بستن

برپایی بیمارستان صحرایی برای زلزله‌ی پیش‌بینی شده

هفت‌برکه: اگر در گراش یک زلزله ۵.۸ ریشتری بیاید و بیمارستان هم آسیب ببینید چه کار باید کرد؟ در سالگرد زلزله بم، نیروهای امدادی و کادر درمان گراش در مانوری، برپایی بیمارستان صحرایی را تمرین کردند. 

به گزارش هفت‌برکه، سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و بلای طبیعی، مانور زلزله‌ای در گراش برای به دست آوردن آمادگی لازم هنگام بروز بحران در شرایط حساس و آسیب دیدن بیمارستان برگزار شد. 

ساعت ۸ صبح قبل از اعلام شروع مانور، جلسه‌ای در فرمانداری گراش برگزار شد.

دکتر مهدی محسن‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی گراش و فرمانده حادثه، درباره برگزاری مانور زلزله در گراش در گفتگو با وبدا گراش گفت: «با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته برای برگزاری مانور زلزله و با هدف سنجش توان نیروهای امدادی و خدماتی، همزمان با «روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی»، مانور بزرگ زلزله به مدیریت علوم پزشکی گراش در محل و محوریت بیمارستان برگزار شد.»

دکتر محسن‌زاده گفت: «برای برگزاری این مانور بزرگ، جلسات متعدد هماهنگی و برنامه‌ریزی در دانشکده علوم پزشکی، اورژانس ١١۵ و فرمانداری برگزار شد. سناریوی این زلزله توسط دکتر ناصر دلخوش، رئیس اورژانس ۱۱۵ گراش، نوشته شده بود و به‌حمدالله این مانور بر اساس این سناریو با کمترین مغایرت و بر اساس زمان‌بندی عملیات انجام شد.»

 فرماندار  گراش به عنوان رییس ستاد مقابله با بحران شهرستان، برگزاری این مانور را به مجموعه‌ی علوم پزشکی واگذار کرده بود. دکتر ناصر دلخوش مدیریت این مانور را بر عهده داشت. در ادامه‌ی جلسه، ناصر دلخوش سناریوی این مانور زلزله را برای حاضران در جلسه تشریح کرد. و با گفتن «یا زهرا» مانور زلزله آغاز شد و مدیران شهرستان راهی بیمارستان شدند. 

نکته‌ی جالب در آغاز این مانور، شنیده شدن همزمان صدای آژیر آمبولانس ۱۱۵ گراش بود که خبر از بیمار واقعی می‌داد که آزمون بحران را جدی‌تر می‌کرد.

مانور شامل تخلیه بیمارستان از تمامی کادر درمان، مصدومین حادثه و بیماران حاضر در بیمارستان و انتقال آن‌ها به بیمارستان صحرایی بود که حضور اتوبوس آمبولانس اورژانس لار در کنار آمبولانس‌های اورژانس و هلال‌احمر گراش جلب توجه می‌کرد. بیمارستان صحرایی در حیاط بیمارستان امیرالمومنین گراش پیش‌بینی شده بود. 

اتاق عمل، اورژانس، آزمایشگاه، ایستگاه پرستاری، رادیولوژی، زایشگاه، داروخانه، بخش تریاژ، سردخانه، چادرهای بهداشت، تاسیسات، تدارکات، چادر فرماندهی، چادر مشاوره و مهد کودک بخش‌های مختلف بیمارستان صحرایی بود که هر کدام در چادری برپا شده بود. 

نیروهایی از ‌ادارات خدماتی گراش، از جمله گاز، مخابرات، برق، آبفا، آموزش و پرورش، بهزیستی، شبکه‌ی بهداشت، سپاه، بسیج و شهرداری نیز در این عملیات حضور داشتند و با ستاد بحران همکاری کردند.

پایان این عملیات مانور با برگزاری جلسه‌ای در سالن مرکز پبشگیری از سرطان با حضور رؤسا ادارات و عوامل اجرایی و ارزیابان انجام شد.

ناصر دلخوش، رئیس مرکز فوریت پزشکی گراش و فرمانده میدانی این عملیات، نیز در گفتگو با وبدا گفت: «برای برگزاری این مانور ۱۲۰ نفر-ساعت جلسه طراحی و هم‌اندیشی برگزار شده است.»

وی افزود: «برای این مانور ۱۰ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس از لار، یک دستگاه خودرو نجات (امداد و نجات) دو دستگاه خودرو آتش نشانی، یک دستگاه موتورلانس و ۳۰ دستگاه خودروی سواری سبک امدادی، یک دستگاه لودر همکاری داشتند.»

بیش از ۱۵ خبرنگار و عکاس این مانور را پوشش خبری دادند که در ادامه عکس‌های سه نفر از عکاسان هفت‌برکه، محمد جهاندیده، غزاله شوری و محمد صادقی، را مرور می‌کنیم:

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top