بستن

دیگر به فکر تلفن ثابت نباشید

هفت‌برکه: اگر دنبال تلفن ثابت برای منزل یا محل کار خود هستید، باید منتظر بمانید تا یک نفر خط خود را به مخابرات پس بدهد تا به شما واگذار شود! یا هم باید منتظر بمانید تا فیبر نوری از منطقه شما گذر کند و حد نصاب مد نظر مخابرات تامین شود تا شما خط ثابت برای منزل خود داشته باشید.

از شریفی، رئیس مخابرات شهرستان گراش، پرسیدیم افرادی که خطوط تلفن ثابت ندارند چه باید بکنند. او گفت: «مخابرات به بخش خصوصی واگذار شده است، بخش خصوص هم توقع دارد بابت سرمایه‌گذاری‌ای که می‌کند، یک سودی هم به دست بیاورد و ضرر نکند. بیشترین متقاضیان ما از شهرک آزادگان هستند. حتی طرح‌های قبلی در دوره‌های قبل و در دوره ریاست خودم را بارها پیگیری کرده‌ایم. استان به ما می‌گوید باید حداقل ۷۰۰ مشترک فوری در منطقه باشد تا هزینه‌های ما سربه‌سر می‌شود تا بتوانیم برای جایی مثل شهرک آزادگان خطوط تلفن اختصاص دهیم. با صحبت‌هایی که با استان انجام دادیم، تا ۴۰۰ مشترک را می‌توانستیم تضمین کنیم ولی برای ۷۰۰ تا هیچ قولی نمی‌شد به استان داد. پس خطوط مسی برای مناطق کمتر از ۷۰۰ مشترک کاملا منتفی است.»

شریفی در ادامه افزود: «می‌ماند روش دوم و جایگزین که FTTH یا اتصال فیبر نوری به منازل مسکونی است. با منسوخ شدن تکنولوژی سیم‌های مسی با توجه به کیفیت ضعیف صدا و اینترنت، این روش جایگزین شده است. هزینه این روش بالاتر است ولی کیفیت و سرعت بالاتری دارد، به عنوان نمونه مجتمع خودمالکی در گراش از این روش استفاده کرده‌اند. به این شکل که اداره یک فیبر می‌کشد تا دم منزل و مشترک با پرداخت هزینه دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و یک مودم، یک خط تلفن و خط اینترنت دریافت می‌کند و خط دوم هم قابل واگذاری روی این مودم‌ها است. این مودم‌ها خط تلفن و اینترنت با کیفیت، بدون قطعی، بدون نویز در مواقع بارندگی و صاعقه دارند.»

رئیس مخابرات گراش گفت پیشنهاد اول ما برای مناطقی که خط تلفن می‌خواهند و به اداره مراجعه می‌کنند روش FTTH است: «البته که برای این اقدام هم باید ۵۰۰ متقاضی در یک منطقه و مجتمع باشند. این مودم‌ها در بازار آزاد قیمت بالاتری دارند ولی به دلیل اینکه مخابرات به صورت عمده برای مشترکین تهیه می‌کند، مبلغ ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌باشد. در شهرک ۸۰هکتاری هم مردم درخواست داشتند و نامه‌نگاری‌ها و درخواست به استان ارسال شده است و به اندازه‌ای که مردم امضا جمع کرده‌اند طرح ما به استان این است که از همان خطوط تلفن موجود به آن‌ها خدمات بدهیم. برای خیابان بسیج یک طرح فنی دیگر و تکنولوژی دیگری قرار است استفاده شود که در دست بررسی است و به زودی اجرایی می‌شود.»

شریفی در ادامه به رایزنی‌های اداره با شورای شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: «صحبت‌هایی با علیرضا دانشور، رئیس شورای ششم، انجام دادیم که اگر هزینه حفاری و مرمت را شورا یا مردم متقبل شوند، طرح فیبر نوری و اتصال به منازل مسکونی انجام شود، که این اقدام برای مناطقی که ظرفیت دارد انجام شود تا از بسیاری نارضایتی‌ها کاسته شود و به پیشرفت شهر هم کمک می‌کند. ولی این پیشنهاد رد شد و گفتند بودجه‌ای برای این بخش ندارند. الان به خاطر پراکندگی که وجود دارد، استان زیر بار هزینه حفاری نمی‌رود. می‌گوید ۲ میلیون و ۳۰۰ را پرداخت کنید تا فیبر را بکشیم. هر کسی که برای خط تلفن مراجعه می‌کند من این پیشنهاد را می‌دهم که با اهالی محله صحبت کنید تا با این روش خدمت‌رسانی انجام شود ولی هنوز استقبالی برای این نشده است. برای مسکن خلیج فارس هم ابتدا درخواست FTTH دادند ولی به دلیل مبلغ بالا منصرف شدند. حتی مخابرات از این بخش استقبال هم کرد چون حد نصاب را داشتند و مخابرات هزینه حفاری و فیبر را متقبل می‌شد و تا درب مجتمع می‌آمد. ولی تهیه مودم و داخل منزل بر عهده مشترک بود که به خاطر هزینه فعلا منصرف شده‌اند.»

رئیس مخابرات گراش با اشاره به مزیت‌های روش FTTH  گفت: «فیبر خیلی مزیت بالایی نسبت به خطوط مسی دارد و اگر هزینه خطوط مسی را در نظر بگیریم اختلافشان یک میلیون تومان است؛ ولی بازم هم ترجیح می‌دهند از کابل مسی استفاده کنند که مخابرات هم پاسخگوی این بخش نیست و استان می‌گوید حتما باید ۷۰۰ مشترک باشند تا ما اقدام کنیم. برای فیبر نوری باید درخواست دسته‌جمعی باشد و از نظر اقتصادی برای شرکت به‌صرفه باشد. حفاری، مرمت و کشیدن فیبر نوری تا دم در مجتمع با اداره است و فقط آن مبلغ ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را مشترک پرداخت می‌کند. حد نصاب این بخش مثل حد نصاب کابل مسی نیست که حتما ۷۰۰ یا ۵۰۰ تا باشد، اگر درخواست دسته‌جمعی باشد تا ۵۰ تا ۱۰۰ تا هم انجام می‌شود.»

او در ادامه افزود: «در بعضی نقاط شهر هم فیبر رده شده و دیگر هزینه کانال و حفاری و مرمت ندارد، ولی برای نقاطی که به صورت ویلایی است ابتدا مشترک درخواست می‌دهد، اگر به‌صرفه بود حفاری را خودمان انجام می‌دهیم؛ اگر نه حفاری هم با خود اعضا است، مثل مجتمع خود مالکی که هزینه حفاری را هم خودشان انجام داده‌اند و از خدمات فیبر نوری استفاده می‌کنند. البته نقل و انتقال خط در روش فیبر نوری هم امکان‌پذیر نیست، یعنی اگر مشترکی منزل خود را عوض کند و به نقطه دیگری از شهر برود، این مودم و خط قابل انتقال به مکان جدید نیست و باید برای مکان جدید دوباره تهیه کنند. اما برای خطوط تلفن ثابت به روش‌های قدیمی یا همان مسی، باید ابتدا در دفاتر پست بانک درخواست جابجایی بدهید و محل جدید یا مقصد توسط کارشناسان مخابرات بررسی می‌شود؛ اگر امکان فنی باشد و ظرفیت باشد، خط جابجا می‌شود؛ اگر امکان جدید وجود داشته باشد، به جای منتقل کردن خط قبلی، خط جدید دایر می‌شود.»

شریفی در پایان گفت: «تعداد تلفن‌های فعال با کابل مسی در گراش حدود ۱۴هزار مشترک است و ۲۳۸ مشترک FTTH نیز داریم. مجتمع سیمرغ، ساختمان مروارید، مجتمع ولیعصر، ایران‌خودرو، سایپا و زندان ساختمان‌هایی هستند که فیبر نوری دارند.»

 

رییس شورا: با گودبرداری و حفر کانال موافقیم

علیرضا دانشور، رئیس شورای ششم، پیش از این با انتشار متنی در صفحه شخصی خود، خبر از پیگیری شورا برای خطوط تلفن همراه داده بود: «تعدادی از عزیزان درخواست کابل‌کشی و راه‌اندازی خطوط تلفن در شهرک‌ها را ما خواستار شدند که پیگیری‌هایی از جانب شورا انجام شده است. با توجه به نامه‌نگاری‌های انجام‌شده و همچنین دیدار با مدیر کل مخابرات استان و انتقال کمبودها و همچنین درخواست بازدید میدانی مدیر کل که متاسفانه بدلیل بازنشستگی رئیس قبلی اداره مخابرات گراش و نداشتن رئیس برای چندماه این مهم محقق نشد و مجدد با معارفه و حضور فرماندار جدید درخواست‌ها و پیگیری‌ها از سر گرفته شده است.»

دانشور در ادامه با بیان اینکه شورای شهر با گودبرداری و حفر کانال موافق است افزود: «ان‌ شاالله با همکاری مخابرات گراش، استان، شورا و شهرداری جلسه‌ای به منظور بررسی رفع مشکلات با رییس جدید مخابرات بناست برگزار شود. با توجه به درخواست‌های مکرر بزرگواران در خصوص تسهیل فرآیند آغاز این طرح، شهرداری و شورای اسلامی شهر گراش موافقت خود را با انجام گودبرداری و حفر کانال اعلام نموده‌اند. ان شاءالله مخابرات بتواند در تهیه فیبر نوری و اجرای شبکه همت و مساعدت بورزد. لازم به ذکر است این موضوع خارج از حیطه وظایف شهرداری می‌باشد اما با وساطت شورا با این پیشنهاد موافقت شده است.»

نزدیک به یک ماه از اعلام این موضوع از سمت رئیس شورای گراش می‌گذرد و در آخرین پیگیری خبرنگار هفت‌برکه، دانشور اعلام کرد که این جلسه هنوز برگزار نشده است.

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

1 نظر

  1. درود
    برای حل مشکل واگذاری خط تلفن ثابت شهرک آزادگان به هر مشترک دوخط تلفن ثابت واگذاری کنید تا به حد نصاب شرکت مخابرات برسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top