هفت برکه: از بین ۲۵۰ قطعه‌ زمین و ملک دارای مشکل در شهرک آزادگان، ۸۰ نفر در اداره راه و شهرسازی گراش تشکیل پرونده دادند و از این ۸۰ پرونده، ۴۵ پرونده، طبق معیار و ضوابطی شامل تبصره و واگذاری زمین می‌شوند. برای تسریع در تعیین تکلیف ۲۰۰ قطعه زمین و ملک دیگر، مالکین خانه‌ها و اراضی تا ۱۵ تیر ماه فرصت دارند نسبت به تکمیل فرم به شورای اسلامی شهر گراش مراجعه کنند.

Azadegan

به گزارش هفت برکه مشکل زمین‌های شهرک آزادگان، چالشی قدیمی است که قرار است گره کور آن به دست مسئولین باز شود. در طرح فعلی قرار است مشکل خانه‌های ساخته شده پیش از سال ۹۴ به شکلی حل شود ولی مشکل ملک‌هایی که بعد از سال ۹۴ ساخت و ساز انجام داده‌اند و زمین‌های ساخته نشده همچنان وجود دارد

مهندس محمد کاظم جعفری، معاون عمرانی فرمانداری گراش با بیان این که برای تسریع در حل این مشکل این بار مردم باید همکاری کنند به اطلاعیه‌ی منتشر شده‌ی فرمانداری و شورای اسلامی شهر گراش اشاره کرد و گفت:«شهروندان و ساکنین شهرک آزادگان جهت پیگیری و رفع مشکلات زمین شهرک آزادگان، حداکثر تا تاریخ ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۲ فرصت دارند با مراجعه به شورای اسلامی شهر گراش در ساعات اداری نسبت به تکمیل فرم اقدام کنند. بعد از تاریخ اشاره شده مدارک ترتیب اثر نخواهد شد. افرادی که در اداره راه و شهرسازی گراش تشکیل پرونده دادند، نیازی به تکمیل فرم مجدد ندارند.»

او برای نشان دادن لزوم تکمیل فرم به مالکین اراضی گفت:«ما از سازمان ملی زمین و مسکن کشور درخواست دادیم که یک هیات کارشناسی بیاید و به صورت خاص موضوع شهرک آزادگان شهرستان گراش را بررسی و پیگیری کند. این کار مستلزم این است که ما یک سری اطلاعات و آمار داشته باشیم. از مردم می‌خواهیم که در این مسیر با تکمیل اطلاعات به ما کمک کنند تا سریع‌تر مشکلشان حل شود و اراضی واگذار شود. باید بررسی شود چند نفر فرم ج آن‌ها قرمز و چند نفر سبز است. چون ممکن است افرادی شامل این آیین نامه شوند و هنوز نیامده باشند برای تشکیل پرونده و این فرصت استثنایی از دست برود.»

او ادامه داد:«طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، ۸۰ پرونده تا الان در شورا تشکیل شده است که از این تعداد ۴۵ پرونده شامل تبصره می‌شود. بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند ک تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱،  اگر کسی اراضی دولتی قبل از سال ۹۴ تصرف کرده و ساخت و ساز انجام داده باشد، می‌توان بر اساس معیار و ضوابطی اراضی را به خودشان واگذار کرد.»

جعفری در رابطه با تفاوت شرایط مالکینی که فرم ج آن‌ها سبز یا قرمز است، گفت:«افرادی که فرم ج آن‌ها قرمز است، زمین تا ۲۰۰ متر به بالا به قیمت کارشناسی برای آن‌ها حساب می‌شود. افرادی که فرم ج آن‌ها سبز است تا ۲۰۰ متر قیمت منطقه‌ای محاسبه می‌شود و بالای ۲۰۰ متر به صورت کارشناسی قیمت‌گذاری می‌شود. پیشنهاد ما این است اگر فرم ج فردی قرمز است، اسم عضو دیگری از خانواده‌اش را بدهد که قیمت منطقه‌ای برایشان محاسبه شود.»

او ادامه داد:«این چیزهایی که می‌گویم قطعی نیست اما تا جایی که در جریان هستم اگر فرم ج سبز باشد، دولت دستش بازتر است که بیاید و با قیمت منطقه‌بندی این اراضی را واگذار کند. اداره مالیات و اعضای شورای کمیته تصمیم‌گیری، سال گذشته آمدند و قیمت را کاهش دادند و تا جایی که حضور ذهن دارم حدود متری بیست هزار تومان تعیین شد، یعنی یک زمین ۲۰۰ متری ۳ تا ۴ میلیون تومان درمی‌آمد. ولی اکثر این افراد، فرم ج قرمز دارند که باید کارشناس رسمی بر اساس شرایطی در مورد آن تصمیم‌گیری کند. با توجه به این که ما از طرح اقدام ملی نیز نمی‌توانیم برای حل این مشکل اقدامی انجام دهیم، این آخرین فرصت برای پیگیری کار است. ان‌شاالله مردم همکاری کنند که زودتر به نتیجه برسد.»

او با بیان این که مالکین اراضی که بعد از سال ۹۴ اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند هنوز وضعیتشان مشخص نیست و هیچ تصمیم قطعی برایشان گرفته نشده است گفت:«بعد از سال ۹۴ هیچ تعیین و تکلیفی نشده و ما فقط برای تشکیل پرونده اقدام می‌کنیم که بعد برویم با سازمان ملی مسکن، چک و چانه بزنیم که این ۲۰۰ قواره زمین نیز سریع‌تر تعیین تکلیف شود.»

جعفری با تاکید بر پیگیری‌های انجام شده برای حل مشکل زمین‌ها شهرک آزادگان گفت:«برای رفع مشکل ما موضوع را پیگیری کردیم و جز مصوبات سفر استاندار هم آوردیم که بتوانیم قوی‌تر پیگیری کنیم. جلسه‌ای نیز هفته گذشته با حضور آقای جان‌پرور، معاون مدیر اراضی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان، نماینده‌ای از دفتر آقای حسین‌زاده و نمایندگان مالکین اراضی داشتیم.»