بستن

سفر استاندارد: یک بازدید کوتاه و سه جلسه شلوغ

هفت‌برکه: بازدید کوتاه از فاز یک مسکن ملی و سه جلسه در سالن‌های دانشکده علوم پزشکی گراش، برنامه سفر نیم‌روزه استاندار به شهرستان گراش بود. از ۲۳ مصوبه سفر سال گذشته استاندار تنها یک مورد کاملا اجرایی شده است و بقیه موارد همچنان در دست پیگیری است. ۶ مصوبه جدید نیز برای دور دوم سفر استاندار پیش‌نهاد شد. آب، حاشیه‌نشینی، نهضت ملی مسکن، جاده چک‌چک، تعیین محدوده و شهرک صنعتی، کلیدواژه‌‌هایی است که باز هم موضوع اصلی گفت‌وگوی مسئولین استانی و شهرستانی در این جلسات بود.

بازدید از فاز یک مسکن ملی

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس، صبح چهارشنبه ۱۴ تیرماه در دور دوم سفرهای شهرستانی خود به همراه مدیران کل استانی به گراش سفر کرد. سفر استاندار با خوش‌آمدگویی هلنا جوکار و حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به ۱۳۰ شهید شهرستان گراش آغاز شد. 

استاندار و هیات همراه سپس بازدیدی ۵ دقیقه‌ای از فاز یک مسکن ملی گراش داشتند که در این فرصت کوتاه بعد از صحبت‌های مدیرکل بنیاد مسکن، یکی از سرگروه‌ها و مهندس حسن‌زاده پیمانکار فاز یک، در مورد مشکلات این فاز صحبت کردند. نزدیک به ۱۹ میلیارد مطالبات پیمانکار پروژه و همچنین عدم پرداخت وام مسکن مهمترین موضوع مطرح شده بود. قرار شد که مشکلات این پروژه در جلسه شورای اداری بررسی شود. 

دیداری برای همه و هیچکس

دیدار و ملاقات استاندار با مردم و فعالین اقتصادی پشت درهای بسته و در سالن جلسات دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش برگزار شد.

به گزارش هفت‌برکه، تنها ۳۰ نفر از مردم شهرستان و فعالین اقتصادی که از قبل برای سخن گفتن با استاندار در فرمانداری ثبت‌نام کرده و تایید شده بودند اجازه ورود به سالن را داشتند که در نهایت مشخص نشد که چند نفر از آن‌ها موفق به دیدار با استاندار شدند. سنگینی تشریفات ورود به سالن باعث شد جلسه با تاخیر فراوان در ساعت ۱۰:۳۰ آغاز شود و جلسات بعدی نیز در حداقل زمان ممکن برگزار شد.

برای دیدار مردمی، افراد روی یک صندلی در وسط میزی که مسئولین و خبرنگاران پشت آن منتظر آغاز جلسه شورای اداری بودند، به صورت خصوصی، فرصت داشتند تا بین این جمع، مشکلاتشان را با استاندار مطرح کنند. به خبرنگاران اجازه انتشار درخواست‌های مردمی مطرح شده داده نشد. البته شرایط حاکم و شلوغی جلسه باعث می‌شد مسئولین و خبرنگاران حاضر امکان شنیدن مطالبات مردم را نیز نداشته باشند.

در حالی که پشت شیشه‌ی در ورودی سالن جلسه، تعدادی از مردم منتظر اجازه‌ی ورود به جلسه و بیان مطالبات خود بودند، تدارکات برنامه دیدار و ملاقات استاندار با مردم نیز به پایان می‌رسد و جلسه‌ی شورای اداری آغاز می‌شود.

۲۳ + ۶ مصوبه در شورای اداری

آب، حاشیه‌نشینی، نهضت ملی مسکن، جاده چک‌چک، تعیین محدوده، شهرک صنعتی، کلیدواژه‌‌هایی که باز هم موضوع اصلی گفت و گوی مسئولین استانی و شهرستانی در جلسات بود. جلسه شورای اداری استان در حالی برگزار شد که تعدادی از روسای ادارات شهرستان به دلیل محدودیت در جلسه حضور نداشتند. 

محمود طاهرزاده، فرماندار گراش، در آغاز شورای اداری شهرستان گراش ضمن خیرم مقدم به دکتر ایمانیه و مدیران کل ستادی و اجرایی حاضر در جلسه گفت: «در دور اول سفر استاندار قریب به ۲۳ مصوبه داشتیم که بالحمدالله این از برکات سفر این عزیز بزرگوار است که جای تقدیر و تشکر است. امیدواریم در ادامه مصوبات دوره قبل تکمیل شود و شش درخواست و پیشنهاد ما در دور دوم نیز دستور مصوب شدن بگیرد.»

در این جلسه در غیاب بخشایش‌پور، امام جمعه گراش، غلامی، امام جمعه موقت، و در غیاب حسین‌زاده، نماینده مجلس که در سفر حج است، محمودی، رییس دفتر او، در این جلسات حضور داشتند.

در این جلسه وضعیت ۲۳ مصوبه دور اول سفر استاندار بررسی شد. بر اساس صورتجلسه موجود «حل اختلاف مرزی بین شهرستان گراش و لارستان که منوط به گرفتن استعلام حقوقی از وزارت کشور است، ساماندهی حاشیه‌نشینی شهر گراش در مناطق سلطان‌آباد، محمد آباد، کوچه دبیری و باغ موسی، تکمیل احداث جاده چک چک، تکمیل مجتمع اداری شهرستان، ارتقا دهستان فداغ به بخش، تکمیل ساختمان بخشداری ارد، توسعه شهرک صنعتی گراش، تامین آب شرب شهرک صنعتی، اینترنت ADSL و۵G شهرک صنعتی گراش، تکمیل مجموعه قنات حسن آباد، احداث مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی ذخیره آب شهر گراش، احداث پل ارتباطی ورودی روستای آغصه، ارتقا راه روستایی فداغ خلیلی به راه فرعی، احداث مخازن ذخیره آب برای روستاهای خلیلی،حسین‌آباد و بشیرآباد، حفر یک حلقه چاه آب شرب برای مجموعه آبرسانی فداغ، تامین اعتبار جهت تکمیل سالن ورزشی علوم پزشکی، تکمیل ساختمان آموزشی و کمک آموزشی دانشکده علوم پزشکی، تجهیز ساختمان کلینیک فوق تخصصی مولی‌الموحدین گراش، اجرای پل روستای خلیلی، حل مشکل مالیکت اراضی مسکونی شهرک آزادگان، احداث درمانگاه روستای خلیلی، ارتقا پایگاه انتقال خون گراش به مرکز فرآوری خون، تکمیل تونل شهدای خلیج فارس(بالنگستان)» مصوبات جلسه قبل بوده است.

بعد از گذشت یک سال از ۲۳ مصوب سفر نخست استاندار، تنها مجهز شدن شهرک صنعتی به اینترنت، کامل محقق شده است و مابقی طرح‌ها همچنان در حال طی کردن روند اداری برای اجرایی شدن نهایی هستند.  هر چند فرماندار گراش گفت: «۲۳ مصوبه داشتیم که همه آن‌ها بالای ۵۰ درصد یا حداقل سی درصد به مرحله اجرایی رسیده است.» در روزهای آینده هفت‌برکه در گزارش‌هایی پیگیری خواهد کرد که این مصوبات تا کجا پیشرفت کرده است.

شش پیشنهادی که مسئولین شهرستان درخواست تصویب آن را در سفر دوم استاندار داشتند، شامل این موارد بود: «تصویب نهایی طرح شهرک منفصل گراش، ایجاد ناحیه صنعتی بخش ارد و دهستان فداغ، اتصال شبکه آب ارد به خط انتقال آب سد سلمان فارسی، اجرای خط انتقال آب سد سلمان فارسی به روستای آغصه، اصلاح پلاک‌های ثبتی شهرک صنعتی و دشت اناغ گراش و واگذاری زمین جهت ایجاد پایگاه امداد جاده‌ای هلال‌احمر در محل دو راهی ارد.» 

فرماندار: ۱۰۷۰ پروانه ساخت مسکن ملی صادر شده است

فرماندار گراش با بیان رضایت از وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گراش گفت: «در بحث نهضت ملی در بازدیدی که انجام دادیم، برای چهار فاز نهضت مسکن ملی زمین تهیه شده است و ۲۰۰ هکتار با مساعدت راه و شهرسازی و شهرداری به این طرح اختصاص یافته تا از دو هزار و ۱۷۴ درخواست برای حدود دو هزار نفر زمین آماده باشد. با توجه به شهرک ۸۵۰ هکتاری اگر باز متقاضی باشد قطعا پاسخگوی آنها هم خواهیم بود. در واقع با همکاری چهار ضلعی شهرداری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و فرمانداری وضعیت خوبی داریم و هزار و ۷۰ پروانه نیز صادر شده است.»

فرماندار گفت: «از فاز یک  امروز بازید کردیم و این فار نیز در حال انجام است هر چند مشکلاتی دارد و پیمانکار هم طلب و حساب‌هایی دارد که حل نشده  است و امیدواریم با سفر شما حل شود. در مجموع در بحث نهضت ملی وضعیت خوبی داریم.»

استاندار فارس در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: «گراش از جمله شهرستان های استان است که در زمینه تامین زمین خوب اقدام شده است.»

دکتر ایمانیه گفت: «با توجه به اینکه پروژه های ساخت مسکن در کل کشور با کمبود اعتبار مواجه شده بودند، امیدواریم با توجه به دستور رئیس جمهور در جلسه یکشنبه هفته گذشته هیات دولت با استانداران مبنی بر پیگیری اجرای قانون و برنامه‌های دولت در این حوزه، شاهد تحرک بیشتر در این زمینه باشیم. همچنین امیدواریم با تصمیم جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش سود تسهیلات مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد شاهد رونق هرچه بیشتر در اجرای پروژه‌های مسکن باشیم.»

دکتر ایمانیه، استاندار، نیز در پایان شورای اداری شهرستان گراش گفت: «متشکرم از مدیران عزیز که از شیراز تشریف آوردند و مدیرانی که از شهرستان گراش حضور دارند از فرماندار هم متشکریم که پیگیری کردند و مصوبات را جای خوبی رساندند و انشاالله باقی مصوبات نیز سرعت پیدا کند و هر جا به بن بست مواجه شدید به ما اطلاع بدهید تا موضوع را بررسی کنیم که پروژه‌ها برای افتتاحیه‌های دهه مبارک فجر آماده شود و در سفر سوم بار دیگر پروژه‌ها را بررسی می‌کنیم.»

بعد از برگزاری نماز در مسجد دانشکده علوم پزشکی، اعلام شد  ٣٣٠ قطعه زمین به خانواده‌های مشمول طرح قانون جوانى جمعیت در شهرهاى حوزه استحفاظى اداره کل راه و شهرسازى لارستـان تخصیص داده شده است که در سفر استاندار به گراش به ۵ نفر از مشمولان این طرح قرارداد واگذارى اهدا شد. در این طرح، نصف زمین به زن و نصف دیگر آن به شوهر به صورت مشترک ثبت و مجوز تخصیص زمین داده می‌شود.

آبخیزداری به جای سدسازی

جلسه سوم سفر استاندار جلسه ۲۰ دقیقه‌ای با خیرین با موضوع مشارکت در امور آبخیزداری بود. البته در این جلسه فرصتی برای برای بیان بیان دیدگاه سرمایه‌گذاران و خیرین وجود نداشت. 

به گزارش روابط عمومی استانداری، استاندار فارس در این جلسه گفت: «هزینه احداث سدها بسیار بالاست در صورتی که آبخیزداری با اعتباری بسیار کمتر از احداث سد، اجرا می‌شود.»

 وی از آمادگی فرمانداران شهرستان‌های جنوبی استان و مسئولین استانی و دستگاه‌های ذیربط برای همکاری با خیرین در حوزه آبخیزداری خبر داد و افزود: تمام شهرستان‌های جنوب استان آمادگی دارند تا با خیرین حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری همکاری کنند؛ با احداث آبخیزداری می‌توانیم نسبت به ایجاد گلخانه در زمین‌های پایین دست آن اقدام کنیم و زمینه‌ی افزایش بهره‌وری و ایجاد اشتغال را مهیا کنیم.

در پایان این سفر ۵ ساعته، استاندار فارس با حضور در منزل حاج قنبر سلطانی، از خیرین گراش، از او عیادت کرد. 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. اندک امیدی که به مدیران فرمانداری داشتم با آمدن استاندار و ضعف مدیریت و برنامه ریزی و آبروریزی از بین رفت اولا از استاندار دولت مردمی بسیار گله مند هستم که چرا برای یک چنین سفری در یک شهر امن و انقلابی اینقدر امنیتی با محافظین مختلف انتظامی سپاهی اطلاعاتی و غیره والله سفرهای رییس جمهور به استان های مختلف چنین تشریفاتی ندارد که برای یک استاندار در نظر گرفته بودند اگر دستور خود استاندار بوده که باید خون گریست اگر بدون اطلاع و هماهنگی با ایشان بوده که باید از فرماندار و معاونین و مدیران ذیربط همه برکنار شوند چرا باید بعد از چهل سال این همه بریز و بپاش و جو امنیتی برای یک خادم مردم هزینه کنید چقدر خیرین و مراجعین تحقیر شدند آخه این چه برنامه ای بود واقعا بعنوان یک گراشی خیلی خجالت کشیدم و خروجی این سفر چه خواهد بود آقای استاندار شما یک عالم زاده هستید و استاندار یک دولت مردمی و انقلابی می‌باشید لطفاً در سفرهای دیگر به دور و بریات بفرمایید اینقدر سفر تبلیغاتی و امنیتی نکنید شما با رفتن به گلزار شهدا فکر کنم شهدا بیشتر خون دل خوردن تا شاد انشاالله که فردای قیامت یقه تون نگیرند و ایکاش فرماندار هم بجای اهمیت دادن به تشریفات کمی از مشکلات مردم و شهر به کمک استاندار حل میکردند. و درداورترین سفر آقای استاندار متاسفانه بجای دیدار با جانبازانی که سالیان سال است بر روی تخت خوابیده اند و‌حانشان را فدای انقلاب و نظام کرده اند به دیدار یک شخص پولدار میرود واقعا من بعنوان یک بسیجی و عاشق انقلاب خجالت زده مردم شریف و انقلابی شدم مشخص شد نزد آقای استاندار پولدارها محترم ترند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top