بستن

مکانی در لار با نام احمد اقتداری نامگذاری می‌شود

هفت‌برکه: با تصویب شورای اسلامی شهر لار، یکی از خیابان‌ها، میادین یا کتابخانه‌های شهر لار به‌ یاد استاد «احمد اقتداری» نام‌گذاری می‌شود.

به گزارش آفتاب لارستان، در نشست اخیر شورای اسلامی شهر لار، نام‌گذاری یکی از اماکن یا معابر این شهر به استاد احمد اقتداری تصویب شد. پیشنهاد نام‌گذاری یکی از معابر و اماکن شهر لار به ‌نام این چهره ماندگار ملی، توسط حمید منشی، مسئول کمیسیون فرهنگی شورا، مطرح و با رأی شش عضو حاضر در نشست اخیر این شورا به تصویب رسید.

 

پیش از این خیابانی در منطقه یک تهران در نیاوران به نام احمد اقتداری نامگذاری شده بود. در گراش نیز بلوار ورودی از طرف اوز به نام «دکتر احمدخان اقتداری (پدر مطالعات خلیج فارس)» نامگذاری شده است.

صادق رحمانی، وصی فرهنگی دکتر اقتداری، در یادداشتی که برای «آفتاب لارستان» نوشته است، پیشنهاد داده است که مکانی نیز به نام دکتر محمدباقر وثوقی، تاریخ‌پژوه برجسته‌ی اهل لار، نیز نامگذاری شود. این یادداشت را ادامه بخوانید:

 

خیابانی برای تجلیل از فرهنگ‌یار لارستان

به بهانه تصویب نام‌گذاری یکی از معابر شهر لار به ‌نام «احمد اقتداری»

صادق رحمانی / تهران، شاعر، نویسنده و پژوهشگر اهل گراش

دهم اردیبهشت‌ماه هر سال، همزمان با اخراج پرتقالی‌ها از خاک ایران و جزیره هرمز، روز «خلیج فارس» گرامی داشته می‌شود. بیشترین کسانی که از هویت و تمامیت سرزمینی آن صفحات با پژوهش و انتشار کتاب و مقاله دفاع کردند، در آغاز مرحوم سدیدالسلطنه، پس از او احمد اقتداری و سپس محمدباقر وثوقی، استادتمام دانشگاه تهران بودند.

جای بسی خرسندی است که دو تن از این بزرگ‌مردان عرصه پژوهش خلیج فارس در لار و لارستان به دنیا آمده‌اند، بالیده‌اند و برای تحصیل و بهره‌مندی از تسهیلات علمی و تأثیرگذاری بیشتر از سرزمین مادری کوچ کرده‌اند. آن‌چه برای باشندگان جنوب فارس و جغرافیای سیاسی لارستان قدیم بیش از هر چیز مهم است این است که هر مهاجری از منطقه باید برای آبادی و رونق زادگاه خود، به هرگونه‌ای قدم بردارد یا قلم بردارد.

ما خود شاهد این کوشش‌ها در عرصه‌های مختلف شهری، فرهنگی و بهداشتی هستیم. احمد اقتداری و محمدباقر وثوقی در قلمرو تاریخ و اندیشه‌سازی برای هویت جنوب فارس آثاری را از منطقه و زادگاه خود به یادگار گذاشته‌اند که چراغ آشنایی ایرانی‌ها و گاه خارجی‌ها را با لارستان کهن روشن نگاه داشتند و می‌دارند. اثر این آثار برای هویت‌بخشی به بخشی از ایران، چیزی کم از ساختن ساختمان برای مقاصد همگانی و عام‌المنفعه ندارد.

نام‌گذاری خیابان و معابر به نام این بزرگان که به‌طور ناملموس سال‌ها وقت خود را صرف نوشتن درباره یار و دیار خود کردند، پاداَفره بخشی از تلاش آنان است. در سال ۱۳۹۹ کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، با ریاست محمدجواد حق‌شناس بوشهری که به احمد اقتداری و پژوهش‌هایش علاقه داشت، خیابانی را در اطراف منزل احمد اقتداری به نام ایشان نامگذاری کرد. همان سال، کمیسیون نامگذاری معابر در شورای شهر گراش، بلواری را به نام احمد اقتداری در ورودی شهر گراش نامگذاری کرد. امروز که وبگاه آفتاب لارستان از تصمیم شورای شهر لار مبنی بر نامگذاری خیابانی به نام احمد اقتداری خبر داد، بسی خرسند شدم که فرزندان امروز لارستان، هوای فرزندان دیروز را دارند. این تصمیم را در بهار سال ۱۴۰۲ به فال نیک می‌گیریم و گفته‌اند که سالی که نکوست از بهارش پیداست.

صحبت از بهار شد، باید یادآوری کنم که هفتم فروردین امسال، احمد حبیبی من و اهل منزل را به ضیافت افطاری به بستک فراخواند. به خیابان‌ها و میدان‌ها که نگاه می‌کردم، همه نشان از دوستی و وفاداری و حق‌شناسی شورای شهر به بزرگان و مشاهیر بستک داشت. نام احمد حبیبی نیز بر تابلو آبیِ خیابانی منتهی به خانه ایشان به چشم می‌خورد تا با نام شاعرها و پژوهش‌وران، فرهنگ و سخن گرامی داشته شود.

در فرجام این سخن، نیک می‌دانم که شورای شهر لار و کمیسیون فرهنگی آن، دکتر محمدباقر وثوقی را فراموش نمی‌کنند. همو که در شناخت، معرفی و هویت‌بخشی به جنوب غربی ایران و زادگاه خود تلاش ارزشمندی را در طی چهل سال گذشته انجام داده است. هر چند به تجربه دانسته‌اند که خود دکتر وثوقی همواره از چنین موضوع و موضعی پرهیز جسته است.

کیمیایی بود صحبت‌هایشان

کم مباد از گوشه دل پایشان

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

1 نظر

  1. سلام
    یکی بیاد به اینا بگه
    چراکاشی سیزده بازار قیصری لاررا با گچ مخفی کردید
    سختشون بود مردم بفهمند بازار قیصری را یک گراشی ساخته
    همون مطلب نوشته شده روی کاشی سیزده نوش جونشون
    😃✌️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top