بستن

امام جمعه گراش: واگذاری آب‌انبارهای وقفی خلاف شرع است

هفت‌برکه: امام جمعه گراش برای چندمین بار در خطبه‌های نماز جمعه به برخورد با تخلفات مرتبط با زمین اشاره کرد. 

حجت‌ الاسلام و المسلمین سید محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه گراش، هفته‌های اخیر به شکل‌های مختلف در مورد موضوع زمین و اجاره سخن گفته است. او در بخش پایانی خطبه دوم نماز جمعه ۱۹ خردادماه ۱۴۰۲ یک بار دیگر در مورد تخلفات مرتبط با کاربری زمین در گراش تذکر داد. 

به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه گراش، امام جمعه گراش در تذکری به اداره اوقاف گراش گفت: «یک تذکر به اداره اوقاف دارم. در برخی از اقوال شنیده شده اوقاف آب انبارها را به افراد و اشخاص خاص به صورت فردی واگذار می‌کند. استفاده از آب انبارها در قدیم و نیت واقفین نیت عام بوده. حالا اوقاف با کدام مجوز شرعی اقدام به این کار کرده است؟ اصلاً طی این سال‌ها و سال‌های قبل اداره اوقاف خارج از حدود شرعی نیت‌ها را تغییر می‌دهد. اینها خلاف شرع است و استفاده شخصی جایز نیست.»

بخشایش‌پور گفت: «بنابراین آبی که از آن برداشت می‌شود غصبی هست و هر نوع استفاده از آن حرام شرعی است. از درآمد این آب انبارها حج بروند باطل هست، غسل بکنند باطل است و باید رعایت شود مگر این که در وقف نامه غیر از این باشد.»

گزارش هفت‌برکه از نحوه واگذاری برکه‌های وقفی را بخوانید.

یک متخلف در مرخصی زندان، ۶ ماهه اراضی ملی را تغییر کاربری داده است

امام جمعه گراش به موضوع زمین‌خواری نیز اشاره کرد: «موضوع بعدی هم مسئله زمین‌خواری است. این که یک مجرمی در مرخصی زندان دوباره مرتکب جرم دیگری شود و ظرف ۶ ماه اراضی ملی را با زد و بند با برخی از ادارات (همان ادارات و مسئولینی که ما بارها عرض کردیم در دولت گذشته کوتاهی شد البته بنا بود برخی شهود بیان شهادت بدهند ولی کوتاهی کردند تا مجرم بدون محاکمه جابجا شد.) علی ای حال، ظرف شش ماه اراضی ملی را به دست بیاوری و با تغییر کاربری از ملی به مستثنیات و از مستثنیات به کشاورزی از کشاورزی به مسکونی و در آخر به تجاری در بیاوری و اقدام به فروش بکنی، این از عجایب روزگار است. الان در بهترین شرایط ممکن اگر یک کسی بخواهد این روند را برای اشتغال و تولید از راه قانونی تصویب کند چند سال طول می کشد. آن وقت چطور است که آدم متخلف محکوم به زندان با ده‌ها محکومیت به این راحتی به حق مردم یک روستا ظلم می‌کرد و حمایت می‌شد؟ در این دولت مردمی جلوی خیلی از این کارها گرفته شد، البته صد در صد تطهیر نمی‌کنم. الان هم متخلف ببینیم ورود می‌کنیم. کما این که در موارد متعددی اعتراض کردیم.»

گزارش کارشناسان دادگستری انگار وحی منزل است!

امام جمعه افزود: «امان از این کارشناسان دادگستری که گزارشات این‌ها کانه وحی منزل است و نظارتی بر این‌ها نیست. اداره منابع طبیعی الان، نه سابق ایشان هم معترض است و شاکی این شخص است ولی همچنان توسط کارشناسان دادگستری استان دارد حمایت می‌شود، به استاندار محترم و خدمتگزار و با تدبیر استان عرض می‌کنم باید شورای تامین در استان تشکیل داد که کار از استان گره خورده است.

به اسم کار خیر اجاره را هفت یا هشت برابر می‌کنند

امام جمعه گراش در نماز جمعه هفته گذشته نیز به موضوع چند برابر شدن اجاره‌ها اعتراض کرد و گفت: «یک موضوع مهم در خصوص سود حرام و وضعیت بازار و اجاره‌ها عرض بکنم. پیامبر اکرم به جناب سلمان در یک حدیث نورانی فرمودند: کار به جایی می‌رسد که معروف منکر و منکر معروف می‌شود. نه اینکه امر به معروف و نهی از منکر نشود نه، الان یکی از انکر منکرات در مسئله زندگی مردم اجاره بهای سنگین مسکن و مغازه است و آثار شومی که بر آن مرتبط است. بنده در همین هفته گذشته به برخی اصناف سر زدم. تماس‌های تلفنی زیادی دریافت کردم. آقایی که اهل کار خیر است و اهل حساب سال است، با بالا بردن اجاره مغازه و مسکن خون مردم را می‌مکد.»

بخشایش‌پور گفت: «در همین نماز جمعه مرتب شرکت می‌کند، این حرف‌ها را هم می شنود، خوب اون کسی که یک مرتبه اجاره را دو سه برابر یا حتی هفت یا هشت برابر می‌کند، بعد مدعی اجرای عدالت هم می‌شود. شما نمی‌گویید اون جنس باید به چند برابر به فروش برسد؟ چرا اینقدر بی انصافی؟ یکی از علما به یک کسی گفته بود در کسب و کار انصاف را رعایت کن گفت باشد قطعاً اون نگرفت فرمود برگرد: همین قدر بدان که کوفیان در حق امام حسین با بی انصافی و او را شهید کردند، حالا و اسفا که به اسم کار خیر و خیر و مرکزی دینی این کار را بکند اهل خیری که این جور رفتار بکنند به تعبیر امام صادق عمل بدون تقوا دارند والسلام.»

1 نظر

  1. جناب آقای دادستان محترم شهرستان گراش مسولین امنیتی و اطلاعات و فرماندار متاسفانه از حدود ۱۲ سال پیش با نفوذ بعضی از افراد و برقراری ارتباط نزدیک و تحت همکاری افتخاری با اداره اوقاف هر چه خواستند کردند. […] لطفا رییس اوقاف وقف و ایشان را به دادگاه بکشانید بررسی کنید پرونده های آن زمان یا اعلان کنید کسانیکه شکایت دارند به دادگاه مراجعه کنند چه اشکالی داره بررسی بشه اگر بیگناه هستند و تخلفی صورت نگرفته اند این حرفهایی که پشت سر آنان است این همه شبهات از بین خواهد رفت و بنفع خود آنان هم خواهد بود اگر هم تخلفی صورت گرفته از حلقوم آنان بکشید و به مال باختگان مسترد گردد و مردم دعا گوی شما خواهند بود امام جمعه عزیز تنها به انتقاد از اوقاف در خطبه اکتفا نکنید دست و آستین بالا بزنید و مردم مال باخته را حمایت کنید مقامات ذیربط لطفا به پرونده های اداره اوقاف گراش ورود کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top