بستن

مارها مشتری اصلی آتش‌نشانی در بهار

هفت برکه: تعداد مارها در شهر زیاد شده است این را از آمار مارگیری آتش‌نشانان می‎‌توان فهمید اما خوشبختانه تا امروز آماری از گزش در بیمارستان و شبکه بهداشت ثبت نشده است. با این وجود مواظب باشید و احتیاط کنید.

۱۶ درصد افزایش ماموریت‌های مارگیری آتش‌نشانی

به گزارش هفت برکه در بهار ماموریت‌های مارگیری بخش عمده ماموریت‌های آتش‌نشانی را تشکیل می‌دهد.  از اول اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ تا به امروز آتش‌نشانان ۲۱ بار برای مارگیری اعزام شده‌اند. در طول مدت مشابه در سال گذشته، آتشنشانان ۱۸ مورد مارگیری داشته‌اند که نشان دهنده افزایش ۱۶ درصدی عملیات‌های مارگیری آتش‌نشانی است.

آتش‌نشانان پس از گرفتن مار در منازل مسکونی، آن‌ها را در نقاط دور از شهر در طبیعت رها می‌کنند.

مهدی خوشبخت، مدیر روابط عمومی دانشکده‌ی علوم پزشکی اعلام کرد تا به امروز در سال ۱۴۰۲ گزشی ثبت نشده است می‌گوید:«در سال ۱۴۰۰ تعداد کل گزش ثبت شده ۲۳۹ مورد بوده که از این تعداد ۲ مورد مربوط به گزش مار است. در سال ۱۴۰۱ تعداد کل گزش ۲۸۳ مورد بوده که از این تعداد ۵ مورد مربوط به گزش مار است و در سال جاری گزش مار ثبت نشده است.»

با توجه به افزایش مارها و سایر موجودات گزنده در فصل بهار، در زمان حضور در طبیعت و در منزل مراقب خودتان و کودکان باشید.

در طبیعت با کفش مناسب تردد کنید

روابط عمومی دانشکده برای پیشگیری از مارگزیدگی پیشنهادهایی برای شهروندان دارد: «در روزهای گرم هنگام حضور و پیش از ورود به مکان‌های خنک و سایه‌دار مانند شکاف کوه‌ها و زیر شاخه درختان و … باید از نبود مار مطمئن شوید. در حین راه رفتن در میان علف‌های بلند حتما دقت شود و با یک چوب دستی بلند با کشیدن آن به زمین از وجود مار آگاه شد. به دلیل این که در اکثر موارد مارگزیدگی در ناحیه زانو به پایین اتفاق می‌افتد، هنگام گذر از مناطق احتمالی زیستگاه مار از کفش‌ها و جوراب‌های بلند و ضخیم استفاده شود. از صید بی‌مورد مارها اجتناب کنید. هنگام پوشیدن کفش‌ها باید داخل آنها را به دقت وارسی کنید. از دست زدن به مار سمی مرده به ویژه در ساعات اول مرگ آن باید پرهیز کرد زیرا خطر گزش رفلکسی در برخی مارها تا ساعت‌ها پس از مرگ وجود دارد. از دست بردن زیر توده‌های سنگ و یا داخل توده‌های علف اجتناب کنید. اوج فعالیت زمانی مارها پس از تاریکی هواست که به شکار می‌پردازند از این رو هنگام پیاده روی در شب باید به دقت مراقب بود. اطراف خانه‌ها را از مکان‌هایی که برای مخفی شدن مارها مناسب است، مانند؛ توده‌های زباله، بوته‌های بلند، نخاله‌های ساختمانی پاکسازی شود.»

هوش مصنوعی در مورد افزایش مار چه می‌گوید؟

برای اطلاعات بیشتر از هوش مصنوعی ChatGPT پرسیدیم در چه شرایطی در شهر مار زیاد می‌شود؟ این هوش مصنوعی پاسخ داد: «مارها در شهرها و مناطق شهری معمولاً در شرایطی زندگی می‌کنند که برای آن‌ها غذا و محل زندگی فراهم شده باشد. برای مثال، مارها ممکن است در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک و یا در نزدیکی منابع آب زندگی کنند. همچنین، شهرها به دلیل فراهم بودن منابع غذایی برای حیواناتی مانند حشرات و موش‌ها، می‌توانند محل زندگی مناسبی برای مارها باشند.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. می‌گیری و رها می‌کنی؟؟!!! چقدر ……😐
    بعدش آمار افزایش مار میدی و میگی پارسال ۱۸ درصد بوده و امسال به ۲۱ درصد رسیده؟!!!
    با همین فرمون برین جلو ، بگیرین و رها کنین تا رکورد زاد و ولد و افزایش مار رو بشکنین و ببرین توو گینس ثبت کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top