بستن

بهترین کمک به امدادگران: آماده باشید و در خانه بمانید

هفت‌برکه: با توجه به پیش‌بینی وقوع سیل در روزهای آینده، محمد شکاری، رئیس هلال احمر گراش، از شهروندان خواست نکات ایمنی را رعایت کنند و در منزل بمانند.

به گزارش هفت‌برکه، هواشناسی استان فارس برای روزهای سه‌شنبه ۴ مرداد تا جمعه ۷ مردادماه ۱۴۰۱ باران‌های سنگین و سیل‌آسایی را برای جنوب استان فارس پیش‌بینی کرده است. همشهریان به اخطارها توجه کنند.

هر چند نیروهای مختلف امدادی در وضعیت آماده باش هستند اما با شروع بحران و افزایش تعداد امدادخواهی‌ها، مشکلات آغاز خواهد شد. رییس هلال‌ احمر گراش با اشاره به تجربه‌ی سیل دی‌ماه ۱۴۰۰ و بارندگی ده روز پیش، از شهروندان خواست نقاط آسیب‌پذیر منازل خود را شناسایی کنند و قبل از شروع بارندگی، برای کاهش آسیب‌‌ها چاره‌اندیشی کنند. 

شکاری با اشاره به همکاری هلال‌ احمر با ستاد بحران شهرداری گفت: «شهرداری و خدمات شهرداری در حوزه شهری متمرکز است و ما هم با آن‌ها همکاری داریم. در محدوده خارج از شهر و روستاها بار امدادرسانی کاملا بر عهده هلال احمر است. ما باید قسمت‌های وسیعی به غیر از خود شهر و در واقع کل شهرستان را پوشش دهیم. به خاطر همین کار خیلی سخت است.»

رییس هلال‌ احمر گراش گفت: «روستاییان و عشایر عزیز توجه داشته باشند که در روزهای بارندگی به هیچ عنوان چرای دام انجام نشود، مخصوصا در قسمت‌هایی که طغیان رودخانه اصلی وجود دارد. اکثر کشته‌های استهبان تقریبا به همین شکل در مراتع و مناطق آبگیر اتفاق افتاده است.»

شکاری از شهروندان خواست حل مشکل را به شروع بارندگی موکول نکنند: «خانه‌هایی که در بارندگی با مشکل آب‌گرفتگی مواجه می‌شوند، از الان به فکر راهکار باشند و با کیسه‌های شنی یا موانع فلزی جلو در و محل ورود آب را پوشش دهند. در سیل‌های اخیر، خانه‌های آسیب‌پذیر مشخص شده است و ایمن‌سازی باید قبل از شروع بارندگی آغاز شود. خانه‌هایی که اطرافشان خالی است یا احتمال ورود آب به انبار و مشکلات احتمالی وجود دارد، در فکر راهکار باشید. اطراف خانه را محصور کنید تا آب خیلی وارد نشود.»

شکاری در مورد ساختمان‌های آسیب‌دیده گفت: «اگر سقف خمیدگی دارد، از شمعک استفاده کنید. اگر آبریز دارد حتما از الان در فکر تهیه پلاستیک باشید. چون بعد از شروع بارندگی و سنگین شدن سقف، کشیدن پلاستیک تاثیر چندانی ندارد. در خیلی از مواقع وقتی بارندگی شروع می‌شود تماس می‌گیرند برای کمک خواستن، که به دلیل حجم زیاد تقاضا، رسیدگی به همه آن‌ها ممکن نیست. شهروندان عزیز حتما از قبل فکری برای این مشکلات داشته باشند.»

رییس هلال‌ احمر گراش با درخواست از شهروندان گفت: «در هنگام بارندگی در منزل بمانید. مخصوصا در مسیرهای صحرا و بیابان اگر ماشینی گرفتار شد، هیچ نهاد و ارگانی امدادرسانی را به عهده نخواهد گرفت. شهرداری به موارد خارج از محدوده شهر ورود نمی‌کند و برای هلال احمر هم اولویت مناطق شهری است. هلال‌ احمر چون ماشین شاسی‌بلند ندارد، حتی در برخی موارد اصلا امکان کمک‌رسانی هم وجود ندارد و باید از ادارات و از ماشین‌های سنگینی که فرمانداری در اختیارمان می‌گذارد استفاده کنیم.»

هشدارهای روابط عمومی برای شهروندان، کشاورزان و دامداران

شکاری گفت: ما از طریق روابط عمومی هلال‌ احمر نیز با توجه به در پیش بودن بارندگی شدید و احتمال سیلاب شدید هشدارهایی را منتشر کرده‌ایم که امیدواریم شهروندان پیش از بارندگی و در زمان بارش به این هشدارها دقت کنند. 

🔻شـهـرونـدان عزیز:
۱ – از پشت‌بام‌ها بازدید کنید و از باز بودن ناودان مطمئن شوید.
۲ – چنانچه حیاط گودتر از سطح خیابان هست حتما موتور آب‌کش آماده داشته باشید. (لحظه آب گرفتگی شاید نقاط بحرانی شدیدتری در سطح شهر باشد و امکان حضور امدادگران میسر نشود) .
۳ – از تردد غیر ضروری در کوچه و خیابان خودداری شود.
۴ – با توجه به رعد و برق شدید از حضور فرزندان و اعضای خانواده در حیاط، کوچه و لب پنجره خصوصا با گوشی موبایل جلوگیری شود.
۵ – به هیچ عنوان با ماشین برای تماشای سیلاب به سطح شهر و اطراف شهر و نزدیک مسیر سیلاب نرویم، خصوصا مسیرهای خاکی که احتمال گیر افتادن ماشین در گل و لای بسیار زیاد است و امکان امداد رسانی در خارج از شهر بسیار پایین هست.
۶ – به هیچ وجه روی دیواره کانال انتقال آب وسط شهر جهت تماشای سیلاب نروید.
۷ _ خانه‌های فرسوده تمهیدات لازم را جهت حفظ خانه خود (مقاوم تر کردن پشت بام با پلاستیک و دیوارهای گلی و…) به کار ببندید.

🔻دامـداران گرامـی:
۱ _ از هم اکنون پیش بینی سر پناه امن برای خود و دام‌های خود را داشته باشید.
۲ – چنانچه بین محل نگهداری دام و محل چرا رودخانه وجود دارد دام خود را از رودخانه خشک نیز عبور ندهید چراکه هر آن احتمال جاری شدن سیل وجود دارد و مسیر عبوری قطع می‌گردد.
۴ – چنانچه به هر دلیل دام در مسیر سیل قرار گرفت از ورود به آب جدا خودداری کنید.
۵ – همواره در نزدیک محل نگهداری دام، دام‌های خود را نگه دارید و فاصله نگیرید.
۶ _ از حضور در بلندیها جدا خوداری شود.
۷ – در مدت بحران از عبور شبانه جدا خوداری کنید.
۸ – بررسی کنید راه آب اطراف خانه باز باشد.
۹_- چنانچه نزدیک مناطق سیل خیز سکونت کرده‌اید حتما از هم اکنون فاصله ایمن را رعایت کنید و محل سکونت را تغییر دهید.

🔻کشاورزان عزیــز:
۱- در مدت هشدار از حضور در باغات و مزارع خوداری کنید.
۲- با توجه به شروع فصل برداشت محصولات صیفی، برداشت این محصول را به زمان بعد از هشدار موکول نمایید.
۴- از حضور در بلندیها جدا خوداری کنید.
۵- محصولات جمع‌آوری شده به جای امن انتقال داده شود.
۶- اگر کارگر و نگهبان شما در باغ ساکن است، در مدت هشدار به جای امن منتقل شوند.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top