بستن

کانون بهترین گزینه برای تابستان بچه‌ها

هفت برکه: با شروع تابستان،کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان،کلاس‌های تابستانی خود را در رشته‌های مختلف برگزار می‌کند. کلاس‌هایی که با وجود تنوع زیاد، هزینه چندانی هم ندارد.

زینب کوزلی، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت و گو با هفت برکه گفت:«کانون پرورش کودکان و نوجوانان کلاس‌های تابستانی خود را برای گروه‌های سنی ۴ تا۱۸ سال برگزار می‌کند. این کلاس‌ها از تیر ماه آغاز می‌شود و برای ثبت نام در کانون از طریق سایت kpf.ir می‌توانید اقدام کنید.در حال حاضر با ظرفیت معدود در رشته‌های سفالگری، طراحی، نقاشی، عکاسی و پویانمایی برای تابستان ثبت نام داریم. اما ثبت نام در کلاس‌های هنری برای کودکان؛ نقاشی و سفال برای نوجوانان؛ عکاسی، طراحی و  پویا نمایی به صورت حضوری در کانون انجام می‌شود هزینه‌ی عضویت یک ساله در کانون نیز بیست هزار تومان تعیین شده است.»

کوزلی در رابطه با شیوه و تغییرات ثبت نام کلاس‌های تابستانی همچنین توضیح داد:« هنرجویان امسال به دو صورت می‌توانند از کلاس‌ها استفاده کنند اولین راه همان طور که اشاره شد از طریق سایت KPF.IR است که می‌توانند ثبت نام کنند و در کلاسهای فرهنگی ما شرکت کنند. کلاسهای فرهنگی ما فقط یک روز در هفته برگزار می‌شود و کسانی که در سایت ثبت نام کردند علاوه بر حضور در این کلاس‌ها می‌تواند از کتابخانه کتاب هم امانت بگیرند. اما امسال مثل سال‌های قبل نیست که با ثبت نام در سایت امکان حضور در همه کلاس‌ها را داشته باشند و هنرجویان دختر و پسر در صورت مایل بودن به شرکت در کارگاه‌های هنری می‌بایست به صورت جداگانه و حضوری برای کلاس‌های هنری ثبت نام کنند.»

این کانون در بلوار حافظ، شهرک فرهنگیان روبروی مدرسه شادروان عظیمی قرار دارد و ۵۲۴۵۸۷۶۶ شماره تماس آن است.

کوزلی استعدادیابی کودکان و نوجوانان را هدف اصلی برگزاری این کلاس‌ها می‌داند و می‌گوید: «همان طور که از اسم کانون پیداست، هدف ما در واقع استعدادیابی و کشف استعداد کودکان و نوجوانان است و تاکید ما رشد و تقویت مهارت‌های آن‌ها است.»

بچه‌های فعال کانون گراش

او با معرفی چند هنرآموز موفق و نمونه‌ی کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان به تاثیر کانون روی پرورش استعدادها اشاره کرد و گفت: «مینا جباری، که یکی از چهره‌های علمی و دانشجوی داروسازی یزد است، محمد صالح شاکری، فعال فرهنگی ومدیر گروه رسانه‌ای زوم از جمله این چهره‌ها هستند. فاطمه زین‌الدینی، عادل سلمانی، محمدصالح شاکری، علیرضا روستائیان در زمینه‌ی نقاشی و انیمیشن فعالیت دارد،در بخش عروسک بومی حسن زارعی و علیرضا روستائیان و صدیقه کوزلی که دیپلم افتخار هفتمین دوسالانه بین المللی هنرهای تجسمی سال ۹۷در بخش عروسک های بومی را دارد و و در بخش سفالگری هم زهرا کوزلی که از برترین‌های جشنواره سال ۹۵ شدند، چهره‌های موفق شهر هستند که عضو کانون بودند و برای کانون افتخار آفرینی کرده‌اند.»

کوزلی فعالیت‌های متنوع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را لیست می‌کند و می‌گوید:« این کانون سال ۱۳۴۳ تاسیس شده و در حال حاضر بیش از ۴۰ مرکز فرهنگی هنری ثابت، شش کتابخانه پستی، هفت کتابخانه سیار روستایی و چهل نوع فعالیت دارد. در بخش فعالیت علمی و فرهنگی کانون می‌توان به امانت کتاب، قصه‌گویی، آشنایی با قران و حدیث، نشریه نگاری و نجوم اشاره کرد. فعالیت‌های هنری کانون هم شامل؛ کاردستی، نقد و نمایش فیلم، نقاشی، خوشنویسی، سفالگری، سرود، نمایش عروسکی و پویا نمایی و عکاسی می‌شود. در بخش ادبی متاسفانه فعلا مربی نداریم اما اگر متقاضی داشته باشیم از مربی پستی استفاده می‌کنیم. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به کانون و دریافت فرم ثبت نام در این بخش فعالیت داشته باشند، در حال حاضر کلاس  اثرهای علاقه‌مندان در بخش ادبی، به دفتر استان پست می‌شود و کارشناس آنجا اثر را می‌بیند و نقد می‌کند و نکاتی که لازم است را یادداشت می‌کند و در نهایت به گراش ارسال می‌شود و هنرجویان به صورت مکاتبه‌ای می‌توانند از ظرفیت مربیان استان استفاده کنند.»

کتابخانه‌ی کانون قدم زدن بین گل‌های دانایی

کتابخانه‌ی کانون نیز بخش مهمی از کانون فرهنگی و پرورشی کودکان و نوجوانان است او توضیح داد:«ساعت حضور ما در کتابخانه روزهای زوج ساعت ۱۳ الی ۱۸ بعد از ظهر و روزهای فرد ساعت ۸ صبح تا ۱۳ است.کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جایی است برای قدم زدن لا به لای گل‌ها و درخت‌های دانایی، مکانی است برای درک دنیای زیبا و دیدنی کتاب، جایی است برای دیدن، شنیدن و چشیدن حرف‌هایی که هیچ جای دیگری وجود ندارد.»

او در توضیح روند فعالیت‌های کانون می‌گوید:«با توجه به معیارهایی که داریم در سال اول تلاش ما شناخت روحیات و استعدادهای بچه‌ها است این که بدانیم به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند و زمینه‌ی موفقیت در کدام رشته‌ها را دارند و در نهایت سراغ فراخوان‌ها می‌رویم که امکان حضور و معرفی آن‌ها حتی در مسابقات بین‌المللی نیز فراهم شود. من مربی تخصصی نقاشی و سفال هستم و طبق تجربه‌ی شخصی‌ام اعضایی که مثلا از سن سه سالگی کلاس خصوصی می‌آمدند در سن شش، هفت سالگی می‌توانستند بدون دخالت من یک نقاشی کامل بکشند. متاسفانه والدین بعد از مدتی که نقاشی فرزندشان خوب شد فکر می‌کنندکه کافی است و دیگر نیاز به حضور در کلاس کانون نیست، در حالی که نقاشی بچه‌ها خوب شد تازه آن وقت زمان ثمردهی آن عضو و حضور و شرکت او در فراخوان‌هایی است که به ما اعلام می‌شود.»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اداره ای مستقل که در راستای آموزش و پرورش در جهت شناخت و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان فعالیت دارد اما سبک آموزشی این دو ارگان با هم متفاوت است کوزلی می‌گوید:«ترجیح من این است که در مورد آموزش و پرورش نظری ندهم چه کانون پرورش فکری و چه سازمان آموزش و پرورش هر کدام یک چارت مشخصی داریم. روندآموزش در مدارس رسمی‌تر است و دانش‌آموز مجبور به درس خواندن برای گرفتن نمره است اما در کانون در موضوع فرهنگی و هنری هیچ اجباری برای هنرآموز وجود ندارد و همین موضوع تفاوت زیادی را بین این دو سازمان به وجود آورده است.»

کوزلی با اشاره به این که میزان استقبال اعضا از کلاس‌های کانون به صورت دوره‌ای کم و زیاد می‌شود، گفت:«میزان استقبال مردم خیلی دوره‌ای است. مثلا در ایام مدرسه معمولا میزان ثبت‌نام و فعالیت اعضای پسر بیشتر می‌شود و در تابستان اعضای دختر فعالتر هستند. روزی بوده که حدود ۱۲۰ عضو در گروه‌های سنی مختلف و کلاس‌های متنوع شرکت داشتند و دوره‌ای هم بوده که تعداد اعضای کمی داشته‌ایم.»

فضای خوب و بودجه کم

او با بیان این موضوع که اطلاعات مربیان برای تمام رشته‌های ارائه شده در کانون، به روز می‌شود، گفت:«مربیان برای همه‌ی رشته‌های ارائه شده، در دوره‌های مختلف آموزشی شرکت می‌کنند و مدرک می‌گیرند. اگر احیانا مربیان در دوره‌‌ی آموزشی شرکت نکنند،کارشناس و بازرس استان ما را بازخواست می‌کند. این دوره‌ها شامل نحوه‌ی صحیح ارتباط با اعضا، دادن الگوی نحوه‌ی آموزش به اعضای کانون، رسیدگی،به روز کردن اطلاعات در رشته‌های مختلف هنری می‌شود. مثلا سال گذشته کتاب آموزش سفال تغییر کرد و ما حدود یک هفته هر روز از هشت صبح تا دوازده ظهر، نحوه‌ی  آموزش سفال را از صفر شروع کردیم تا اطلاعات ما به روز شود. ولیچون هزینه ثبت نام در کانون کم است متاسفانه ارزش و داشتن بار علمی و هنری کلاس‌های کانون برای بعضی از والدین زیر سوال برده می‌شود. مثلا فکر می‌کنند چون هزینه کم است، چیز زیادی به هنرجویان آموزش داده نمی‌شود. ولی ما باید استعدادهای قشر ضعیف‌تر را هم در نظر بگیریم تا همه بتوانند از ظرفیت کانون که یک مکان دولتی است استفاده کنند.»

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گراش کمبود نیرو و بودجه مشکل اساسی کانون عنوان می‌کند و می‌گوید:« به عنوان اداره‌ای که خدمات آموزشی به کودکان و نوجوانان می‌دهد قطعا اولین مشکل ما کمبود نیرو است چون خود من طی شش سالی که سرپرست کانون پرورش فکری بودم یک نیروی پاره وقت هستم و حتی یک نیروی تمام وقت هم نداشتیم متاسفانه به همین دلیل زمان حضور بچه‌ها در کانون هم خیلی محدود است. مشکلات مالی هم داریم و به لحاظ امکانات  در محدودیت قرار گرفته‌ایم. در مقایسه با ظرفیتی که ما داریم و استقبال اعضا، بودجه‌ای که برای ما در نظر گرفته می‌شود بودجه خیلی  کمی است.»

او ادامه داد: «مشکل دیگری که داریم تامین خودرو برای مرکز گراش استکه واحد سیار این کانون هم برای کودکان و نوجوانان توابع و روستا راه اندازی شود. متاسفانه با وجود پیگیری و دادن نامه به فرمانداری و دفتر نماینده این درخواست به جایی نرسیده است که بچه‌های روستا هم از فعالیت‌های کانون استفاده کنند.»

 

 

 

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top