هفت‌برکه: سوگواره عکس عاشورایی گراش، یکی از پردوام‌ترین برنامه‌های هنری در جنوب فارس، برگزیدگان دهمین دوره‌ی خود را معرفی کرد.

14010704 Soogvareh Aks Ashura 1

 

به گزارش هفت‌برکه، آیین پایانی دهمین سوگواره عکس عاشورایی گراش دوشنبه‌شب، چهارم مهرماه ۱۴۰۱، در سالن سینما فرهنگ گراش برگزار شد. مریم محمودی، کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش، اولین سخنران این مراسم بود که بعد از خوش‌آمدگویی به حاضرین، سوگواره‌ی عکس عاشورایی را رویدادی مستحکم و قابل تقدیر دانست و گفت با استناد به این عکس‌ها که هر کدام نمادی از آداب و رسوم مردم گراش هستند، ما و آیندگان به درک بهتری از فرهنگ و مردم گراش خواهیم رسید. محمودی ضمن گلایه از بی‌مهری‌ها نسبت به این سوگواره علی‌رغم مضمون مذهبی و هنری آن، از جواد آب‌افکن، رییس انجمن فیلم و عکس گراش؛ مجید افشار، دبیر اجرایی دهمین دوره سوگواره؛ اعضای انجمن فیلم و عکس و حامیان مادی و معنوی سوگواره تشکر کرد.

پیش از بخش تقدیر از حامیان مادی و معنوی سوگواره، گروه دمام‌زنی جوانان قمر بنی هاشم(ع) به اجرا پرداختند. سپس با اهدای لوح تقدیر، از حامیان جشنواره شامل اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان گراش، انجمن فیلم و عکس شهرستان گراش، شورای اسلامی شهر گراش، موسسه فرهنگی و هنری هفت‌برکه گراش، موسسه خیریه شباب‌البرکه، چلوکبابی صالح، استودیو عکاسی پلک، بنیاد خیریه آل فرج، رسانه خبری پندری، مشاور املاک کاوش و تزیینات اتومبیل گلوریا و مرکز فروش لوازم طبیعت‌گردی گلوریا تشکر شد.

سخنرانی دکتر ابراهیم مهرابی، استاد فلسفه اسلامی، بخش دیگر برنامه اختتامیه بود. پس از آن نیز کلیپی به یاد احمدرضا سجادی، هنرمند عکاسی و از اعضای انجمن فیلم و عکس و دبیر دومین جشنواره عکس پلک گراش، که در روزهای گذشته در تصادف رانندگی جان سپرده بود، پخش شد. کلیپی از نحوه‌ی آماده‌سازی و برگزاری سوگواره نیز در ادامه پخش شود و در آن، دست‌اندرکاران به صحبت درباره‌ی سوگواره و عکس‌ها پرداختند.

پیش از بخش اصلی برنامه یعنی اعلام برندگان، خودکامه، مجری برنامه، بیانیه‌ی هیات داوران سوگواره را خواند. یسنی یزدان‌پناه، جواد آب‌افکن و مصطفی رحمانی، هیات داوران این دوره از سوگواره، ضمن توجه دادن به نقش عمیق مردم گراش در سوگواری محرم، بر لزوم افزایش مهارت‌های فنی و تکنیکی عکاسان تاکید کردند. دغدغه‌ی هیات داوران، توجه نهادها و افراد برای تداوم این برنامه بود. از سه داور این سوگواره نیز در ادامه تقدیر شد.

 

برگزیدگان دهمین سوگواره عکس عاشورایی

اسامی برگزیدگان هیات داوران و بازدیدکنندگان سوگواره در دو بخش اعلام شد، اول عکاسان شایسته‌ی تقدیر و بخش ویژه‌ی علمدار و جایزه‌ی انتخاب بازدیدکنندگان؛ و سپس بخش آزاد سوگواره.

سحر فانی برای مجموعه عکس خانه پورکریمی؛ و هادی افشار در بخش آزاد، لوح سپاس شایسته تقدیر را دریافت کردند.

Sahar Fani Soogvareh Hadi Afshar T Soogvareh

نازنین کشاورز لوح سپاس اثر برگزیده از نگاه بازدیدکنندگان سوگواره را دریافت کرد. عکس او با ۷۵ رای به این رتبه رسیده بود.

Nazanin Keshavarz T Soogvareh

در بخش ویژه علمدار، حمید بهرامی مقام سوم، هانیه امانی مقام دوم، و هادی افشار مقام اول را کسب کردند. برگزیدگان این بخش تندیس سوگواره، لوح یادبود، یک جلد کتاب و یک فلش و هدیه‌ی نقدی دریافت کردند.

Hamid Bahrami 3 Soogvareh Hanieh Amani 2 Soogvareh Hadi Afshar 1 Soogvareh

در بخش آزاد سوگواره نیز هانیه روانبد و طاهره قایدی به مقام سوم مشترک رسیدند. محمدامین نوبهار مقام دوم، و علی رایگان مقام اول را کسب کردند. جوایز برگزیدگان این بخش نیز شامل تندیس سوگواره، لوح یادبود، یک جلد کتاب و یک فلش و هدیه‌ی نقدی بود.

Hanieh Ravanbod 3 Soogvareh Tahereh Qaedi 3 Soogvareh Amin Noubahar A2 Soogvareh Ali Raygan 1 Soogvareh

 

عکس‌های هادی افشار از مراسم پایانی این سوگواره را نیز در ادامه ببینید.