بستن

حلیمی کلید شهرداری گراش را تحویل گرفت

هفت‌برکه: عبدالحسین مهروری، شهردار پیشین گراش بازنشسته شد و مهدی حلیمی بر صندلی شهرداری نشست.

به گزارش هفت‌برکه، صبح چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ جلسه تودیع عبدالحسین مهروری و معارفه مهدی حلیمی، شهردار سابق خور، با حضور مسعود طهماسبی، مدیر کل دفتر امور شهری، امام جمعه گراش، فرماندار، فرمانده انتظامی گراش، اعضای شورای ششم و دیگر روسای ادارات شهرستان گراش در سالن فرمانداری برگزار شد.

۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ خبر انتخاب شهردار خور برای گراش اعلام شد ولی با توجه به فرایند زمان‌بر حکم انتصاب، تاکنون غلامی سرپرستی شهرداری گراش را بر عهده داشت.

مهدی حلیمی ۴۸ساله دارای مدرک مهندسی عمران از دانشگاه آزاد اسلامی است. حلیمی از سال ۱۳۹۶ و آغاز شورای پنجم شهردار خور بوده است. پیش از آن، مهندس حلیمی که اهل استهبان است، ۱۷ سال در شهرداری استهبان در سمت‌های مختلف حضور داشته است. او چهار سال نیز در شهرداری‌های داراب، سروستان، کوهنجان و هماشهر خدمت کرده است که مهمترین آن سرپرستی شهرداری هماشهر است. انتخاب شهردار جدید در شورای ششم حواشی‌ای هم داشت که می‌توانید در هفت‌برکه بخوانید.

حسین مهروری پیش از این چهار سال از اردیبهشت ۱۳۸۲ تا اردیبهشت ۱۳۸۶ در نبود شورای شهر دوم گراش از سوی استاندار فارس به عنوان شهردار گراش خدمت کرد و بعد به مدت دو سال از سال ۸۶ تا ۸۸ بخشدار گراش بود. در دوره پنجم شورای شهر نیز مهروری در نتیجه‌ی تغییرات شهرداران گراش، دو بار به سرپرستی شهرداری منصوب شده بود. ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۹ نیز با آغاز به کار شورای ششم، عبدالحسین مهروری به مدت یک سال در سمت شهردار گراش ابقا شد.

شورای شهر گراش در پایان این جلسه، عبدالحسین مهروری را به عنوان مشاور عالی شورای شهر در امور شهرداری منصوب کرد.

 

 

مدیر کل دفتر امور شهری: هزینه کردن منابع شهرداری در حوزه شهر باشد

مسعود طهماسبی، مدیر کل دفتر امور شهری استانداری فارس، با اشاره به مواردی که باعث ایجاد نارضایتی مردم می‌شود گفت:‌ «اگر شهروندی به اداره‌ای برای گرفتن خدمتی مراجعه کند، اگر آن خدمت از شفافیت لازم برخوردار باشد و ابتدا و انتهای فرایند روشن باشد، خودش رضایت ایجاد می‌کند. امروز در بعضی از دستگاه‌ها می‌بینیم که بعضی خدمات شفاف نیست و حتی خود نیروی آن اداره هم اطلاعی از موضوع ندارد چه برسد به شهروند. پس شفافیت در خدمت ارائه شده به شهروندان مهم است. معطل ماندن کار مردم هم بسیار شاهد هستیم. مسئولیت و نقش مدیر در این بخش پررنگ است. مدیریت یعنی نظارت، کنترل و برنامه‌ریزی و ساماندهی، اولین تکلیفی که بر عهده مدیریت است بحث نظارت و کنترل است، اگر مدیر ما در حوزه نظارت و کنترل درست عمل کند، کار مردم هم معطل نخواهد ماند. مورد بعد پیچیدگی در ارائه خدمات است، وظیفه ما مشخص است و نباید برای یک خدمت ساده، مساله‌ی پیچیده و هزینه‌بری برای اداره شود و ایجاد نارضایتی برای مردم کند. ارائه خدمات را آسان‌تر کنید.»

طهماسبی در ادامه اظهار داشت: «خدمات باید عادلانه توزیع شود، یک مدیر باید منابعی که در اختیار دارد را عادلانه و در تمام محلات هزینه کند. در بحث حاشیه‌نشینی اگر عدالتی رعایت نشده حتما مسائل فنی بررسی شود و ما هم در خدمت شما هستیم، تسهیل درآمد در شهرداری و تولید درآمد و ثروت بسیار سخت است ولی بخش مهمی هم مدیریت هزینه است. مدیران باید در بین مردم حضور داشته باشند، مشکلات را ببیند و از نظر مردم استفاده کنند، حضور مدیران در بین مردم ۵۰ درصد مشکلات را برطرف می‌کند. نباید شکافی بین مردم و مسئول ایجاد شود.»

مدیر کل دفتر امور شهری با بیان اینکه تعامل لازمه پیشرفت است گفت: «برای اینکه همه دستگاه‌ها به درستی وظایف خود را انجام دهند، باید تعامل بین ادارات و دستگاه‌ها وجود داشته باشد، تعامل باید با پیشرفت و بر مبنای قانون باشد. نظارت شورای شهر نباید باعث اختلال در کار شهرداری شود. امروزه کار در شهرداری‌ها سخت شده است و جدی‌ترین آن منابع مالی است که شهرداران و شوراها باید تلاش کنند از نظر درآمدی قوی‌ شوند.»

مسعود طهماسبی در پایان افزود: «به تولید ثروت توجه کنید و نگاه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری شود. در هر شهری باید با نگاه تخصصی، فراهم‌‌سازی بستر سرمایه‌گذاری انجام شود و تولید ثروت انجام دهد. در بحث جانشین‌پروری در خیلی از شهرهای استانداری در حوزه منابع انسانی کمتر توجه شده است که ان شاالله به نیروهای قابل و جوانان در شهرداری مسئولیت و فضا دهید تا از همین شهر مدیرانی داشته باشیم. در حوزه مدیریت شهری باید تلاش کنیم که کیفیت زندگی مردم را روز به روز بالاتر ببریم.»

بخشایش‌پور: هیچ مسئولی نتوانسته آنچه گفته را تماما عمل کند. 

حجت الاسلام سید محمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه شهر گراش، گفت: «آقایان و خانم‌هایی که مسئولیت پذیرفته‌اید، کوتاهی، دغلبازی، عدم رعایت موازین شرعی خیانت به خون شهدا است. حوزه تخصصی من نیست ولی به عنوان یک شهروند چند نکته را عرض کنم. یکی از مسائل بسیار مهم که گاهی هم تبدیل به بحران در این شهر  شده است عدم مدیریت باران‌های سیل‌آسا و باران‌های فصلی است. مدیریتی که صورت نگرفت، نظارتی که انجام نشد و نتیجه این شد که در سیل اخیر دیدیم و مردم متضرر شدند.»

امام جمعه گراش در ادامه گفت: «مسئله مهار سیلاب‌ها کار پر هزینه‌ای است ولی در چشم نیست به خاطر همین کسی به سراغ آن نمی‌رود. مسئولین هر جا که نمی‌خواهند کار کنند می‌گویند در طرح مطالعاتی هستیم و هنوز تمام نشده است، جناب مهروری فرمودند نهایی است و از شهردار جدید می‌خواهم کارهای را روی زمین بگذارد و این کار را تمام کند و البته مستلزم این است که همه کمک کنند.»

سیدمحمدباقر بخشایش‌پور ضمن تاید سخنان شهردار پیشین گراش افزود: «اینکه در این شهرستان هر کسی ساز خودش را می‌زند یک نوع ضعف مدیریتی است و فرمایشات آقای مهروری درست است. در بحث شورای مسکن که باحضور نماینده استاندار در گراش جلسه گرفته شد شنیدم که برای جانمایی ساخت‌وسازها شورای اسلامی خودسر رفته است شیراز و اعتراض کرده است. شورای مسکن شهرستان تصمیم می‌گیرد که این طرح خوب است یا بد.»

او در ادامه اظهار داشت: «تلاش کردیم شهرستان شویم اما الان برنامه‌ای نداریم به کجا برسیم. در حوزه مدیریتی، شهری، ارتقا ادارات، گردشگری، اقتصاد برنامه‌ای نداریم. خلائی ایجاد شده و دیگر شهرستان‌ها برنامه دارند. وقتی می‌گویم به فلان محله خدمتی انجام نشده است تعمدی در کار نبوده ولی در محله بیدله که بیشترین شهید را داشته است اصلا توجه نشده است. پاقلعه معضلی شده است برای شهرستان که نیاز است عنایت ویژه‌ای شود. از زیر دست شهرداری برخی نمادهای ضد دین و شیطان‌پرستی در ساختمان‌ها می‌بینیم و من فکر می‌کنم برنامه‌ای پشت این‌ها است.»

امام جمعه گراش در پایان خاطر نشان ساخت: «پارک شهید سلیمانی پارک آبرومندی است ولی چطور کمیته نامگذاری معابر اسم خیابان فلسطین را تغییر می‌دهد ولی این را نمی‌تواند یک جابجایی صورت دهد؟ آقایان خودشان می‌دانند که من چه می‌گویم و شان این سردار دل‌ها بیش از این‌ها است. برای گلزار شهدا بر نام ناساگ و برق روز باید مهر باطل زده شود. برای مناطقی که کد نمی‌گیرند و خدماتی هم ارایه نمی‌دهند خانواده شهید زندگی می‌کند باید توجه کرد. ما هیچ جایی نداریم که بانوان و دختران مومنه حضور پیدا کنند ولی پارک بانوان متوقف شده است و برنامه نداریم، برنامه‌های فرهنگی شهردار و شورا که پایگاه فرهنگی ویژه است باید بیشتر باشد. کمربندی هم کلنگی زده شد و اسمی گذاشتند و متوقف شد. شهرداری‌ها از دولت پول نمی‌گیرند و خودشان باید ایجاد درآمد کنند و تا زمانی که شهرداری یک کار آبرومند برای ایجاد درآمد نداشته باشد کارها عاطل و باطل می‌ماند.»

فرماندار: در کل شهرستان بین مسئولین وحدت و همدلی وجود دارد

مجید غلام‌پور، فرماندار شهرستان گراش، در این جلسه گفت: «شهرداری‌ها وظیفه سنگینی در قبال مردم دارند، یک شهردار خوب با داشتن صداقت و حضور در بین مردم باید کارهای خوبی انجام دهد. وظیفه مدیریت شهری با سایر مدیریت‌ها فرق دارد و به نظرم مدیریت شهری و شهردار پشت میز نباید بنشیند. مدیریت شهری مدیریت بحران‌ها و چالش‌ها است که باید با همکاری همه دستگاه‌ها آمادگی را داشته باشند. شهردار و شورا مثل ریل قطاری هستند که اگر اشتباهی صورت گیرد مردم آسیب‌ می‌بینند و ضرر می‌کنند.»

فرماندار شهرستان گراش در ادامه اظهار داشت: «مهندس حلیمی از شهرداران خوب و باتجربه کشور هستند که امیدوارم با همکاری همه دستگاه‌های اجرای خدمات خوبی به مردم ارائه شود. وحدت بین ادارت و مسئولین وجود دارد و نمی‌دانم امام جمعه محترم دقیقا منظورشان چه بود، اما همه ما مسئولین یکصدا هستیم. کمتر اتفاق افتاده است که مسئولین هماهنگی، تعامل و وحدت نداشته باشند. سرلوحه کار ما وحدت است تا وظیفه اصلی ما که خدمت به مردم است را به خوبی انجام دهیم.»

غلام‌پور در پایان افزود: «شهردار مساله سکونت‌های غیر رسمی و حاشیه‌نشینی را در اولویت خود قرار دهد. این معضل و مشکل در شهر وجود دارد و مشکلاتی هم ایجاد کرده است که ان شاالله شهردار با قاطعیت دنبال کنند و برطرف شود.»

رییس شورای شهر گراش: مردم گراش طبع بلندی دارند 

علیرضا دانشور، رئیس شورای اسلامی شهر گراش، گفت: «هر کسی از بیرون وارد گراش می‌شود می‌گوید شهر زیبایی است و کار شده، ولی مردم گراش طبع برزگی دارند و هر چقدر کار انجام شود در این شهر کم است و مردم قانع نیستند. ما شورای شهر هم از جنس مردم هستیم و توقع داریم. ان شاالله با یک عزم راسخ و یک قوت و انرژی مضاعف کمی و کاستی‌ها در نقاط مختلف برطرف شود و آن چیزی که لایق مردم و شهروندان گراش است به مردم ارایه دهیم.»

مهروری: عدم یک‌صدا بودن مسئولین شهر مهمترین دلیل افزایش حاشیه‌نشینی است

عبدالحسین مهروری، شهردار سابق گراش، با اشاره به دوران ۳۰ سال خدمت خود در شهرداری گفت: «من در پست‌های مختلف شهرداری مسئولیت داشتم و این خیلی نادر است که یک کارمند در تمام پست‌های شهرداری مسئولیت داشته باشد، من به همه پست‌های شهرداری وارد بودم و بدون فکر وارد این مسئله نشدم و در جریان مشکلات بود. بعد از اقدام نابجای استاندار وقت در سال ۱۳۸۸ به خودم قول داده بودم که مسئولیتی را قبول نکنم. ولی بعد از قضایای شورای پنجم چون در پست‌های مختلف شهرداری مسئولیت داشتم شرایط و مشکلات را کامل می‌دانستم.»

مهروری در ادامه افزود: «در مجموع ۲۰ ماهی که به عنوان شهردار خدمت می‌کردم، حدود ۱۲ ماه آن بدون شورا بوده است. در غیاب شورای شهر، قائم مقام شورای شهر شخص استاندار است که همکاری خیلی خوبی با مجموعه ما انجام شد. ۸ ماه بعدی هم با حضور شورای ششم بود. شورای خوبی داریم به شرطی که دچار اختلاف نشود و از تجربیات دیگران هم استفاده کنند که از اعتماد و پشتیبانی این عزیزان تشکر دارم. قرار بود یک سال در سمت شهردار باشم ولی دیگر به همین ۸ ماه بسنده کردم و خودم را بازنشسته کردم. از سال ۸۲ تا ۸۶ هم من شهردار بدون شورا بودم.»

حسین مهروری در ادامه به اقدامات انجام شده در مدت خدمت خود اشاره می‌کند و می‌گوید: «کارهای خوبی در بخش‌های مختلف انجام شد که در بخش پرسنل، شهرداری ماهیانه یک میلیارد و ششصد میلیون تومان حقوق و اضافه‌کاری می‌دهد. با توجه به شرایط مالی، من در این مدت نیرویی اضافه نکردم و در هشت ماهی که بودم ۷ نفر از نیروهای اداری و خدماتی شهرداری کم شد. کم کردن نه به معنای اخراج. چند مورد بازنشستگی و جابجایی نیروهای غیربومی بوده است. گراش درآمدی هم ندارد، نه مکان توریستی است و نه درآمدهای دیگری دارد که این مبلغ حقوق حتی تامین شود. اگر این محل تامین بودجه مشخص و تامین نشود اولین جایی که در شهرداری ضربه می‌خورد، بخش پرسنل است.»

مهروری در ادامه افزود: «سامان‌دهی فاز اول محل دفن زباله ۷۰۰ میلیون تومان فقط برای حفر ترانشه هزینه شد. مردم در بخش زباله هیچ تکلیفی برای خود قائل نیستند و به راحتی از کنار این مسئله گذر می‌کنند و زباله را وظیفه شهرداری می‌دانند. در تملک زمین مقابل حمام دهپاشی که برای پرداخت هزینه مشکل داشتیم، هزینه پرداخت شد. ماشین‌آلات شهرداری هر چقدر هم هزینه کنیم فرسوده هستند، در این مدت ۵ ماشین نیسان را تعمیر اساسی کردیم، ساخت، تجهیز و راه‌اندازی ایستگاه دوم آتشنشانی از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. اکثر نارضایتی‌ مردم در شهرداری به خاطر بلاتکلیفی طرح تفضیلی شهر است.»

مهروری در خصوص خرید دوربین‌های امنیتی شهر گفت: «خرید و نصب دوربین‌های امنیتی شهر که بخشی از قبل شروع شده بود ولی به اتمام نرسیده بود و افتتاح هم شد، بیشتر در بحث دوربین امنیتی است که کمبود هم دارد و باید در جاهای دیگر هم نصب شود. متاسفانه برای ارتقا باید مبالغ سنگینی با توجه به گرانی و تورم هزینه شود که باید فکری برای آن شود. برای نرم‌افزار ترافیک حدود ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز بود که نتوانستیم ارتقا دهیم. ۳۰ درصد جریمه‌های راهنمایی و رانندگی طبق قانون باید به شهرداری‌ها برگردد ولی فقط ۷ درصد جریمه‌ها به شهرداری گراش رسیده است.»

مهروری با بیان اینکه یکی از پروژه‌های اساسی ما ایجاد پارک‌های محله‌ای بود، گفت: «پارک‌های خوبی مثل پارک فخرآباد، حافظ، پنج‌برکه و پارک شهید سلیمانی ایجاد شد. پارک ورزشی شهید سلیمانی با استقبال خوب مردم روبه‌رو شد که ۱۱ رشته ورزشی در آن فعال هستند. در بخش سرایداری و سرویس بهداشتی و نمازخانه خیر به تعهد خود عمل نکرد که امیدوارم در فاز دوم و همت خیرین محقق شود. در برخی محلات مانند بیدله و پاقلعه شرمنده مردم شدم که نتوانستم پارک محله‌ای ایجاد کنم.»

شهردار پیشین گراش از ناکام ماندن پارک بانوان و تصمیم شورا برای جابجایی مکان خبر می‌دهد و می‌گوید: «دولت ۷۰۰ میلیارد تومان در پایان دولت روحانی برای پارک بانوان پرداخت کرد و تاکنون دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان هزینه شده است. بعد از حضور شورای ششم با نظر آنان کار متوقف شد و انگار نظر شورا جابه‌جا شدن پارک بانوان است و علت این موضوع را خودشان بیشتر در جریان هستند و ان شاالله که ادامه پیدا کند حتی در جای جدید.»

مهروری عدم یک صدا بودن مسئولین شهر را مهمترین دلیل افزایش حاشیه‌نشینی دانست و خاطرنشان ساخت: «اینکه یک مسئول برای خودشیرینی بیاید بگوید برای فلان‌جا مشکلی ندارد این کار انجام شود و خدمت‌رسانی کنید و از طرفی هم من مسئول در معذوریت قانونی قرار بگیرم، اینکه هر کسی ساز خودش را بزند این مشکل حل نمی‌شود و باعث ناراحتی مردم می‌شود.»

موضوع بودجه آخرین بخش از ارایه گزارش عملکرد شهردار پیشین گراش در این جلسه بود، او در این خصوص اظهار گفت: «در بودجه‌بندی ۱۴۰۰ سعی کردیم بودجه‌ای را ببندیم که عملیاتی‌تر باشد و تحقق پیدا کند. سال ۹۹ بودجه پیشنهادی ۲۲ میلیارد تومان بود و ۳۸ میلیارد محقق شد. بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ هم ۳۰ میلیارد بود که ۴۷ میلیارد تحقق پیدا کرد. ۵۰۴ میلیون تومان تاکنون از محل حذف پارکینگ برای مساله پارکینگ خیابان‌های اصلی شهر ذخیره شده است که با ۱۴۰۱ اگر جمع‌بندی شود می‌شود پارکینگی احداث کرد.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top