بستن

شورای اداری با حضور نماینده دولت: تکرار خواسته‌های مکرر با صدای بلندتر

هفت برکه: حضور عبدالملکی در گراش همزمان با سفر رییس‌جمهور به فارس فرصتی بود که یک بار دیگر مهم‌ترین خواسته‌های گراشی‌ها این بار با لحن کمی تندتر و صدای بلندتر تکرار شود: آب، جاده چک‌چک، ارتقا اداری، بخشی از این حدیث مکرر بود.

به گزارش هفت برکه امروز، بیستم مهر ماه، این بار حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و فرستاده ویژه رییس جمهور در سالن دانشکده‌ی علوم پزشکی درخواست‌های چندین ساله‌ی مردم شهرستان گراش را شنید تا به گوش رییس جمهور برساند.

به جز صحبت‌های افراد از پیش تعیین شده چند نفر هم از میان جمعیت در فرصت‌های کوتاهی صحبت کردند. 

عبدالملکی : من بیشتر برای شنیدن آمده‌ام 

عبدالملکی رییس شورای مناطق آزاد  با بیان این که آمده‌ام تا صحبت‌های شما را بشنوم و آن را به مسئولین منتقل کنم، گفت:«این سفرهای استانی چند علت اصلی دارد. اولین فلسفه این سفر استانی اعلام توجه و عرض ادب و احترام هیات دولت به مردم عزیز در تمام نقاط کشور است. آقای رییس جمهور به تمام شهرستان‌ها و استان‌ها و مناطق مختلف کشور توجه‌ای کاملا مساوی و یکسان دارد. یکی از اهداف سفرهای اعضای دولت و مقامات کشوری این است که تمام عزیزان ایرانی، در نگاه دولت، اهمیت و وزن یکسان دارند. و مناطقی که ویژگی‌هایی مثل گراش دارند، مردمانی که ایثارگر، بخشنده هستند حتما در اولویت بالاتری قرار دارند. دومین هدف این است که دولت از نزدیک با مشکلات آشنا شود. امروز و فردا که هیات دولت و مقامات کشوری در استان فارس مهمان شما هستند، اعضای دولت و مقامات در شهرستان‌های مختلف در جریان مسائل قرار می‌گیرند، این در تصمیم‌گیری اعضای دولت بسیار اهمیت دارد. اگر در هیات وزیران و در هیات دولت تصمیمی می‌خواهد گرفته شود با لحاظ مواردی است که مشاهده می‌کنند.»

او در ادامه گفت:«بخش سوم از اهداف این سفر، ایجاد انگیزه برای مدیران میدانی و محلی است که با تلاش و مجاهدت بیشتر کارها و مشکلات را پیگیری کنند. و بخش دیگر تلاش برای حل مسائل در محل است. فردا جلساتی در مرکز استان برگزار می‌شود نمایندگان آقای رییس جمهور گزارش‌هایی را اعلام می‌کنند و بررسی‌هایی انجام می‌شود و تصمیماتی گرفته می‌شود که می‌تواند مسائل را با سرعت بیشتری پیش ببرد. حق بدهید که مسائل و مشکلات مسائل ریشه‌داری است و زمان‌بر است.»

دکتر عبدالملکی با اشاره به این که دولت سیزدهم با جدیت بیشتری مسائل را دنبال می‌کند و هیچ کدام از مشکلات مطرح شده فراموش نخواهد شد، گفت:«در دولت سیزدهم هم مسائل با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و هم اثربخشی بیشتری دارد و هم اولویت بندی‌ها تغییر پیدا کردند. همان طور که مشاهده می‌شود در این دو سال نوع نگاه به مناطق تغییر کرده و این روند ابتدای کار است و بهتر خواهد شد.  هیچ مساله و مشکلی در این جریان فراموش نمی‌شود هر آن چه که شما فرمودید بنده یادداشت کردم حتما به تمام وزرا و مقام‌های مربوط و ستاد سفرهای استانی، منتقل می‌شود. من این وعده را می‌دهم که هیچ مساله‌ای فراموش نخواهد شد. طبیعتا درخواست‌ها در اولویت‌بندی و نوبت‌بندی قرار می‌گیرد و با توجه به منابع و امکاناتی که موجود است پیگیری و دنبال می‌شود. من بیشتر من باب شنیدن آمده بودم. ان‌شاالله با همت شما خیرین گرانقدر و مقامات و مردم و کارآفرینان و توجه مسئولین استانی و ملی مسائل کمتر شود و این حرکتی که در این دولت شروع شده برای ارتقا ایران اسلامی با سرعت بیشتری پیش رود.»

فرماندار گراش: خیرین ادارات را ساخته‌اند، حداقل دولت ارتقا بدهد

فرستاده ویژه رییس جمهور، اولین مسئولی نبود که اولویت‌ها و درخواست‌های همیشگی گراشی‌ها را از زبان طاهرزاده، فرماندار گراش می‌شنود. طاهرزاده بار دیگر خواسته‌هایی که در حضور استاندار و چندین وزاری کشوری مطرح کرده بود را تکرار می‌کند و می‌گوید:«اولین و مهم‌ترین درخواست ما تکمیل راه چک چک یک  است که یک راه مواصلاتی بین شهرهای عسلویه، لامرد، خنج، گراش، لار و بندرعباس است. مواصلاتی‌ترین راه از لحاظ پدافند غیر عامل و از لحاظ ترافیکی که بخشی از این راه در شهرستان گراش مسکوت مانده و ما به عنوان اولین شهرستان از بین ۴۸۰ شهرستان کشور به بخش‌های مرکزی و روستا و دهستان‌ها نه تنها راه نداریم بلکه باید از دو شهرستان بگذریم تا بتوانیم به حوزه بخش مرکزی و ارد و تک تک روستاهایمان برسیم. این یکی از معضلات و دغدغه‌ی خاطر اصلی مردم است که گراش باید از این معضل خارج شود.»

تکمیل و ساخت مجتمع اداری، ارتقا ادارات ۹ گانه، حل مشکل حاشیه‌نشینی، ارتقا فداغ به بخش، تامین آب بخش مرکزی و تکمیل تونل بالنگستان موضوعات دیگری بود که فرماندار گراش به آن اشاره کرد:«به دلیل قیمت بالای زمین در گراش، باری به هر جهت، مردم روی آوردند به حاشیه‌نشینی، خانه‌هایی ساخته شده که نه برق دارند نه آب دارند و مشکل سند دارند و ما داریم پیگیری می‌کنیم، برخی در قالب روستا و برخی در قالب تبصره ماده ۱۱. اما پیگیری حضرتعالی برای رفع مشکل مورد امتنان خواهد بود. مورد بعد ارتقا یکی از دهستان‌های ما به نام فداغ به بخش است. خدمت وزیر هم عرض کردیم که این جز دغدغه‌های ما و خواسته‌های همه مردم شهرستان گراش است. ما با مشکل تک دهستانی مواجه هستیم انشاالله از تبصره قانونی استفاده و این مشکل رفع شود.»

طاهرزاده ادامه داد:«حدود ۱۵ هزار نفر از جمعیت شهرستان جز بخش مرکزی هستند. یکی از بخش‌های بزرگ خطه جنوب که متاسفانه مشکل آب دارند و نتوانستیم تا امروز از سد سلمان به حد کافی آب را تامین کنیم و همچنین پوسیدگی شبکه انتقال آب مشکل دیگری است که باید رفع شود. مورد آخر تونل خلیج فارس و بالنگستان که در همین مسیر جاده چک چک، عسلویه به بندرعباس واقع شده و یکی از گردنه‌های صعب‌العبور است. ۵۰ درصد کار جاده چک چک انجام شده شاید با تزریق حدود ۱۰۰ میلیارد تا ۱۵۰ میلیارد دیگر این پروژه تکمیل شود و این دغدغه‌ خاطر ما است. آن قدر مردم خدمت رساندند به نظام که امروز چشم به این دارند که اگر اداره‌ای را خیر گراشی ساخته است حداقل دولت ارتقا آن را انجام دهد. هر چند بنده خودم و شورای اسلامی پیگیری امور بودیم اما باز در چم و خم اداری گیر می‌کنیم. اکثر ساختمان‌های ادارات را خیرین ساختند و باز هم اگر دولت ارتقا را به ما تعهد دهد و مجوز دهد باز هم خیرین ما مثل سابق بار را از روی دوش دولت برمی‌دارند.»

فرماندار شهرستان، با معرفی گراش به سه خصیصه‌ی شهیدپرور، خطه‌ خیرین و ولایتمدار و انقلابی گفت:«اینجا خیرین ما ۹۰ درصد بار از روی دوش دولت برداشتند.مردم گراش ۸۹ درصد به آقای رییسی رای دادند. مردمی مذهبی و انقلابی که با وجود این که ۱۲ سال است شهرستان شده است و حتی با حضور خیرین هنوز مشکلات زیادی دارند. حضور شما بارقه امیدی است. امیدوارم مواردی که اشاره می‌شود مد نظر شما باشد. و در جمع بندی که در استان انجام می‌شود و در حضور آقای رییس‌جمهور از حق مردم ولایتمدار گراش دفاع کافی را بنمایید.»

امام جمعه: بعضی مدیران میانی با دولت همسو نیستند یا حتی مغرضند

حجت‌الاسلام بخشایش‌پور با خیر مقدم به نماینده رییس جمهور و هیات همراه صحبت‌های خود را این گونه آغاز کرد:«به شهر دختران و زنان عفیفه خوش آمدید. در بحث رعایت حجاب شهرستان ما متفاوت است از تعداد زیادی از شهرستان‌های کل کشور. شهر دارالمنفقین که بزرگ مردان و خیرینی دارد که چندین سال است پایشان به خاکشان باز نشده است اما حامی نظام، ملت و دولت‌ها بودند. این افتخار را داریم که عمده خیرین ما از بزرگترین حامیان سپاه قدس بودند.»

او با این گلایه که چرا در پروژه‌ها سهم خیرین چند ده برابر از سهم دولت است، گفت:«در این ۵ سالی که در گراش هستم یک گلایه همیشه داشتم که چرا سهم خیرین چند ده برابر از سهم دولت است؟ از برکات دولت رییسی این بود که در خطبه هفته دولت توانستم این را به مردم عزیز عرض کنم که ۸۰ درصد خدمات و پروژه‌ها متعلق به دولت است. دولتی که متفاوت‌تر عمل می‌کند. اولین شعار دولت آقای رییسی تعهد به پروژه‌های نیمه تمام و تعطیل بود که این از برکت یک دولت انقلابی و ارزشی است. نه این که اینجا سهم خیرین ما کم شد دولت هنر به خرج داد و در بدترین شرایط ممکن خدمات را ارائه داد. در شهر گراش در همین مجموعه دانشکده علوم پزشکی و بیمارستان ما هر وزیری که آمد متحیر شد. در بحث امکانات و تجهیزات حتی از تهران هم جلو می‌زند. حضرت آقا یک ماموریت به آقای رییسی داد که متفاوت از ماموریت‌هایی بود که به روسای جمهور قبل می‌داد و آن هم کم کردن فاصله اعتماد عمومی مردم و دولت بود. در این شرایط سخت خدمات خیلی خوبی انجام شد و مردم جنوب خوشحال بودند از آمدن آقای رئیسی.»

بخشایش‌پور با تاکید بر توجه به نظام خانواده ادامه داد:«ما اگر دانشگاه خوب می‌خواهیم، آموزش و پرورش خوب می‌خواهیم ،نیازمند یک نظام خانواده قوی هستیم. همه دستگاه‌ها مسئول هستند به حفظ این نظام ولی یک وزرات خانواده و یک نهاد مستقل در زمینه خانواده نداریم. آسیب‌ها و بزه‌ها و مشکلاتی که در کشور ایجاد می‌شود در دوران ناملایمات و اغتشاشات نقش خانواده مهم است. امیدواریم دولت درحفظ و تقویت نظام خانواده در سطح ملی قدمی بردارد.»

مدیران میانی و مغرض، امام جمعه گراش این مدیران را عامل اختلال و عدم پیشرفت در پروژه‌ها دانست و گفت:«اگر الان مشکلاتی داریم یک بخش به خاطر حضور مدیران میانی در این کشور و در این دولت است که همسو با دولت نیستند نه که همسو نیستند حتی مغرض هستند و نمی‌خواهند کار انجام شود و این گلایه بسیار جدی نخبگان و مردم است که چرا یک مسئولی که در دوران احمدی‌نژاد مسئولیت داشته در دولت آقای روحانی و در دولت آقای رییسی هم مسئول است. این مساله نفوذ باید چاره‌اندیشی شود. یک جاهایی دولت را به عمد زمین می‌زنند یا خسته هستند یا نمی‌توانند اما عمده نمی‌خواهند.»

را‌ه‎‌اندازی پارک علم و فناوری و شرکت دانش‌بنیان درخواستی بود که بخشایش‌پور در حوزه علمی برای شهرستان داشت:«در حوزه علمی ما نیاز جدی به پارک علم و فناوری و راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان داریم که مورد تاکید حضرت آقا است. ما ظرفیت علمی قوی هم در دانشگاه و هم در حوزه داریم.تقاضای گرفتن مجوز دانشگاه فرهنگیان خواهران را داریم. ما در چند سال گذشته دانشگاه علوم قرآنی داشتیم که حتی از کشورهای خلیج دانشجو داشتیم و غیرمنصفانه تعطیل شد با وجود این که زیرساخت هم فراهم بود.»

امام جمعه گراش با بیان این که «دولت باید آغوش خودش را برای سرمایه‌گذار در بخش خصوصی باز کند.» گفت:«در بحث اشتغال و رفع موانع تولید یک انتظار در اصلاح قوانین است و گاهی خیر پای کار می‌آید اما در حوزه عوارض، مالیات، مجوزها و گرفتن امتیاز انشعابات چنان بلایی سرش می‌آوردند که از کشور خارج می‌شود. ما آورده‌هایمان کم نیست در گراش سالانه سه تن طلا تجارت می‌شود. خیرین ما پای کار هستند ولی باید دولت بیشتر بها بدهد ما در شهرستان یک شهرک صنعتی داریم اما فشل است چرا که زیرساخت نیست. اگر خیرین ما نبودند شما امروز به یک دهکوره وارد می‌شدید آقای دکتر، عمده تلاش خیرین این بود که شهر پیشرفت کند.»

او با تاکید بر ساخت جاده چک چک گفت:«این راه مواصلاتی و راه دسترسی ما به بخش مرکزی است و حلقه وصل به نیمه جنوبی است. عجیب است که میزان پیشرفتی که این پروژه برای جنوب استان می‌تواند داشته باشد، دیده نمی‌شود. کوتاهی در این زمینه صورت می‌گیرد. نمی‌دانم فلسفه آن چیست؟ بنا بود در طرح جاده لار به خنج جاده از دشت اناغ رد شود و گراش را از مسیر خارج کنند. جاده به شهرستان توسعه می‌دهد. به حاشیه کشاندن، بزرگترین فاجعه است»

در لیست درخواست‌های بخشایش‌پور از عبدالملکی حل مساله‌ی محدوده، حاشیه‌نشینی، ارتقا دهستان فداغ و مشکلات در حوزه اداری مورد تاکید بود:«در مورد حل مشکل محدوده بین دو شهرستان لارستان و گراش مسئولین تلاششان این است که مشکل مسالمت آمیز حل شود. اما یک عده افراد مغرض هم در شهرستان ما و هم در شهرستان همجوار، نانشان در فتنه است. این کار در حوزه دولت و وزارت قابل حل است. عمده معتمدین همه در اوج وحدت جنوب فارس در کنار هم هستیم و انتظار داریم حل شود و نرسد به جاهایی که کار بیافتد دست افرادی که صلاح منطقه را نمی‌خواهند. مشکلات حاشیه‌نشینی ما بسیار جدی است. در حوزه اداری مشکلات جدی داریم ما ۱۴ سال است که شهرستان هستیم اما در عمده ادارات بخش هستیم. ۹ اداره به صورت نمایندگی اداره می‌شود و ۹ اداره به شدت کمبود نیرو دارد. چهار اداره نداریم و چهار اداره با یک نیرو اداره می‌شود.ارتقا دهستان فداغ،از دیگر درخواست‌ها است که اگر مشکل حاشیه‌نشین‌ها حل شود و کد بگیرند کمکی به فداغ است.»

 رییس شواری اسلامی شهر: از پیگیری خسته شده‌ایم، مردم نتیجه ملموس می‌خواهند

دانشور، رییس شورای شهر گراش این بار برای ابراز گلایه پشت تریبون حاضر شد. او با بیان این که« چقدر مکاتبه و پیگیری کنیم، مردم نتیجه ملموس می‌خواهند»، گفت:«من یک قسمت از صحبت‌های آقای امام جمعه بزرگوار که فرمودند عیب و ایراد و اساس مشکلات این شهرستان به دلیل ناکفایتی مدیران میانی است را تایید می‌کنم. ما دستمان در کار اجرایی است و قضایا را دنبال می‌کنیم. موارد و مشکلات این شهرستان بارها به واسطه نماینده محترم، امام جمعه، فرماندار، شورای شهر شبانه‌روز  پیگیری می‌شود. آقای استاندار دو بار به گراش سفر و مصوباتی داشتند، ما از مردمی بودن و پاسخگو بودن استاندار متشکریم اما مصوبات سفر استاندار باید ضمانت اجرایی داشته باشد.»

او ادامه داد:«یکی از از دلایل کاندیداتوری بنده و بقیه همکارانم به یمن برکت جناب آقای رییسی بوده است. دولت آقای رییسی این را ثابت کرده که جهادی و انقلابی پای کار مردم است. اگر جز این باشد باید شک کرد. اگر جز این باشد یعنی نباید مردم هیچ تفاوتی بین این دولت با دولت‌های دیگر احساس کنند.ما منکر خدمات در این چند سال نیسیتم. ولی قانع کننده نیست. این توقع را از دولت داریم. چرا؟ موضوع جاده چک چک باید چندین سال بماندو با پیگیری آقای نماینده و فرماندار بعد از ۳ سال، کد ماده ۲۳ بگیرد و قطره‌چکانی بودجه تزریق شود؟ همه برمی‌گردد به مدیران میانی.»

خواسته‌ی دانشور از نماینده رییس جمهور تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب و تسهیل‌گر بود:«مسائل حاشیه‌نشینی ما بارها بارها رفتیم و معضلات و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده را دیدیم. دامداران عزیز چه گناهی کردند که ۱۵ سال قبل مسئول وقت گفته اینجا بشین و دامت را پرورش بده و حالا حکم تخلیه می‌دهند. شهرک آزادگان چه گناهی کرده است؟ که ملک شخصی‌ش منتصب به دولت شود؟ ما در جهت رفع مشکلات عزمی نمی‌بینیم. آقای عبدالملکی بزرگوار به نمایندگی از تمام مردم خواهشم این است که در جهت تایید صحبت امام جمعه محترم یک گروه حقیقت‌یاب، بررسی‌کننده یا تسهیل‌گر تشکیل شود که بررسی شود چرا کار ما بین مدیران میانی می‌ماند؟ چطور استاندار در مصوبات سفر قرار می‌دهد و فرماندار بکوب دنبال قضیه است.اما در دقیقه ۹۰ کار انجام نمی‌شود؟ ما هفت خواسته داریم در این شهرستان که خواسته دیرینه مردم است ولی متاسفانه در اجرایی شدن مانده و عملی نشده است. بیست بار مکاتبه کردیم می‌رود وزارتخانه، می‌گوید حل است و بعد می‌آید در شهرستان یا در استان باز مسکوت می‌ماند. ما درخواست یک گروه حقیقت‌یاب و تسهیل‌کننده داریم. سرجمع هفت موضوع خاص بیشتر نداریم، که واقعا شده آرزو برای مردم.»

عضو شورای ارد: مردم همه چیز را آماده به آبفا داده‌اند، باید ۷ و نیم دیگر هم بدهند

اولین درخواست دلام، عضو شورای ارد، به نمایندگی از مردم این شهر، آب بود.«بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آب شهر ارد به صورت هیات امنایی اداره می‌شود اما امروز با توجه به مشکلاتی که وجود دارد اداره کردن آن به صورت هیات امنایی کار بسیار سختی است.حدود ۱۲ سال پیش پروژه آبرسانی از سد سلمان فارسی به ارد استارت خورده و تابستان سال گذشته پروژه افتتاح شد. مسئولین حضور داشتند بعد از این که پروژه افتتاح شد شیر فلکه آب را بستند و گفتند؛ ارد باید تحت پوشش آبفا قرار بگیرد، تا بتوانیم آب به ارد برسانیم. الان زیرساخت آماده است خیرین ساختمان اداره آبفا را در ارد احداث کردند. خودرو خریداری کردند. و چاه و تاسیسات را آماده کردند برای این که ارد تحت پوشش آبفا قرار بگیرد. مشکل اینجا است که گفتند به ازای هر خانوار باید مبلغ ۳ میلوین تومان پرداخت شود در مجموع باید ۷ میلیارد و نیم جمع شود تا ارد تحت پوشش آبفا قرار بگیرد و مردم از این وضعیت ناراضی هستند. می‌گویند ۴۰ سال است یک ریال بودجه دولتی وارد ارد نشده و ما خودمان جور خودمان را کشیدیم و همه تاسیسات را آماده کردیم الان همه تاسیسات را به آبفا می‌دهیم ولی از حضرتعالی خواهش داریم که از اختیارات استفاده کنید و نامه‌نگاری انجام شود آبفا این مبلغ را از مردم اخذ نکند و همین تاسیسات و امکاناتی که طی این چهل سال فراهم شده را به آبفا واگذار کنند تا این تغییر و تحول انجام شود و آب بهداشتی و آب سد سلمان، به مردم ارد برسد.»

احداث سالن ورزشی درخواست دیگر اردی‌های از عبدالملکی در این جلسه بود:«شهر ارد در حدود هشت هزار جمعیت دارد. با توجه به استعدادهای بالقوه ورزشی که در ارد وجود دارد ما یک سالن ورزشی نداریم. سال ۹۵ اعلام کردند خیرین فونداسیون سالن ورزشی را بسازند بعد دولت تکمیل می‌کند آن زمان نزدیک ۲۵۰ میلیون تومان خیری فونداسیون سالن ورزشی را زده بعد از گذشت ۷ سال نه پروژه کد دارد و نه بودجه برای آن می‌گذارند. این جوان و نوجوان خانم و آقای علاقه‌مند به ورزش باید به کجا مراجعه کنند؟»

عضو شورای فداغ: ارتقا فداغ یا استقرار ادارات

هوشیار، عضو شورای اسلامی فداغ نیز بار دیگر درخواست ارتقای فداغ به بخش را تکرار کرد اما این بار به نمایندگی از مردم این دهستان. او گفت:«پرونده تقسیماتی ارتقا بخش فداغ خلیلی از سال ۹۰ تا کنون دو بار به هیات وزیران رفته و هر دو بار به خاطر موضوع تک دهستانی، موفق به اخذ مصوبه نشد. پیشنهاد وزرات کشور پس از بازدید میدانی، طرح حذف بخش مرکزی به فرمانداری شهرستان مطرح شد. حدود دوسال است که منتظر اجرایی شدن پیشنهاد وزارت کشور هستیم با توجه به اجرای طرح در استان اصفهان بخش کوهپایه اما برخی از مسئولین شهرستان رضایت کامل جهت حذف بخش مرکزی را ندارند با توجه به این که پرونده نیاز به اصلاحیه تک دهستان دارد از رییس محترم درخواست می‌شود از اختیارات خود برای اخد مصوبه هیات وزیران استفاده و بخش فداغ خلیلی را تصویب نمایند. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که این کار غیر ممکن است مصوبه از وزارت کشور گرفته شود که بخشداری با ادارات مربوطه در فداغ مستقر شود.»

در فداغ نیز مشکل آب وجود دارد، هوشیار در ادامه صحبت‌هایش گفت:«مجموعه آب فداغ شامل دهستان‌های فداغ، خلیلی و روستاهای توابع حدودا ۱۵ هزار نفر سالیان سال از نعمت الهی آب بی‌بهره هستیم و با توجه به عبور انتقال خط خلیج فارس از مرکز دهستان فداغ به استان‌های مرکزی و نیز جانمایی و اجرای یک ایستگاه تقویت فشار در این مرکز، تقاضا داریم جهت بهره‌مندی اهالی این منطقه از این نعمت الهی پیگیری‌های لازم انجام شود.»

مرتضی محسنی: تمام طرح‌های صنعتی به دلیل عدم امکان تامین آب رد می‌شود

«آقای دکتر عبدالملکی تا اینجای کار شما فقط نیازهای مردم را شنیدید کسی به خواسته‌ها اشاره‌ای نکرد.»مرتضی محسنی از فعالین بخش اقتصادی با این جمله صحبتش را آغاز کرد و گفت:«فرق نیاز با خواسته این است که ما درگیر نیاز هستیم و هر چه دیرتر انجام شود برای ما ضرر دارد ولی خواسته  این است که ما پیگیر باشیم ۵ سال یا ده سال آینده شهر و منطقه ما می‌خواهد کجا برود؟ یکی از خواسته‌های ما انتقال آب از خلیج فارس است و ایجاد خط دوم سد سلمان فارسی برای حل مشکلات آب منطقه ولی این جز نیاز امروز ما نیست و جز خواسته ما است. در سال‌های آینده کمبود آب یک چالش اساسی برای منطقه می‌شود اوز، فداغ، گراش و لار مشکل آب دارند. آب خلیج فارس به این مناطق برسد این مساله حل می‌شود. ۲۵۰ کیلومتر راه است. برای دولت این موضوع بشود اولویت این خواسته‌ای است که مردم این مناطق دارند. خیلی از پروژه‌ها می‌رود در صنعت و معدن و می‌گوید به دلیل عدم تامین آب امکان ندارد و رد می‌شود. چرا؟ چون آب نداریم. سرمایه و سرمایه‌گذار است ولی مشکل اساسی آب، چالش منطقه است که حل نمی‌شود.»

خواسته‌ی دیگری که محسنی از آن حرف زد تبدیل منطقه به منطقه آزاد تجاری است. او گفت:«با توجه به ارتباطی که ما با حوزه خلیج فارس و کشورهای دیگر داریم مناطق ما دیدشان به ساختار اداری و اجرایی متفاوت است چون تمام دنیا را دیدند و مقایسه می‌کنند. شهرداری پکن را دیدند شهرداری لندن را دیدند. شهرداری چین را دیدند و می‌گویند چرا عملکرد ایران مثل این کشورها نیست و مسائل به روش این کشورها حل نمی‌شود؟ می‌گویند دنیا از این فضا و این مساله عبور کرده چرا ما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم.»

او در ادامه گفت:«موضوع سوم اجرای مگا پروژه‌های صنعتی بزرگ است که همت دولت را می‌طلبد که بیاید متولی طرح‌های کلان، پتروشیمی، کارخانه عظیم و فولاد در منطقه شود که صنایع پایین دستی به واسطه آن سرمایه، مردم را درگیر کند. مشکل دیگر خیرین مشکلات مالیاتی است که بر اثر پول‌شویی نمایندگان خیر و انتقال پول‌ها ایجاد شده است. در چند سال اخیر، شخصی نماینده خیر است و پول به حسابش آمده الان چند سال است درگیر اداره مالیات است که این پول برای این پروژه‌ها هزینه شده است نه این که کمکی نشده بلکه مشکلات هم پیش آمده مشکلی که با یک تصویب و یک راهکار ساده از بالا حل می‌شود.»

اصغر اسدی، فعال بخش صنعت: پروژه‌های کلان اقتصادی باید در شهرستان فعال شود

 اصغر اسدی، با معرفی خودش به عنوان تولید کننده برتر، فعال اقتصادی و دبیر کانون بسیج مهندسین صنعت و معدن شهرستان گراش خواسته‌هایش را به نمایندگی از صنعتگران و مردم گراش مطرح کرد، او گفت:«با توجه به وجود نیروهای فعال اقتصادی و سرمایه‎‌داران گراش در سطح بین‌المللی که سالیان متمادی مردم این خطه ولایی به عنوان یک الگوی فعال در زمینه اقتصاد در کشورهای مختلف حوزه خلیج فارس در حال فعالیت گسترده است. از این ظرفیت ویژه می‌توان جهت ایجاد پل صادراتی مورد اطمینان برای کالاهای ایرانی و نیز رشد تولید و سرمایه‌گذاری در شهرستان استفاده کرد.جهت رسیدن به این هدف، پیشنهادات و درخواست‌هایم را در سه بخش خدمت شما ارائه می‌دهم.»

بخش اول درخواست اسدی در بخش تولید بود، او در این زمینه گفت:«رفع موانع از تولیدکنندگان فعلی که مشکلات اولیه‌ای نظیر آب، سند زمین شهرک صنعتی و… دارند این مشکلات باعث دلسردی تولیدکنندگان و بی رغبتی مردم به ورود سرمایه به این بخش شده است. ایجاد و راه‌اندازی کارخانه‌های بزرگ مانند کارخانه سیمان یا کارخانه میلگرد و یا کارخانه مادر که جهت زمینه‌سازی شروع با آورده دولتی و در ادامه با مشارکت دادن سرمایه‌گذاران به صورت سهامنی عام می‌تواند فعال شود. اجرای پروژه‌های کلان کشوری در شهرستان جهت فعال‌سازی بخش تولید و سرمایه‌گذاری یکی دیگر از این راه‌ها است.»

او در بخش دوم صحبت‌های خود به موضوع سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی پرداخت و گفت:« تدوین طرح جامع سرمایه‌گذاری و طرح مطالعاتی پروژه‌های شاخص و مشخص شدن حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دولتی جهت توسعه سرمایه‌گذاری و تضمین و اطمینان بخشی به سرمایه‌های مردمی، تشکیل کارگروه اقتصادی در سفارت‌های حوزه خلیج فارس و فعال سازی بخش مشارکت‌های مردمی سفارت با دعوت و عضویت رسمی از سرمایه‌گذاران و خیرین منطقه جهت توسعه صادرات، ایجاد اتاق بازرگانی جهت ایجاد پل ارتباطی صادرات به حوزه خلیج فارس با هدف‌گذاری ایجاد قطب بازرگانی جنوب کشور، مشخص کردن طرح ویژه بانکی جهت جذب نقدینگی افراد بومی حتی به واحد پول رایج در کشورهای حوزه خلیج فارس و سرمایه‌گذاری بانک و ارائه تسهیلات بر اساس آورده‌های مردم در خود شهر گراش و در نهایت آماده‌سازی بستر سرمایه‌گذاری در تولید مسکن با الگوی ایرانی اسلامی در زمین ۸۰۰ هکتاری کنار زیارت، پیشنهادهایی است برای سرمایه‌گذاری و مشارکت بیشتر مردم.»

اسدی به لزوم حمایت از خیرین اشاره کرد و ادامه داد:«طرح مطالعاتی و مشارکت دولت در کنار خیرین گراشی جهت ایجاد قطب توریست درمانی در جنوب کشور، ایجاد قانون و کارگروه حمایت از خیرین در معافیت مالیاتی و عوارض گمرکی و رایگان شدن عوارض شهرداری و حق انشعاب آب، برق و گاز از مشکلات زمین و تسهیل در پیچ و خم‌های اداری به امید تحولی عظیم در اقتصاد جنوب کشور و جلوگیری از مهاجرت جوانان نخبه و دلسوز شهرستان به کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر پیشنهادهای ما است.»

دکتر خالقی: اشعه درمانی ۲۰۰ میلیون تومانی را با ۷ هزار تومان انجام می‌دهیم

دکتر خالقی، معاون درمان دانشکده‌‌ی علوم پزشکی از فرصتی که در اختیار داشت برای بیان نیازهای دانشکده علوم پزشکی و الزام خرید دستگاه بک آپ رادیوتراپی استفاده کرد. او گفت:«دکتر عبدالملکی ما حضرتعالی را در جایگاه حقوقی نمی‌بینیم ما شما را در قامت ریاست محترم ریاست جمهوری می‌بنیم که اینجا شرف حضور دارید. بحث ارتقا دانشکده به دانشگاه خواسته مردم گراش است. به خصوص خیرین بزرگوار که بسیار انرژی و سرمایه گذاشتند. چون خواسته غیر منطقی نیست.»

او در ادامه گفت:«ما یک دستگاه رادیوتراپی داریم که بیماران بی بضاعت و مشکل‌دار سرطانی کشور را پوشش می‌دهد. این دستگاه و این شهرستان میزبان مریض‌هایی است که به حال استیصال و درمانده از از کل کشور وارد شهر می‌شوند. دستگاه رادیوتراپی ما، باری از بار کل کشور کم می‌کند که به همت خیرین ارائه خدمت می‌شود. یک اشعه درمانی برای مریض‌های سرطانی در شهرهایی مثل شیراز و تهران قریب به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون هزینه دارد. مریض‌هایی که حتی مشخص نیست فردا زنده باشند یا نباشند به هر حال چشمشان به امید و تلاشی است که انجام می‌شود و ما این خدمت را در گراش با ۷ هزار تومان انجام می‌دهیم تفاوت را ببنید که چقدر است. گاهی دستگاه خراب می‌شود و دستگاه بک آپ نیاز است این خدمت  یک خدمت ملی است. خیرین گفتند حداقل نصف مبلغ خرید این دستگاه را متقبل می‌شوند استدعا داریم حداقل بخشی از این هزینه را دولت پرداخت کند. خواهش داریم این خواسته علوم پزشکی گراش در زمینه دستگاه رادیوتراپی به عنوان درخواست ملی محسوب شود اگر انجام شود خدمت بسیاری به قشر مظلوم سرطانی و به استیصال درآمده، می‌شود.»

کمک برای اتمام سالن ورزش دانشکده علوم پزشکی درخواست دیگر او از نماینده رییس جمهور بود:«ما یک سالن ورزشی داریم که نه تنها دانشگاه و پرسنل بلکه به نحوی طراحی شده که آحاد مردم گراش بتوانند از آن استفاده کنند خیرین برای بخشی از ساخت این پروژه کمک کردند خواهش داریم برای اتمام این سالن ورزشی نیز کمک و مساعدت شود.»

دکتر خالقی با بیان این که حتی در زمینه استخدام مشکل داریم، ادامه داد:«شهرهایی مثل شهر گراش شهر کم برخوردار هستند خیلی از افراد حتی برای استخدام هم تشریف نمی‌آوردند ما در بحث درمان این مشکل را داریم.»

محسن مهرابی : میدان شانول را بدون اطلاع گراش، بین لامرد و خنج تقسیم کرده‌اند

محسن مهرابی به عنوان فعال فرهنگی و اجتماعی به پشت تریبون دعوت شد او در مقدمه صحبت‌هایش گفت:«جناب آقای عبدالملکی، هیات همراه، نمایندگان محترم هیات دولت، به دیار سخاوت، گراش خوش آمدید. رسم میهمان نوازی ما مردم این خطه این است که احترام میهمان را با تمام وجود داشته باشیم و بنده نیز بنابر همین حکم، سعی می‌کنم دغدغه‌ها و مطالبم را با لحنی آرام و نرم بیان کنم، اما از غصه‌ی بغض فروخورده این مردم، فریاد زدن هم رواست. بنده در اینجا نه نماینده حزب و گروه و شخصی هستم که به عنوان یک شهروند ایرانی و یک جوان گراشی حق خود دانستم که برای بیان این مطالب حاضر شوم.»

مهرابی با تاکید بر سخاوت همشهریانش در سراسر کشور، ادامه داد:«از بیابان‌های تفتیده سیستان، تا جلگه‌های سبز خوزستان، از سواحل هرمزگان تا کوه‌های کهکیلویه و بویر احمد، از مشهد تا قم، جای جای این سرزمین مملو از یادگاری‌های سخاوت رادمردان و نیک زنان گراشی است که با نیت خیر خود سعی در رفع نیازی از هموطنان داشته و دین خود را به کشورشان، مردمشان، فرهنگ و دین و آیینشان به خوبی ادا کرده‌اند، همین امر باید سبب شود نگاه حاکمیت به این شهر و شهرستان متفاوت از هر جایی باشد! اما افسوس که طی این سالها بارها و بارها شاهد تبعیض و جفای به حقوق گراش بوده‌ایم که بخشی از آن را عرض می‌کنم خدمتتان.

او با اشاره به این موضوع که «هر بار که وزیری، استانداری یا مدیری پا به گراش می‌گذارد، خواسته‌هایی که به نام مردم از آن یاد می‌شود تکراری و ساده است.»،گفت:« همین نیمه کاره ماندن مجتمع اداری یادگاری بی‌توجه‌ای چند دولت و سه رییس جمهور است و جاده چک چک، ابدا پروژه‌ای نیست که تکمیل آن نیاز به صرف این همه سال وقت داشته باشد، حال آنکه همین پروژه هم با چنگ و دندان و تلاش‌های شبانه‌روزی نماینده محترم مجلس و گروه‌های دغدغه‌مند مردمی از پیچ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان رد شده که بماند دلیل این پیچ و گیر چه بود که تنها مسیر دسترسی مرکز شهرستان به توابع خود اینگونه در پیچ و خم تامین اعتبار و بودجه بماند! مردم گراش حق دارند مشکوک باشند که تعمدی در ادامه‌ی این انزوای جغرافیایی تحمیلی وجود دارد و گویی اراده‌ای که نمی‌دانیم کیست و کجاست نمی‌خواهد مسائل این شهرستان حل بشود. شاید بدبینانه باشد اما افواه عامه مردم این تصور را دارند که در تقلیل خواسته‌ها و عدم توجه به گراش تعمدی از سوی حاکمیت در کار است. خنده دار است اگر بگویم پس از گذشت ۱۴ سال از ارتقای به شهرستان، بسیاری از ادارات ما نمایندگی بوده و گاها با یک کارمند اداره می‌شوند!»

مهرابی با بیان این مساله که«اگر برای مصیبت تعرض به حریم و محدوده این شهرستان خون بگرییم، رواست!» گفت:« این اسناد در دست بنده، لایحه ایست که برای اعتراض به نقض محدوده گراش تهیه شده، همراه با کوله‌باری از اسناد و ادله و استدلال اما تجربه می‌گوید که این بار هم حق ما مردم گراش خورده خواهد شد و ما می‌مانیم و انبوهی از سوال که دیگر باید چه خدمتی به این مملکت کرد که حتی در مسائلی بدیهی چون تقسیمات کشوری و تعیین حدود و حریم شهرستان حقمان کتمان نشود و هر بار این مردم می‌شوند تفسیر این بیت از حافظ که «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم / که کافریست در طریقت ما رنجیدن»!

او ادامه داد:«در گوشه‌ای از این شهرستان، در دهستان خلیلی و اطراف آن، میدان وسیع گازی به نام شانول وجود دارد که بخش اعظمی از این میدان در محدوده شهرستان گراش است! باید با خجالت این را بگویم که استانداری فارس در سال ۸۶ صورتجلسه‌ای را به اجرا در آورده و چاه‌های گازی این میدان را میان شهرستان‌های خنج و لامرد تقسیم نموده و اصلا انگار نه انگار که گراشی هم هست! مدتی‌ست که بحث خط لوله انتقال آب دریا به استان فارس داغ است! اینقدر ما را درگیر مسائل پیش پا افتاده کرده‌اند که نشود مطالبه جدی جهت تخصیص سهمی از این آب برای سیراب کردن لبان تشنه‌ی ارد، فداغ و خلیلی کرد و نتوانیم پیگیر این باشیم که آقایان، صنعت در گراش تشنه‌ی آب است، از این خط لوله آبی هم به صنعت گراش برسانید!»

مهرابی برای گفتن از دیگر خواسته‌های و مشکلات گراشی‌ها، لحن گلایه‌آمیز خود را ادامه داد و گفت:«در حوزه زمین و واگذاری‌ها و مزایده‌های رنگ به رنگ و نجومی و البته فاجعه‌ی واگذاری واحدهای نهضت مسکن به نهادی خاص در گراش آن هم از شهرستان‌های دوردست و بی‌ربط به اینجا هم عرایضی داشتم که گویی مسائلی مهم‌تر از بیان مشکلات شهرستان وجود دارد و به جهت کمبود وقت بیان آن را به فرصتی دیگر موکول می‌نمایم.و درد اصلی این است که آنقدر مصیبت بر سر ما آوار شده و آنقدر از نجابت و خود اتکایی مردم گراش که شهرشان را با دسترنج خود و حاصل عمرشان آباد می‌کنند سو استفاده شده که دیگر فرصتی پیش نیامده که بگوییم؛ سال‌هاست مردم ما از این می‌نالند که گراش از مسیر‌های اصلی دور افتاده و باید برای خروج از این انزوای جغرافیایی، این بن بست تحمیلی چاره‌ای اندیشید. سال‌هاست که گراشی‌ها خواستار طرح‌های بزرگ صنعتی و تجاری هستند تا بتوان بخشی از سرمایه عظیم و سرگردان در این دیار در این راستا به کار گیرند. سال‌هاست بخش بزرگی از شهروندان گراشی بخاطر افسارگسیختگی قیمت ملک و زمین مجبور به حاشیه نشینی در مناطق اطراف شهر هستند و مشکلات مردم در سلطان آباد و محمد آباد و جاهای دیگر تمامی ندارد و هیچ چاره اساسی برای معضل حاشیه‌نشینی این شهر اندیشیده نمی‌شود. سال‌هاست که از ارتقای گراش به شهرستان می‌گذرد و کسی نمی‌داند چگونه این‌قدر یواشکی مطالبات اساسی و جدی مردم فراموش شده و جای خود را داده به مسائلی سطحی و پیش پا افتاده و سال‌هاست مردم به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند که پس سهم ما از مگاپروژه‌ها، از ماده ۲۳ ای‌ها، از پروژه‌های ملی چیست؟ مگر ما بخشی از این کشور نیستیم!»

او در پایان صحبت‌های خود گفت:«آقای دکتر عبدالملکی، سلامِ منِ جوانِ دهه هفتادیِ گراشی را به آقای رییس جمهور برسانید، بگویید خودتان که نیامدید، لابد جاهای مهم‌تری برای رفتن بوده و حرفی نیست، گراش را دریابید، حق این مردم با این همه خدمت به این کشور این وضعیت نیست. که خواست ما این است که هیاتی با اختیارات ویژه از سوی خود ایشان مامور شوند تا حداقل چرایی این همه تبعیض و تضعیع حقوق مردم را پاسخ بدهند که شاید بشود این زخم‌ها را مرهمی گذاشت. عرائضم را  با وام گرفتن از سخن قائم مقام فراهانی به پایان می‌رسانم که فرمود «موضع من ایران است چه به نام چه به ننگ» «موضع من گراش است، چه به نام چه به ننگ»»

عضو شورای خلیلی: در حق خلیلی اجحاف شده است

در پایان این جلسه نماینده‌ای از حسین‌آباد از میان جمعیت گفت:«حسین آباد فداغ یکی از روستاهای دورافتاده است که به خاطر بعد مسافت و نبود بنای آموزشی در روستا خیلی از دانش‌آموزان آن به دلیل نبود سرویس ترک تحصیل می‌کنند که باید فکری به حال آن کرد. ما هم مشکل آب و برق داریم.»

خانم محمدی از شورای خلیلی وقتی که عبدالملکی در حال خروج از سالن بود گلایه‌هایش را این طور مطرح کرد:«خلیلی سه هزار نفر جمعیت دارد. شناسنامه گراش، خلیلی است ولی هیچ کسی به فکر خلیلی نیست. فقط آسیب و زلزله مال ماست.می‌گویند بیاید با مسئولین درد و دل کنید. حرف ما با مسئولین به جایی نمی‌رسد. با استخراج گاز از کوه شانول اعتبار و پول آن به لامرد و خنج می‌رسد و آوارگی، بدبختی و زلزله‌زدگی مال ماست. جاده خلیلی به فداغ، جاده مرگ است ما چقدر قطع عضو و کشتار داشته باشیم؟ بچه‌های خلیلی از لحاظ استعداد ورزشی و هوشی از هیچ کسی کمتر نیستند و حتی در رشته‌های ورزشی صاحب مقام هستند ولی یک سالن ورزش درست و حسابی نداریم.درمانگاه و اورژانس نداریم. خرابی کوچه‌ها آن قدر افتضاح است که پیرمردان در کوچه خلیلی نمی‌توانند درست راه بروند. در عصر الکترونیک خلیلی اینترنت ندارد. در حق خلیلی اجحاف شده است.»

مجری این برنامه محمد درستکار بود او در بخشی از اجرای خود گفت:«به عنوان مطلع عرض می‌کنم یکی از مباحثی که در گراش با آن مواجه هستیم بحث آموزش و پرورش‌ است که تقریبا ۸۵ درصد از نیروهای آن غیر بومی است. در خصوص راه‌اندازی دانشگاه فرهنگیان واحد خواهران هم مسئولین و هم خودم سال پیش خدمت دکتر صحرایی رییس دانشگاه فرهنگیان رسیدیم و گفتیم خیرین ما تعهد دادند در صورتی که این واحد دانشگاهی راه‌اندازی شود به مدت ۳ سال صفر تا صد هزینه‌های آن را متقبل می‌شوند. رییس دانشگاه فرهنگیان فرمودند ما بنایی بر توسعه این دانشگاه در شهرستان‌ها نداریم و ما قبول کردیم اما چند ماه بعد مطلع شدیم که در دیگر شهرستان‌‌ها راه‌‌اندازی شده چرا وقتی خیرین پای کار هستند از این ظرفیت استفاده نشود؟»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top