هفت‌برکه – فاضل نریمانی: یک قرن پیش در دهه بیست شمسی، اولین مأمور ثبت احوال جهت صدور شناسنامه به روستای فداغ می‌آید.

طبیبی‌زاده که ظاهرا کارمند ثبت احوال لار بوده، در اسفند سال ۱۳۱۱ شمسی جهت آمارگیری و صدور شناسنامه به فداغ می‌آید و در منزل عباس حاجی بابا از بزرگان و معتمدین منطقه ساکن می‌شود.

جمعیت فداغ در آن زمان زیر هزار نفر بوده و شناسنامه یا سجلی تنها برای تعداد خاصی از افراد در فداغ صادر شد و باقی اهالی برای دریافت سجلی به لار مراجعه می‌کردند.

اولین شناسنامه‌های صادرشده برای سام‌خان نریمانی و عباس رزمجو بود که نام فرزندان و تاریخ ازدواج آنها در سجلی پدر ذکر می‌شد و فرزندان برای دریافت شناسنامه مجزا باید به لار مراجعه می‌کردند.

نحوه تعیین شهرت یا فامیلی افراد بستگی به شغل، سابقه فعالیت و یا نام یکی از بزرگان همان طایفه بود که با مشورت بزرگان انتخاب و با موافقت افراد ثبت می‌شد.

چند بیت شعر از سام‌خان نریمانی در دسترس می‌باشد که تاریخ حضور مامور ثبت احوال را ذکر می‌کند:

سجلی که طبیبی‌زاده‌ای بود
حقیقت که نجیبی‌زاده‌ای بود
فداغ آمد به اسفند سال شمسی
هزار و سیصد و یک با دهی بود
فداغی‌ها بفرمود جمع رفتند
به اسم و سن و شغل خود بگفتند…

طبق شنید‌ه‌ها چند سال بعد یک دوره دیگر نیز مامور ثبت احوال به منطقه می‌آید و تعدادی از افراد موفق به دریافت شناسنامه می‌شوند اما بعد از آن خود اهالی به لار مراجعه می‌کردند.

فداغ اولین روستای منطقه جهت صدور شناسنامه بود و مامور ثبت احوال پس از آن به روستاها و آبادی‌های اطراف فداغ مراجعه می‌کرد.

آماری نیز از جمعیت فداغ در سال ۱۳۳۱ در دسترس است که طبق یادداشت سام خان نریمانی جمعیت روستای فداغ در آن زمان ۸۳۷ نفر بوده است. این جمعیت شامل ۲۰۸ خانوار بوده که با بررسی‌های ثبت شده مشخصا تعداد ۴۲۲ نفر مرد و ۴۱۵ نفر زن ساکن یا بومی روستا بوده‌اند.

به نظر می‌رسد آمار جمعیت فداغ در آن زمان به عنوان بیشترین آمار جمعیتی ثبت شده در منطقه شناخته شده است.

 

Narimani Fedagh 02