بستن

شورای برنامه‌ریزی استان با تشکیل روستای محمدآباد موافقت کرد

هفت‌برکه: با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان فارس، بعد از مدت‌ها پیگیری، «محمدآباد» در فاصله یک کیلومتری گراش کد روستایی گرفت.

به گزارش هفت‌برکه دو سکونت‌گاه غیررسمی که به نام محمدآباد و سلطان‌آباد شناخته می‌شوند با پیگیری مسئولین شهرستان سرانجام کد روستایی گرفت تا راه برای تشکیل یک روستا و خدمات‌رسانی قانونی به شهروندان ساکن در این منطقه باز شود.

سکونت شهروندان در محمدآباد از اواسط دهه ۸۰ و در سلطان‌آباد از اوایل دهه ۹۰ آغاز شد. تفکیک غیرقانونی زمین توسط مالکین و همچنین ساخت خانه‌های بدون مجوز باعث شد اداراتی مانند آب، برق و گاز اجازه خدمات‌رسانی کامل به این منطقه را نداشته باشند. ۱۳ آبان ۱۴۰۲ با تصویب کد روستایی در شورای برنامه‌ریزی استان فارس مانع اصلی برداشته شده است، البته تا نهایی شدن تشکیل این روستا و حل مشکلات آن‌ها راهی طولانی در پیش است.

علی بیضایی سخنگو و نایب‌رییس شورای اسلامی شهر گراش در مورد روند پیگیری برای حل این معضل گفت: «از زمان شروع کار به شورا ششم با توجه به درخواست‌ها و مراجعات فراوان همشهریان موضوع محمد آباد و سلطان آباد در دستور کار شورا قرار داشت. با توجه به روند پیشین و مشورت با کارشناسان راه حل اصلی تشکیل یک روستای مستقل در نزدیکی شهر گراش پیش‌نهاد شد. اولین سفر ما به شیراز دو ماه بعد از تشکیل شورا انجام و بعد از آن‌ حداقل ۱۱ سفر اداری به شیراز داشتیم و بیش از ۶ نوبت مسئولین مرتبط را به دیدن محمدآباد بردیم.»

بیضایی دلیل این که این مشکل در سال‌های گذشته حل نشده بود گفت: « زمانی که ما به دنبال اسناد پیگیری‌ها برای دنبال‌کردن موضوع بودیم. مشخص شد نزدیک به ۱۸ سال هیچ پیگیری مجدانه‌ای برای ساماندهی انجام نشده است. تنها اسناد موجود شکایت جهاد کشاورزی در خصوص ساخت و ساز غیر مجاز بود که نتیجه آن هم صدور رای برای ۴۴ پرونده به صورت کلی بود. چون این رای به صورت کلی و یکجا بود مشکلاتی داشت. متاسفانه با نگاه منفی برخی مدیران پیشین ادارات شهرستان مشکلاتی وجود داشت و عملا کار پیش نمی‌رفت.»

سخنگوی شورای شهر گراش گفت: «در واقع ما کار پیگیری را از صفر شروع کردیم و با تغییرات روسای برخی ادارات به ویژه بنیاد مسکن کار مجدانه و با دید حل مشکل و ایجاد یک روستای جدید در دستور کار قرار گرفت. در دوره جدید جناب مهندس آقایی پیگیری‌های مجدانه‌ای برای انجام کار و به ویژه تشکیل جلسات در اداره کل بنیاد مسکن استان فارس داشتند. البته کار اصلی ایشان تازه شروع شده است و به تشکیل روستا وظیفه ساماندهی ساخت و ساز به طور کامل بر دوش بنیاد مسکن خواهد افتاد.»

در طی این مدت بارها مسئولین استانی از محمدآباد بازدید کردند و وعده داده بودند که مشکل آن حل خواهد شد. بیضایی در مورد چالش‌های اداری تشکیل این روستا گفت: «جلسات زیادی در شورای شهر، فرمانداری و دفتر نماینده برای ایجاد روستای جدید تشکیل دادیم و منجر به چندین بازدید از محدوده مورد نظر با حضور مسئولین مربوطه از جمله دکتر یزدی رییس امور اراضی استان، دکتر جمشیدی دفتر فنی استانداری فارس، مدیر کل بحران استان فارس و مسئولین شهرستانی شد. تمام این مسئولین با دید جهادی و مثبت مشکلات را بررسی و راه کارهایی ارائه کردند. تهیه نقشه از محدوده و ثبت مدارک مورد نیاز و تکمیل فرم در سامانه الکترونیک با کمک بنیاد مسکن گراش زمان زیادی از ما گرفت و پرونده در نهایت حدود یک سال پیش برای بررسی به بنیاد مسکن استان ارسال شد.»

حل مشکل این روستا از جمله مصوبات سفرهای استاندار به گراش گفت. بیضایی گفت: «از فرصت سفر اول استاندار فارس و همراهی نماینده محترم مجلس مهندس حسین زاده برای بازدید میدانی استفاده کردیم و این موضوع در مصوبات سفر استاندار گرفت و این موضوع شتاب بیشتری به پیگیری‌ها داد. بعد از سفر با پیگیری دائمی شورای شهر  جلسه تعیین محدوده در اداره کل بنیاد مسکن فارس برگزار شد که با همکاری مسئولین این بخش از کار انجام شد. در مرحله بعد با بازدید مجدد توسط کارشناسان استان از محدوده مورد نظر جلسه دوم با عنوان تثبیت محدوده مجددا در اداره کل بنیاد مسکن تشکیل شد که  مشکل تازه‌ای پیش روی ما قرار گرفت. در این جلسه به علت نبود کد سلسله مراتبی و رای کمسیون تبصره یک ماده یک جهاد کشاورزی طرح ناقص اعلام شد و مقرر شد در جلسه بعدی بعد از اخذ کد و رای کمیسیون مطرح شود. در واقع این که مسئولین هر بار خبر می‌دادند که حل مشکل در مرحله نهایی است به خاطر این بود که در هر جلسه ممکن بود از طرف کارشناسان نقص جدید مطرح شود. »

بیضایی گفت: «با پیگیری شورای شهر و فرمانداری کد سلسله مراتبی آبادی محمد آباد به فرمانداری گراش ابلاغ شد و با پیگیری مهندس مرادی  ریاست محترم جهاد کشاورزی گراش موضوع کمیسیون تبصره یک ماده یک حل  شد که با تکمیل پرونده و تشکیل جلسه تصویب محدوده صورت گرفت و پرونده به اداره کل راه و شهرسازی لارستان ارجاع شد که در این مرحله نیز با طرح موضوع در کمیته فنی اداره کل و مصوب شدن پرونده به کمیسیون امور زیربنایی استان ارسال شد.»

این پیگیری‌ها در یک سال گذشته تا سفر دوم استاندار به شهرستان گراش همچنان ادامه داشت. بیضایی گفت: «همزمان با سفر دوم استاندار محترم فارس به شهرستان مجددا بازدیدی انجام و سرعت دادن به این موضوع در دستور کار استاندار و مسئولین استانی و شهرستانی قرار گرفت. در آخر طرح جهت اخذ کد روستایی به شورای برنامه ریزی استان ارجاع داده شد که با توجه به سفر دور دوم ریاست جمهوری به استان و عدم برگزاری جلسه شورای برنامه ریزی تصویب طرح چند هفته به تعویق افتاد.»

آخرین پیگیری با سفر دکتر افکاری رییس سازمان برنامه و بودجه فارس نهایی شد. بیضایی گفت: «در سفر سه هفته پیش مجددا موضوع مطرح شد و خوشبختانه در تازه‌ترین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان به ریاست استاندار طرح در شورای برنامه ریزی استان مصوب شد و به صورت رسمی روستای محمد آباد تشکیل شد و منتظر ابلاغ آن به ادارات کل مربوطه برای ساماندهی این روستا هستیم.»

سخنگوی شورای شهر گراش گفت: «واقعا حق مردم نبود که این همه سال منتظر این مصوبه بمانند و جا دارد از صبر و شکیبایی ساکنین این روستا تشکر کنم و در ادامه کار هم به همکاری اهالی و دستگاه های مربوطه برای آبادانی این روستا نیاز است.»

در مورد تعیین نام این روستا پیش‌نهادهایی مطرح شده بود. بیضایی گفت: «با توجه که اگر مساله تعیین نام مطرح می‌شد ممکن بود گره تازه‌ای ایجاد شود موقتا با همین محمدآباد کار را پیش بردیم که شامل هر دو سکونتگاهی می‌شود که به نام محمدآباد و سلطان‌آباد شناخته می‌شود.»

بیضایی تاکید کرد این مصوبه به معنی آزاد شدن ساخت و ساز در این منطقه نیست: «در حال حاضر تنها کد روستایی صادر شده است و با نهایی شدن کار، خدمات‌دهی به این روستا زیر نظر بنیاد مسکن خواهد بود. ساخت و سازها غیر مجاز باعث می‌شود تدوین طرح هادی روستا به تاخیر افتاده و در نتیجه خدمات‌دهی باز هم ممکن نشود به خاطر همین درخواست ما از همشهریان این است که از ساخت و ساز غیر مجاز خودداری کنند.»

سخنگوی شورای شهر در مورد مناطق بین این روستا جدید و شهر گراش مانند کوجه دبیری و باغ موسی گفت: «هر کدام از این دو منطقه فرآیند جداگانه‌ای دارد که شورا مجدانه پیگیر آن است. کوچه دبیری از طریق اعلام مغایرت باید به محدوده شهر اضافه شود. اما برای باغ موسی باید پس از تصویب طرح تفصیلی، به دنبال بازنگری طرح جامع باشیم.»

هر چند دو سال گذشته مدیران شهرستان پیگیری‌های اداری زیادی برای دریافت کد روستایی داشته‌اند و به گفته نایب رییس شورای شهر این نتیجه ثمره همدلی مسئولین است، اما برای مردمی که منتظر رسیدن به حداقل امکانات زندگی هستند این پیچیدگی‌های اداری قابل درک نیست. کام مردم زمانی شیرین می‌شوند که برای داشتن آب، برق، گاز و جاده این همه دردسر نداشته باشند.  

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top