بستن

کتابخانه‌ ساخته‌ایم، امیدواریم مردم استفاده کنند

هفت‌برکه: با حضور خانواده مرحوم حاج رضا عظیمی و مدیر کل کتابخانه‌های استان فارس، فاز دوم کتابخانه عمومی عظیمی گراش افتتاح شد. منوچهری اعلام کردم اختصاص بودجه، نیروی انسانی و امکانات این کتابخانه بستگی به میزان استقبال مردم دارد. 

به گزارش هفت‌برکه، دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ یک روز پیش از آغاز هفته کتاب، با افتتاح فاز دوم، ساخت کتابخانه عمومی عظیمی به پایان رسید. این کتابخانه در محل نخستین کتابخانه عمومی گراش، روبه‌روی بقعه شیخ عبدالله ساخته شده است و بخش عمده‌ی هزینه آن را خانواده مرحوم حاج رضا عظیمی پرداخت کرده‌اند.

ساخت کتابخانه عمومی از رهبر محبی تا رضا عظیمی

به گزارش هفت‌برکه، از کلنگ‌زنی این ساختمان در آذر ۱۳۹۱ تا تکمیل آن نزدیک به ده سال به طول انجامید. سیما برزین، رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گراش، در مورد بودجه ساخت این ساختمان گفت: «خانواده عظیمی حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان برای ساخت کتابخانه هزینه کردند. ۴۵۰ میلیون تومان از محل نیم درصد درآمد شهرداری که به کتابخانه‌ها پرداخت می‌شود و همین‌طور بودجه اداره کل کتابخانه‌های فارس بوده و ۲۲۵ میلیون تومان نیز از بودجه‌های دولتی در این ساختمان هزینه شده است.»

حاج زین‌العابدین محبی معروف به رهبر محبی، کتابخانه عمومی گراش را سال ۱۳۴۷ ساخت. مدتی در بعد از انقلاب این کتابخانه تعطیل بود. دوره جدید فعالیت کتابخانه از سال ۱۳۷۰ با حضور عبدالمهدی آیینه‌افروز و انجمن کتابخانه عمومی آغاز شد. از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۴ صغری جعفرزاده کتابدار و بعد از آن مسئول کتابخانه و رییس اداره کتابخانه‌های گراش بود. سال ۱۳۸۲ به دلیل فرسوده بودن ساختمان، کتابخانه موقتا به طبقه دوم پاساژ امام حسین(ع) منتقل شد. 

سال ۱۳۹۱ کلنگ ساختمان جدید به زمین زده شد و بعد از مدتی حاج عزیز عظیمی متولی ساختمان به نام پدرش حاج رضا عظیمی شد. این کتابخانه با زیربنای ۱۰۷۰ متر ساخته شده است. فاز اول این کتابخانه در  سال ۱۳۹۸ در طبقه بالا افتتاح شد. با افتتاح فاز دوم، مخزن کتاب و سالن‌های اصلی به طبقه همکف منتقل شد و از محل پیشین به عنوان سالن مطالعه استفاده خواهد شد. 

عبدالمهدی آیینه‌افروز، عضو انجمن کتابخانه‌های عمومی گراش و رییس این کتابخانه در سال‌های پیش، در سخنان خود در مراسم افتتاحیه اشاره‌ای به سوابق کتابخانه عمومی گراش کرد گفت: «ساخت این ساختمان آرزوی ۳۰ساله‌ی من بود. از سال ۱۳۷۰ با کمک انجمن کتابخانه را دوباره راه‌اندازی کردیم. بعد از سال ۱۳۸۲ و انتقال به ساختمان مجاور، مدت‌ها به دنبال خیر بودیم که در نهایت به حاج عزیز عظیمی معرفی شدیم و ایشان زحمت ساخت کتابخانه را متقبل شدند. جا دارد در اینجا از زحمات همسرم خانم جعفرزاده از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۴ تشکر کنم که یک تنه کار ساخت کتابخانه را شروع کردند.»

فرماندار گراش: خوشحالیم که ذائقه خیرین به سمت کارهای فرهنگی رفته است

محمود طاهرزاده فرماندار گراش گفت: «در شهرستان گراش خدا را شکر می‌کنیم خیرین عزیزی هستند که همیشه پای کار نظام، دولت و مردم بودند و این یکی از نقاط قوت گراش است. خیرین ما قبلا  بیشتر در حوزه بهداشتی و آموزشی گراش را برند کرده‌اند. خدا را شاکریم که ذائقه خیرین ما و مردم شریف به سمت مسائل دیگری به جز آموزش و بهداشت هم سوق پیدا کرده‌اند. فنی و حرفه‌ای را آقای محسنی ساختند و افتتاح شد. بحث میراث فرهنگی حاج سعید عبداللهی به ما کمک می‌کنند و اینجا هم حرکت خوب خانواده عظیمی را ارج می‌نهیم.»

طاهرزاده با اشاره به تاثیر فضای مجازی گفت: «فضای مجازی تیغ دو لبه‌ای است از یک طرف استفاده می‌کنیم و از طرف دیگر سراسر دردسر و تهمت و … است و اینجا کتاب و کتابخانه مظلوم واقع شده است و خیلی‌ها کمتر به کتابخانه مراجعه می‌کنند و این‌ها برای ما دغدغه است و در این وضعیت نابسامان فضای مجازی باید جوانان، نوجوانان و نخبگان را به سمت کتاب خواندن سوق داد.»

طاهرزاده اشاره کرد که قرار بود این افتتاحیه در هفته کتاب با حضور نماینده برگزار شود ولی به دلیل جلو افتادن برنامه مدیرکل این برنامه امروز برگزار شده است. 

روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های استان فارس، با تقدیر از خانواده عظیمی گفت: صحبت کردن از کار خیر در گراش مانند زیره به کرمان بردن است. شاید این کار باعث شود منابع دولتی کمتر بیاید ولی باید بپذیریم منابع دولتی قطره‌چکانی است و کار خیر است که برکت دارد.»

منوچهری گفت: «خیری که در حوزه دانایی انجام می‌شود نشان می‌دهد خیر نگاه بلندمدتی دارند. خانواده عظیمی کار بزرگی انجام دادند. ایمان داشته باشید که این کتابخانه مامنی خواهد شد برای کودکانی که آینده این شهر را می‌سازند.»

برای اختصاص امکانات کتابخانه به تعداد اعضا کتابخانه نگاه می‌کنیم

مدیر کل کتابخانه‌‌های فارس گفت: «کتابخانه عظیمی در ۱۰۷۰ متر مربع در دو طبقه با استاندارد کامل و تجهیزات بروز ساخته شده است. در بخش کودک فضای خوبی تامین شده و کتابخانه منابع خوبی دارد. اینجا فضایی فراهم شده که مردم باید بیایند استفاده کنند چون از این به بعد برای اختصاص امکانات نگاه به عضویت و استفاده مردم می‌کنیم. حضور مردم است که هم ما و هم خیر محترم را دلگرم می‌کند.»

منوچهری با درخواست عضویت افراد در کتابخانه گفت: «خواهش ما این است که شما به عنوان مروج فرهنگ مردم را دعوت به کتابخانه کنید و امکانات را معرفی کنید. ما در کتابخانه‌های مرکزی تا ۴۰ خدمت را داریم که اینجا هم استحقاق آن را دارد که تمامی این خدمات را داشته باشد. سال گذشته هم در خدمت خانواده عظیمی به عنوان خیر نمونه بودیم و دعای تک‌تک کسانی که از این کتابخانه استفاده می‌کنند بدرقه آنان است.»

در هفته کتاب عضویت در کتابخانه‌های عمومی رایگان است و افراد می‌توانند از با مراجعه حضوری یا از طریق سایت samanpl.ir عضو کتابخانه شوند. 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

  1. آدرس تک تک کبابی ها رو بلدم حتی تو جاده خاکی های فرعی چک چک وشمس آباد ولی کتابی نه .حالا این کتابخونه آدرسش کوجاست؟؟؟زنده باد تمام خیراندیشانِ نیکو سرشت ونیکو خصال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top