بستن

گسترش خدمات اورژانس ۱۱۵: از پایگاه‌های جدید تا آموزش‌های به‌روز + توصیه‌های اورژانسی

هفت‌برکه: آمبولانس‌های اورژانس شهرستان گراش روزانه به طور متوسط پنج نفر را به بیمارستان منتقل می‌کنند. اما این تمام خدمات اورژانس نیست. ناصر دلخوش، سرپرست اورژانس ۱۱۵ گراش، به مناسبت روز فوریت‌های پزشکی و اورژانس ۱۱۵، گزارشی از فعالیت‌های یک‌ساله‌ی اورژانس پیش‌بیمارستانی گراش را داده است.

گزارش عملکرد یک‌ساله اورژانس ۱۱۵ گراش 

ناصر دلخوش در گفت‌وگو با هفت‌برکه با دادن گزارش عملکردی از اورژانس گراش گفت: «در سال ۱۴۰۱ در بخش اعتباربخشی اورژانس‌های سراسر کشور ما مرکز اول انتخاب شدیم و این یک امتیاز خوبی برای دانشکده علوم پزشکی گراش است. همچنین در این سال، من بازرس برتر در کل کشور شناخته شدم که این موضوع در اول شدن مرکز در بخش اعتباربخشی اورژانس نیز بی‌تاثیر نبود. چون من بازرس بودم و می‌دانستم چه چیزهایی اهمیت بیشتری دارد در بخش اعتباربخشی آمادگی بیشتری برای کسب این امتیاز با همکاری سایرین داشتیم.»

او با بیان این که در این چند مدت اورژانس گراش جهشی ۱۰ساله داشته است، گفت: «در این چند مدت، جهشی ۱۰ساله و حتی بیشتر با همکاری دوستان در بخش اورژانس اتفاق افتاد. زمانی که مسئولیت را تحویل گرفتم گراش فقط ۳ پایگاه داشت. ما دو پایگاه شهری دیگر را که در آتش‌نشانی مستقر است راه‌اندازی کردیم و درحال حاضر زمان رسیدن به بالین بیمار کاهش پیدا کرده و خدمات به مردم راحت‌تر و بهتر شده است. ما برای ساخت پایگاه دوم که در آتش‌نشانی مستقر است و مکان نامناسبی است، نیاز به کمک خیرین داریم که پایگاه استاندارد و در شانی ساخته شود.»

افتتاح پایگاه آموزشی از دیگر امتیازهای اورژانس در این مدت بود که دلخوش به آن اشاره کرد و گفت: «ما تا به حال پایگاه آموزشی نداشتیم. اما در این مدت هم مجوز پایگاه آموزشی گرفتیم و هم پایگاه آموزشی را راه‌اندازی و به بهره‌برداری رساندیم. این موضوع زمینه‌ساز اخذ مجوز رشته فوریت‌های پزشکی در مقطع کارشناسی برای دانشکده علوم پزشکی بود. چون داشتن این رشته در دانشکده، مستلزم داشتن پایگاه اورژانس است و دانشجوهای فوریت‌های پزشکی در مقطع کارشناسی از همین سال تحصیلی جدید وارد دانشکده می‌شوند.»

او در ادامه افزود: «با راه‌اندازی پایگاه موتورلانس و افزایش پایگاه در سال ۱۴۰۱، بالتبع امکان جذب نیرو داشتیم. جذب نیرویی که در این مدت انجام شد بیش از سالیان گذشته است. تشکیل قسمت اداری ستاد اورژانس از دیگر فعالیت‌ها ما در این سال بود. پیش از این فقط قسمت پایگاه و بخش عملیاتی فعالیت داشت در صورتی که قسمت ستادی اورژانس طبق چارت بیش از ۳۰ نیرو نیاز دارد، از جمله رییس، مسئول دفتر، روابط عمومی، it، کارگزینی، حسابدار، انباردار، مسئول امور آمبولانس‌ها، مسئول امور کیفیت، مسئول امور پایگاه‌ها، مسئول کنترل کیفی، ای او سی، روانشناس، مسئول آموزش، مسئول و متصدی امور اداری، خدمات و …  در قسمت‌های مختلف باید فعال باشند تا قسمت اداری اورژانس بچرخد. قبلا هیچ کدام از این موارد وجود نداشت ولی الان بخش‌های مختلف یا به وجود آمده و یا درصدد ایجاد آن هستیم.»

دلخوش با اشاره به این که یکی از اصلی‌ترین موضوعات بحث آموزش است، گفت: «الحمدالله بخش آموزش را جدا کردیم. چرا که آموزش برای پرسنل اورژانس خیلی مهم است و باید به‌روز باشند و در حوزه توانمندسازی، دانش علمی و عملی کارکنان، خیلی اهمیت دارد. در این بخش آموزش پرسنل، آموزش دانشجویان و همین طور آموزش همگانی در سطح گروه‌های مختلف مردمی انجام می‌شود.»

او ادامه داد: «در سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری از ساختمان پایگاه خیرساز فداغ را داشتیم و افتتاح رسمی ساختمان مرکز اورژانس و پایگاه ۱ و مرکز هدایت و فرماندهی عملیات (دیسپج)، ام سی ام سی و حوزه ستادی هم داشتیم. در سال گذشته راه‌اندازی بخش روابط عمومی را هم انجام دادیم. اخذ مجوز پایگاه جاده‌ای چک‌چک که در برنامه هفتم باید اجرایی شود و در آینده برویم به سمت استقرار پایگاه نیز از دیگر فعالیت‌ها بود. کلنگ‌زنی پایگاه جاده‌ای خلیلی در روستای خلیلی که بخشی از طریق خیر حاج خلیل غلامی و بخشی هم به کمک بنیاد مستضعفان در حال ساخت است را شروع کردیم و امیدواریم امسال به نتیجه برسد.»

دلخوش با اشاره به اضافه شدن روانشناس به بخش اورژانس گفت: «روانشناس هفته‌ای یک روز در مرکز مستقر می‌شود تا هم سلامت روحی، روانی و جسمانی کارکنان پایش شود و امکانی باشد برای مردم و تماس‌گیرندگان تا اگر مشکلی داشتند از این کارشناس مشاوره بگیرند. در بحث بودجه دولتی ابلاغی برای اورژانس نیز نسبت به سال ۱۴۰۱ با کمک نماینده و رییس دانشکده جهش خوبی داشته‌ایم.»

او با تاکید روی این موضوع که به شدت پیگیر تخصیص آمبولانس از منابع دولتی و خیرین هستیم، گفت: «با توجه به افزایش پایگاه و فرسوده بودن آمبولانس‌های موجود و اسقاطی بودن آن‌ها، نیاز داریم در وهله اول از دولت و اگر نشد از طریق خیرین پیگیر فراهم کردن آمبولانس باشیم. یک خودرو دوکابینه و یک خودرو سواری نیز برای عملیات بحران و برای خدمات‌رسانی به مردم نیاز داریم.»

دلخوش همچنین ادامه داد: «راه‌اندازی سایت خبری اورژانس، راه‌اندازی سامانه آسایار در اوایل سال ۱۴۰۱، هوشمندسازی اورژانس، ایجاد سامانه نظرسنجی از اورژانس به صورت پیامکی، فعال شدن سامانه ارتباطی ناشنوایان و کم‌شنوایان و افرادی که امکان تماس با اورژانس برایشان فراهم نیست با هماهنگی با سازمان بهزیستی و بنیاد شهید، مجوز برای استخدام نیرو و دعوت به همکاری از افرادی که در رشته‌های پرستاری، فوریت‌های پزشکی، هوشبری و اتاق عمل تخصص دارند، از دیگر فعالیت‌های اورژانس گراش در طول این مدت بوده است.»

در سال گذشته چند تماس با اورژانس گرفته شده است؟

در گفت‌وگوی ناصر دلخوش با وبدا گراش، او با ارائه عملکرد اورژانس ۱۱۵ شهرستان گراش در یک سال گذشته از ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ تا ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ گفته است: «در طی این مدت ۱۱ هزار و ۵۱۳ بار با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شده است. که از این تعداد ۲۴۴۵ بار نیروهای اورژانس به محل اعزام شدند. ۱۸۲۹ بار تعداد ماموریت‌‌هایی است که در آن بیماران از طریق آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان منتقل شده‌اند. نیروهای اورژانس گراش ۱۱۱۸ بار برای ماموریت‌های جاده‌ای اعزام شده‌اند.»

او در ادامه گفته است: «۲۳۶ ماموریت نیروهای اورژانس مربوط به بیماری‌های قلبی و ۴۹۹ ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی و تروما و ۲۷ مورد مربوط به اورژانس زنان بوده است. ۲۲۰۹ مورد نیز نیروهای اورژانس برای سایر بیماری‌ها و حوادث به محل اعزام شدند.»

دلخوش در پایان گزارش خود می‌گوید: «۶۸۸۲ بار تعداد تماس‌هایی است که به دلیل سایر موضوعات مختلف تقاضای همکاری با نیروهای اورژانس داشته‌اند. ۱۰۸۱ بار تعداد کل مشاوره‌های مراقبتی و درمانی از طریق اپراتورهای دیسپج صورت گرفته است و در سال گذشته ۱۱۰۵ بار برای ایجاد مزاحمت با اورژانس تماس گرفته شده است.»

دلخوش توصیه کرد: «برای جلوگیری از تماس‌های مزاحمتی، اول توصیه می‌کنم که مردم گوشی‌های تلفن همراه را که در جیب یا کیف خود نگه می‌دارند، قفل کنند که موجب تماس خودبه‌خود به ۱۱۵ نشود. خانواده‌ها هم تلفن همراه و ثابت خود را در دسترس کودکان قرار ندهند. گاهی کودکان حتی از طریق تلفن ثابت به صورت اتفاقی با ۱۱۵ تماس می‌گیرند. موارد دیگر را که به صورت عمد ایجاد مزاحمت می‌کنند، به صورت قانونی پیگیری می‌کنیم.»

توصیه‌ها و نحوه تماس با اورژانس

دلخوش برای نحوه تماس با اوراژانس نیز توصیه‌هایی داشت:

یک) هر موقع در هر شرایطی امکان تماس با ۱۱۵ فراهم است حتی برای گوشی‌های موبایل بدون سیم‌کارت و یا تلفن‌های ثابتی که به دلیل بدهی و یا هر دلیل دیگری قطع است و همچنین تماس نیز به صورت رایگان است.

دو) هنگام تماس، خونسردی خودتان را حفظ کنید و با آرامش با اپراتورهای دیسپج صحبت کنید و به سوالات آن‌ها پاسخ دهید. مردم خیالشان راحت باشد که همزمان با صحبت با اپراتور، آمبولانس از طریق سامانه به محل اعزام می‌شود و به هیچ عنوان تلفن را قطع نکنند و به توصیه‌های دسپیج عمل کنند و سوالات تکمیلی آن‌ها را در رابطه با وضعیت و شرایط بیمار، سابقه بیماری، سن، نحوه تنفس، آدرس دقیق یا تعداد حادثه‌دیدگان و… پاسخ دهند.

سه) تلفن همراه آن‌ها در دسترس باشد که امکان تماس همکاران دسپیج در صورت لزوم فراهم باشد. و به هر شماره‌ای که آن لحظه با آن‌ها تماس گرفت پاسخ دهند چون همکاران ما با تلفن هشت رقمی ثابت با آن‌ها تماس می‌گیرند نه ۱۱۵ و ممکن است در آن شرایط مردم به اشتباه بیفتند و پاسخگوی تماس نباشند.

چهار) هر کدام از افراد خانواده اگر سابقه بیماری‌ خاصی دارند، حتما از داروهای مصرفی و وضعیت بیماری آن‌ها آگاه باشید و در صورت عمل جراحی یا بستری بودن آن‌ها در بیمارستان، گزارش بیمار را به همکاران ما بدهید.

پنج) در دادن آدرس دقیق باشید. اول از خیابان اصلی شروع کنید، بعد خیابان و بلوارهای فرعی، بعد کوچه و شماره کوچه و در نهایت جزییات بیشتر محل سکونت. همچنین پیشنهاد می‌کنیم یک نفر اول کوچه در انتظار آمبولانس بماند تا نیروهای امدادی را سریع‌تر به محل سکونت هدایت کند. برای آدرس دادن در جاده نیز هر نشانه یا تابلو و یا مکان شاخصی که در آن حوالی در ذهنتان مانده است را بازگو کنید.

شش) در صورت این که محل حادثه در معابر عمومی باشد، مردم در اطراف مصدوم و یا بیمار تجمع و ایجاد ترافیک نکنند و هیچ اقدامی بدون هماهنگی و داشتن آموزش انجام ندهند. در صورت نیاز به کمک فوری، همکاران ما به صورت تلفنی و آنلاین آموزش‌های مورد نیاز را به آن‌ها می‌دهند. همچنین مردم برای عبور و مرور آمبولانس جا باز کنند.

هفت) در زمان بیماری‌های غیر اورژانسی مثل سرماخوردگی ساده و یا بیماری‌های از قبیل پادرد، زانو درد، درد‌های سنگ کلیه و بیماری‌های مزمنی که از قبل وجود داشته و مواردی که تهدید‌کننده حیات بیمار نیست، نیاز به تماس با اورژانس نیست. اما در صورت داشتن سوال و نیاز به مشاوره می‌توانید با اورژانس تماس بگیرید. یکی از وظایف مهم اورژانس دادن مشاوره به بیماران و همراهان اوست. تمام همکاران ما که پاسخگوی تلفن هستند یا کارشناس پرستاری و یا فوریت‌های پزشکی هستند و تحصیلات مرتبط در این حوزه دارند.

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. با سلام و خداقوت خدمت دکتر ناصر دلخوش.
    مدیر نمونه و فعال که با توجه به درایت و کاردانی ایشان و نیروی فعال اجتماعی بودنشان باعث پیشرفت اورژانس شده و اگر شهرستان گراش ۵ تا مسئول مثل آقای دکتر دلخوش داشتن شهرگراش به مراتب پیشرفت های خولی حاصل می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top