هفت‌برکه – مجید افشار: از ۱۲ سال پیش که قطر به عنوان میزبان جام جهانی معرفی شد، گراشی‌های زیادی برنامه خود را برای سفر در سال ۲۰۲۲ چیدند اما هزینه‌‌های بالای سفر و بلیت مانع عده‌ای شد و عده‌ای دیگر هر جوری که بود راهی قطر شدند تا جام جهانی در نزدیک‌ترین فاصله را از دست ندهند.

برآورد می‌شود نزدیک ۱۰۰ نفر از گراشی‌ها از ایران به قطر رفته‌اند. به این جمع باید گراشی‌های کشورهای حوزه خلیج فارس، به ویژه گراشی‌های مقیم قطر را اضافه کرد. در این شرایط آنانی که راهی این سفر شدند در قطر چندان احساس غربت نمی‌کنند. معمولا این گراشی‌ها شب‌ها به دعوت یکی از همشهریان دور هم جمع می‌شوند. 

بیشتر گراشی‌ها در گروه‌های چندنفره راهی قطر شده‌اند. عده‌ای هم از این فرصت برای یک سفر خانوادگی استفاده کرده‌اند.

مجید افشار بعد از برد شیرین برابر ولز با تعدادی از گراشی‌ها صحبت کرده است و از سفرشان و فوتبال پرسیده است. بین آن‌ها فوتبالیست‌های قدیمی گراش هم دیده می‌شوند و این باعث می‌شود این گزارش فوتبالی‌تر از گزارش پیشین هفت‌برکه باشد.

Qatar 01 1

قطر یک جشن بی‌پایان

عزیز نوبهار با تعدادی از دوستان خود و به دعوت یکی از همشهریان به قطر آمده است: «از مهمان‌نوازی و احترام گراشی‌های مقیم قطر به گراشی‌هایی که برای دیدن بازی و تشویق تیم ملی به قطر سفر کرده‌اند تشکر می‌کنم. هر شب گراشی‌های مسافر جایی دعوت هستند. این همان الگویی است که از مرحوم شیخ احمد گرفته‌اند و در آینده با این الگوبرداری شیخ احمدهای زیادی را خواهیم داشت.»

عزیز نوبهار در مورد آماده شدن برای این سفر می‌گوید: «از پنج تا شش‌ ماه قبل هماهنگی‌های لازم برای ویزا و بلیط را انجام داده‌ایم. به همراه دکتر محقق، دکتر سرخی و رضا یحیی‌پور و مسعود عبداللهی آمده‌ایم.»

نوبهار خود را بیشتر یک هوادار فوتبال می‌داند تا یک کارشناس و می‌گوید: «بازی با انگلیس مصدومیت بیرانوند شوک به تیم وارد کرد و همین شوک باعث شد از نظر روحی تاثیر زیادی روی تیم بگذارد. چنددستگی تماشاگران هم بی‌تاثیر نبود و شعار می‌دادند «بی‌شرف بی‌شرف». اما در بازی با ولز همبستگی بیشتری به وجود آمد و باعث شد بازی را ببریم. بازیکنان سرود ملی خواندند و تماشاگران همراهی کردند و از همان ابتدا مشخص شد بازی را خواهیم برد.»

نوبهار در مورد تیم مورد علاقه خود می‌گوید: «علاوه بر ایران، طرفدار تیم آلمان هستم اما بعید می‌دانم صعود کند.»

مهندس مسعود عبداللهی یکی از همراهان عزیز نوبهار است. او می‌گوید: «اصلا فوتبالی نیستم و برای سیاحت به قطر آمده‌ام. برای بازی با انگلیس به ورزشگاه رفتم ولی برای بازی ولز نرفتم.»

دکتر محمود سرخی نیز می‌گوید:‌ «بازی با انگلیس بسیار افتضاح بود. مربیگری هم زیر صفر بود. بلیت نداشتیم و ورزشگاه نرفتیم و از پای تلویزیون بازی‌ها را دیدیم. ولی ان شاالله که صعود می‌کنیم. علاوه بر تیم ایران طرفدار تیم آلمان هستم و ان شاالله که قهرمان هم می‌شود.»

سفر فوتبالی و خانوادگی

سعید خدادادی با همسر و دو دخترش به صورت خانوادگی از شمال ایران به قطر آمده‌اند: «بازی با انگلیس ترکیب فکر کنم اشتباه بود و بجه‌های تیم ملی استرس و فشاری زیادی روی‌شان بود و اصلا حرفی برای گفتن نداشتند. ولی بازی با ولز ترکیب بهتری بود و استرس کمتری داشتند و از اول رو به جلو بازی می کردند و این باعث موفقیت تیم ملی بود.»

خدادادی امیدوار است که ایران به مرحله بعد صعود می‌کند. او به جز ایران، طرفدار فرانسه است و این تیم را قهرمان این دوره می‌داند.

مجتبی دارا به همراه خانواده برای دیدن فوتبال به قطر آمده است: «بازی با انگلیس عالی بود، هر چه عقده بود یک جا روی سر تیم ملی خالی شد و برای بازی با ولز با خیال راحت‌تری توانستند بازی کنند. برای بازی با ولز در ورزشگاه نبودم ولی برای بازی امریکا می‌روم. حتما صعود خواهیم کرد.»

طاها عبداللهی ساکن قطر است. او ترجیح می‌دهد درباره بازی با انگلیس نظری ندهد: «بازی ایران و ولز بهتر شد. دروازه‌بان هم بهتر عمل کرد و توانستیم بازی را ببریم. جو ورزشگاه در بازی ایران و انگلیس خوب نبود و بعد از گل سومی هم که ایران خورد دیگه از لحاظ روحی به هم ریختیم. برای بازی ولز نرفتم و ان شاالله که صعود خواهیم کرد.» طاها علاوه بر تیم ایران طرفدار تیم ولز هم است.

jamjahani2022 1

احسان جوکار: تورم باعث شد نتوانیم به وعده‌مان عمل کنیم

احسان جوکار، رییس هیات فوتبال گراش، نیز این روزها در قطر حضور دارد. جوکار به اتفاق چند نفر از سازمان لیگ و دو نفر از فدراسیون به قطر رفته است. جوکار سال گذشته وعده داده بود تعدادی از اعضای هیات را به قطر ببرد: «به اعضای هیات قول داده بودیم ولی به علت تورم نتوانستیم به وعده‌مان عمل کنیم که جا دارد از آنان پوزش بخواهم.» چند بازیکن با سابقه فوتبال گراش مانند جواد رامیارپور، سعید رایگان و جواد خورشیدی با هزینه شخصی در قطر حضور دارند. 

احسان جوکار در کنار دیدن بازی‌ها، پنجشنبه‌ها با شبکه استانی فارس نیز به عنوان کارشناس همکاری دارد. جوکار از طرفداران سرسخت کارلوس کیروش است و در مورد عملکرد او در تیم ملی می‌گوید: «من از روز اول گفتم مربی بسیار توانا و خوشفکری‌ست. من به نظرم در بازی با انگلیس خیلی زیرکانه بازی کرد چون با آنالیزی که از انگلیس کرده بود می‌دانست به نوعی بازنده بازی‌ است ولی نه با شش گل. بنابراین به نظر من نمی‌آمد ارنج اصلی خود را رو کند و با یک سیستم سردرگم بازی را شروع کرد. اگرچه که مصدومیت بیرانوند نیز شکل بازی ایران را عوض کرد. اما در بازی با ولز با یک سیستم دگرگون شده و به‌روز به نمایش گذاشت و ما می‌توانستیم بیش از دو گل به ولز بزنیم.»

رییس هیات فوتبال در مورد شانس صعود ایران می‌گوید: «به نظرم چون ابتکار عمل دست خودمان است، ان شاالله از این گروه صعود می‌کنیم.»

jamjahani2022 17

نبرد عشق و عقل در فوتبال دیدن

ایرج شبانی بیشتر در رشته والیبال شناخته شده است اما برای دیدن بازی‌های جام‌جهانی و در کنار آن دیدن دوستان به قطر رفته است. او می‌گوید: «برای بازی با انگلیس بیشترین اشتباه را کیروش در مهره‌چینی داشت و باعث باخت ایران شد. جو خوبی بود، تماشاگران ایرانی بیشتر از انگلیس بودند تقریبا ۶۰ به ۴۰ بود، بعد از باخت ایران شعارها شروع شد. بازی با ولز هم در نیمه اول زیاد جالب نبود ولی در نیمه دوم ایران یکی از بهترین بازی‌ها خود در دوران جام‌جهانی از خود داشت. برای گل‌زنی هم اتفاقا پشت دروازه بودم و از نزدیک دیدم.»

شبانی تنهایی آمده است و اینجا با دوستان دیگر همراه شده است. او می‌گوید: «برای صعود فعلا معلوم نیست ان شاالله که صعود می‌کنیم. غیر از ایران از قدیم طرفدار آلمان و تا حدود هم طرفدار فرانسه هستم.»

سعید رایگان معلم است و سال‌ها برای تیم جوشن توپ زده است. سعید به همراه جمعی از فوتبالی‌های گراش در قطر حضور دارد:  «فقط برای دیدن بازی‌ها به قطر آمده‌ام. برای تفریح هم نیست. با اکیپ ورزشی از برادران افشار و داورها آمده‌ایم.»

رایگان در مورد بازی‌های ایران می‌گوید: «بازی با انگلیس دیگری جایی برای حرف نماند ولی برای بازی با ولز کلا برنامه تغییر کرد و این احتمال را می‌دادم که کیروش استراتژی‌اش این باشد که با خیال راحت باخت بدهد ولی برای بازی با ولز رو دست بزند. متاسفانه اینکه خوشبین به صعود هستیم من نگران هستم و آمریکا تیم خوبی است و جلو انگلیس هم ایستاد. پیش‌بینی می‌کنم بازی با امریکا را ۰-۲ ببازیم.»

سعید رایگان در مورد دیگر تیم‌های جام می‌گوید: «طرفدار تیم بزریل هستم ولی قهرمان نمی‌شود.»

غلامرضا افشار هم یکی از فوتبالیست‌های گراش است که به همراه تعدادی دیگر از افشارها در قطر حضور دارد. او در مورد بازی‌های ایران می‌گوید: «بازی با انگلیس چند عامل دست به دست هم داد تا این شرایط پیش آید. مصدومیت بیرانوند هم در روحیه تیم تاثیر گذاشت و ترکیب تیم هم ناجور بود. جو ورزشگاه هم همدل نبودند، نه تماشاگران و نه بازیکنان هیچکدام با هم همدل نبودند. بازی با ولز خدا را شکر هم هواداران کمی تشویق کردند و هم بازیکنان یکدل و اتحاد داشتند و باعث شد نتیجه بگیریم.»

افشار در مورد صعود معتقد است: «ان شاالله که صعود می‌کنیم و البته بستگی با بازی‌های دیگر هم دارد. علاوه بر ایران طرفدار تیم برزیل و فرانسه هم هستم.»

حاج رضا یحیی‌پور در سال‌های دور رییس هیات فوتبال گراش بوده است. او می‌گوید:‌ «بازی با انگلیس علی رغم میل باطنی آن چیزی که اصلا پیش‌بینی نمی‌کردیم اتفاق افتاد و باعث ناراحتی تمام هواداران و به خصوص هوادارانی که از ایران آمده بودند و باید این بازی را فراموش کنیم. بازی با ولز هماهنگی خیلی خوبی داشت و هواداران هم به موقع تشویق می‌کردند. خواندن سرود ملی هم خیلی بهتر بود بر خلاف بازی با انگلیس که سرود ملی را نخواندند. بازی با ولز خیلی بهتر بود و باعث خوشحالی ایرانی‌ها شد.»

او در مورد شانس صعود می‌گوید: «اگر انگلیس و آمریکا تبانی نکنند قطعا صعود می‌کنیم. علاوه بر تیم ایران به خاطر مهمان‌‌نوازی قطری‌ها طرفدار تیم قطر هستم که حذف شد.»

از حرفه‌ای‌ها تا سیاحان

حسن قاسمی به تنهایی به قطر آمده است: «بازی با انگلیس اصلا خوب نبود و بد بازی کردند، جو ورزشگاه خیلی بد بود و بحث‌های سیاسی می‌شد. بازی با ولز عالی بود، هم جو ورزشگاه از نظر امنیتی خوب و آرام بود و ان شالله صعود می‌کنیم.» قاسمی فقط برای بازی‌های ایران آمده است و می‌گوید: «طرفدار هیچ تیم دیگری نیستم.»

محمد فدایی هم تنها آمده و اینجا با بقیه همراه شده است: «بلیت هر سه بازی ایران را گرفتم. آمده‌ام که بازی‌های را ببینیم، تشویق کنیم و ان شالله صعود کنیم و دست پر برگردیم. بازی با انگلیس اصلا خوب نبود و خیلی حالمان خراب شد. بازیکنان اصلا روحیه نداشتند و در جام جهانی فقط طرفدار تیم ایران هستم.»

محمد تمیز با اکیپ ۴ نفره به قطر آمده‌اند و به جز ایران طرفدار برزیل است: «برای دو بازی ایران با انگلیس و ولز به ورزشگاه رفتیم. بازی انگلیس زیاد خوب نبود ولی ان شاالله که صعود می‌کنیم.» 

جعفر اسدی: دعواهای داخل استادیوم ربطی به فوتبال نداشت

جعفر اسدی به همراه یک گروه دوستانه از ایران به قطر رفته‌اند. محمدجعفر و احمد اسدی، جواد و علی رامیارپور و جواد خورشیدی اکیپ آن‌ها بود که خلیل، اسماعیل و علی اسدی در قطر همراه آنان هستند. محمد جعفر اسدی می‌گوید: «سه نفر بلیت سه بازی اول ایران بلیط داشتند و ما سه نفر بازی‌های ایران با انگلیس و امریکا را داریم و قطعا در صورت صعود برای بازی‌های بعدی هم هستیم. خلیل و اسماعیل چند بازی خارجی از جمله بازی برزیل هم بلیت دارند. ما تلاش کردیم بازی‌های مهم را بلیط بگیریم که تا الان موفق نشده‌ایم.»

اسدی در مورد بازی اول ایران می‌گوید: «در بازی اول شور و هیجان خیلی بالا بود همزمان استرس خاصی وجود داشت. هم از لحاظ روحی روانی و اوضاع سیاسی ایران تاثیر زیادی روی روحیه همه و حتی ما هم گذاشته بود. مظلوم‌ترین قطعا بازیکنان ما بودند که در صورت خواندن سرود ملی قطعا با فحاشی یک عده تماشاگرنما روبه‌رو می‌شدند. در چهل دقیقه اول تماشاگران سنگ تمام گذاشتند، تشویق کردند. شعارهایی که پشت دروازه ایران داده می‌شد، هیچ ربطی به نحوه فوتبال ایران نداشت. حتی دعوا سر پرچم بین دو تماشاگر بود ما هم در حد توان تلاشمان این بود از پرچم پر افتخار خودمان حمایت کنیم.»

جعفر اسدی می‌گوید: «در طول بازی عده‌ای می‌خواستند تشویق‌ها را به حاشیه ببرند که اکثریت همراهی نمی‌کردند. در کل امنیت ورزشگاه نیز فوق‌العاده خوب بود ولی به هر حال نتیجه خیلی بد و دور انتظار بود. بازی بعدی فقط دو نفر از گروه ما بلیت داشتند. به گفته پسر عمویم جو بسیار عالی، روحیه خیلی بالا و با خواندن نوای سرود ملی همه چی بر وفق مراد بود.»

اسدی در مورد تفریحات گروه‌شان در زمان حضور در قطر می‌گوید: «به اتفاق عموزاده‌ها، بازی‌های مهم را در فیفافن‌زون از  ال‌سی‌دی خیلی بزرگ با تماشاگرانی از اقشار و ملیت‌های مختلف می‌بینیم. در بزرگ لوسیل هم برای من خیلی جالب و زیبا بود که با پرچم کشورها طراحی شده بود. جشن و پخش موسیقی به زبان کشورهای شرکت کننده در بازی‌ها هم از جذابیت‌های جام جهانی است.»

جعفر در زمینه پرورش پرندگان و خوشنویسی نیز فعالیت دارد. او می‌گوید: «قطعا مهمترین بخش برای ما سوق واقف بود. بخش پرندگان زینتی و شکاری خیل توجه من را که تولیدکننده پرنده‌های زینتی هستم جلب کرد و با چند شرکت پرندگان شکاری طرح توسعه دادیم و پیگیر هستم. همچنین قسمت هنری سوق خیلی لذت بردیم و  قسمت ارائه هنرهای زیبا از خطوط عربی گرفته تا انواع تکنیکهای نقاشی. در کل شور و حال سوق واقف بسیار دیدنی بود.»

جام‌جهانی فرصتی برای دیدن و لذت بردن است. اگر شرایط مهیا بود شاید گراشی‌های بیشتری را در قطر می‌دیدیم. همان‌طور که فرصت اقتصادی جام جهانی برای ایران از دست رفت خیلی از گراشی‌ها هم حسرت این را می‌خورند که نتوانستند از جام جهانی در یک کشور همسایه لذت ببرند. برای آن‌ها که رفته‌اند هم جام جهانی فوتبال یک جام جهان‌نما برای شناخت دنیا بوده است.