بستن

گزارش تصویری: جشنواره ورزش‌های بومی در شمس‌آباد

هفت‌برکه: جشنواره ورزش‌های بومی گراشی «مهر وطن» چهارشنبه ۱۹ بهمن در روستای شمس‌آباد برگزار شد.

این مراسم را دبستان و پیش‌دبستانی مهرآوران با همکاری باشگاه سوارکاری رخش در میدان سوارکاری شهدای ده‌تن و شهید حاجی حسن‌زاده برگزار کرد. مسلم پورشمسی که گزارش تصویری این مراسم را تهیه کرده است، می‌گوید: «این مراسم هر ساله در تاریخ ۱۹ بهمن در روستای شمس‌آباد برگزار می‌شود. بخشی از مراسم شامل ختنه‌سوران (سنتی) قدیمی است. یعنی اگر بچه‌ای باشد، او را ختنه می‌کنند و اگر نباشد، به صورت نمادین مراسم می‌گیرند. بخش دیگری از مراسم نیز مسابقه سِرقندی (کله‌قندبرداری با اسب) است که در مراسم سنتی از جمله در عروسی‌ها برگزار می‌شود.»

گزارش تصویری مسلم پورشمسی را در ادامه ببینید.

 

 

3 نظر

  1. به عنوان یک فعال حوزه کودکان این سوال را اداره‌ی ورزش و جوانان و دیگر نهادهای مرتبط می‌پرسم که چطور در یک اتفاق رسمی اجازه‌ی چنین رفتار غیرقانونی و نقض حقوق کودک را صادر می‌کنند؟ کودکی را آورده‌اند و جلوی چشمان مردم ختنه کرده‌اند. از هر لحاظ که به این قضیه نگاه کنید، نقض حقوق کودک است.

  2. آ آ آ آی ی پس و پُس زَدَ آقای نوبهار، از کی تا به حال خنته و سنت رسول الله جلو چشمان فامیل و آشنا همرا نقاره و کرنا و بَرَنِش شده نقص حقوق کودک با ساطور که نزدند، درست است این رسم بریدن و خنته و سنت از قوم سامی و یهود آمده و توسط مسلمانان رواج پیدا کرده ولی به هرحال سالهاست که این کار رواج دارد و در گراش هم ظاهرا آنچه مسنترها برایم تعریف کرده اند ختنه کردن همراه با رسم رسومی و سر و صدایی بوده و شادی و شادمانی آور برای جمعی. شاید ایراد غیر بهداشتی بودن باشد. ولی شما سخت نگیر برو شکر خدا کن که رسم ختنه و مطهر کردن دختران را از قوم سامی به شیعه ها نرسیده و الا هزاران دحتر بچه معصوم را دزدکی ناقص می کردن. شانس آورده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top