بستن

جشنواره نمایش کل، شاید وقتی دیگر

هفت‌برکه: برگزاری پنجمین جشنواره نمایش کل گراش یک بار دیگر به زمانی در آینده موکول شد. این جشنواره که قرار بود با تعویقی دوهفته‌ای نسبت به فراخوان اولیه، در ۲۷ تا ۲۹ آذرماه برگزار شود (خبر در هفت‌برکه)، به علت به حد نصاب نرسیدن نمایش‌ها پس از اعلام نظرهای نظارتی، باز هم به تعویقی ناخواسته دچار شد.

سجاد فتحی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش و دبیر جشنواره، با اعلام این خبر گفت: «پنجمین دوره جشنواره قرار بود در نهایت با حضور شش نمایش از سه شهرستان (سه نمایش از گراش، دو نمایش از لارستان و یک نمایش از خنج) برگزار شود. یک اثر تعزیه به کارگردانی محمدمهدی سروش نیز به دلیل نزدیکی به روزهای شهادت حضرت فاطمه(س) قرار بود در روز اول جشنواره به عنوان مهمان اجرا شود. اما به دلیل مسائل نظارتی، دو نمایش با مشکل مواجه شد و از طرفی، دو نمایش کودک نیز در آخرین لحظه از حضور در جشنواره انصراف دادند. به این ترتیب، تصمیم گرفتیم که جشنواره را یک بار دیگر به آینده موکول کنیم که هم تکلیف این نمایش‌ها مشخص شود و هم شاید بتوانیم با دعوت از نمایش‌های دیگر، جشنواره‌ی پربارتری را برگزار کنیم.»

فتحی در مورد وضعیت جشنواره نیز گفت: «شاید دوستداران هنر تصور کنند که جشنواره دچار کم‌رونقی شده است، ولی اینگونه نیست. با وجود تجربه‌ی تعطیلی جشنواره در سال گذشته که باعث شد از همان ابتدا برخی گروه‌ها فراخوان را قبول نکنند و متن را به جشنواره نفرستند، بعد از انتشار فراخوان، ۱۳ گروه نمایشی از پنج شهرستان برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کردند. اما این نمایش‌ها هم با مشکلات فراوان روبه‌رو شدند تا در نهایت گروه‌های شرکت‌ کننده آنقدر معدود شد که امکان برگزاری وجود نداشت. برای مثال، گروه‌های نمایشی لامرد بعد از تجربه‌ی تلخ سال گذشته، تمایلی به شرکت در جشنواره نداشتند و تنها گروهی که اعلام حضور کرد، به علت مشکل بازیگرهایش از حضور در جشنواره باز ماند. از شهرستان اوز نیز یکی از نمایش‌ها در مرحله‌ی بازخوانی کنار گذاشته شد.»

رییس اداره فرهنگ و ارشاد گفت تلاش‌ها برای برگزاری جشنواره در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت: «ما از یک طرف شرمنده‌ی هنرمندان و گروه‌های نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره هستیم، و از یک طرف در حال مذاکره با نهادهای نظارتی هستیم که با دیدی واسع‌تر و مثبت‌تر به برگزاری یک جشنواره هنری نگاه کنند، و از طرف دیگر هم در فکر علاقه‌مندان هنر و نمایش هستیم که شاید تنها دلخوشی و امیدشان به دیدن چند نمایش، همین چند روز جشنواره باشد. وظیفه‌ی ما ایجاد نشاط عمومی و امیدآفرینی است و امیدواریم در راه انجام این وظیفه، کمتر دچار بی‌مهری شویم.»

فتحی در مورد زمان برگزاری جشنواره گفت: «با توجه به نکاتی که گفتم نمی‌توانیم زمان قطعی اعلام کنیم اما همچنان پیگیر هستیم که در صورت رفع مشکلات پیش روی گروه‌های نمایشی، امسال جشنواره نمایش کل را برگزار کنیم. البته در این مدت از نمایش‌هایی که مایل هستند به روی صحنه بروند حمایت می‌کنیم و چراغ تئاتر در شهرستان همچنان روشن خواهد ماند.»

3 نظر

    1. سال گذشته با تعطیل شدن جشنواره چهارم در میانه‌ی راه، یکی از گروه‌های شرکت‌کننده از لامرد نتوانست روی صحنه اجرا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top