هفت‌برکه: افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در صورت استفاده از کالابرگ الکترونیکی، هشتاد هزار تومان یارانه‌ی بیشتری می‌گیرند. در حال حاضر فروشگاه‌ افق کوروش تنها فروشگاه شهرستان است که شهروندان می‌توانند از آن خرید کنند. ولی برخی از فروشگاه‌های کوچک‌تر در گراش و بخش ارد مجهز به بارکدخوان شده‌اند و در آینده نزدیک به این سامانه متصل خواهند شد.

طرح کالابرگ الکترونیک ملی است

به گزارش هفت‌برکه، آمنه مرادی، سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان این که پیش از این طرح کالابرگ الکترونیکی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، به صورت آزمایشی انجام شده است، گفت: «این طرح از مرحله پایلوت بیرون آمده است و اجرای این طرح به صورت ملّی و در سراسر کشور آغاز شده است.»

او ادامه داد: «همه یارانه‌بگیران می‌توانند از طرح کالابرگ استفاده کنند و امتیاز این طرح این است که افراد می‌توانند ده قلم کالای مشمول این طرح را با پشتوانه اعتبار یارانه ماه بعد خود، خریداری کنند. اما سه دهک کم‌درآمد جامعه تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی به شرط خرید معادل حداقل ۸۰ درصد مبلغ یارانه خود، ۲۰ درصد افزایش یارانه خواهند داشت و در صورتی که در طول یک ماه از ۲۰ درصد اعتبار استفاده نکنند، این اعتبار سوخت خواهد شد.»

مرادی اشاره کرد در حال حاضر میزان اعتباری که هر خانوار می‌تواند در قالب کالابرگ استفاده نماید، معادل یارانه نقدی است. او توضیحات خود را تکمیل کرد و گفت: «در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند تا سقف مبلغ یارانه خانوار، یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ده قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیکی استفاده کند.»

کالاهای خاصی شامل این طرح می‌شود: «ده قلم کالای اساسی مشمول طرح ملی کالابرگ الکترونیکی شامل شیر بطری یک لیتری کم چرب، پنیر یواف ۹۵۵ گرمی، ماست دبه ۹. ۶ کیلویی کم چرب، مرغ کشتار روز، تخم مرغ کیلویی، روغن مایع پخت‌وپز، ماکارونی ۸۵۵ گرمی رشته‌ای، قند شکسته فله‌ای، شکر سفید فله‌ای و برنج می‌شود.»

۱۳ فروشگاه متقاضی مشارکت در طرح کالابرگ الکترونیک

سرپرست اداره، تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان افزود: «سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای بنا به درخواست خود می‌توانند به این سامانه متصل شوند. همچنین سایر فروشگاه‌های خُرد با نصب برنامه کاربردی shoma.sfara.ir جهت اتصال به طرح ملّی کالابرگ الکترونیکی می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی وارد پنل فروشنده شوند و اطلاعات و موقعیت جغرافیایی خود را ثبت کنند.»

محمد عالمی، مدیر اجرایی اتاق اصناف، با بیان این که در شهرستان سیزده واحد صنفی برای این طرح ثبت نام کردند، گفت: «چند وقت پیش به ما اطلاع دادند فروشگاه‌هایی که خودشان تمایل دارند در این طرح شرکت کنند برای ثبت‌نام اقدام کنند. سیزده واحد صنفی ابراز تمایل کردند که در این سامانه ثبت نام کنند ولی به دلیل وقفه‌ای که در اجرای طرح افتاد، کار نیمه‌تمام ماند اما ظاهرا دوباره دارد به صورت جدی پیگیری می‌‌شود. متولی اصلی وزارت کشور است و همه ارگان‌ها از جمله بخشداری، اصناف و صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظف به همکاری در اجرای این طرح هستند.»

او با تاکید بر این موضوع که تمرکز روی شناسایی فروشگاه‌ها در نقاط کور و روستاها است، ادامه داد: «هدفی که دنبال آن هستیم، مانور روی نقاط کم‌برخوردار است؛ مثلا روستاها یا جاهایی که دسترسی به فروشگاه زنجیره‌ای ندارند. اصناف و بخشداری می‌بایست فروشگاه‌هایی را در روستاهای کوچک شناسایی کند تا مردم در روستا نیز بتوانند از این طرح استفاده کنند.»

عالمی با اشاره به این که خیلی از افراد هنوز اطلاعات چندانی از طرح کالابرگ الکترونیک و تسهیلات آن ندارند، گفت: «بخشداری وظیفه اطلاع‌رسانی به مردم در روستاها را دارد. در سطح شهر گراش نیز اداره کار مغازه‌داران را برای نصب بنر در فروشگاه سطح گراش  تشویق می‌کند. پیشنهاد دادیم کمیته امداد و بهزیستی که سه دهک اول مربوط به این‌ها است نیز به زیرمجموعه خودشان خبر دهند. و جواب این دو اداره این بود که فروشگاه‌های مجهز به این سامانه را به ما اعلام کنید که ما به افراد تحت پوشش بگوییم از فروشگاه فلانی از این بستر خرید کنند.»

مرادی ضمن ارائه گزارش از تعداد فروشگاه‌های ثبت نام شده در سطح شهرستان در سامانه ملی اعتبار «شما» برای ارائه و خدمات در زمینه توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار داشت: «در حال حاضر فروشگاه‌ افق کوروش تنها فروشگاه شهرستان است که شهروندان می‌توانند از آن خرید کنند. ولی برخی از فروشگاه‌های خُرد در گراش و بخش ارد مجهز به بارکدخوان شده‌اند و در آینده نزدیک به این سامانه متصل و پذیرای هموطنان عزیز در شهرستان خواهند بود. اما ما در حال پیگیری هستیم تا لیست تمام فروشگاه‌‌هایی که ثبت‌نام شده و دارای مجوز هستند را از استان بگیریم و در آینده اسامی این فروشگاه‌ها به صورت کامل به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

استقبال مردم کم است

کاووس هوشمند، مدیر فروشگاه افق کوروش، با تایید این که این طرح جز فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش فعلا در جای دیگری اجرا نمی‌شود، گفت: «ما از اول سال سیستم را راه انداختیم و حالا نزدیک به سه ماه است که فعالیم. میزان استقبال مردم کم بوده است، به دلیل این که زیاد به نفع مشتری نیست. چون مشتری بیشتر دنبال پولی است که به حسابش واریز می‌شود. من به مشتری می‌گویم این جنس را بردار بعد از پول یارانه کم می‌شود و ماه بعد پولش را بده. مثل این که جنسی را به صورت قرضی بردارید. می‌گویند نه ما پول را بیشتر لازم داریم. بالغ بر ۹۰ درصد این حرف را می‌زنند. البته چند روز که دولت تبلیغاتش را زیاد کرده است نسبت به قبل بهتر شده است و قشر ضعیف‌تر مثل بهزیستی و کمیته امداد بیشتر استقبال می‌کنند.»

او ادامه داد: «نکته مثبت این طرح این است که شما جنسی را الان برمی‌داری، مثلا روغن، که اگر شصت تومان است شما پولش را یک ماه دیگر پرداخت می‌کنید. یک ماه دیگر ممکن است این روغن به جای شصت تومان، هشتاد تومان شده باشد. خوبی طرح این است.»

KalaBarg Peyvast