بستن

کمد ۵۰: گلازنگی زندگی‌ات را بشناس

هفت‌برکه – صادق رحمانی: فرشته بیضایی ۴۰ افسانه مردم شهرستان اوز را در مجموعه‌ای به نام «گلازنگی و هفت‌دختران» منتشر کرده است.

بیضایی معلم دبیرستان است و این حکایت‌ها را پس از سی سال آماده و با نثری ساده، روان و روشن انتشار داده است. او این افسانه‌ها و حکایت‌ها را که در گویش اوزی «کاته» گفته می‌شود، بازآفرینی کرده است. افسانه‌هایی که در منطقه از زبان مادربزرگ‌ها شنیده‌ایم، به گویش محلی بوده است. نویسنده آن را از زبان گفتار به نوشتار درآورده است و هرجا که لازم دانسته با گویش مردم اوز در هم آمیخته است.

گردآوری این افسانه‌ها در آغاز راه با همکاری دانش‌آموزان مدرسه راهنمایی حاج یوسف نظری انجام گرفته و در ادامه با مراجعه به راویان محلی به تکمیل آن پرداخته است. نام راویان که از سالخوردگان اوز است در پایان کتاب آمده است و از این جهت در سنت گردآوری افسانه دقیق می‌نماید.

من خود در کودکی قصه گلازنگی را بارها شنیده‌ام، هر بار از زبان مادر یا خاله که معمولا روایت‌های متفاوتی دارد. بن‌مایه اصلی افسانه گلازنگی که در کتاب «کائت شو»، به گردآوری محمدحسن روستایی و دیگران، در گراش منتشر شده است، با افسانه گلازنگی و هفت‌دختران اوز یکی است اما روایت‌ها مختلف است. مثلا در کائت شو مردم گراش، پدر هفت خواهر هیزم‌شکن است، در حالی که پدر هفت‌دختر در افسانه مردم اوز ماهی‌گیر است.

نویسنده «گلازنگی و هفت دختران» در سرآغاز افسانه‌ها، برای نشان دادن اینکه افسانه‌ها، حکایت مردمان همه روزگاران است، یادداشتی بدین‌گونه نوشته است: «کافی است گلازنگی‌های زندگی‌مان را بشناسیم و برای غلبه بر آنها، انتخابی درست و بجا بکنیم و اجازه ندهیم راه سعادتمند دستخوش ستم‌ها، نابرابری‌ها، کمبودها و نادانی‌ها گردد.»

این کتاب در نشر کتاب چرخ‌فلک و ۲۵۶ صفحه و قیمت ۱۳۰ هزار تومن منتشر شده است.

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top