بستن

فروش ۳۸ میلیارد تومان زمین دولتی در گراش

هفت‌برکه : اداره کل راه و شهرسازی لارستان، آگهی فروش ۹۷ قطعه زمین‌ در شهرهای مختلف جنوب فارس را منتشر کرد. از این ۹۷ قطعه ۳۹ قطعه در شهر گراش قرار دارد.

به گزارش هفت‌برکه ۳ قطعه زمین تجاری با قیمت‌های متری ۶.۵ تا ۱۱ میلیون در روبه‌روی بوستان یاران و ۳۶ قطعه زمین مسکونی در جنب مسکن مهر بسیجیان با قیمت متری ۲.۶ تا ۴ میلیون تومان در این مزایده به فروش می‌رسد.

این مزایده به شماره ۲۰۰۱۰۰۳۳۶۲۰۰۰۰۰۷ در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستادایران) در دسترس است. 

در مجموع ۱۰ هزار و ۸۹۵ مترمربع از زمین‌های تجاری و مسکونی گراش در قالب ۳۹ قطعه در این مزایده برای فروش عرضه شده است. در صورت فروش این زمین‌ها در مزایده بیش از ۳۸ میلیارد تومان به حساب خزانه دولت واریز می‌شود. البته این قیمت پایه زمین‌هاست و ممکن است در مزایده مبالغ بیشتری پیش‌نهاد شود.

این مزایده از ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز شده و خریداران تا ۵ دی برای دریافت اسناد مزایده فرصت دارند. تاریخ ۱۰ تا ۱۸ دی‌ماه برای بازدید از قطعات زمین در نظر گرفته شده و ۲۱ دی‌ماه برنده مزایده اعلام خواهد شد. 

لیست ۹۷ قطعه را در این فایل PDF مشاهده کنید.

 

چرا دیگر از مزایده‌ها کمتر استقبال می‌شود؟

نکته جالب این که سه زمین تجاری روبه‌روی بوستان یاران در بلوار شیخ احمد انصاری پیش از این دو بار در شهریور ۱۴۰۰ و شهریور ۱۴۰۱ نیز برای مزایده اعلام شده بود که به دلایلی فروش آن‌ها نهایی نشده است.

در حالی که در سال‌های گذشته مزایده‌های فروش زمین دولتی در گراش با استقبال متقاضیان روبه‌رو می‌شود در دو سال اخیر این استقبال کمتر شده است. در کنار افزایش سرسام‌آور قیمت زمین، شاید یکی از دلایل اصلی اجبار قانونی برای انجام مزایده همه ادارات از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت بوده است که باعث شده روند پیچیده شرکت در مزایده برخی افراد را از حضور در مزایده منصرف کند.

از سوی همین پیچیدگی روند ثبت سامانه، خرید توکن و … باعث شده است که به جای خریداران واقعی بیشتر دفاتر املاک و یا دلالان برای خرید زمین اقدام کنند.

در ماه‌های اخیر به جز راه و شهرسازی دو نهاد دانشکده علوم پزشکی و شهرداری گراش نیز قطعات از املاک خود را برای فروش از این طرق این سامانه اعلام کرده‌اند.

 

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

5 نظر

  1. آقای خواجه پور گریشنا این تیتر” فروش ۳۸ میلیارد تومان زمین دولتی در گراش” درست نیست، دولت این زمینها را از کجا بدست آورده و صاحب شده که شما آنرا دولتی نامیده اید. این زمینها طبق عرف و شرع رایج تا انجاییکه تاریخ بیاد دارد ملک و تلک مردمانی بوده که در گراش زندگی می کرده اند یا بیزاب ومجاری آب برای نخلستانها و آب انبارها و زمین کشت دیم(خِوِئد) مردم گراش بوده و یا چراگاه مشاع رمه و گله هایشان. بنابراین در ملکیت مشاع مردمان گراش بوده است. تا تشکیل دولت مدرن در کشور در اوایل سده گذشته، حکمرانان، کلانتران یا خانها محلی این عرف و مالکیت را به رسمیت می شناختن و برایشان لا متغیر بوده است و دست درازی به این موضوعات تا آنجا که برایشان مسیر بوده نداشته اند.( اختلاف مردم اوز و گراش در اواخر قرن سیزدهم بر سر بونَمات و استدلال حاکم وقت فارس بعنوان قاضی و مرجع رفع اختلاف که بونمات را حق گراش دانسته نیز بر همین بیزاب و چراگاه استوار بوده است).
    لذا هم اکنون هم این مالکیت از بین نرفته و این زمینها که به مزایده گذاشته شده توسط دولت و حکومت را می توان گفت که زمینهای مشاع مردم گراش است که دولت به نمایندگی این مردم به فروش می گذارد بنابراین پس از فروش و کسر مخارج مزایده و کمسیون کارش تمامی میلغ فروش را باید به حساب مردم گراش که هم اکنون در شورا شهر گراش و یا شهرداری می توان متبلور دانست باید واریز نماید.
    درست نیست که دولت پول فروش این زمین را که متعلق به این مردم است از گراش ببرد جای دیگر و خرج کارهای دیگر کند. اگر دولت این کار نکند کار خلاف شرع و عرف انجام داده است حتی اگر خود را حاکم اسلامی بداند. شورا شهر و یا شهرداری هم باید پیگیر گرفتن این پول باشند. شاید عده ای از ولاء حکومتیان این موضوع را به نوع دیگر تفسیر کنند. یقیناً چون شفافیت در کلیّت امور مالی آنها برای همگان وجود ندارد تفسیرشان محکمه پسند در شرع و عرف نخواهد بود.

  2. کاملا درسته و این حق مردم گراش است که متاسفانه سالیان درازی است که لگد مال میشود و عده‌ای هم به خاطر خوش خدمتی چشم و گوش بسته و هیچ نمیگویند

  3. به لغزیان
    بنده در خبر دیگری چند روز قبل پستی گذاشتم مبنی بر حمایت از مردم گراش و شما با من مخالفت کردید.
    چه شده که الان برای گراش دلسوزی می کنید

  4. خدا کنه اینقدر خرید زمین کم بشه تا قیمت بیاد پایینتر و درست و عادلانه نیست که عده ای با شغل کاذب املاکی و بدون علم و تخصص و تحصیلات و تلاشی به ثروت های هنگفت دست پیدا کنن

  5. شرع وند همشهری سعید، کلّا و بلّا که جناب لغزیان عمراً مخالفتی با منافع گراش و یا گراشی داشته و یا کرده باشد. چون شما سیرت و صورت مهاجران به گراش را با عینک تیره و تار شرع وندی می نگری و از ظن خود آنها را به فساد و فحشاء نا روا متهم کرده بودید و این اتهام زنی بیمورد به زیان منافع گراش است با گفته شما مخالفت کردم . راه چاره درست برخورد با انگشت شمار مهاجران هنجار شکن نیز به شما یاد آوری کرده بودم.

    فرامش نکن که بخشی از مهاجران شامل امام جمعه و قاضی، نیروهای امنیتی و صدها دانشجو و طلبه های دینی نیز بخشی از مهاجران به گراش هستند بهتر است در موضوعات اجتماعی و فرهنگی دقت بیشتری داشته باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top