بستن

وعده‌ی معاون وزیر برای رشته‌ی پزشکی، در سایه‌ی حاشیه‌ها

هفت‌برکه: سفر معاون آموزشی وزیر بهداشت به جنوب کشور با هدف شناخت ظرفیت‌های توسعه آموزشی در سایه حاشیه‌سازی تعدادی از افراد در لارستان قرار گرفت. موضوعی که باعث شد نماینده مجلس بخش عمده‌ای از سخنرانی خود را به این موضوع اختصاص دهد. 

به گزارش وبدا گراش، روز شنبه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ دکتر ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دکتر کوهپایه‌زاده دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سفر به گراش با نماینده مردم شهرستان‌های لار، خنج، گراش، اوز و جویم و هیات رییسه و اعضای هیات علمی علوم پزشکی گراش نشستی برگزار شد.

باقری‌فرد در حضور ۶ ساعته در گراش بعد از جلسه با نماینده، هیات رییسه علوم پزشکی از امکانات آموزشی پردیس دانشکده علوم پزشکی گراش، مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین علی (ع) و کلینک تخصصی و فوق تخصصی، همچنین ساختمان نیمه تمام دانشکده علوم قرآنی بازدید کرد.

در جلسه هیات رییس دکتر حکیمه اکبری معاون آموزشی دانشکده علوم پزشکی گراش امکانات و ویژگی‌های شهر گراش را برای پذیرش دانشجویان جدید تشریح کرد. معاون وزیر بهداشت در بخش پایانی سفر خود پای صحبت نماینده خیرین نشست و مهندس قاسم وقارفرد بر حمایت خیرین از بخش آموزش پزشکی تاکید کرد و خواستار توجه دولت به این بخش شد. 

او در این سفر اظهار امیدواری کرد با تفاهم‌نامه بین دانشکده علوم پزشکی گراش و دانشگاه شیراز رشته پزشکی نیز در گراش راه‌اندازی شود. 

حاشیه‌های پیش از متن 

معاون وزیر روز جمعه در استان هرمزگان حضور داشت و صبح روز شنبه به گراش سفر کرد. عصر شنبه دکتر باقری‌فرد در لارستان جلسه داشت. 

پیش از برگزاری این سفر مسعود راستی از خیرین لارستان در یک فایل صوتی مدعی شده بود این سفر به دعوت نماینده و شبانه برنامه‌ریزی شده است. در پی آن روز پنجشنبه ۱۹ خردادماه تجمعی در فرمانداری لارستان برگزار شد. به گزارش افتاب لارستان، روز جمعه امام جمعه لار در نمازجمعه گفت نماینده مردم به ضرس قاطع بیان داشته که بنده در جریان سفر معاون وزیر اصلا نبوده‌ام و این سفر توسط دانشکده علوم پزشکی گراش برنامه‌ریزی گردیده است! در این بین برخی نمازگزاران معترض شدند و گفتند: نماینده دروغ گفته و واقعیت را بیان نکرده است.

بخش عمده صحبت‌های نماینده در جلسه گراش اشاره به پاسخگویی به این اتهام اختصاص داشت. گزارش این جلسه را به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی گراش و صحبت‌های حسین‌زاده را به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده بخوانید.

دانشجویان پزشکی تحت نظر دانشگاه شیراز به گراش می‌آیند

دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیمای برای پذیرش دانشجوی پزشکی در گراش اظهار امیدواری کرد و گفت:‌ «با تفاهم‌نامه‌ای که بین دانشگاه گراش و شیراز انجام می‌شود و دانشگاه شیراز باید در حوزه نیروی انسانی حمایت را انجام دهد، امیدواریم به کنکور امسال برسد. این شرایط که دانشگاه گراش بر اساس تفاهم‌نامه و شرایط وزارت بهداشت و بتواند تحت نظر دانشکده علوم پزشکی شیراز، دانشجوی پزشکی داشته باشد.»

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «موقعیت استراتژیک گراش برای بحث بین المللی‌سازی آموزش در وزارت بهداشت مورد توجه است. گراش شرایط خیلی خوبی را دارد که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک اقدامات خوبی انجام گیرد و خیرین هم در این عرصه کمک کنند تا بتوانیم اینجا  مراکزی را ایجاد کنیم که هم دانشجویان خارج از کشور خودمان را و هم دانشجویان خارجی از این شرایط ایده‌آل برای تحصیل استفاده کنند.»

حسین حسین‌زاده، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات انجام شده برای مجموعه علوم پزشکی لارستان و گراش گفت: «در حوزه بهداشت و درمان از ابتدای ورودبه مجلس در راستای تسهیل‌گری که خود مجلس می‌تواند به این امر کمک داشته باشد مسائل و مشکلاتی در حوزه علوم پزشکی لارستان و گراش را مدنظر قرار دادیم. در حوزه علوم پزشکی لارستان پردیس بین المللی لارستان، ماده ۲۳ بیمارستان خنج و بیمارستان جویم و موافقت اصولی بیمارستان راهپیما، رشته‌هایی که جدیدا به مجموعه علوم پزشکی لارستان اضافه شده است که همه این‌ها با کمک مدیریت فعلی و سابق مجموعه علوم پزشکی لارستان بوده است. در حوزه علوم پزشکی گراش در بحث رشته‌ها و تجهیزات MRI و رادیوتراپی که چندین هزار یورو هزینه داشت و سی‌تی‌اسکن ۲۵۶ اسلایس که به زودی وارد می‌شود که همه این‌ها با کمک خیرین عزیز و مسئولین  انجام شده و کمک ما هم در حوزه تسهیل‌گری بوده که کمکی به مردم منطقه داشته باشیم.»

دغدغه اصلی مردم و مسئولین گراش، «آموزش» است

دکتر ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، هیات رییسه و اعضای هیات علمی علوم پزشکی گراش گفت: «از دکتر عبداللهی قدردانی می‌کنم که این دعوت را به عمل آورد و باعث شد من برای اولین بار با آقای حسین‌زاده آشنا شوم، چون حقیقتاً قبل از این نه ایشان را دیدم و نه تلفنی با هم صحبت کرده‌ایم.»
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت به هدف خود از سفر به گراش اشاره کرد و گفت: «بازدید و حضور ما در گراش، در امتداد بازدیدهای میدانی ما در سراسر کشور است و در واقع به اصرار دکتر عبداللهی این بازدید را سریعتر انجام دادیم که بتوانیم شاید به جهت امکاناتی که در این شهرستان وجود دارد مشکلات اینجا را زودتر مرتفع کنیم.»
 
دکتر ابوالفضل باقری‌فرد در ادامه افزود: «خوشحالم که دغدغه اصلی مردم و مسئولین اینجا، “آموزش” است و این یعنی پیدا کردن کلید اصلی توسعه، زیرا ما می‌دانیم آنچه موجب توسعه پایدار می شود آموزش است.»
وی تصریح کرد: « در این شهرستان ظرفیتی وجود دارد که شاید ما بتوانیم در واقع همانگونه که برای درمان استفاده می‌کنیم و محل مراجعه مردم دیگر مناطق است، بتوانیم کاری کنیم که برای آموزش هم این اتفاق خوب بیفتد و شاهد حضور دیگران برای آموزش پزشکی و  پیشرفت در آموزش پزشکی در این منطقه باشیم.»
 
معاون وزیر بهداشت با اشاره به خط قرمز وزارت بهداشت برای آموزش پزشکی گفت: «خط قرمز ما در وزارت بهداشت در آموزش پزشکی، “کیفیت آموزش” است و ما هیچگاه  کیفیت آموزش را فدای کمیت نمی‌کنیم، زیرا به هر حال محصولات ما وارد جامعه می‌شود و با سلامت مردم ارتباط دارد و سلامت مردم ارزشمند است و مردم امانت الهی پیش ما هستند، لذا «کیفیت آموزش» برای ما فوق العاده ارزش دارد. امیدوارم بتوانیم اتفاقات خوبی را در این شهر که در واقع شهر مردان بزرگ، دانشمندان فداکار و خیرین سخاوتمند است رقم بزنیم و در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوفایی بیشتر توسعه آموزش پزشکی در شهرستان گراش باشیم.»
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت با گرامیداشت یاد و نام مرحوم حاج شیخ احمد انصاری گفت: «مردم گراش مردمانی با همت‌های عالی، مردانی بزرگ و دانشمندان فداکار و خیرین با سخاوت و با بصیرت هستند و من خوشحالم که دغدغه اصلی مردم و مسئولین این شهرستان، آموزش است.»
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: «قطعاً امکاناتی که در این شهرستان است، امکانات خیلی خوبی ست و قطعاً یک معاون آموزشی به یک منطقه نمی‌آید و بازدید نمی‌کند که بخواهد فقط یکی دو رشته به آن منطقه بدهد، لذا ما ان شاءالله از ظرفیت گراش در حد خودش بیشتر استفاده می‌کنیم.»

قطعاً گراش ظرفیت خوبی دارد و با  بازدیدهایی که  انجام دادیم، ان شاءالله تصمیمات خوبی گرفته خواهد شد

وی تصریح کرد: «این شهرستان می‌تواند در بحث بین‌المللی‌سازی کشور کمک کند و همچنان که مردم از مناطق مختلف و کشورهای دیگر برای درمان به اینجا می‌آیند چرا برای آموزش به این شهر نیایند و این وظیفه ماست که آموزش را توسعه بدهیم، نه صرفاً با ایجاد چند رشته جدید و یا یک دانشکده جدید. قطعاً گراش ظرفیت خوبی دارد و با  بازدیدهایی که  انجام دادیم، ان شاءالله تصمیمات خوبی گرفته خواهد شد و بازدید از گراش فقط به افزایش یکی یا دو رشته  یا اختصاص چند دانشجوی پزشکی ختم نخواهد شد، مضاف بر اینکه اینجا من فکر می‌کنم گراش می تواند الگویی برای خیرین در کشور باشد، زیرا ما در کشور “خیرین آموزش” متاسفانه کمتر داریم و بسیاری از خیّرین محترم دوست دارند بیشتر در حوزه درمان و یا حوزه‌های دیگر کار کنند، اما خیّری که دید آموزشی دارد و در حوزه آموزش کار خیر می‌کند، یک پله بالاتر از دیگر خیرین است زیرا در آموزش، خیری که شما ایجاد می‌کنید هیچ وقت از بین نخواهد رفت. شهر گراش الگوی انفاق در آموزش است” که باید در همه جا به آن پرداخت و به عنوان یک برند در کشور به آن بها داده شود.»
 
وی ضمن تاکید مجدد بر کیفیت آموزش در وزارت بهداشت گفت: «خوشبختانه امروز، ایران در علوم پزشکی در مرزهای دانش حرکت می‌کند، کار تشخیص و کاردرمانی کمتری داریم که در دنیا در بهترین جاها انجام بشود و در کشورمان انجام نشود و این جای افتخار دارد و این افتخار حاصل تلاش افرادی است که قبل از ما به آموزش با کیفیت اهمیت می‌دادند و ما نیز باید این افتخار را نگه داریم و به خاطر این است که ما در بعضی از مجوز‌ها حساسیت نشان می‌دهیم که این مرزها حفظ بشود.»
 
معاون وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: «قطعاً با بازدیدهایی که امروز از گراش انجام شد و بازدیدهای کارشناسی که به زودی انجام می‌شود و نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز شاهد این خواهیم بود که به زودی شهرستان گراش در حوزه آموزش پزشکی به پیشرفتی که شایسته و لایق آن هست نائل آید.»
 
حسین‌زاده: 

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده، مهندس حسین‌زاده نماینده مردم شریف لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم این منطقه از گذشته تاکنون با وحدت زیسته و خیرین نیز با وحدت عمل کردند. برای آن‌ها این شهر و آن شهر فرقی نمی‌کند و هرکجا که نیاز بود، اقدام به ساخت مراکز درمانی، آموزشی، مذهبی و… می‌کنند. بزرگمرد این خیرین مرحوم شیخ احمد انصاری بود که منشا خدمات فراوانی در حوزه پزشکی و درمانی در منطقه و فراتر از آن بود. امید است همه رویکرد حضرت آیت‌الله آیت‌اللهی که مبتنی بر وحدت بود را در پیش گیرند و مردم را با سخنان نادرست به مسیر تفرقه پیش نبرند.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: آقای دکتر باقری‌فرد با دعوت و پیگیری دکتر عبداللهی رئیس دانشکده علوم پزشکی گراش به این منطقه آمدند. دکتر عبداللهی روز سه‌شنبه هفته گذشته با من تماس گرفتند و خبر دادند که معاون وزیر روز شنبه به گراش می‌آیند، شما در آن روز هستید؟ اولین سوالی که من از ایشان پرسیدم این بود که ایشان به دعوت شما خواهند آمد؟ ایشان گفتند بله، ما از سال گذشته پیگیر سفر ایشان به منطقه بودیم که اکنون در سفر به جنوب، فرصت خواهند داشت تا به گراش بیایند. بعد از ایشان پرسیدم که برنامه‌شان چگونه است؟ گفتند: ایشان از صبح تا ظهر در گراش خواهند بود و بعد از آن به لار خواهند رفت و آنجا خواهند بود. گفتم: پس من می‌آیم و در برنامه‌ها حضور خواهم داشت.

نماینده با بیان اینکه من امروز برای نخستین بار است که دکتر باقری‌فرد را می‌بینم و شماره تماس ایشان را هم ندارم، ادامه داد: اما متاسفانه عده‌ای به دروغ در فضای مجازی گفتند که این سفر به دعوت نماینده و مخفیانه و محرمانه خواهد بود و شبانه هم معاون وزیر به گراش می‌آید. سپس هم مردم را دعوت به اعتراض و تجمع کردند تا وحدت را خدشه‌دار کنند. البته ما انتقاد را حق مردم شریف منطقه می‌دانیم، اما انتقاد باید مبنا و اساس داشته باشد، نه اینکه دروغی گفته شود و بعد براساس آن دروغ تجمعی شود. بعد هم که امام جمعه محترم لار در نمازجمعه نتیجه یک ساعت گفتگو را بیان کردند، عده‌ای باز گفتند: نماینده دروغ می‌گوید!

وی عنوان کرد: متاسفانه عده‌ای به دنبال حاشیه‌سازی هستند تا مسیر توسعه و پیشرفت منطقه را متوقف کنند. این‌ها بین خودشان می‌گویند که اگر حسین‌زاده اینگونه پیش برود، کارنامه ما زیرسوال می‌رود و در آینده دیگر کسی به ما اقبال نمی‌کند. به همین دلیل شروع به حاشیه‌سازی می‌کنند تا ذهن نماینده و مردم را منحرف کنند. در حالی که من از ابتدا گفتم که سپاسگزار تمامی نمایندگان و مسئولان گذشته هستم. الحق و الانصاف آن‌ها نیز بنده را یاری کردند. آقایان جعفرپور و بروجردی رقبای بنده در انتخابات بودند، اما مهربانانه با من همکاری کردند و هرگاه کاری داشتم با روی باز پذیرفتند. در کانال اخبار روابط عمومی نیز خبری را نمی‌بینید که اقدامی صورت گرفته باشد و از مدیران تشکر نشده باشد، ازجمله خبر تصویب منطقه ویژه اقتصادی لارستان در مجمع تشخیص مصلحت نظام.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته بنده اسیر این حاشیه‌سازی‌ها نخواهم شد و فرصت خدمت به مردم را صرف جدال با این حواشی نمی‌کنم. من اگر می‌خواستم به این حواشی توجه کنم موضوع دوبانده شدن جهرم – جویم – لار – بندرعباس که در گذشته ۲۰ کیلومتر پیشرفت داشت، به طور جدی در دستور کار قرار نمی‌گرفت. این جاده در ۲۰ سال، ۲۰ کیلومتر پیشرفت داشت و در ۲ سال اخیر، ۴۰ کیلومتر. پردیس دانشکده علوم پزشکی کد ماده ۲۳ دریافت نمی‌کرد. کتابخانه عمومی لار که سال‌ها متوقف مانده بود، اکنون در مرحله نهایی نبود. البته تمام این اقدامات نتیجه تلاش مدیران بود و نماینده نقش تسهیل‌گر داشت.

حسین‌زاده اظهار داشت: شعار بنده از ابتدا تاکنون وحدت بوده، پس از این هم همین خواهد بود، اما برخی با تفرقه‌افکنی و گرفتن انگشت اتهام به سوی نماینده، می‌خواهند این وحدت را از بین ببرند. من خطاب به این آقایان می‌گویم که شما با اقداماتتان نه به نماینده که به وحدت و مردم ضربه می‌زنید.

وی در ادامه اظهار داشت: من تاکنون برای دانشگاه شدن هیچ یک از دانشکده‌های لار و گراش نامه‌ ندادم. هر کس نامه‌ای در این خصوص دارد، منتشر کند. از ابتدا گفتم، اکنون هم می‌گویم، ارتقا و توسعه دانشکده‌ها وابسته به تلاش مدیران و مسئولان آن‌هاست. سفری هم که صورت گرفته به منظور بررسی ظرفیت‌ها برای افزایش رشته‌های دانشگاهی است. این بررسی هم برای گراش است و هم برای لار. برخی به گونه‌ای حرف می‌زنند که یا خودشان نمی‌دانند یا اینکه فهم و شعور مردم را به سخره می‌گیرند. آقایان! دانشگاه شدن، یک شبه و دو شبه اتفاق نمی‌افتد و با سفر شبانه هم محقق نمی‌شود. دانشگاه شدن پروسه‌ای طولانی و نیازمند شاخص‌های متعدد و متکثر است که مسئولان دانشکده‌ها نسبت به بنده مطلع‌تر هستند.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: من از مردم فهیم و بصیر می‌خواهم که توجه داشته باشند و اسیر جوسازی‌های عده‌ای قرار نگیرند. وحدت عنصر گران‌بهایی است که از حضرت آیت‌الله آیت‌اللهی به یادگار ماندگار است و آن را باید قدر دانست و حفظ کرد و اجازه نداد که تفرقه‌افکنان با بیان گزاره‌های دروغ و غلط و احساسی کردن فضا وحدت را خدشه‌دار کنند. مسئولیت بنده تمام می‌شود و می‌روم. همانطور که گذشتگان رفتند. اما این مردم خواهند ماند و می‌خواهند سال‌های سال با هم زندگی کنند. من بار دیگر از همراهی دوراندیشانه بیت آیت‌الله آیت‌اللهی در ماجرای ارتقای جویم قدردانی می‌کنم و به آن‌ها اطمینان‌خاطر می‌دهم که تا پایان دوره مسئولیتم نخواهم گذاشت، وحدت خدشه‌دار شود. وظیفه من خدمت به مردم است و تا دورترین روستاها حتی آنجایی که چهار تا خانواده زندگی می‌کنند، می‌روم. یکی از راه‌های دستیابی به وحدت، خدمت به مردم و رفع محرومیت‌هاست. من نماینده مردم منطقه هستم و نماینده یک شهر نیستم.

 

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

3 نظر

  1. مدیریت غیر بومی آموزش وپرورش با سنگ اندازیاشون مانع افتتاح دانشگاه فرهنگیان گراش شدن تا مبادا دانشگاه فرهنگیان شهرشون کازرون دچار آسیب بشه و مدیر بومی دکتر عبدللهی هم تلاش میکنه دانشگاه رو به این شکل گسترش بده. آسیب هایی که از مدیران غیر بومی خوردیم بی شماره و منافع شخصی که براشون داشتیم هم بی شمار.

  2. امیدوارم‌ هر‌ تصمیمی صورت میپذیرد با کارشناسی کامل و حساب شده باشد. به دور از اغراض فرعی مثل رزومه سازی مسئولین یا رقابت با شهرستان‌های همجوار یا صرفا پیشرفت اسمی شهر، ما مردم و خیرین هم نباید صرفا دلخوش به تاسیس رشته باشیم.
    شرایط اولیه باید کافی باشد. چرخه نیروی انسانی نظام سلامت اگر مختل شود، ضررش تماما برای مردم است. امیدوارم وزارت بهداشت برخلاف شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصولی و عقلانی تصمیم بگیرد. صرف اینکه ما خوشمان می آید مثلا رشته پزشکی در شهرمان تاسیس شود، الزاما دلیلی بر درست بودن این تصمیم نیست. والعاقبه للمتقین

  3. مبنای ساختار توسعه تاسیس دانشگاه/ دانشکده و مراکز آموزش عالی و همچنین توسعه رشته مقاطع در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی بر اساس سند توسعه متوازن آموزش عالی علوم پزشکی کلان مناطق آمایشی است.

    در این سند ماموریت ویژه هر یک از کلان مناطق، رسالت های آموزشی و مرجعیت علمی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۸ برنامه ریزی و مشخص شد.

    مقرر شده است بازبینی مجدد سند توسعه هر دو سال یکبار انجام گیرد. در حال حاضر تمام درخواست های گسترش رشته مقاطع جدید و همچنین تعیین ظرفیت های پذیرش در رشته مقاطع مختلف بر اساس این سند انجام می شود.

    در صورت درخواست دانشگاه ها برای تغییر بازه زمانی رشته مقاطع یا افزودن رشته جدید به سند ، لازم است ابتدا از طریق تشکیل جلسه مشترک شورای مشورتی منطقه با دبیرخانه شورای گسترش و سپس ارسال صورتجلسه حاصل توسط رئیس شورای منطقه تصمیم گیری نهایی به دبیرخانه شورای گسترش دانشگاه ها اقدام شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top