هفت‌برکه : اداره کل راه و شهرسازی لارستان، آگهی فروش ۹۷ قطعه زمین‌ در شهرهای مختلف جنوب فارس را منتشر کرد. از این ۹۷ قطعه ۳۹ قطعه در شهر گراش قرار دارد.

Mozayesdeh Zamin Maskan

به گزارش هفت‌برکه ۳ قطعه زمین تجاری با قیمت‌های متری ۶.۵ تا ۱۱ میلیون در روبه‌روی بوستان یاران و ۳۶ قطعه زمین مسکونی در جنب مسکن مهر بسیجیان با قیمت متری ۲.۶ تا ۴ میلیون تومان در این مزایده به فروش می‌رسد.

این مزایده به شماره ۲۰۰۱۰۰۳۳۶۲۰۰۰۰۰۷ در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستادایران) در دسترس است. 

در مجموع ۱۰ هزار و ۸۹۵ مترمربع از زمین‌های تجاری و مسکونی گراش در قالب ۳۹ قطعه در این مزایده برای فروش عرضه شده است. در صورت فروش این زمین‌ها در مزایده بیش از ۳۸ میلیارد تومان به حساب خزانه دولت واریز می‌شود. البته این قیمت پایه زمین‌هاست و ممکن است در مزایده مبالغ بیشتری پیش‌نهاد شود.

این مزایده از ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شده و خریداران تا ۵ دی برای دریافت اسناد مزایده فرصت دارند. تاریخ ۱۰ تا ۱۸ دی‌ماه برای بازدید از قطعات زمین در نظر گرفته شده و ۲۱ دی‌ماه برنده مزایده اعلام خواهد شد. 

لیست ۹۷ قطعه را در این فایل PDF مشاهده کنید.

Mozayedeh Zamin 

چرا دیگر از مزایده‌ها کمتر استقبال می‌شود؟

نکته جالب این که سه زمین تجاری روبه‌روی بوستان یاران در بلوار شیخ احمد انصاری پیش از این دو بار در شهریور ۱۴۰۰ و شهریور ۱۴۰۱ نیز برای مزایده اعلام شده بود که به دلایلی فروش آن‌ها نهایی نشده است.

در حالی که در سال‌های گذشته مزایده‌های فروش زمین دولتی در گراش با استقبال متقاضیان روبه‌رو می‌شود در دو سال اخیر این استقبال کمتر شده است. در کنار افزایش سرسام‌آور قیمت زمین، شاید یکی از دلایل اصلی اجبار قانونی برای انجام مزایده همه ادارات از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت بوده است که باعث شده روند پیچیده شرکت در مزایده برخی افراد را از حضور در مزایده منصرف کند.

از سوی همین پیچیدگی روند ثبت سامانه، خرید توکن و … باعث شده است که به جای خریداران واقعی بیشتر دفاتر املاک و یا دلالان برای خرید زمین اقدام کنند.

در ماه‌های اخیر به جز راه و شهرسازی دو نهاد دانشکده علوم پزشکی و شهرداری گراش نیز قطعات از املاک خود را برای فروش از این طرق این سامانه اعلام کرده‌اند.