بستن

پارکینگی در نقطه طلایی شهر

هفت‌برکه: با نزدیک شدن به زمان افتتاح بازار طلا در مرکز شهر گراش یک بار دیگر موضوع پارکینگ مناسب در مهمترین خیابان گراش اهمیت پیدا کرده است.

به گزارش هفت‌برکه، شهریورماه ۱۳۹۵ در مرکز شهر روبه‌روی پارکینگ باغ ملی ساختمانی تجاری با زیربنای ۴ هزار متر در دو طبقه کلنگ‌زنی شد، حالا با گذشت ۶ سال از کلنگ‌زنی این ساختمان حسین فولادی، رییس هیات امنای بازار طلا از مراحل پایانی کار و افتتاح آن قبل از سال جدید خبر داد. اما در محلی که برای پارکینگ در نظر گرفته شده است همچنان اداره ثبت اسناد و املاک مستقر است.

 

پارکینگی که همچنان اداره است 

حبیب مهرابی رییس دوره چهارم شورای شهر گراش در مورد پیشینه این محل به هفت‌برکه گفت: «این ساختمان در زمان شورای سوم و با پیگیری آقای حسنی و دکتر فتحی برای راه‌اندازی اداره ثبت اسناد اجاره شده بود اما تا دوره شورای چهارم حتی اجاره آن نیز پرداخت نشده بود. در دوره چهارم با مبلغی که به عنوان حذف پارکینگ برای صدور پروانه ساختمان بازار طلا پرداخت شده بود به عنوان پارکینگ بازار طلا خریداری شد. به جز آن اجاره‌های معوقه نیز پرداخت شد و یک دستگاه خودرو و هزینه تعمیرات محل را هم شورای اسلامی شهر دوره چهارم برای اداره ثبت اسناد و املاک پرداخت کرد.»

مهرابی در مورد اقدامات انجام شده برای جابجایی اداره ثبت گفت : «در دوره چهارم هم ما به دنبال جابجایی اداره ثبت اسناد بودیم تا سریع‌تر فضا برای ایجاد پارکینگ ایجاد شود که محل پیش‌نهادی در خیابان بسیجی تایید نشد. این ساختمان در حال حاضر در تملک شهرداری است و باید تا قبل از افتتاح بازار طلا به پارکینگ تبدیل شود.»

در جلسه شورای ترافیک ۱۵ اسفند سال ۹۷ و انتشار گزارشی از سوی هفت‌برکه هیات مدیره‌ی بازار طلا اعلام کرد با این که پارکینگ را از ساختمان حذف کرده‌اند، اما زمین روبه‌روی بازار را برای تامین پارکینگ خریداری و در اختیار شهرداری قرار داده‌اند. مصطفی خورشیدی، نایب رییس شورای پنجم در جلسه شورای ترافیک سال ۹۷ گفته بود، «ساختمان اداره ثبت متعلق به شهرداری است و سال آینده به دنبال تبدیل این محدوده و مغازه عباس نجار به پارکینگ هستیم. تصمیم در مورد حذف پارکینگ در دوره گذشته گرفته شده است و ما به دنبال حل مساله هستیم و مساله پارکینگ را پیگیری می‌کنیم. غیر از این هم نقاطی را برای پارکینگ در نظر گرفته‌ایم. از جمله به فکر پارکینگ برای حسینیه اعظم هستیم تا زمین تخریب شده متعلق به آقای محمدی را خریداری کنیم.»(خبر در هفت‌برکه)

دوره‌های چهارم و پنجم شورا گذاشت و همچنان اداره ثبت در ساختمانی که قرار است پارکینگ شود مستقر است. 

فولادی: ۱۵ درصد کار باقیمانده است

حسین فولادی، رییس هیات امنای بازار طلا شهرستان گراش گفت: «این پروژه در سال ۹۵ کلنگ‌زنی شده است و تقریبا در مرحله پایانی کار هستیم و می‌توان گفت ۱۵ درصد از کار باقی‌مانده است که آن هم بستگی به مهندس حامد عبدالهی دارد که هر چه سریعتر کار را به پایان برساند و پروژه را افتتاح کنیم. پروژه بازار طلا فروشان در سه طبقه که شامل زیرزمین غیر تجاری و دو طبقه همکف و اول تجاری با حدود ۶۰ غرفه از سال ۹۵ با مشارکت طلافروشان سطح شهر کلید خورد که هدف اصلی پروژه ایجاد امنیت پایدار برای طلافروشان است که بدون دغدغه و در محیطی آرام فعالیت کنند.»

فولادی با اشاره اینکه فقط ۱۵ درصد از کار باقیمانده است افزود: «بخشی از سرامیک کف در طبقه همکف فقط مانده است که اگر تمام شود قبل از سال جدید افتتاح می‌کنیم. یکی از دلایلی هم که شاید سرامیک کف در طبقه همکف هنوز کار نشده است این است که به دلیل استفاده از داربست مجبور هستیم بخشی که این مرحله در انتهای کار انجام دهیم.»

رئیس هیات امنای بازار طلا در خصوص پارکینگ بازار طلا گفت: «با حذف پارکینگ از ساختمان بازار طلا که خواسته بجا طلافروشان بود و از نظر امنیتی نمی‌شد که خود ساختمان پارکینگ داشته باشد، با پرداخت ۴۵۰ میلیون تومان به شورای شهر ساختمان روبروی بازار طلا (مجاور حسینیه ۱۴ معصوم(ع) که اداره ثبت است به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان خریداری شد و در اختیار شهرداری قرار گرفت تا بعد از جابجایی اداره ثبت تخریب و به پارکینگ تبدیل شود. اما مشکل پارکینگ بازار طلا هنوز برطرف نشده است و اداره ثبت قصد بلند شدن از این مکان که در تملک شهرداری است را ندارد.»

فولادی در ادامه به پیشنهاد دیگری برای پارکینگ بازار طلا اشاره کرد و افزود: «اخیرا با رایزنی که با شورای فعلی داشتیم ظاهرا طرحی گسترده‌تر در منطقه کنار حسینیه ۱۴ معصوم (ع) برای تعریض معابر و پارکینگ در همان منطقه دارند که قول دادند در آینده‌ای نزدیک اجرایی می‌شود. علاوه بر مکان اداره ثبت که خریداری شده است دو قطعه زمین خالی جنب و پشت بازار طلا وجود دارد که رایزنی‌های لازم جهت ایجاد پارکینگ انجام شده است که می‌توان گفت تقریبا مشکل پارکینگ در اطراف بازار طلا را نداریم.»

حسین فولادی در پایان اظهار داشت:‌ « امیدواریم تمرکز صنف طلا الگویی برای دیگر صنوف از جمله موبایل، میوه فروشان و صنوف آلاینده و کارگاهی مثل تعمیرکاران و کارگاه‌های صنعتی باشد که با تملک غرفه توسط مغازه‌دار هم از بار هزینه‌های مغازه‌داری کاسته شود و هم با هم‌افزایی که با تجمیع صنوف صورت خواهد گرفت باعث ورود خریدار از مناطق و رونق شهر گردیم.»

حامد عبدالهی، پیمانکار پروژه بازار طلا در خصوص تاخیر در افتتاح این پروژه به هفت‌برکه گفت: «اگر از طرف سهامداران تامین مالی مناسب و به موقع انجام شود پروژه به سرعت به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.»

شورای شهر: اداره ثبت را بلند می‌کنیم

علیرضا دانشور، رئیس شورای ششم در خصوص پارکینگ بازار طلا به هفت‌برکه گفت: «در حال رایزنی برای پارکینگ هستیم، بارها درخواست و نامه زدیم که طبق توافقات قبلی اداره ثبت و اسناد شهرستان از محل فعلی خود جابجا شود تا بتوانیم آن بخش را به پارکینگ برای بازار طلا تبدیل کنیم. اگر اداره ثبت و مغازه عباس نجار(ناصری) موافقت کنند و از محل فعلی خود بلند شوند کارها سریعتر پیش می‌رود و می‌توانیم پارکینگ را هم به افتتاحیه برسانیم.»

دانشور در ادامه اشاره‌ای هم به آخرین رایزنی‌ها باخانواده ناصری برای مغازه عباس نجار گفت: «صحبت‌هایی با محمدامین رحیمی دادماد خانواده ناصری به نمایندگی از خانواده ناصری انجام داده‌ایم و توافقاتی هم انجام شده است که ان شاالله توافق نهایی انجام شود و بتوانیم یک طرح بهتر برای پارکینگ آن بخش داشته باشیم.»

رئیس شورای ششم با اشاره به اینکه اگر جابجایی اداره ثبت به تاخیر افتاد مکان جایگزینی برای پارکینگ در نظر گرفته شده است افزود:‌ «اگر این اتفاق محقق نشود و توافقات فعلا به نتیجه نرسد مجبور هستیم موقتا یک پارکینگ جایگزین به بازار طلا بدهیم تا ما از مراحل قانونی وارد شویم و اداره ثبت را از جای فعلی خودش بلند کنیم. محل پیشنهادی ما هم برای پارکینگ موقت بازار طلا زمین مقابل حمام دهباشی است که می‌شود کارهایش را انجام داد و برای پارکینگ موقت از آن استفاده کرد. در جلساتی هم که با فرماندار برای انتقال اداره ثبت به جای دیگر داشتیم قرار شد یک مکان دیگر را برای این اداره در نظر بگیریم تا سریعتر منتقل شود، چند مورد هم پیشنهاد شده است ولی هنوز توافقی حاصل نشده است.»

بر اساس گفته‌‌های غیر رسمی گزینه محتمل برای محل جدید اداره ثبت، محل سابق دادگاه گراش در بلوار شهدا نزدیک اداره تبلیغات اسلامی است. این محل بعد از انتقال دادگاه گراش به محل جدید دادگستری، کاربری مشخصی ندارد.

اداره ثبت: استان می‌گوید بلند نشوید

اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان گراش  ۳۱ تیرماه ۹۲ بعد از سه سال کش و قوس راه‌اندازی شد و در حال حاضر هدایت‌الله رحیمی درازی که در آستانه بازنشستگی ست، ریاست این اداره را بر عهده دارد.

هدایت‌الله رحیمی درازی، رئیس اداره ثبت و اسناد شهرستان گراش در خصوص انتقال این اداره به مکان دیگر به هفت‌برکه گفت: «از همان ابتدای کار یعنی در سال ۹۲ وقتی قرار شد این اداره را به گراش بدهند استان به شورای آن زمان گفته بود که شرط داشتن اداره ثبت در گراش این است که باید محل این اداره تامین شود، این محل در اختیار اداره قرار گرفت و کار شروع شد.»

رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان گراش در ادامه افزود: «بعد از مدتی شورای شهر ساختمان این اداره را برای پارکینگ خریداری کرد و الان مدتی است که نامه زده‌اند اداره ثبت باید به مکان دیگری برود ولی مکانی هم برای آن در نظر نگرفته‌اند، خدایی نکرده بحث این نیست که ما نمی‌خواهیم از اینجا بلند شویم ولی باید یک ساختمان در شان اداره ثبت گراش در نظر گرفته شود بعد نامه‌نگاری‌ها برای بلند کردن ما شروع شود. ما هم وقتی نامه‌های دریافتی از شورا را به استان منتقل می‌کنیم به ما می‌گویند بلند نشوید.»

رحیمی با بیان اینکه اداره ثبت زمین دارد ولی بودجه‌ای برای ساخت آن ندارد گفت:‌ «یک زمین به اداره ثبت داده‌اند ولی چه کسی بسازد؟ زمین خالی بدون بودجه و بدون خیر که کار ما را راه نمی‌اندازد، چند ساختمان هم که به ما معرفی کردند به تایید استان نرسید، برای مکان جدید باید به تایید استان هم برسد ما نمی‌توانیم به خواست خودمان یا شورای شهر این محل را تخلیه و به محل پیشنهادی آن‌ها برویم باید استان هم تایید کند.»

پارکینگی در نقطه طلایی شهر

قفل شدن موضوع بین شورای اسلامی شهر و اداره ثبت اسناد و املاک باعث شده که فرماندار گراش یک بار دیگر موضوع را در دستور کار قرار دهد. شاید دخالت فرماندار بتواند این گره کور را باز کند.

کمبود پارکینگ در خیابان امام به عنوان یکی از پر رفت‌آمدترین معابر شهر گراش کاملا مشهود است و طرح‌های مختلفی در این مدت اجرا شده است. ۱۳ سال پیش شرکت دسا با هدف ایجاد پارکینگ طبقاتی و مجتمع تجاری باغ ملی را تخریب کرد اما این طرح شکست خورد تا باغ ملی به پارکینگ ملی تبدیل شود. حتی در دوره‌ای شورای پنجم طرح یک طرفه کردن این خیابان را روی میز گذاشت.

حسین‌ مهروری در روزهای پایانی مسئولیت خود در شهرداری گراش گفته بود : «مبلغ خوبی از محل درآمدهای حذف پارکینگ در حساب شهرداری ذخیره شده است و شهرداری آمادگی دارد با خرید زمین مناسب از این مبلغ برای رفع مشکل پارکینگ خیابان امام استفاده کند.» با این بودجه خرید زمین‌های مجاوری ساختمان اداره ثبت نیز برای شهرداری دور از دسترس نیست. 

باید دید شورای ششم چه طرحی را برای این منطقه که در نقطه طلایی شهر و روبه‌روی بازار طلا است اجرا خواهد کرد البته گام اول اجرای هر طرحی جابجایی اداره ثبت اسناد است. 

 

 

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

1 نظر

  1. اداره ثبتی که کارایی نداره بدو نبودش چه فرقی میکنه یه پرونده دارم ۹ ساله اونجا افتاده دیگه قیدشو زدم از بس امروز و فردا کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top