بستن

آبفا کی در شهر ارد فعال می‌شود؟

هفت‌برکه: آب سد سلمان بعد از ۱۴ سال به ارد رسیده است اما هنوز تکلیف اداره آبفا ارد مشخص نیست و عملا آب به خانه‌های مردم نرسیده است. آب ارد همچنان به صورت هیات امنایی اداره می‌شود و رییس آبفا گراش می‌گوید: «آب ارد زمانی زیر نظر آبفا خواهد آمد که ۸۰ درصد مشترکین حق اشتراک آبفا را پرداخت می‌کنند.» اما موضوع اختلاف مبلغ حق اشتراک است که به چالشی بین آبفا، هیات امنا و مردم تبدیل شده است.

در بخش دوم مصاحبه با رییس آبفا در مورد آبرسانی به بخش ارد پرسیدم. رییس آبفا می‌گوید به خاطر مشکلات موجود در تغییر و تحول آب سد سلمان زودتر از شهر ارد به زینل‌آباد و گزدان می‌رسد. او امیدوار است تا پیش پایان سال آبفا ارد رسما افتتاح شود.  

هفت برکه: موضوع تحویل شبکه آب شهر ارد به آبفا به کجا رسید و کی به نتیجه نهایی می‌رسد؟

علی‌پور: همه اطلاع دارند که پروژه آبرسانی به ارد ۱۳ سال از عمرش می‌گذشت و تمام نبود. با همت دوستان و همکاری نماینده و فرماندار که در بحث آبرسانی به ارد کمک زیادی به ما کردند پروژه اجرا شد و تاسیسات آماده است و آب تا دروازه ورودی شهر رفته است. طبق قوانین و اساس نامه شرکت آب و فاضلاب مشترکی که می‌خواهد از منافع دولتی استفاده کند در زمان شروع باید مشترک ما بشود. برای شروع مشترک شدن باید هزینه حق انشعاب را پرداخت کند مشکلی که الان در مجموعه وجود دارد این است که سر هزینه حق انشعاب اعلامی از آبفا صحبت‌هایی است و دوستان در مجموعه شهر ارد و شهرستان دنبال می‌کنند تا جای ممکن هزینه‌ها کنترل شده و تا جای ممکن کاهش پیدا کند که در وضعیت اقتصادی و فشارهایی که روی مردم وجود دارد همه استقبال کنند و فشاری هم به مردم نیاید.

کارهای خوبی هم انجام شده و مبلغی را تحت عنوان سرانه حق انشعاب به شورای اسلامی و هیات امنای آب ارد اعلام کردیم. از طریق نماینده محترم و فرماندار در دفتر سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور هم اقداماتی انجام گرفت و مبلغ کاهش پیدا کرد و به آن‌ها ابلاغ شد دوستان دارند رایزنی می‌کنند که برای بخشی از مردم که توان پرداخت هزینه را ندارند امکان تقسیط وجود داشته باشد.

تقسیط کردن از حیطه اختیارات شهرستان خارج است. دارند در معاونت مشترکین آبفای استان بستری را آماده می‌کنند که تعدادی که در شهر ارد توان پرداخت هزینه سرانه حق انشعاب را ندارند به صورت تقسیط این کار انجام دهند. یک قسمت از کار را خود مردم باید کمک کنند که مشکل زودتر حل شود. با اقدامات انجام شده رقم مبلغی که در جلسه اول مصوب و به مردم اعلام شد ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و حالا شورا، فرمانداری و بخشداری باید مردم را متقاعد کنند.

الان بزرگترین معضلی که در بخش ارد داریم این است که منابع آب موجود که در اختیار هیات امنا قرار دارد از لحاظ کمی و کیفی بسیار مشکل دارد و شبکه بهداشت دارد شدیدا موضوع را رصد می‌کند. این مشکلات آب می‌تواند بیماری اپدیمی ایجاد کند که در ارد به دلیل نبودن نظارت مستمر و هیات امنای اداره شدن آن این مشکلات وجود دارد و باید هر چه سریع‌تر یا آن وضع بهبود پیدا کند یا که تحت پوشش قرار گیرد.

هفت برکه: حرف مردم این است که در ارد شبکه وجود دارد و حق اشتراک‌ها از قبل گرفته شده آیا همین شبکه در اختیار آبفا نمی‌تواند جوابگوی بخشی از این اشتراک‌ها باشد؟ و تکلیف شبکه اول چه می‌شود؟

علی‌پور: شبکه وجود دارد. با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم بالغ بر ۶۰ درصد شبکه ارد نیاز به اصلاح و بازنگری و تغییر سایز و بهسازی دارد. هزینه‌ای که از دوستان گرفته می‌شود بخشی از این هزینه به عنوان تعمیر و نگهداری شبکه اخذ می‌شود این شبکه نیاز به تعمیر و نگهداری دارد صرفا ایجاد شبکه نیست.

قیمت‌هایی که الان به آن‌ها اعلام شده با محاسبه تهاتر تاسیسات موجود و تاسیساتی که باید ایجاد شود، است. پمپاژ ارد و ۱۷ کیلومتر خط انتقال ۷۰۰ متر مکعب مخزن ساخته شده است و تخصیص ۲۵ درصد آب سد سلمان در بازده زمانی که این پروژه اجرا شده بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان دولت آنجا سرمایه‌گذاری کرده است و نزدیک به ده سال است این هزینه برگشتی نداشته و مستهلک نشده است.

 روال تغییر و تحول در شهر و روستاهایی که می‌خواهند تحت پوشش قرار بگیرند این چنین است. کارشناسان واحد بهره‌برداری استان می‌روند و در آن منطقه مستقر می‌شوند تاسیسات، شبکه توزیع و خطوط انتقال و مخازنی که دارند و تعداد انشعابی که هست را بررسی می‌کنند و دیتابیسی را خارج می‌کنند و آن را تبدیل می‌کنند به ریال و می‌گویند این شهر یا روستا خودش ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تاسیسات موجود دارد بعد در زمانی که می‌خواهند اشتراکات را ثبت کنند این را در سیستم تهاتر می‌کنند.

یعنی آن تاسیسات موجود که دارند شبکه‌ای که دارند و یک حلقه چاه‌ای که دارند و یک دستگاه آب شیرین کن ۵۰ متر مکعبی تحویل می‌دهند را در نظر گرفته‌ایم و با توجه به همان مبلغ تعیین شده است

هفت برکه: اگر بعضی افراد نخواهند هزینه اشتراک را پرداخت کنند؟

علی‌پور: هشتاد درصد متقاضیان و مشترکین که مشارکت کنند، تغییر و تحول انجام می‌شود و ۲۰ درصد باقی مانده طبق قوانین استفاده‌کنندگان غیر مجاز از آب و برق و گاز با آن‌ها برخورد می‌شود.

هفت برکه: برآورد می‌کنید کی تغییر و تحول شبکه در ارد انجام می‌شود و اداره آب ارد افتتاح می‌شود؟

علی‌پور: اگر مردم همت کنند و قصد مشارکت داشته باشند فکر نمی‌کنم به پایان سال برسد. چون ارد خودش اقدام نکرد ولی روستای زینل‌آباد و گزدان بخش ارد اسفند ۱۴۰۱ اقدام کردند. سرانه‌ها را پرداخت کردند و انشعابات الان دارد ثبت می‌شود. و پروژه ۹۵ درصد آبرسانی از سد سلمان به روستای ارد و زینل‌آباد و گزدان اجرا شده و ۵ درصد باقی مانده در تعهدات بسیج سازندگی است که ان‌شاالله تمام بشود ما می‌توانیم آب زینل آباد و گزدان را از سد سلمان تامین کنیم و آب زینل آباد سریع‌تر از ارد تامین می‌شود.

زینل آباد و گزدان کار اداری تمام شده است و پروژه ۹۵ درصد پیشرفت داشته و ۵ درصد پایانی هم تعهدات بسیج سازندگی به اتمام برسد تامین آب از همان روز انجام می‌شود.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top