بستن

طومار ورزشی‌ها برای حفظ دیوار استادیوم

هفت‌برکه: بیش از ۱۳۰ ورزشکار و باشگاه ورزشی با نوشتن یک طومار، با الحاق یک هزار و ۴۰۰ متر مربع از زمین ورزشگاه شهدا گراش به خیابان شهیدان محقق مخالفت کردند.

به گزارش هفت‌برکه، در ادامه‌ی چالش بی‌پایان تخریب دیوار استادیوم، این بار ورزشکاران با ارسال طوماری به سازمان اوقاف، با این موضوع مخالفت کردند. گفته می‌شود اداره ورزش و جوانان گراش با اعلام شرایطی با عقب‌نشینی ورزشگاه شهدا موافقت کرده است و شورای اسلامی شهر نیز از طریق سازمان اوقاف پیگیر نهایی شدن این کار است.

خارج شدن فضای ورزشگاه از حالت استاندارد و عمل نکردن شهرداری به تفاهم‌نامه‌‌ی پیشین در سال ۱۳۹۴، دلایلی است که ورزشی‌ها برای مخالفت خود نسبت به عقب‌نشینی ورزشگاه شهدا دارند. از طرف دیگر، اهالی این محله و شهرداری اصرار دارند با عقب‌نشینی دیوار استادیوم تا پشت سکوها، عرض خیابان شهید محقق افزایش یابد و این مسیر با ایجاد پیاده‌رو بهسازی شود. 

مخاطب این طومار اعتراضی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، است و رونوشت آن برای نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار فارس، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان فارس، مدیر کل ورزش و جوانان فارس، اداره کل اطلاعات فارس، امام جمعه گراش و فرمانداری شهرستان گراش ارسال شده است.

با این کار ورزشگاه از حالت استاندارد خارج می‌شود

در متن این طومار آمده است: «نظر به این که زمین ورزشگاه شهدا گراش حدود ۵۰ سال پیش از طریق اداره اوقاف وقت به اجاره اداره تربیت بدنی سابق (اداره ورزش و جوانان) فعلی درآمده و تنها ورزشگاه رسمی گراش محسوب می‌شود که کلیه مسابقات ورزشی در آن برگزار می‌گردد و با عنایت به رشد جمعیت و ارتقا به شهرستان و نیاز روز‌افزون جوانان به توسعه اماکن ورزشی، شهرداری گراش از چند سال پیش با هدف تعریض خیابان شهید محقق واقع در ضلع شرقی ورزشگاه قصد تخریب یک هزار و چهارصد متر مربع از زمین مجموعه و الحاق آن به خیابان مذکور را دارد که با عملی شدن آن فضای ورزشگاه از حالت استاندارد خارج و زیان آن متوجه جامعه ورزش خواهد شد.

و از طرفی در سال ۱۳۹۴ شهرداری گراش مقدار ۶۰۰ متر مربع از فضای ورزشگاه را بدون توجه به تفاهم‌نامه فی‌مابین شهرداری و اداره ورزش و جوانان و نادیده گرفتن مفاد آن به خیابان حضرت امام(ره) ملحق نموده و امروز نیز شهرداری با همین هدف قصد تخریب بخش دیگری از دیوار مجموعه را دارد.

لذا با توجه به موارد ذکر شده، ما جوانان ورزشکار ضمن مخالفت شدید با اقدام یک‌جانبه شهرداری و اجرای این طرح که فضای جامعه را به شدت ملتهب و امنیتی خواهد نمود درخواست توقف و جلوگیری از عملیاتی شدن طرح را از محضرتان خواستاریم. بدیهی است که با عملیاتی شدن طرح مذکور خسران و زیان‌های غیر قابل جبرانی به ورزش بخصوص فوتبال این شهر که با حضور در رقابت‌های قهرمانی استان و کشور افتخارات بسیاری برای ورزش فارس رقم زده، وارد خواهد شد و بنا به اظهار کارشناسان فنی شهرستان در حال حاضر هیچگونه ضرورتی برای توسعه خیابان مورد نظر احساس نمی‌شود، چون که ابتدا و انتهای خیابان هنوز مشخص نبوده و چه بسا تعدادی از منازل مسکونی مجبور به تخریب باشد که با وضعیت فعلی امکان‌پذیر نخواهد بود و از طرفی با توجه به سپری شدن موعد اجرای طرح جامع شهر، هیچگونه کمکی به بحث ترافیکی خیابان نخواهد کرد. لذا با توجه به مراتب فوق از حضورتان استدعای رسیدگی به موضوع و جلوگیری از اجرای طرح می‌گردد تا جامعه ورزش گراش از خوان کرامت حضرتعالی بهره‌مند گردد.

یک مناقشه‌ ۲۰ ساله

مناقشه شهرداری و ورزشی‌ها در مورد عقب نشینی ورزشگاه شهدا یک مشکل قدیمی است که انگار قرار نیست به تفاهمی برسد. مسعود محسن‌زاده، رییس شورایاری منطقه پنج (بندشیخ)، در گزارشی با تیتر (سد دفاعی ورزشی‌ها مقابل تعریض خیابان محقق) گفته بود که سابقه‌ی پیگیری برای ساماندهی و تعریض خیابان به ۲۰ سال پیش می‌رسد یعنی سال ۸۱ زمانی که مهندس مظفری‌فرد شهردار وقت بود.

اما اعتراض‌های مردمی بر سر کم عرض بودن خیابان شهید محقق از سال ۹۷ اوج گرفت. در فروردین ۱۳۹۷ گزارشی درباره‌ی درخواست اهالی این محله از شورای شهر چهارم برای تعریض خیابان با تیتر «خیابان شهید محقق در انتظار خیابان شدن» در گریشنا منتشر شده است.

مسولین استادیوم شهدا راضی به عقب‌نشینی دیوار استادیوم برای اصلاح این خیابان نبودند. حتی وقتی که در روزهای ابتدایی اسفند ماه ۱۳۹۷، دیوار خارجی مدرسه لطافت به منظور تعریض خیابان شهیدان محقق تخریب شد.(+)

تا این که ساعت ۴ صبح شهریور سال ۹۸ به یک‌باره بخشی از دیوار استادیوم شهدا خراب شد (+) و معلوم نشد چه کسی آن را خراب کرده است. علیرضا ثابت سروستانی، رییس وقت اداره ورزش و جوانان گراش، در اولین بازخورد خود نسبت به این موضوع از شهرداری شکایت کرد اما شورا و شهرداری وقت همه چیز را از بیخ تکذیب کرد. در آذرماه سال ۹۸ به دستور مرجع قضایی این دیوار به شکل اولیه خود بازسازی شد تا کشمکش اهالی خیابان شهیدان محقق و اداره ورزش بر روی ریل قبلی ادامه داشته باشد (+).

برای باز کردن این گره کور و رسیدن به یک تفاهم‌نامه، سال ۹۹ نمایندگان ورزشکاران با شهردار وقت گراش عبدالحسین مهروری دیدار کردند و مقرر شد تا اعلام نظر کارشناس هیج اقدام عملی صورت نگیرد و در جلسه مشترک بین شهرداری و ورزش و جوانان و اداره اوقاف، مساله پیگیری و توافق گردد (+).

اما نوشتن و امضای طومار اعتراضی ورزشکاران و باشگاه‌های ورزشی در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد انگار قرار نیست این مناقشه به یک توافق ختم شود.

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

6 نظر

  1. مساحت مورد ادعای این طومار به صورت مربع مستطیل نیست که بشود برای پروژه ای ازش استفاده کرد زمینی مرده در طول خیابان است که عرض یکی دو متر بیشتر ندارد قابلیت هیچ استفاده ای هم ندارد دیوار اون هم زشت و قدیمی هست نمای شهری رو زشت کرده بهتره به منافع شهر فکر کنند الان این دیوار با خیابان محقق یک سانت هم فاصله نداره خطر برخورد موتورسوار و خودرو با اون وجود داره آینده نگری کنید و همکاری.

  2. سلام
    جناب دلسوز
    سوزش شما بابت این دیوار قابل درک هست اما به جوانان ورزشکار شهرستان و حق مسلم آنها احترام بگذار و مغرضانه کامنت نده
    این دیوار میماند نه شورا و نه شهرداری نمی‌تواند آن را غصب کند
    زمان دیکتاتور فراری گذشت که مذبوحانه لودر برد و تخریب کرد

  3. پادگان بسیج هم اوقافیه آیا ؟ و فروشگاه های لب خیابان آنجا شخصیه ؟ فروشگاه های لب خیابان بلوار معلم از مدرسه شاهد تا استادیوم اقافیه آیا؟ و آیا زمانی مربوط به زمین ورزشی بوده ؟گریشنای عزیز تاریخچه ای از زمینهای ورزشی کار کنید لطفا .تبدیل زمین اوقافی چیز عجیبی نیست.البته من مخالف پهن شدن خیابان شهیدان محقق هستم چون غیر اصولیه و بنظرم باعث خطر خودرو و پیاده میشود به دلیل عرض کم و پارک کردن ماشین ها بعد پهن شدن خیابان .متاسفافه خیابانهای ما عرض کمی دارند و معلوم نیست آیا خیابان گرفته شده یا از اول این گونه بوده مثلا خیابان باقر العلوم بیشتر شبیه کوچه ست ولی بلوار امام حسین واقعا خیابان است که در امتداد این خیابان است.متاسفانه گرفتن کوچه نیز داریم نمونه قطعی و روشن آن توسط شهردادی در پشت بانک تجارت کمربندی ساختمان آقای قنبری .شهرداری چگونه مدعی بزرگ شدن خیابان شهیدان محقق شده!

  4. دوستان عزیز اشتباه خیابان باقر العوم را تکرار نکنید .دو متر بزرگ شدن به چه دردی میخورد ؟خیابانی که دو متر بزرگتر شود فقط جای پارک یک ماشین را دارد .خوب پس فکر کنید عقب نشینی دومتری تاثیری بر پهن شدن خیابان ندارد . و صرفا محلی برای پارک ماشینهاست در ضمن خطر تصادفهای بیشتری را بهمراه دارد درب یک ماشین باز باشد از همینی که الان هست عرض خیابان کمتر میشود !

  5. جناب شهردا پول مردم را خرج طرح نیمه کاره نکنید بگذارید برای زمانی که ملک های ان طرف کلنگی شوند و اصولی کار کنید خیابانی بزرگ با پیاده رو در دو طرف

  6. سلام . واقعا از مطلب محمد آقای درستکار تعجب کردم . از یک نیروی تحصیلکرده و آن هم اجتماعی و فرهنگی انتظار می رود که اگر اظهار نظری می خواهد داشته باشد لازم است مستدل ، بررسی شده ، مستند و همراه با عدالت باشد .اول اینکه روز و هفته معلم را به ایشان تبریک عرض می نمایم . بحث حفاظت و صیانت از اموال بیت المال یک ضرورت همگانی است .
    بحث عقب نشینی دیوار ورزشگاه شهدا گراش سال های سال است که توسط چند فرد پیگیری می شود ‌.
    ولی از طرف دیگر بدلیل غیر منطقی و غیرقانونی بودن این درخواست ، به شدت مورد مخالفت اهالی ورزش قرار گرفته و می گیرد .
    مزید استحضار آقای محمد درستکار زمانی که دیوار ورزشگاه گذاشته شده است پدر بزرگوار شما حاج خلیل درستکار متدین و با شخصیت ، ۸ سال داشته است . هیچ منزلی در طرف مقابل دیوار ورزشگاه وجود نداشته و ساخته نشده است.
    مورد بعد اینکه همین دو نفر که پیگیر موضوع عقب‌نشینی هستند هیچ وقت حاضر به همکاری با مسئولین نبوده اند . در خصوص جابجایی و ساماندهی پایه های برق جنب منازل مسکونی ، اداره برق برآورد هزینه کرد و گفت ۲۵ میلیون تومان نیاز است ولی یکی از آنها گفت ما یک ریال هم کمک نمی کنیم .
    اشاره داشته اید که فضای پشت سکو تبدیل به آشغالدونی شده است . آقای درستکار اگر اشتباه نکنم الان مدیر مدرسه شادرام هستید . یک سئوالی از شما دارم اگر شما فضای خالی بین ساختمان مدرسه و دیوار کنار بلوار شهیدان نام آور را یکسال به حال خود رها کنید ، آن فضا به چه صورت در می آید ؟ کثیف می شود یا نه ؟
    بله شما راست می گویید و باید هم آشغالدونی شود .
    در دولت آقای رئیسی به مدیر انقلابی و جهادی نیاز داریم که این مشکلات بوجود نیاید .
    بحث دیگر اینکه در این سال ها هیچ وقت شهرداری طرح توجیهی نداشته که می خواهد جهت این خیابان عملیاتی نماید .
    ابتدا و انتهای این خیابان مشخص نیست. اینها اگر راست می گویند و واقعا دلسوز مردم هستند اول بروند با مالکان دو منزل آقایان مطلوب و سوزنده که قطعا پروانه و مجوز ساخت قانونی دارند مذاکره نمایند . سپس بروند با منازل آقایان دارا ، وقارفرد و …..تا برسد به خیابان بسیج مذاکره نمایند .
    بعد همه موارد که حل شد بیایند سراغ ورزش و جوانان.
    مورد بعد اینکه با توجه به طرح در حال اجرای میدان شهید برزگران ، هر گونه عقب نشینی دیوار ورزشگاه کمکی به معضل ترافیکی نخواهد کرد .
    در پایان از محمدآقای درستکار می خواهیم که اگر بحثی می خواهند مطرح کنند کمی تحقیق کنند و با اظهار نظر منطقی ، بررسی شده و همراه با عدالت بدنبال پیگیری مورد درخواستی خود باشند. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top