بستن

کاهش درآمد شهرداری، نصف شدن فعالیت‌های عمرانی

هفت‌برکه: با عدم افزایش درآمد شهرداری گراش در سال ۱۴۰۱، فعالیت‌های عمرانی شهرداری تقریبا نصف شده است. شهردار گراش دلیل کاهش بودجه را خودداری از فروش سهم شهرداری از زمین‌های تفکیکی می‌داند.

به گزارش هفت‌برکه، شورای اسلامی شهر در راستای شفافیت عملکرد همانند سال گذشته، بر اساس ماده ۷۱ قانون شهرداری‌ها، لیست درآمد و هزینه‌های شش ماه اول سال ۱۴۰۱ شهرداری گراش را برای رسانه‌ها ارسال کرده است. رویه‌ی قابل تقدیری که از ابتدای شورای ششم آغاز شد و ادامه دارد.

بررسی هفت‌برکه از گزارش مالی شهرداری نشان می‌دهد که درآمد شهرداری گراش در شش اول امسال ۲۴ میلیارد و دویست میلیون تومان بوده است. هزینه‌ی کل شهرداری در این شش ماه، ۲۰ میلیارد تومان بوده است که حدود ۱۲ میلیارد به عنوان هزینه‌ی جاری و ۸ میلیارد در بخش عمرانی هزینه شده است.

شهرداری به هدف‌گذاری شورا نرسید

بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ شهرداری گراش، ۳۰ میلیارد تومان بود اما شهرداری توانست بیشتر از این درآمد کسب کند: در شش ماهه اول پارسال، ۲۱ میلیارد تومان و در شش ماهه دوم، ۳۲ میلیارد تومان (خبر در هفت‌برکه).

امسال شورای شهر برای بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی دورخیز کرده بود اما به گفته دانشور، رییس شورای شهر: «در نهایت بودجه را روی ۶۰ میلیارد تومان بستیم.»

اما شهرداری نتوانسته است این هدف‌گذاری شورا را نیز محقق کند. درآمد سه‌ماهه‌ی اول شهرداری ۹.۴ میلیارد و درآمد سه ماهه دوم ۱۴.۷ میلیارد بوده است. بر خلاف سال‌های قبل که شهرداری بخش عمده‌ی درآمد مورد نیاز را در شش‌ماهه‌ی اول کسب می‌کرد، امسال شهرداری در شش‌ماهه‌ی دوم باید بتواند کسری بودجه خود را جبران کند.

نصف شدن فعالیت‌های عمرانی

با توجه به افزایش حقوق، در سال جاری، هزینه‌ی جاری شهرداری نسبت به شش ماه اول پارسال حدود ۳ میلیارد تومان افزایش داشته است.

این کاهش درآمد‌ها در بخش عمرانی تاثیر خود را بیشتر نشان داده است. در بخش عمرانی، امسال شهرداری فقط هشت میلیارد تومان هزینه کرده است. هزینه‌ی عمرانی شهرداری گراش در شش ماه اول سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان بود. این کاهش فعالیت‌های عمرانی نسبت به شش‌ماهه‌ی دوم سال گذشته مشهودتر است: در شش‌ماهه‌ی دوم سال ۱۴۰۰ شهرداری گراش ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده بود. 

اگر تورم حدود ۵۰ درصدی را نیز در نظر بگیریم، افت فعالیت‌های عمرانی نسبت به سال گذشته بیشتر مشخص می‌شود.

شهردار: درآمد ما کم نشده و حتی سه برابر شده است

علیرضا دانشور، رییس شورای شهر گراش، در گفتگو با هفت‌برکه در مورد کاهش درآمد شهرداری می‌گوید: «یک دلیل اصلی، تغییر رویه شهرداری در بحث تفکیکی‌هاست که ما سهم شهرداری از تفکیکی‌ها را به مالکین واگذار نمی‌کنیم.»

مهندس مهدی حلیمی، شهردار گراش، در توضیح کاهش درآمد شهرداری می‌گوید: «در سال‌های گذشته در شهرداری برای تفکیک، این بدعت شده بود که در زمان تفکیک، زمین با قیمت خیلی پایین‌تر از قیمت بازار به فروش می‌رسید که ما این رویه را تغییر دادیم.»

شهردار گراش گفت: «درآمد شهرداری کم نشده، حتی سه برابر شده است. در مسکن ملی که هیچ شهری نتوانسته است زمین از دولت بگیرد، ما ۵۲ قطعه گرفته‌ایم. در تعاونی تحکیم بنیان هم چند قطعه دریافتی داشته‌ایم و موارد دیگر هم بوده است که لیست این زمین‌های تملک شده در آینده منتشر می‌شود.»

شهردار گراش در مورد مشکلات تفکیک‌های دوره‌های قبل گفت: «همچنین زمین‌هایی بوده که در ادوار گذشته فروخته شده است و اداره راه و شهرسازی الان مدعی مالکیت شده است و ما داریم تقاص این موارد را هم به چند برابر می‌دهیم.»

مهندس حلیمی در مورد عدم فروش زمین‌های تفکیکی گفت: «ما هم می‌توانستیم مثل قبل عمل کنیم. ولی آینده‌ی شهر به این است که زمین‌ها را تملک کنیم و برای درآمد پایدار و کارهای عمرانی هزینه شود. من امروز را پیش‌بینی نمی‌کنم بلکه باید برای آینده و شهر چیزهایی در نظر گرفته شود.»

در گزارش شهرداری تنها ریز درآمدهای سه‌ماهه‌ی اول شهرداری به رسانه‌ها ارسال شده است. باید دید چاره‌ی شورای شهر برای کاهش درآمد شهرداری و در نتیجه کم شدن فعالیت‌های عمرانی شهرداری چیست.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. جالبه اینجاذ که شهردار و رییس ! شورای محترم مخالف رویه فروش زمین برای کسب درآمد هستند ولی تو شهر بنر فروش زمین زدن از طرف شورا و شهرداری. میذاشتین جوهر مصاحبه تون خشک بشه. آدم یاد دم خروس و قسم … میفته.
    چقدر خوشبختیم ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top