بستن

آبی بر عطش بخش مرکزی گراش

هفت‌برکه: بهره‌برداری از دو حلقه چاه کف‌شکنی‌شده روستاهای بخش مرکزی و کلنگ‌زنی حفر چاه آهکی با مشارکت خیرین در روستای کنگ‌وریشه انجام شد.
 
 
به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور محسن ربانی‌زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، محمود طاهرزاده فرماندار گراش، محمدعلی قلندری قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان فارس، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار، بخشدار مرکزی و جمعی از مسئولین شهرستان و اعضای شورای اسلامی روستا دو  حلقه چاه کف شکنی شده روستاهای بخش مرکزی در روستای کنگ و ریشه افتتاح شد و کلنگ زنی حفر چاه آهکی با مشارکت خیرین در این روستا انجام شد.
 
محمد علی قلندری، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان فارس با بیان این که شکرگزاری آب چیزی نیست جز مدیریت مصرف و مصرف بهینه آب، گفت:«متاسفانه در کشور با مشکلات فراوانی در زمینه آب رو به رو هستیم خشکسالی‌های پی در پی، بدتر از آن برداشت‌های بی‌رویه‌ای که متاسفانه در کشور و استان ما اتفاق افتاده از این دست هستند. سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کند آبی که به صورت تجدیدپذیر و به صورت باران داریم اگر تا ۲۰ درصد آن را مصرف کنیم وضعیت مطلوب و اگر ۲۰ تا ۴۰ درصد آب را مصرف کنیم وضعیت قابل قبولی است در کشوری که بالای ۴۰ درصد از این آب را برداشت کند و مصرف کند در حالت تنش آبی است و اگر بالای ۶۰ درصد مصرف کند قطعا با بحران آبی روبه رو می‌شوند.»
 
او ادامه داد:«ما در دنیا فقط دو سه کشور داریم که بالای ۶۰ درصد استفاده می‌کنند. و میانگین متوسط برداشت دنیا تقریبا چهل درصد است خیلی از کشورهای پیشرفته زیر ده درصد می‌تواند از آب تجدیدپذیر‌ش استفاده کنند ولی متاسفانه در کشور ما بالای صد در صد از این آب دارد استفاده می‌شود. به میمنت دهه پرفروغ فجر شرکت آب و فاضلاب استان فارس، ۱۱۰ پروژه را به بهره‌برداری می‌رساند و ۱۱ پروژه عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود که این پروژه‌ها بالغ بر چهارصد و سی و چهار میلیارد تومان هزینه داشته است پنج میلیارد تومان هزینه این پروژه بود که یک و نیم میلیارد اعتبارات این چاه توسط خیر محترم تامین شده و بخشی از محل اعتبارات آبفا و محرومیت‌زدایی توسط قرارگاه امام حسین مجتبی(ع)   با مدیریت عزیزان سپاه تامین شده است.»
 
محسن ربانی‌زاده، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به کمک‌های خیرین در اجرای پروژه‌ها گفت:«هر جا که رفتیم ردپایی از خیرین بود. جای تقدیر دارد از عزیزانی که دنبال کار خیر هستند و خدماتشان به عام مردم می‎‌رسد. در کنار خیرین، بسیج سازندگی نیز در اجرای این دو پروژه خیلی موثر بودنند. عزیزانی که همیشه در عرصه عمران و خدمت پیشتاز بودند در اینجا هم ایفای نقش کردند. با توجه به این توانمندی و همتی که در این عزیزان سراغ داشتیم، امسال از تبصره شانزده قانون بودجه، بند ب، بیش از هشتصد میلیارد تومان اعتبار در اختیار بسیج سازندگی گذاشتیم این اعتبار تقریبا سی درصد اعتبار در اختیار استان است که ان‌شاالله هم در پروژه‌های اشتغالزا و در پروژه‌هایی که می‌تواند باعث رونق و پویایی مناطق شود استفاده شود. ان‌شاالله این دو پروژه به زودی با مشارکت خیر محترم و مشارکت بسیج سازندگی به سرانجام برسد.»
 
سرهنگ وحید ستاری فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش با تاکید روی این موضوع که امروز بهترین دلگرمی مردم این است که خدمت صادقانه را از مسئولین ببینند، گفت:«مطالبه اول مردم منطقه جنوب بحث آب است که مسائل و مشکلات جدی در این حوزه داریم با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که بین مجموعه بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت زدایی بسته شد همچنین از خرداد ماه ۱۴۰۱ که بحث واسپاری پروژه‌ها مطرح شد، مجموعه سپاه نیز من باب تکلیفی که برعهده دارد به این عرصه ورود داشت.»
 
او ادامه داد:«در بحث کف‌شنی چاه‌هایی که در عمادشهر تا فداغ وجود دارد و حدود چهل، چهل و پنج کیلومتر راه است، معضل بزرگی در فداغ داشتیم که اجرای این پروژه به نوعی کمی تسکین است ما باید فکر اساسی برای آن بکنیم که همین حفر چاه جدید بتواند گره‌گشایی جدی‌تری را در این زمینه انجام دهد. از مرداد ماه کارگاه ما در عمادشهر تجهیز شد و پروژه دو حلقه چاهی که آنجا شروع به کف شکنی کرد در دی ماه به اتمام رسید یعنی امروز تقریبا چهل روزی است که کار را تحویل دادیم با کمک‌هایی که از طریق قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی (ع) و گروه‌های جهادی انجام شد به لطف خدا کمتر از ۵ ماه با اعتبار سیزده میلیارد ریال این پروژه به اتمام رسید. این سومین کاری است که ما در سطح شهرستان گراش در حوزه آب و محرومیت‌زدایی انجام دادیم و دو کار دیگر باقی مانده که آن هم سعی می‌کنیم هر چه زودتر به اتمام برسانیم که آن قولی که به مردم عزیز و شریف این منطقه دادیم به صورت کامل انجام بدهیم.  ممنون هستیم از آقای فرماندار که در عرصه‌های مختلف این دوندگی را دارند و این نوید وجود دارد با این تیمی که در شورای اداری شهرستان است بتوانیم گام‌های بلندتری برداریم.»
 
محمود طاهرزاده، فرماندار گراش به دلایل اجرای این دو پروژه در یک مکان اشاره کرد و گفت: «امروز دو پروژه داریم. چرا دو پروژه یک جا انجام شد؟ به دلیل کمبود وقت که احساس می‌کردیم پیش بیاید، آمدیم دو پروژه را یک جا گذاشتیم وگرنه شاید یکی از آن در فداغ به بهره‌‍برداری می‌رسید. پروژه اول کفشکنی بود که با مشارکت اداره آبفا و اجرای آن نزد قرارگاه سازندگی و سپاه انجام شد و با هدایت جناب سرهنگ ستاری و آقای اسکندری و عزیزان ما در مجموعه قرارگاه سازندگی و سپاه این کار به نتیجه رسید. پروژه دوم یک چاه آهکی است که قرار است با مشارکت خیر، تامین اعتبار شود که سرکار خانم فروزش، بخشدار مرکزی پیگیر امور بود و امیدواریم برای بقیه پروژه‌ها هم بتوانیم با مساعدت‌هایی که آقای دکتر قلندری و دکتر صادق‌پور در حوزه آب دارند به آبفا کمک کنیم. از تلاش علی‌پور در آبفای شهرستان ممنونیم و بذل عنایتی که داشتند به خصوص دکتر صادق پور با انتصاب ایشان وضع آب در شهرستان گراش که با مشکلاتی رو به رو بود، سرانجامی گرفت.»
 
فرماندار در پایان گفت:«ما از روزی که آمدیم اینجا سعی کردیم بخشی از مسائل و مشکلاتی که در طول دوازده سال شهرستانی گراش در حوزه‌های مختلف به شکلی مسکوت مانده بود را دنبال کنیم از جمله حوزه طرح‌های آبخیزداری با کمک آقای مهندس ازودی رئیس محترم منابع طبیعی شهرستان با هم نشستیم صحبت کردیم و پروژه‌های مختلف را دیدیم از بقیه عزیزان منابع آب و جهاد کشاورزی و آن‌هایی که طرح مطالعاتی داشتند در کمیته برنامه‌ریزی کمک گرفتیم و با استفاده از منابعی که جناب آقای دکتر حسین زاده نماینده محترم در اختیار گذاشتند، طرح‌ها در حال اجرا است.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top