بستن

نامه‌بازی در ورزش و جوانان: افشار رفت و برگشت

هفت‌برکه: بعد از یک کشمکش چندروزه، ریاست محسن افشار بر اداره ورزش و جوانان گراش برای سال دوم تثبیت شد. مدیر کل ورزش و جوانان در نامه‌ای در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ به مدیر کل آموزش و پرورش، پایان ماموریت محسن افشار را اعلام کرد، که در واقع معنایی جز عزل محترمانه او از این سمت نداشت. اما با حمایت هیات‌های ورزشی و پیگیری‌های مدیران شهرستان، بالاخره در نامه‌ی دیگری به تاریخ ۴ مهرماه از طرف اداره کل ورزش و جوانان به اداره کل آموزش و پرورش، درخواست قبلی «کان لم یکن» قلمداد شد. بدین ترتیب، با این که به گفته‌ی محسن افشار هنوز این نامه در سیستم اتوماسیون اداره گراش ارسال نشده است، به نظر می‌رسد او در اداره ماندگار شده باشد.

عزل عجیب

به گزارش هفت‌برکه، اسفندماه ۱۴۰۰ بعد از ماه‌ها پیگیری، محسن افشار از اداره آموزش و پرورش مامور به خدمت در اداره ورزش و جوانان گراش شد. اما چند هفته پیش، اواخر شهریورماه ۱۴۰۲، اداره کل ورزش و جوانان فارس دست به اقدام عجیبی زد: بدون این که دلیلی اعلام کند، در نامه‌ای به مدیر کل آموزش و پرورش فارس، پایان ماموریت افشار را از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ اعلام کرد. عجیب‌تر این که اداره کل، جایگزینی هم برای ریاست اداره ورزش و جوانان اعلام نکرده بود و به نظر نمی‌رسید گزینه‌ای هم در دست داشته باشد.

محسن افشار در گفتگو با خبرنگار هفت‌برکه، به صورت بسیار سربسته به فشارهایی که از داخل خود شهرستان گراش به او وارد می‌شود سخن گفت و نامه‌ی مدیر کل ورزش و جوانان را نیز نتیجه‌ی همین فشارها و یک برکناری محترمانه سیاسی دانست. به احتمال فراوان، بخش زیادی از این فشارها نیز به ماجرای تخریب دیوار استادیوم و و دلخوری شدیدِ برخی از پیسکشوتان فوتبال از این قضیه برمی‌گردد.

این نامه باعث شد افشار در یک حرکت اعتراضی، به مدت چند روز از حضور در اداره ورزش و جوانان امتناع کند و به اداره آموزش و پرورش برگردد. افشار در مورد نامه‌ی مدیر کل ورزش و جوانان گفت: «این تصمیم غیر کارشناسی است و حتی جایگزینی برای من اعلام نشده است. من هم بنا به وظیفه‌ی سازمانی‌ام به اداره آموزش و پرورش برگشتم تا فرماندار و دیگر مدیران شهرستان، تکلیف این قضیه را روشن کنند. مدیران شهرستان هم با استاندار صحبت کرده بودند و استاندار هم این تصمیم را نادرست دانسته بود.»

به گفته‌ی افشار، فرماندار از دکتر فرجی، مدیر آموزش و پرورش، خواسته بود سمت یا کاری برای افشار در آموزش و پرورش در نظر نگیرد، چون به ماندنش در اداره ورزش و جوانان امیدوار بود.

حرکت‌های اعتراضی هیات‌های ورزشی

این تصمیم افشار نیز به نوبه‌ی خود باعث شروع حرکت‌های اعتراضی از سوی چندین هیات ورزشی در گراش شد. چندین هیات از جمله هندبال، آمادگی جسمانی، دو و میدانی، سوارکاری، کاراته و … در اطلاعیه‌هایی اعلام کردند با توجه به وضعیت نامعلوم رییس اداره ورزش و جوانان، تمام فعالیت‌های هیات را لغو می‌کنند، از جمله برنامه‌هایی را که به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس تدارک دیده بودند.

تعداد زیادی از هیات‌های ورزشی دو طومار را نیز در حمایت از افشار خطاب به فرماندار شهرستان گراش امضا کردند. آنها در تاریخ ۲۶ شهریور، یک روز پیش از نامه‌ی عزل افشار از اداره ورزش و جوانان، لیستی از فعالیت‌های یکساله‌ی اداره را به پیوست یک نامه برای فرماندار فرستاده و نوشته بودند: «با توجه به فشارهای وارده به جناب آقای محسن افشار، ریاست محترم اداره ورزش و جوانان از سوی اداره و همچنین جمعی از پیشکسوتان و اهالی ورزش و توهین و تهمت و افترا به ایشان در فضای مجازی و استعفای چندین‌باره جناب افشار از سمت خود» این نامه را امضا کرده‌اند. هرچند در این نامه اشاره‌ی مستقیمی به نوع این فشارها و توهین‌ها نشده است، اما به نظر می‌رسد به حواشی خراب کردن دیوار استادیوم بی‌ارتباط نباشد.

هیات‌های ورزشی در طومار دیگری به تاریخ اول مهرماه ۱۴۰۲، یعنی چند روز بعد از عزل افشار از طرف اداره کل، به فرماندار اینگونه شکایت بردند: «برای ما مطالبه‌گران ورزشی جای تعجب و بسی سوال است چرا باید شخصی که از جنس خود ماست و بومی از منسب کنار برود؟ … مگر شهرستان گراش چه هیزم تری فروخته است که باید بازیچه سیاسی‌بازی برخی افراد باشد! … ما جز نیروی بومی منطقه همچون جناب محسن افشار که خود از جنس ورزش و خاک‌خورده این جامعه هستن در ریاست نمی‌خواهیم…»

ادامه‌ی ریاست افشار

پیگیری‌های مدیران و فشار ورزشی‌ها در نهایت موجب تغییر تصمیم مدیر کل ورزش و جوانان فارس شد. او در نامه‌ای در تاریخ ۴ مهرماه، نامه‌ی قبلی را کان لم یکن قلمداد کرد.

محسن افشار در این زمینه می‌گوید: «با پیگیری فرماندار، نماینده، اعضای شورای شهر، امام جمعه و فرمانده سپاه، بالاخره اداره کل ورزش و جوانان نامه‌ی دوم را برای اداره کل آ.پ. فرستاد و نامه‌ی اول را کان لم یکن نامید. من هم به احترام این پیگیری‌ها و درخواست‌های هیات‌های ورزشی و همچنین به دلیل نزدیک بودن هفته‌ی تربیت بدنی، از روزهای گذشته به اداره ورزش و جوانان برگشته‌ام. هرچند هنوز هم نامه‌ای در سیستم اتوماسیون ما نیامده است و شرایط نیز طبق خواسته‌ی من نیست. مثلا در مورد باشگاه‌های غیر مجاز که باید با پیگیری فرماندار و دیگر مدیران شهرستان، تعطیل شوند ولی در این زمینه هیچ حمایتی از من نمی‌شود.»

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

2 نظر

  1. اینکه توی گزارش نوشتید در یک حرکت اعتراضی چند روزی اداره نرفتن جالبه
    اخه کسی که از سمتش برکنار میشه که نباید بره دیگه تا چه برسه به عنوان اعتراض نره اداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top