بستن

کمد ۸: «خانه‌داری» را از ظاهرش قضاوت نکنید

هفت‌برکه: «کمد» عنوان ستونی است که در آن نویسندگان هفت‌برکه به معرفی کتاب، موسیقی و فیلم می‌پردازند. از این پس، سمیه کشوری، کارشناس سینما (گرایش فیلمنامه) و کارشناس ارشد نویسندگی رادیو، این ستون را به صورت هفتگی می‌نویسد و به صورت یک‌درمیان، یک کتاب و یا یک فیلم و موسیقی را برای علاقه‌مندان ادبیات و هنر معرفی می‌کند.

سمیه کشوری:

وقتی دوستم کتاب «خانه‌داری» را بهم داد، از اسم کتاب حدس زدم داستان درباره‌ی زنی است که از همسرش جدا شده و یک‌هو با بحران بی‌پولی مواجه می‌شود و تصمیم می‌گیرد با آشپزی روزگار بگذراند؛ شبیه خیلی از فیلم‌های هالیوودی. یادم است با ناامیدی کتاب را باز کردم و شروع کردم به خواندن. ولی اتفاق عجیبی افتاد، کتاب هیچ شباهتی به تصوراتم نداشت. این یعنی هیچ‌وقت کتاب را از روی اسمش قضاوت نکنید، اگر چه اسمِ رمان اولین مواجهه‌ی ما با کتاب است.

رمان «خانه‌داری» اولین کتاب مریلین رابینسون است که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد. این کتاب به عنوان رمان کلاسیک مدرن مورد استقبال منتقدین قرار گرفت و توانست جایزه‌ی ادبی بنیاد همینگوی را از آن خود کند. «خانه‌داری» داستان دو خواهر به اسم روت و لوسیل است. دو خواهر یتیمی که در شهر کوچک و دورافتاده‌ی فینگربون زندگی می‌کنند. البته کتاب از زبان روت روایت می‌شود. مادرِ روت وقتی بچه‌ها کوچک بوده‌اند خودش را در دریاچه غرق می‌کند. آن‌ها بعد از فوتِ مادربزرگ‌شان، تحت سرپرستی عمه‌های مادرش، و بعد از آن تحتِ سرپرستی خاله‌شان سیلویا قرار می‌گیرند. سیلویا شخصیتی بی‌خیال و اسرارآمیز دارد. چالش‌هایی که این دو خواهر در پشت سر گذاشتنِ کودکی با آن مواجه می‌شوند و فضای وهم‌انگیز و بی‌روح زمستانی، به خوبی در داستان به تصویر کشیده شده است.

روت مدام از خاله ‌سیلویا حرف می‌زند، خاله ‌سیلویایی که هر آن ممکن است آن‌ها را ترک کند. در واقع مایه‌ی اصلی داستان هراسِ روت و لوسیل از تنهایی و رها شدن توسط خاله‌شان است. کتاب ریتم کندی دارد ولی درونی‌ترین و عمیق‌ترین احساسات آدمی را واکاوی می‌کند و باعث می‌شود تا آخر، داستان را دنبال کنی.

 

 

دیگر مطالب ستون کمد را از این صفحه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top