰ متن نقالی که او مطالعه کرده، دست کم در ۱۸ متن چنین گریزهایی به واقعه‌ی کربلا زده شده است.

حسینی در نهایت وعده داد مجلس نقالی گردآفرید را هم به زودی اجرا کند.

عکس‌های نازنین کشاورز را از مجلس نقالی «سهراب‌کشی» ببینید. عکس‌های دیگر را نیز می‌توانید در این خبر مشاهده کنید.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top