بستن

عصر جمعه، موتور، تهدید سلامت

هفت‌برکه: عصرهای جمعه، جاده گراش – لار محل حضور عاشقان موتورسیکلت است. جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ همانند برخی هفته‌ها، یک حادثه دیگر و واژگونی موتورسیکلت در این محل رخ داد. دکتر علی‌اصغر خالقی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گراش و رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی فسا، در یادداشتی از منظر مدیریتی به این موضوع نگاه کرده است:

وقتی گشت‌وگذاری در شهرهای جنوب استان فارس داریم، مغازه‌های فروش موتورسیکلت با تنوع کم‌نظیر که هر کدام قیمت‌های عجیب و غریب و عاشقان خاص خود را دارد، شاهد هستیم.

به تناسب جمعیت به نظر می‌رسد که این حجم از تنوع و علاقه‌مندی در کشور بی‌نظیر باشد و بعید است که این موتورها در مراکز استان‌ها و حتی در مرکز کشور به راحتی موجود باشد و قطعا خریداران خاص خود را دارد. حتما وجود آن‌ها بخشی از نیازهای هیجانی جوانان را پاسخ می‌دهد و در همین راستا شاهد به نمایش در آمدن موتور و هنرنمایی آنها در عصر جمعه و در جاده اصلی لار به گراش هستیم.

این موتورسواری از نوع غیر استاندارد و پرخطر در عصر جمعه و در جاده گراش – لار و سیل عظیم تماشاگران، حکایت از عشق و علاقه ذاتی به این ورزش پرهیجان در این جغرافیای کشورمان دارد و احتمالا این حجم از استقبال منحصر به امروز و دیروز نیست و ریشه در علایق ذاتی جوانان این خطه دارد که بسیار قابل تامل و مهم است.

جالب اینکه این رخداد به طور مداوم در مقابل دیدگان همه، بدون درنگ تکرار می‌شود که خود حکمت و حکایت‌هایی دارد که مسلما باید به آن پرداخته شود و لازم است که این شور و هیجان را به درستی و شایستگی مدیریت کرد تا هیجانات جوانان در این زمینه به شیوه‌ای درست تخلیه شود.

قدمت این رسم و در این مکان را نمی‌دانم ولی هر چه هست تازگی ندارد و یحتمل کم تلفات هم نبوده. نمی‌دانم چه تعداد فوتی و مصدوم و معلول نتیجه بروز این هیجانات مدیریت نشده است و آمار را باید از شهرهای مختلف منطقه جستجو کرد چون آنچه به ذهن متبادر می‌شود این است که موتورسواران از یک یا دو شهر منطقه نیستند و کمربند جنوب استان را در بر می‌گیرد. لازم است مسئولان محترم ورزشی استان و کشور ورود و فکر چاره‌ای برای این جوانان عاشق نمایند، قبل از این که ذائقه مردم در داغ عزیزانشان تلخ شود.

بی‌تردید نقش نماینده محترم نیز برای طرح موضوع و پیگیری آن بی‌بدیل خواهد بود و احداث و راه‌اندازی پیست موتورسواری مطلوب و با استانداردهای ملی و بین المللی می‌تواند تنها راه پاسخ به نیازهایی از این شکل باشد که موجب عاقبت‌به‌خیری برای بانیان خیر خواهد شد.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top