هفت‌برکه: با اجرای پروژه‌ی خط انتقال آب از دریای خلیج فارس و تاسیس آب شیرین‌کن با اعتبار بخش خصوصی، تا یک سال آینده معضل کمبود آب در شهرستان گراش و شهرستان‌های جنوبی استان فارس حل خواهد شد.

به گزارش هفت‌برکه، چهارشنبه بیستم دی‌ماه ۱۴۰۲، جلسه بررسی مسائل و راهکارهای خط انتقال آب خلیج فارس به شهرستان گراش از طریق شرکت فراآبرسان، در محل فرمانداری برگزار شد.

ایوب ملکی، مشاور مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس؛ دکتر امیر روشن، نماینده سرمایه‌گذار از شرکت فراآبرسان، به همراه تیم فنی پروژه و دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای توابع، در این جلسه که دو ساعت و پانزده دقیقه به طول انجامید حضور داشتند.

حضور پررنگ نمایندگانی از تمام نقاط و روستاهای توابع در این جلسه نشان می‌داد که مشکل آب، همیشه یکی از مشکلات حیاتی و زیربنایی بخش مرکزی و روستاها و توابع بوده است. مردم به امید داشتن سهمی از این خط انتقال آب و با طرح مشکلاتشان تاکید داشتند. امیدواریم این بار حل مشکل آب در بخش مرکزی در سطح وعده و وعید نماند.

Ab Darya Fara Abresan 2

فرماندار: با آب پایدار خلیج فارس، از تنش آبی خارج می‌شویم

طاهرزاده، فرماندار گراش، اولین سخنران این جلسه بود. او با ارائه توضیحاتی در رابطه با این پروژه گفت: «این جلسه در رابطه با پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به شهرستان‌های جنوبی و جنوب شرقی استان از جمله شهرستان‌ها گراش برگزار می‌شود. این خط به طول ۶۰ کیلومتر به ورودی شهرستان گراش می‌رسد و یکصد و ده کیلومتر از مسیر لوله انتقال از شهرستان گراش عبور می‌کند. در طول این مسیر، سه ایستگاه پمپاژ و شش مخزن بیست هزار متر مکعبی خواهیم داشت.»

او در ادامه گفت: «حدود ۹۰ درصد طول مسیر عبور لوله انتقال آب در اراضی ملی است که برای حل مشکل دستگاه‌ها و ادارات دولتی پای کار آمدند و ده درصد هم در اراضی متعلق به مردم و مستثنائیات قرار دارد که به خاطر همین موضوع، امروز جلسه‌ای در فرمانداری گرفتیم. این چندمین جلسه‌ است که در این زمینه برگزار می‌شود. قبل از آن نیز با حضور دهیاران و شوراها و معاونین از سازمان آبفای استان فارس و مهندسین و متولیان شرکت مجری شرکت فراآبرسان جلساتی برگزار شده است.»

فرماندار با بیان این که شهرستان گراش یکی از پانزده شهرستانی است که در طول مسیر این خط لوله‌ی انتقال آب قرار دارد، گفت: «سرمایه‌گذار بخش خصوصی، اعتبار لازم برای اجرای این پروژه را حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است. نمایندگان استان و شهرستان‌های متولی در مسیر خط لوله انتقال، آقای حسین‌زاده و دکتر موسوی و دکتر قادری برای اجرای این پروژه همکاری لازم را با شرکت مجری داشته‌اند. ان شاالله بتوانیم با وضعیت خوب و چشم‌انداز مناسب و با همکاری همه دوائر دولتی، مردم، شوراها، شرکت آبفا و شرکت مجری و شرکت پخش منطقه‌ای تا پایان سال  ۱۴۰۳ به نتیجه برسیم و طول مسیر در شهرستان گراش تکمیل شود.»

او رو به سوی مردم روستا و بخش مرکزی گفت: «در خصوص استفاده روستا، دهات، آبادی و شهرها و کل شهرستان از این آب، باید بگویم آب خلیج فارس آب پایداری است که تا الان ۸۰ تا ۹۰ درصد از این آب که وارد شهرستان می‌شود با تهاتری که انجام خواهد شد، قطعا در بحث شرب و بعد از آن در بحث صنعت استفاده خواهد شد. لذا وقتی آب پایداری در شهرستان داشته باشیم و از یک طرف اتصال به سد سلمان برای ما اطمینان خاطر حاصل می‌کند و از طرفی آبی که از خلیج فارس وارد محدوده و شهرستان گراش می‌شود و این به ما اطمینان می‌دهد که آب شرب شهرستان گراش از همین محل کاملا تامین خواهد شد و ما هم پاسخگوی آب شرب خواهیم بود و هم پاسخگوی بخش صنعت.»

او خواستار همکاری مردم با مجری این طرح شد و گفت: «این طرح برای مردم است. خواهش دارم از شورا و دهیاران قاطعانه در خصوص آب با شرکت مجری همکاری کنند. آب حیات و زندگی ماست باید از منفعت شخصی به نفع جمع بگذریم، مثل خیرینی که در گمنامی دارند شهر را آباد می‌کنند. انتظار این است که در کنار جدیتی که مجری طرح برای پایان طرح تا سال ۱۴۰۳ دارد، مردم و صاحبان زمینی که در طول مسیر قرار می‌گیرند هم نهایت همکاری را با ما و مجریان کار داشته باشند و کمک بدهند پروژه به تعطیلی نکشد. در عین حال تملک زمین هم به صورت قانونی توسط شرکت مجری انجام می‌شود و حقی از مردم تضییع نمی‌شود.»

او در پایان گفت: «ما بحث آبرسانی به ارد را داریم. ساخت مخزن پنج هزار متر مکعبی را داریم. مشکل آب در آغصه و زینل‌آباد را داریم. برای همه این پروژه‌ها نیاز به آب داریم. ما تنش آبی داریم و باید با استفاده از این ظرفیت از این تنش آبی خارج شویم. کمک به ساخت انتقال خط، تسریع در ساخت مسیر انتقال و ترغیب مردم به همکاری خواسته‌ای است که ما داریم. اگر از این ظرفیت استفاده نشود جفا و ظلم بزرگی به گراش است. همه بهره می‎‌برند، مثل لامرد، لار و مهر. ما هم بهره ببریم.»

مشاور آبفا فارس: ظرفیت اسمی سد سلمان افزایش پیدا می‌کند

ایوب ملکوتی، مشاور مدیر عامل شرکت آبفا استان با بیان این که خدا را شاکریم که سرمایه‌گذاری از خطه فارس برای اجرای این پروژه پیدا شد گفت: «یک سرمایه‌گذار از بخش خصوصی متولی اجرای یک ابر پروژه‌ای شده است. کل این پروژه به عهده خودشان است به عنوان سرمایه‌گذار و مجری. این ظرفیت بزرگی است که در منطقه فارس به صورت پروژه کلان و ملی اجرا می‌شود. همه دوستان مستحضرید وضعیت حال و امروز و کمبود بارندگی و خشکسالی متعدد وضعیت را به جایی رسانده که بهترین مناطق هم دچار چالش شده‌اند و اگر نبود سد سلمان که بخش قابل توجهی از آب این خطه را تامین می‌کند امروز نمی‌دانسیتم باید چیکار کنیم.»

او با اشاره به این که ما روز به روز شاهد از دست دادن ظرفیت‌های آب شرب و بهداشتی و خشک شدن و شور شدن منابع آبی هستیم، گفت: «تنها چیزی که می‌تواند این مساله را اصلاح کند وضع نقاط آب پایدار صنعتی و یا دریا است. علی رغم این که الان سالیان سال است از سد سلمان برخوداریم و داریم استفاده می‌کنیم، باز بخش‌هایی از روستاهای ما مثل گراش و بخش مرکزی هنوز از آب سد سلمان برخوردار نشدند. با توجه به این که زیرساخت‌ها وجود نداشته و یا ظرفیت اولیه تعریف نشده است. خوشبختانه طبق ظرفیتی که امروز دارد شکل می‌گیرد انتقال آب دریا به صورت شیرین سازی از PBS از شصت هزار به ششصد و همچنین بخشی از آن به عنوان خرید تضمینی آب شرب است. و دوستان دنبال این هستند شهرستان‌هایی که تخصیص داشتند از این سهم، بتوانند به صورت تهاتر استفاده کنند.»

ملکوتی ادامه داد: «خدا را شکر خط به نحوی طراحی شده که از شهرستان‌های مشکل‌دار ما مانند لامرد، لار، مهر،گراش و اوز و بخش‌های توابع، عبور می‌کند و در اقصی نقاط مسیر می‌توانند از این آب بهره ببرند.»

او با بیان این که فاز ۳ و ۴ پروژه در اولویت اجرا قرار دارد، گفت: «این طرح حدود چهار تا پنج‌ساله است و فازبندی دارد. با پیگیری‌های مسئولین خصوصا پیگیری معاونت عمران و استاندار، نماینده لامرد، گراش، خنج، اوز و جویم و آقای قادری قرار شد فاز ۳ و ۴ در اولویت قرار بگیرد، برای این که سریع‌تر در این نقاط به آب شیرین برسیم و مقداری در هزینه‌های دولت صرفه‌جویی کنیم.»

ملکوتی در پایان صحبت‌هایش گفت: «دوستان درصدد هستند که بتوانند ظرفیت اسمی سد سلمان را در زمینه آب شیرین افزایش دهند که ما بتوانیم بخش‌های مرکزی گراش، بیرم، علامرودشت، خلیلی و فداغ و عمادشهر و … تمام اقصی نقاط که شبکه موجود داریم تا زمانی که آب دریا می‌رسد، از این طریق تامین کنیم. انشاالله کمک کنید دوستان هم در آزادسازی مسیر و هم در مسائل اجرایی مشکلی پیش نیاید.»

شرکت فراآبرسان: می‌توانیم سالانه ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب خلیج فارس را شیرین‌سازی کنیم

دکتر امیر روشن، نماینده سرمایه‌گذار از شرکت فراآبرسان، در شروع صحبت‌هایش  تیم فنی پروژه را معرفی کرد و گفت:«مهندس پاک‌فطرت، سرپرست ناحیه ۱ شامل ۵ زوم از خلیج فارس تا شهرستان جویم را برعهده دارند. مهندس اکبری، سرپرست واحد تملک و اراضی؛ مهندس حسن‌لی، سرپرست واحد سوخت؛ مهندس علی‌پور، مسئولی بخش حقوقی تملک هستند و این تیم فنی با ما همکاری دارند.»

او نیز با تاکید روی این موضوع که این پروژه یک ابرپروژه بخش خصوصی است، گفت: «خدا را شکر یکی از هم‌استانی‌های خودمان آن را بر عهده گرفته، بدون هیچ همکاری با دولت و تمام پروژه با هزینه و سرمایه بخش خصوصی دارد پیش می‌رود. ایشان کمر همت بسته این کار را انجام دهد و باعث افتخار ما استان فارسی‌ها است. نظر بنده این است ما هم استانی‌ها در کنار ایشان و پا به پای ایشان کمک کنیم برای حل مشکلات و معضلاتی که در پیش این پروژه است. این پروژه حدود هزار و پنجاه و سه کیلومتر از شهرستان‌های فارس می‌گذرد.»

روشن با تایید اولویت قرار دادن آبرسانی به بیرم گفت: «با توجه به پیگیری‌هایی که آبفای استان فارس و آقای دکتر ایمانیه استاندار فارس داشتند، در بخش آبرسانی به مناطق محروم که در دالان این پروژه قرار دارد، خواستیم بخش آبرسانی به بیرم را در اولویت اجرا قرار گذاشته شود. چون ۱۱ زون به موازات هم دارد پیش می‌رود دکتر ایمانیه درخواست کردند از آقای زهیر امامی این ۱‍۰۶ کیلومتر زونی که اوز تا بیرم را در برمی‌گیرد در اولویت اجرا قرار دهند.»

او با بیان مشکلات شرکت مجری در مسیر اجرای این پروژه، خواستار همکاری مسئولین در حل آن شد: «یکی از مشکلات ما مشکل تملک اراضی است که امیدواریم انجام شود و مهم‌تر از آن مشکل سوخت است، چون برنامه زمان‌بندی را معدود کردیم، تعداد استفاده از ماشین آلات بیشتر از حد نرمال خواهد بود و بالتبع مصرف سوخت بالاتر خواهد رفت. با تدابیر دوستان شرکت نفت همکاری کنند این قضیه هم به اتمام برسد.»

روشن مشخصات فنی پروژه را از روی نقشه برای حاضرین در جلسه شرح  داد و گفت: «در این پروژه ما ظرفیت حدود ۱۴۵ میلیون متر مکعب در سال مجوز شیرین‌سازی از آب خلیج فارس را گرفته‌ایم که برای تامین آب شرب و صنایع استان هرمزگان و استان فارس در نظر گرفتیم. فاز اول پروژه به طول هزار و ۵۳ کیلومتر از شهرستان پارسیان شروع می‌شود و به سمت شمال استان فارس امتداد خواهد داشت و در طول این مسیر ما حدود ۲۰ ایستگاه پمپاژ و ۲۰ مخزن تعادلی و ذخیره‌ای با ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب داریم و ضمن تامین آب صنایع استان فارس و هرمزگان تامین آب شرب جنوب استان فارس و حاشیه شرقی استان را برعهده داریم و لازم است عرض کنم هزینه‌ای که برای این پروژه در نظر گرفته شده در حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود که از بخش خصوصی تامین خواهد شد.»

او در ادامه گفت: «با توجه به درخواست‌هایی که آبفای استان از استاندار اقای ایمانیه داشتند، قرار شد قسمتی از این هزار و پنجاه و سه کیلومتر که حدود ۱۰۶ کیلومتر خواهد بود از مخزن چک‌چک تا مخزن بیرم در اولویت اجرا قرار بگیرد. خط پروژه ما مسیر طراحی شده از مخزن بیرم تا شهرستان اوز شامل دو ایستگاه پمپاژ و دو مخزن خواهد بود که به صورت پمپاژ این آبرسانی انجام می‌شود. اما تا زمان بهره‌برداری از آب خط دریا، این مسیر به صورت برگشتی از مخزن چک‌چک و به صورت ثقلی تا بیرم آبرسانی را بر عهده خواهد داشت که این آبرسانی از خط اول سد سلمان فارسی انجام خواهد شد.»

دو مشکل برای خط انتقال آب: زمین‌های کشاورزی و تامین سوخت

مهندس پاک فطرت، نیز با اشاره به مشکلات پیش روی شرکت فراآبرسان گفت: «در مسیری که قرار است پروژه اجرا شود و در حال اجرا است یعنی از پارسیان تا روستای فداغ تجهیزات کافی استقرار شده است و عوامل اجرایی مشغول به کار هستند و سی تا ۳۵ بولدوزر  و ۱۲، ۱۳ بیل مکانیکی در این مسیر دارد کار می‌کند. ما در بحث تملک با منابع طبیعی مشکلی نداشتیم ولی در بحث زمین کشاورزی واقعا گرفتاری داریم. من خواهشی که دارم این است که در محدوده تحت مدیریت فداغ به سمتی برویم که اگر یک کشاورز مشکلی دارد نتواند کار ما را متوقف کند. بحث تملک و خریداری مشکل نداریم ولی دستگاه متوقف نشود تا سرعت عمل ما کاهش نیابد.»

او گره دیگر کار را تامین سوخت می‌داند و می‌گوید: «موضوع بعدی گره کار ما، بحث سوخت است. ما برای تامین سوخت ماشین آلات در سال ۱۴۰۲ تا الان بالغ بر بیش از دو میلیارد تومان هزینه سوخت آزاد پرداخت کردیم. آن سرمایه که به ما تعلق می‌گیرد جوابگوی میزان سوختی که برایش در نظر گرفته می‌شود نبوده است. ناحیه ۳ ماشین آلات مشغول به کار است و درخواست دادیم به فرمانداری لار و گراش حداقل ۲۰ هزار لیتر سوخت را به صورت موقت بگیریم تا ماه آینده تکمیل شود و سهمیه سوخت بگیریم. این مشکل تا جایی پیش رفته که ما نگران این هستیم که کسی که قاچاق سوخت می‌کند خدا نکرده گرفتار نشود که بلکه دستگاه ما بخوابد. این معضلی برای ما است. بحث دیگر این است که قطعا در این منطقه بیرم، لار، گراش و اوز، امکانات زیادی است که ما از آن بی‌خبر هستیم. اگر کسی امکانات تجهیزاتی دارد بولدوزر، بیل مکانیکی، کامیون به ما معرفی بفرمایند و در زمینه تامین ماشین‌آلات به ما کمک کنید.»

اکبری از شرکت فراآبرسان با اشاره به ایجاد ظرفیت خوب برای اشتغالزایی گفت: «گراش و شهرستان‌های جنوبی ظرفیت خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری دارند. سرمایه‌گذاران با توجه به موقعیت پیش آمده می‌توانند با سرمایه‌گذاری در مسیری حرکت کنند که ایجاد اشتغال و توسعه ملی انجام شود.»