بستن

بوشهری-گراشی، اولین تجربه‌ی فیلم‌سازی حیدری

هفت‌برکه: امین حیدری، هنرمند و عکاس جوان گراش، در اولین تجربه‌ی فیلم‌سازی به سراغ موضوعی مذهبی رفته است و مستند کوتاه «بوشهری-گراشی» را در مورد سینه‌زنی بوشهری در گراش ساخته است. او در این فیلم سی دقیقه‌ای، با احمدرضا تاجبخش همراه شده است تا داستان را‌ه‌اندازی این سبک سینه‌زنی در گراش را برای ما تعریف کند.

این فیلم مستند در یازدهمین سوگواره عکس و فیلم عاشورایی در گالری اُ و همچنین عصر روز پنجشنبه ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۲ در سینما فرهنگ گراش به نمایش در خواهد آمد.

 

امین حیدری در گفتگو با هفت‌برکه مورد این مستند می‌گوید: «ایده‌ی ساخت مستند «بوشهری-گراشی» در سال ۱۴۰۱ که حاج احمدرضا تاج‌بخش در حال تعریف خاطرات آن دوران در حسینیه بود، به ذهنم خطور کرد و در سال ۱۴۰۲ به کمک و یاری دوستانم محسن صمیمی و حسین حسین‌نژاد، تصمیم گرفتیم مستندی کوتاه درباره‌ی این موضوع بسازیم.»

این فیلمساز جوان در مورد هدف گروه از ساخت این مستند نیز می‌گوید: «هدف ما از ساخت این مستند این است که بگوییم در گراش موضوعات زیادی وجود دارد که در طول سال با آن برخورد داریم اما ساده از کنارشان رد می‌شویم. گراش شهری‌ست که از در و دیوارش می‌توان مستند ساخت، از جمله از خیابان‌ها، برکه‌ها، مکان‌های تاریخی، مساجد، حسینیه‌ها، کوه‌ها و دشت‌ها و… می‌توان از موضوعات مختلفی در گراش مستندهایی هرچند ساده، و کوتاه ساخت که چندین سال به یادگار باقی بماند. ما هم از موضوعی که اکثر مردم شهر با آن خاطره دارند و دَم دَم محرم با شور و اشتیاق در مراسم سینه‌زنی بوشهری-گراشی شرکت می‌کنند مستندی کوتاه و ساده ساخته‌‌ایم.»

حیدری روند ساخت این مستند را نیز اینگونه توضیح می‌دهد: «ما کارمان را بدون هیچ پشتوانه‌ی مالی و با تجهیزات ساده‌ای که در اختیار داشتیم و فقط با علاقه شخصی ساختیم. به حمدالله در گراش افرادِ دوربین‌به‌دست به مراتب بیشتر از شهرستان‌های دیگر وجود دارند و اکثرشان در عکاسی و فیلمبرداری سررشته دارند. از موسسه‌ی فرهنگی هنری هفت‌برکه هم که کمک زیادی در طول ساخت این کار به من کردند، تشکر ویژه می‌کنم.»

امین حیدری که پیش از این تجربه‌ی بازی در دو نمایشِ «گرمو» و «مرز» را در دو سال گذشته، و همچنین نقش‌آفرینی در کلیپ «بزال قیصری» به خوانندگی فریاد خواجوی را در کارنامه دارد، روابط عمومی انجمن نمایش گراش نیز است. او چند سالی است که در زمینه‌ی عکاسی و ساخت کلیپ‌های تبلیغاتی هم فعالیت دارد. خودش درباره‌ی این علاقه‌های هنری می‌گوید: «از کودکی علاقه زیادی به عکاسی داشتم و حدود دو یا سه سالی است که فیلمبرداری را هم شروع کرده‌ام. به لطف و همراهی دوستان، بیشتر به صورت تجربی کار خود را ادامه می‌دهم؛ هرچند شرط اول ورود به هر رشته هنری، آموزش حرفه‌ای و دقیق آن عرصه است.»

این احتمالا شروع فعالیت حیدری در حیطه‌ی فیلمسازی و مستندسازی است: «ما نیاز داریم به ثبت رسوم و مکان‌های قدیمی گراش، زیرا در این زمینه تعداد افراد محدودی فعال هستند و به نسبت آثار کمی موجود است. امید است که در سال‌های آینده، مستندهای بیشتری در مورد ‌رسوم و مکان‌های تاریخی شهرمان گراش ببینیم.»

تکمیل خبر: نسخه‌ی کامل این مستند نیز در آپارات، یوتیوب و اینستاگرام هفت‌برکه منتشر شده است. این فیلم را در ادامه ببینید.

 

 

تیزر این مستند کوتاه را در ادامه ببینید.

 

 

 

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

  1. سلام
    هدف تولید فیلم قابل ستایش هست
    امازنده کردن مهره سوخته نه
    بجای استفاده از روایتگرفیلم می‌شد از خیلی از مهره های بهتر استفاده کرد
    به نظرمن
    این کلیپ فقط هدفش بازگرداندن مهره سوخته هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top