بستن

شهرداری ۲۴ میلیارد تومان خرج بلوار سرداران می‌کند

هفت برکه: پروژه پرحاشیه‌ی رفوژ وسط و روکش آسفالت بلوار سرداران در ششمین روز از دهه فجر کلنگ‌زنی شد و  بهسازی بلوار سپاه شامل تغییر رفوژ وسط و پارکینگ‌های دو طرف بلوار افتتاح شد.

به گزارش هفت برکه: سه‌شنبه، هفدهم بهمن ماه، محمود طاهرزاده، فرماندار گراش، مهندس حلیمی شهردار گراش و اعضای شورای شهر و جمعی از مسئولین در وسط بلوار سرداران جمع شدند و در حالی که کارگران و خودروهای شهرداری در این بلوار، مشغول به کار بودند، مراسم کلنگ‌زنی پروژه‌ی آغاز شد. حذف بخش عمده پوشش گیاهی بلوار سراداران که شامل درختان کویتی است در روزهای گذشته با انتقادات زیادی روبه‌رو شده بود.

شهردار: بهسازی بلوار سرداران پنج ماهه تمام می‌شود

تردد خودروها و ایجاد شدن ترافیک و فضای نامناسب مراسم، باعث شد شهردار گراش، تنها سخنران این برنامه باشد. مهندس حلیمی با اشاره به مشخصات فنی پروژه گفت: «بهسازی رفوژ وسط بلوار به مساحت ۷۲۰۰ متر مربع شامل؛ طراحی کامل رفوژ وسط و تاییدیه شورای ترافیک، اصلاح دوربرگردان‌ها و ایجاد لچکی، احداث مسیر عبور عابر پیاده، تحول اساسی در فضای سبز رفوژ، فرش قسمت‌هایی از رفوژ و عابرپیاده، نورپردازی، جانمایی تبلیغات شهری و المان‌های شهری، اجرای روکش آسفالت دو طرف بلوار به عرض پنجاه و سه متر مواردی است که در این پروژه انجام خواهد شد.»

او در ادامه گفت:«در این طرح هزینه رفوژ وسط، ۱۲ میلیارد تومان و هزینه روکش آسفالت نیز ۱۲میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که در مجموع برای اتمام پروژه به ۲۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.»

شهردار گراش با توجه به نزدیک بودن عید و لزوم کاهش کندوکاو در شهر گفت:«با توجه به این که به عید نزدیک هستیم و قطعا مسافران نوروزی را داریم ما ملاحظه همه جوانب را می‌کنیم که خدای نکرده موضوع اجرای پروژه‌ها باعث نشود که شهروندان و مسافرین اذیت شوند.»

او با بیان این که در ابتدا دوربرگردان‌ها اصلاح و درختان کویتی قطع و درختان بومی شهر جایگزین خواهد شد، ادامه داد: «تصمیم ما این است که قبل از رسیدن عید در ابتدا دوربرگردان‌هایی که در طرح وجود دارد را اصلاح کنیم تا مانع از اجرای روکش بلوار سرداران نشود. چون اگر روکش انجام شد در مرحله‌ای که می‌خواهیم دوربرگردان را اصلاح کنیم روکش آسفالت مجدد خراب می‌شود و این مقرون به صرفه و کار درستی نیست. همچنین درصدد هستیم که در صورتی که امکان داشته باشد برخی از درختان کویتی را قطع کنیم و درختان فصل و بومی شهر مثل درخت نخل را جایگیزین کنیم تا در سال آتی بتوانیم موضوع اصلی یعنی رفوژ وسط بلوار را انجام دهیم.»

او با بیان این که پیمانکاران طرح نیز مشخص شده‌اند ادامه داد:«پیمانکاران طرح، تعیین شده‌اند و هم بحث ترافیکی پروژه و هم مبلمان و منظر شهری، نورپردازی و روشنایی و نوع پوشش درختی و گیاهی و فضای سبز و محل المان‌ها نیز  مشخص شده است که به شکل یک انیمیشن به زودی منتشر خواهد شد. طبق قولی که از پیمانکار گرفتیم این طرح پنج ماهه به اتمام خواهد رسید.»

استانداری گفته است درخت کویتی در هیچ شهری نباید باشد

مهندس حلیمی با اشاره به این که صحبت‌مای منتقدین طرح را شنیده است، گفت:« ما احترام برای همه عزیزان قائلیم و نظر همه عزیزان محترم است. ما سعی کردیم با توجه به انتقادات و نظرات این سری تصمیمات دیگری بگیریم و جلسه‌ای با عزیزان انجمن محیط زیست نیز داشتیم تا نظرات و پیشنهادات آن‌ها را هم بشنویم اما در هر حال مقوله اصلی شهرداری، بحث زیباسازی منظر شهری است که ملاک عمل قرار می‌دهیم.»

او با تاکید بر لزوم اجرای این طرح گفت:«انجام پروژه بلوار سرداران یکی از ملزمات است چون ترک‌های که روی آسفالت به وجود آورده است باعث اعتراض زیادی شده است. ریشه‌های درخت کویتی به پیاده‌رو هم سرایت کرده و خسارت‌هایی به آسفالت وارد کرده است. از نظر بهداشتی  نیز گرده‌هایی که این درخت تولید می‌کند باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود. طی نامه‌ایی که از استانداری محترم داریم گفتند درختان کنوکارپوس و کویتی در هیچ شهری نباید باشد و بر همین اساس موضوع در دستور کار قرار گرفته و استارت کار را زدیم.»

حتی در عین اجرای کلنگ‌زنی زمزمه‌های درگوشی نشان می‌دهد این طرح منتقدان زیادی دارد. جواد احمدی، کارشناس مسئول واحد بهداشت معاونت بهداشت گراش در حالی که از یادداشت انتقادی حجت عابدی فعال فرهنگی شهر که در سایت هفت برکه منتشر شده است، قدردانی می‌کرد، گفت:«با نظرات آقای عابدی در این یادداشت موافقم. نزدیک به ۴ سال است در شهر گراش مشغول به خدمت هستم. حقیقتا ۴ سال پیش که برای اولین بار وارد شهر گراش شدم اولین چیزی که نظر من را به خودش جلب کرد فضای سبزی بلوار سرداران بود که با درختان کویتی سرسبز و زیبا بود. همیشه من از فضای سبز بلوار سرداران گراش تعریف کردم و واقعا حیف است که این فضا را کامل بخواهند حذف کنند و من مخالف این کار هستم چون فکر می‌کنم زیبایی قبل را نخواهد داشت.»

بلوار سپاه: فضای بیشتر برای خودروها

بعد از کلنگ‌زنی در بلوار سرداران، نوبت به افتتاح و رفوژ وسط و پارکینگ‌های دو طرف بلوار سپاه رسید. شهردار در محل افتتاحیه این پروژه گفت:«ما در این پروژه چند کار را انجام دادیم در ابتدا رفوژ وسط بلوار را انجام دادیم چرا که تک لبه‌ها وضعیت نامناسبی داشت و شکسته و پوسیده شده بود و در مرحله بعد روی سنگ‌فرش و باغچه‌ها و تامین روشنایی بلوار که نور کمی داشت کار کردیم تا بلوار ساماندهی شود و از وضعیت نامساعد دربیاید.»

او در ادامه گفت:« بهسازی و فرش رفوژ به مساحت ۹۰۰ متر مربع، احداث پارکینگ‌های مجاور دو طرف بلوار به طول ۶۰۰ متر و فرش دو طرف به مساحت ۸۰۰ مترمربع با اجرای باغچه‌ها و نورپردازی و رنگ آمیزی تک لبه‌های رفوژ وسط و ایجاد چمن مصنوعی و تعویض روشنایی وسط بلوار سپاه با هزینه‌ی دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان انجام شد.»

حلیمی با اشاره به کم بودن عرض بلوار گفت:«با توجه به این که عرض بلوار بسیار کم بود و مشکلات ترافیکی در پیش داشتیم و با وجود داشتن مجتمع پزشکی و تجاری در این خیابان مشکلاتی زیادی سر راه ما بود که باعث شد با کارشناسان ترافیکی در استان صحبت کنیم و آن‌ها گفتند راهی نیست جز این که خیابان را تعریض کنید و قسمتی از پیاده‌رو را به خیابان اضافه کنید. ما بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم تیرهای برق و درخت‌های موجود درست نیست قطع شود گفتیم درختان و تیرها را حفظ می‌کنیم ولی یک پارکینگ درست می‌کنیم. عرض پیاده‌رو در این نقطه حدود ۱۲ متر است ما ۵ متر را گرفتیم و به پارکینگ تبدیل کردیم و در حال حاضر همین طور که می‌بینید تمام ماشین‌ها در پارکینگ به صورت منظم پارک هستند و مشکلات ترافیکی و تصادفات که در قبل داشتیم کاهش پیدا کرده است.»

او با بیان که پروژه به طور کامل تکمیل نیست و هنوز کمی جای کار دارد، گفت:«پروژه مقداری دیگر کار دارد. بحث تیرهای روشنایی برای پیاده‌رو و همچنین یک سری گلدان‌هایی دیده شده که در قسمت انتهای پارکینگ گذاشته شود  که هم منظر شهر را زیبا کند و از اجرای تک لبه خودداری کنیم و این هم در دستور کار است و گلدان‌ها خریداری شده و به زودی به دست ما می‌رسد و می‌توانیم بلوار را با گل تزیین کنیم.»

طاهرزاده، فرماندار گراش نیز در آیین افتتاح رفوژ این بلوار گفت: «ان‌شالله در این ده روز با افتتاحیه و کلتگ‌زنی‌هایی که در حوزه عمرانی و پروژه‌ها انجام می‌شود رضایت نسبی مردم به دست بیاوریم کما این که حق مردم بیشتر از این است و هر چقدر ما به عنوان خدمتگزار کار کنیم برای مردم باز هم باید به عنوان مسئول پاسخگو باشیم. ان شاالله مسئولین کوتاهی نکنندو من خسته نباشید عرض می‌کنم خدمت شهردار و سایر مسئولین شهر و شورای محترم و ان شاالله این خدمات ادامه‌دار باشد و مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب برخوردار از این نعمات باشند.»

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top